Noem eens wat verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie?Johannes S schreef:Ik word er verdrietig van als ik zie hoe sommige mensen verstrikt zitten in bepaalde dogmatiek, hoe sommige godsdienstige mensen (ook dominees, daar kan ik ook boos om worden) mensen bij Christus vandaan houden. Ik zat vroeger ook verstrikt in allerlei weggetjes hoe het zogenaamd moest gaan en verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie. Moge God genadig die banden verbreken bij de mensen die er nog in verstrikt zitten en een opwekking geven. Gods Woord spreekt een wee uit over degene die de kleinen in het geloof ergert en de kinderen bij Jezus vandaan houden.
Dit schrijf ik trouwens in het besef dat God ook mij moet verhoeden voor dit kwaad.
Gaan we in afhankelijk van God het forum op en met de bede in ons hart 'wat wilt U dat ik doen zal, wat wilt U dat ik zal schrijven?'
'Dat ik toch Uw liefde in mijn hart mag hebben en uit mag stralen, Heere Jezus Christus'.
Levensvragen
Re: Levensvragen
-
- Verbannen
Leg eens uit dan, als je wilt?GGotK schreef:Maar jij begrijpt me niet goed nu denk ik.Jantje schreef:Welnee, volgens mij bedoelt hij de van verrestaanden in het genadeleven, de kleintjes in de genade.GGotK schreef:Als je deze kwalificaties toedicht aan mensen die op goede gronden ernstig waarschuwen tegen bekeringen waarin de mens niet wordt afgebroken, Christus rationeel wordt aangenomen op grond van beloften zonder ellendekennis etc. etc., dan ben ik het absoluut niet met je eens.Johannes S schreef:Ik word er verdrietig van als ik zie hoe sommige mensen verstrikt zitten in bepaalde dogmatiek, hoe sommige godsdienstige mensen (ook dominees, daar kan ik ook boos om worden) mensen bij Christus vandaan houden. Ik zat vroeger ook verstrikt in allerlei weggetjes hoe het zogenaamd moest gaan en verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie. Moge God genadig die banden verbreken bij de mensen die er nog in verstrikt zitten en een opwekking geven. Gods Woord spreekt een wee uit over degenen die de kleinen in het geloof ergert en de kinderen bij Jezus vandaan houden.
Dit schrijf ik trouwens in het besef dat God ook mij moet verhoeden voor dit kwaad.
Gaan we in afhankelijk van God het forum op en met de bede in ons hart 'wat wilt U dat ik doen zal, wat wilt U dat ik zal schrijven?'
'Dat ik toch Uw liefde in mijn hart mag hebben en uit mag stralen, Heere Jezus Christus'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik denk heel eenvoudig: te veel macht bij de mens en te weinig bij God leggen. Ondanks dat met de mond anders wordt beleden.Jeremiah schreef:Noem eens wat verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie?Johannes S schreef:Ik word er verdrietig van als ik zie hoe sommige mensen verstrikt zitten in bepaalde dogmatiek, hoe sommige godsdienstige mensen (ook dominees, daar kan ik ook boos om worden) mensen bij Christus vandaan houden. Ik zat vroeger ook verstrikt in allerlei weggetjes hoe het zogenaamd moest gaan en verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie. Moge God genadig die banden verbreken bij de mensen die er nog in verstrikt zitten en een opwekking geven. Gods Woord spreekt een wee uit over degene die de kleinen in het geloof ergert en de kinderen bij Jezus vandaan houden.
Het dikgedrukte combineren met mijn commentaar, dan kom je er wel uit.Jantje schreef:Leg eens uit dan, als je wilt?GGotK schreef:[Maar jij begrijpt me niet goed nu denk ik.GGotK schreef:Als je deze kwalificaties toedicht aan mensen die op goede gronden ernstig waarschuwen tegen bekeringen waarin de mens niet wordt afgebroken, Christus rationeel wordt aangenomen op grond van beloften zonder ellendekennis etc. etc., dan ben ik het absoluut niet met je eens.Johannes S schreef:Ik word er verdrietig van als ik zie hoe sommige mensen verstrikt zitten in bepaalde dogmatiek, hoe sommige godsdienstige mensen (ook dominees, daar kan ik ook boos om worden) mensen bij Christus vandaan houden. Ik zat vroeger ook verstrikt in allerlei weggetjes hoe het zogenaamd moest gaan en verkeerde dogmatiek en verkeerde theologie. Moge God genadig die banden verbreken bij de mensen die er nog in verstrikt zitten en een opwekking geven. Gods Woord spreekt een wee uit over degenen die de kleinen in het geloof ergert en de kinderen bij Jezus vandaan houden.
