Kanselruil HHK/CGK

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:
Mannetje schreef:
ejvl schreef:Vd Meer wordt niet als predikant erkent door de OOGIN. Ook door hem gedoopte kinderen wordt de doop niet erkent en wordt opnieuw gedoopt.
Al met al een heel verdrietige situatie en dikke kerkmuren.
Toch... Kun je iets anders als kerkverband? Wanneer iemand geschorst is en daarna zijn eigen wegen gaat, dan kun je toch niet doen alsof er niets aan de hand is?
Maar die kinderen zijn toch niet gedoopt in de naam van Van der Meer? Ik neem aan dat ze gedoopt zijn in de naam van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Waarom moet dat dan nog een keer gebeuren?
Omdat ze niet door een ambtsdrager zijn gedoopt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:
Ditbenik schreef:
Mannetje schreef:
ejvl schreef:Vd Meer wordt niet als predikant erkent door de OOGIN. Ook door hem gedoopte kinderen wordt de doop niet erkent en wordt opnieuw gedoopt.
Al met al een heel verdrietige situatie en dikke kerkmuren.
Toch... Kun je iets anders als kerkverband? Wanneer iemand geschorst is en daarna zijn eigen wegen gaat, dan kun je toch niet doen alsof er niets aan de hand is?
Maar die kinderen zijn toch niet gedoopt in de naam van Van der Meer? Ik neem aan dat ze gedoopt zijn in de naam van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Waarom moet dat dan nog een keer gebeuren?
Omdat ze niet door een ambtsdrager zijn gedoopt.
Niet door een ambtsdrager die daar als zodanig wordt erkend. Volgens mij ben je dan net zo ver als de RKK waar men leert dat het uitspreken van de instellingswoorden door de priester het brood veranderen in het lichaam van Christus. In deze visie m.b.t. de doop is het teken van het verbond opeens verdwenen als de persoon die doopte niet daar als ambtsdrager wordt erkend.
Mannetje
Berichten: 7908
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Mannetje »

Ik begrijp je niet helemaal, maar een rk doop, door een officiële geestelijke, wordt in de ref. kerken wel erkend.
-
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door ejvl »

Alleen door officiële ambtsdragers.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door refo »

ejvl schreef:Alleen door officiële ambtsdragers.
Maar dat wordt niet geverifieerd, denk ik.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5652
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Dodo »

refo schreef:
ejvl schreef:Alleen door officiële ambtsdragers.
Maar dat wordt niet geverifieerd, denk ik.
De RKK is erg nauwkeurig met de doopregistratie. Daar is doorgaans niet zoveel onduidelijkheid over.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10520
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Zita »

Dodo schreef:
refo schreef:
ejvl schreef:Alleen door officiële ambtsdragers.
Maar dat wordt niet geverifieerd, denk ik.
De RKK is erg nauwkeurig met de doopregistratie. Daar is doorgaans niet zoveel onduidelijkheid over.
In de RKK is de nooddoop toegestaan, en die mag door iedereen (ambtelijk/niet-ambtelijk, zelfs niet-gelovig) worden uitgevoerd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nooddoop Nu is dat wel een uitzonderlijke situatie.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5652
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Dodo »

Het zou me verbazen als in NL wel eens een nooddoop werd gedaan. Zoveel orthodoxe RKK is er niet meer, en ook niet zoveel noodsituaties.
Ik heb wel eens te maken met doopbewijzen van RKK naar PKN of vice versa, en dan is de documentatie altijd netjes in orde.
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door ejvl »

Naar mijn weten wordt de nooddoop niet erkent door onze kerken. Alleen als het door een ambtsdrager is gedaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door refo »

De nooddoop wordt toegepast als iemand op sterven ligt en niet meer door een ambtsdragers gedoopt kan worden.
Of dat erkend wordt of niet is dan ook niet van belang, stel ik me zo voor.
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door ejvl »

Ook bij bijvoorbeeld baby's die veel kans hebben te overlijden. Deze kunnen het wel overleven en dan heb je er wel mee te maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Tiberius »

Die nooddoop wordt in ieder geval in DKO-kerken niet erkend. Alleen als het door een ambtsdrager gedaan wordt in de naam van de Drieënige God.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Tom A Hawk »

Gaat dit nog over kanselruil HHK/CGK?
Mannetje
Berichten: 7908
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Mannetje »

Tom A Hawk schreef:Gaat dit nog over kanselruil HHK/CGK?
Volgens mij weet je zelf het antwoord al. ;)
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17588
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

Tom A Hawk schreef:Gaat dit nog over kanselruil HHK/CGK?
Dit wel:

zondag 10-08-2014 09:30 en 18:30 Hersteld hervormde gemeente Ouddorp ds A.C. Uitslag (CGK Urk)

zondag 10-08-2014 09:30 en 14:30 Hersteld hervormde gemeente Papendrecht ds J.P Boiten (CGK)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie