Wist je dat...

huisman

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door huisman »

FlyingEagle schreef:
Martijn schreef:
Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
In refodorpen schijnen zelfs mensen uit verschillende kerkverbanden elkaar te 'negeren'.
Ik weet niet of dat waar is want ik kom eigenlijk nooit in een refodorp. Maar dat is de beeldvorming die wij in de stad we daarbij hebben.
Ik woon zelf in een stad waar je al niet veel kerkmensen hebt. Ik had eigenlijk ook alleen niet-kerkelijke vriendjes.
Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.
Ik hoor van de mensen daar dat de ene kant van de straat GG loopt en andere kant GGiN en dat er zijn die hun hoofd omdraaien :bobo

sorry hoor maar dat kan ik echt niet geloven...
Ik ook niet....dit is meer een Maarten 't Hart karikatuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cremar

Bericht door Cremar »

FlyingEagle schreef:sorry hoor maar dat kan ik echt niet geloven...
Het kan nog erger. Jij woont zeker niet in een refodorp? Is overigens in dit opzicht niet zo vervelend :hum
WimA

Bericht door WimA »

lien75 schreef:
refo schreef:
FlyingEagle schreef:
Martijn schreef: Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.
Ik hoor van de mensen daar dat de ene kant van de straat GG loopt en andere kant GGiN en dat er zijn die hun hoofd omdraaien :bobo

Het wordt in Gouda wel minder, nu 1953 steeds verder achter ons ligt.
Het is ook bijna niet te geloven. Maar wel waar. In de randstad in de stad niet. Maar er zijn plaatsen daarbuiten waar het realiteit is. En dan heb ik het niet van horen zeggen. Maar spreek uit ervaring! En echt niet overal even sterk. Gelukkig niet.

Maar het is misschien wel eerlijk om kritisch naar onszelf te kijken. Ik denk zeker in plaatsen die relatief kerkelijk zijn de neiging bestaat erg naar binnen gekeerd te zijn, met alles wat daarbij hoort. In de stad of andere grote plaatsen kan dat niet. Je bent een enkeling die naar de kerk gaat en om niet in een isolement te komen moet je wel contact met anders denkenden maken. In een refo omgeving is dat veel minder noodzakelijk!

Opgegroeid in de stad ging ik wonen en werken in een christelijk dorp ver van de randstad. De eerste zondag wist ik niet wat ik zag... Stromen van mensen naar de kerk. De ene kant van de straat liepen de hervormden. De andere kant van de straat liepen de GG in Ned. Als je geluk had werd er dag geknikt. Maar verder volkomen negeren van elkaar! In de stad kwamen we als hervormden onze gergem buurtjes tegen. Altijd gedag!

En zo kan ik wel meer voorbeelden noemen.
Tja, ik zal ook wel bij die categorie horen. Want ik heb gewoon niet zoveel zin om als een jaknikker links en rechts een ieder te groeten die ik passeer. Dat doe ik op zaterdag in een winkelstraat niet. En dat doe ik niet als ik naar de kerk toe ga en niet als ik ervandaan kom. Ook in de kerk ben ik niet bezig iedereen toe te knikken of iets dergelijks. Ik weet daarom ook niet goed of ik zondags nu een PKN'er, een zwerver, of een GG'mer of andere types voorbijloop of tegenkom. Ik behandel ze allemaal gelijk. Het boeit me verder ook niet zozeer. Maar blijkbaar passeert het halve forum mij en heeft men - zonder verder navraag te doen - het oordeel al gemaakt. Mag ik bij deze de karikatuur rechtzetten? Het is niet persoonlijk bedoeld verder, het groeten van passanten is gewoon niet mijn prioriteit.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
FlyingEagle schreef:
Martijn schreef:
Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
In refodorpen schijnen zelfs mensen uit verschillende kerkverbanden elkaar te 'negeren'.
Ik weet niet of dat waar is want ik kom eigenlijk nooit in een refodorp. Maar dat is de beeldvorming die wij in de stad we daarbij hebben.
Ik woon zelf in een stad waar je al niet veel kerkmensen hebt. Ik had eigenlijk ook alleen niet-kerkelijke vriendjes.
Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.

Tja, karikaturen vergroten waarheden die niet zo fraai zijn... ;)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is helaas geen karikatuur :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

lien75 schreef:
huisman schreef:
Ik heb Maarten 't Hart nooit op een waarheid kunnen betrappen. In ons door kerken overspoelde durp groet men elkander op weg naar de verschillende kerken.....en zo hoort het!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl

Bericht door ejvl »

Barneveld had er ook een handje van. Geen idee of het nog zo is.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Er zijn hier kerken die hun diensttijden hebben verzet of veranderd om maar niet teveel of nog liever helemaal geen andere mensen van een ander kerkverband tegen te komen :bobo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:
lien75 schreef:
huisman schreef:
Ik heb Maarten 't Hart nooit op een waarheid kunnen betrappen. In ons door kerken overspoelde durp groet men elkander op weg naar de verschillende kerken.....en zo hoort het!!
Euhm, jij bent zeker nog nooit ter hoogte van de Beatrixstraat en de Fluiterstraat geweest op zondag ........... het is niet voor niks dat die verschillende aanvangstijden hebben ....
helma

Bericht door helma »

Er zijn in Veenendaal ook wel mensen die hun hoofd omdraaien als ze mij zien.
Mensen waar ik ooit mee in één gemeente zat.

