PvS schreef:DirkM schreef:eenvoudige schreef:Alleen bij de volwassendoop is de (veronderstelde) wedergeboorte, want dan is het belijdenis van het ware geloof en daarna de doop.
Bij de doop van kinderen ontvangt het kind het uitwendig teken van de doop. Dat moet niet verward worden met de betekenende zaak van de doop. Wanneer een kind genade ontvangen heeft, dan alleen ontvangt het met de doop de betekenende zaak, want dan is het wedergeboren.
Huh, veronderstelde wedergeboorte is absoluut niet bij volwassendoop.
De term veronderstelde wedergeboorte komt uit de gereformeerde hoek.
Dat was nu juist de reden van de scheuring tussen de gereformeerde kerk en de gereformeerd vrijgemaakte kerk.
Filippus was in de veronderstelling dat Simon het geloof deelachtig was geworden, hetzij in waarheid, hetzij geveinsd.
Als ik Handelingen 8 lees en dan met name vers 9 dan lees ik dit:
En een man, met name Simon, was reeds vóór deze tijd in de stad bezig met toverij.....
Simon was dus bekend met toverij en wist ook dat er bij toverij uiterlijke kenmerken te zien waren als mensen daarvan onder de invloed waren.
Vers 13 En Simon ook Simon zelf kwam tot geloof en na gedoopt te zijn .......
Als het zo expliciet in de Bijbel staat is er geen enkele reden om dat te betwijfelen dat hij wel echt tot geloof was gekomen. Als de Bijbel het zegt dan is dat gewoon zo.
vers 13B verbijsterd door de tekenen en grote krachten, die hij zag geschieden.
Simon zag dat de uiterlijke kenmerken die plaatsvonden veel groter en sterker waren dan de uiterlijke kenmerken die hij kende van de toverij waar hij eerst zelf mee bezig was.
Daarna de komst van Petrus en Johannes.....
vers 18 En toen Simon zag, dat door handoplegging de Geest werd gegeven, bood hij hun geld aan, geef mij ook deze MACHT.
Simon dacht dat het handeltje dat hij eerst had niet goed was omdat hij tot geloof was gekomen, maar toen hij zag dat er overdracht van kracht toegepast werd en dat ook binnen het geloof dus gangbaar was voor zover hij dat kon beoordelen toen, dacht hij terug aan een nieuw handeltje......... tot geloof gekomen........ handen opleggen ...... nieuwe broodwinning.
Dat Simon niet goed wist hoe het allemaal zat is vrij logisch, hij was wel tot geloof gekomen en gedoopt, maar als je kijkt in het zendingsbevel staat er dat je daarna nog wel onderwezen moet worden..... Dat onderwijs had Simon dus nog niet gehad.
Dat Simon zijn fout inzag en wel daadwerkelijk geloofde, blijkt uit het feit dat hij zegt:
Bidt gij voor mij tot de Here, dat mij niets moge overkomen hetgeen gij gezegt hebt.
Simon ging niet schouderophalend weg, het deed hem echt wat dat hij die verkeerde inschatting gemaakt had.
Simon zegt ook niet van Bidt gij tot uw God, maar hij zegt Bidt gij tot de Here.
Simon was dus wel degelijk tot geloof gekomen maar maakte dus gewoon een inschattingsfout door gebrek aan onderwijs dat hij gehad had.
Er is dus geen sprake van een soort verondersteld geloof (staat helemaal nergens in de Bijbel trouwens) en de afzonderlijke teksten en de teksten in de gehele samenhang bevestigen dat Simon daadwerkelijk tot geloof was gekomen.