-
- Verbannen
Daar ging het nu niet over. Het ging over het wroeten in jezelf, hopeloos zoek naar zaken die daar niet te vinden zijn.GGotK schreef:Ik ga ervan uit dat je hiermee niet wilt beweren dat allen die op Hem betrouwen, geen schuldbrief hebben gekregen.Isala schreef:Heel herkenbaar.Zeeuw schreef:
Dank voor het delen. Vooral de laatste alinea geeft mij een stuk bemoediging. Zo lang in mezelf gezocht naar een bevinding en zondekennis die diep genoeg was, om voor God genoeg te zijn.
Tot ik psalm 34 vers 23b mocht lezen:
Allen die op Hem betrouwen, zullen niet schuldig verklaard worden.
In dat verband werd psalm 34 groter voor me dan ik in woorden zeggen kan.
Hora est!
Zou je kunnen uitleggen vanuit de Bijbel hoe dat gaat?GGotK schreef:Ik ga ervan uit dat je hiermee niet wilt beweren dat allen die op Hem betrouwen, geen schuldbrief hebben gekregen.Isala schreef:Heel herkenbaar.Zeeuw schreef:
Dank voor het delen. Vooral de laatste alinea geeft mij een stuk bemoediging. Zo lang in mezelf gezocht naar een bevinding en zondekennis die diep genoeg was, om voor God genoeg te zijn.
Tot ik psalm 34 vers 23b mocht lezen:
Allen die op Hem betrouwen, zullen niet schuldig verklaard worden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-
- Verbannen
Even voor de insiders onder ons: als ik dit artikel goed heb gelezen, dan leert ds. Mallan (?) hier dus het tegenovergestelde van ds. Moerkerken?Gerson schreef:Https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... er-brief/0
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
En dát is nu wat de 'rechtvaardiging in de vierschaar' is gaan heten. Helemaal niet iets raars of onbijbels dus.Roos2018 schreef:Dat is waar hoor.
Als je in dit leven voor het gericht van God de Vader komt, dan is alle hoop en redding van jou kant verloren.
Dan zorgt God de Vader ervoor dat er plaats gemaakt wordt voor Christus.
Dan openbaart Christus zich aan je ziel als plaatsmakende Borg.
Dan ervaart de ziel voor een tijd een zalige rust (hoewel dat later wel weer bestreden kan worden).
Dit is een rechtsgang die je bewust ervaart, je was er immers zelf bij.
Jullie mogen het best weten, want dit is wat ik zelf meegemaakt heb.
Geen leed die het uit je geheugen wissen kan!
Is dit een antwoord op mijn vraag?Gerson schreef:Https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... er-brief/0
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Nee.Jantje schreef:Even voor de insiders onder ons: als ik dit artikel goed heb gelezen, dan leert ds. Mallan (?) hier dus het tegenovergestelde van ds. Moerkerken?Gerson schreef:Https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... er-brief/0
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -uitspraak
-
Ik zou net hetzelfde antwoord sturenGGotK schreef:Nee.Jantje schreef:Even voor de insiders onder ons: als ik dit artikel goed heb gelezen, dan leert ds. Mallan (?) hier dus het tegenovergestelde van ds. Moerkerken?Gerson schreef:Https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... er-brief/0
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -uitspraak

Re: RE: Re: Levensvragen
Zo zou het moeten zijn. Maar je gaat voorbij aan het feit dat de rechtvaardigmaking juist vaak als nadere weldaad wordt beschreven, die nog maar zelden wordt meegemaakt door Gods volk en zeker geen noodzakelijke gebeurtenis. Ik denk dat dat niet uit Gods Woord te halen is.Posthoorn schreef:En dát is nu wat de 'rechtvaardiging in de vierschaar' is gaan heten. Helemaal niet iets raars of onbijbels dus.Roos2018 schreef:Dat is waar hoor.
Als je in dit leven voor het gericht van God de Vader komt, dan is alle hoop en redding van jou kant verloren.
Dan zorgt God de Vader ervoor dat er plaats gemaakt wordt voor Christus.
Dan openbaart Christus zich aan je ziel als plaatsmakende Borg.
Dan ervaart de ziel voor een tijd een zalige rust (hoewel dat later wel weer bestreden kan worden).
Dit is een rechtsgang die je bewust ervaart, je was er immers zelf bij.
Jullie mogen het best weten, want dit is wat ik zelf meegemaakt heb.
Geen leed die het uit je geheugen wissen kan!
Zulke geloofservaringen hangen ook erg af van de manier waarop er gepreekt wordt.
Maar ik voel me op dit punt meer thuis bij ds. Mallan dan bij ds. Moerkerken, niet in de verwoording en ook niet in de wel wat scherpe manier van schrijven, maar als het gaat om de inhoudelijke kant van de zaak.
Maar ik voel me op dit punt meer thuis bij ds. Mallan dan bij ds. Moerkerken, niet in de verwoording en ook niet in de wel wat scherpe manier van schrijven, maar als het gaat om de inhoudelijke kant van de zaak.