En ik weet dat het ook gebeurt onder kerkgangers binnen één gemeente.

Ik heb de illusie niet dat het wel meevalt. Maar ik ben blij met alle positieve dingen die er gelukkig veel meer zijn.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:Er zijn in Veenendaal ook wel mensen die hun hoofd omdraaien als ze mij zien.
Mensen waar ik ooit mee in één gemeente zat.
En ik weet dat het ook gebeurt onder kerkgangers binnen één gemeente.
Ik heb de illusie niet dat het wel meevalt. Maar ik ben blij met alle positieve dingen die er gelukkig veel meer zijn.
Ik was aan het joggen in het bos en droeg een trainingsbroek. Ik kwam kennissen van mijn ouders tegen, zaten ooit bij ons in de kerk en zijn overgegaan naar een andere gemeente. Ze zagen me aankomen en draaiden demonstratief hun hoofd om.
Twee dagen later hoorde ik het via mijn ouders terug, die ze natuurlijk hadden ingelicht. Wat een schande voor mijn pa, diens dochter in een broek.
Dan ben je 45 jaar en voel je je als een betrapt kind.
Gelukkig was mijn pa wat ruimdenkender.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Weer een topic vol over wat "hullie" allemaal wel of niet doen.
Wat zijn we weer beter dan anderen.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

WimA schreef:Weer een topic vol over wat "hullie" allemaal wel of niet doen.
Dan lees je niet goed!
Echt ik probeer er best wel op te letten, maar merk dat je soms ongemerkt toch iets uitstraalt alsof ik ook maar ietsje beter zou zijn dan de ander... Het is ook een spiegel voor mijzelf!
Een buitenkerkelijke mag wel het gevoel krijgen dat ze iets missen. Maar niet dat zij minder zijn dan iemand die wel naar de kerk gaat!
Dus inclusief mijzelf!
WimA

Bericht door WimA »

lien75 schreef:
Dan lees je niet goed!
Echt ik probeer er best wel op te letten, maar merk dat je soms ongemerkt toch iets uitstraalt alsof ik ook maar ietsje beter zou zijn dan de ander... Het is ook een spiegel voor mijzelf!
Een buitenkerkelijke mag wel het gevoel krijgen dat ze iets missen. Maar niet dat zij minder zijn dan iemand die wel naar de kerk gaat!
Dus inclusief mijzelf!
Met deze opmerking - ik ben echt niet beter hoor! - wordt veelal roddelen achteraf gerechtvaardigd. Maar, als jezelf nu "echt niet beter bent" kan er toch gewoon geput worden uit de eigen fouten bij het geven van voorbeelden op dit forum of in dit topic?
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
lien75 schreef:
Dan lees je niet goed!
Dus inclusief mijzelf!
Met deze opmerking - ik ben echt niet beter hoor! - wordt veelal roddelen achteraf gerechtvaardigd. Maar, als jezelf nu "echt niet beter bent" kan er toch gewoon geput worden uit de eigen fouten bij het geven van voorbeelden op dit forum of in dit topic?
Onderstaande post was van mij. En was een spiegel voor mijzelf. Dat zijn ook mijn voorbeelden geweest. Als je geen andere voorbeelden mag noemen van de dingen die je om je heen ziet gebeuren of uit ondervinding, mag je niets meer zeggen. Tot nu toe zie ik bij de ontkenners geen enkele vorm van zelfreflectie
Gefeliciteerd! Ik denk dat je dan een van de weinigen bent die geen hoogmoed of trots kent t.o.v de naaste....
Want.....
jij koopt je kleding en of meubels bewust bij de niet refozaken?

En als je kunt kiezen tussen twee zakenlui om zaken mee te doen, die allebei even betrouwbaar zijn kies je niet bij voorkeur die man van je eigen kerk?

En wanneer die man met piercings en een spijkerbroek vol gaten je aanspreekt op straat maak je een praatje?

En als het oud jaar is. En je komt je buren tegen die aan God noch gebod doen geef je ze een hand en wens je ze veel heil en zegen? Of is dat voor hen onmogelijk?

En als je zondags op weg naar de die vrouw tegenkomt zonder hoed en kort haar en broek zeg je uitnodigend... Kom, ga je mee?

En wanneer een zwerver aan je deur staat en vraagt om onderdak begin je niet ongemakkelijk te kuchen?

En op vakantie spreken we ook de buitenkerkelijke medevakantie ganger aan. Toon je belangstelling?

En als je een woonplaats gaat zoeken kijk je helemaal niet of er wel een beetje o.s.m. Mensen in de buurt wonen? Want zonder voelen we ons wel een beetje ongemakkelijk.

Hier zitten vragen bij waar ook ik niet vrij uit ga!
Plaats reactie