Het was om de ambtskleding (steek en pofbroek, dacht ik) en om de psalmberijming. Overigens waren er ook persoonlijke wrijvingen (zoals wel vaker).Upquark schreef:Ik heb begrepen dat zij die in 1907 niet meegingen bepaalde bezwaren/eisen hadden wat betreft de kleding van de predikanten. Misschien is het interessant om hun argumenten eens te bekijken om te zien wat wij hiervan kunnen leren. Alleen, ik heb hier helaas geen verdere inhoudelijke informatie over. Iemand anders misschien?
De gansche dag in t zwart
Re: De gansche dag in t zwart
Dat voorstel van memento over die collar, dat lijkt me wel wat.
Die is wereldwijd en kerkenbreed herkenbaar.
En op de kansel een toga (liefst fluweel).
Met die kanttekening dat op warme dagen de toga in het koffertje mag blijven.
Helemaal mee eens!jvdg schreef:Dat voorstel van memento over die collar, dat lijkt me wel wat.
Maar een lang zwart shirt met collar vindt ik voor op de kansel ook erg mooi/deftig (en stukken goedkoper dan een toga):

En voor de Marnixxen, die zwart geen mooie kleur vinden, zijn er ook andere kleuren:

Oké, ik wil ook wel een beetje "rekkelijk" zijn, met dien verstande dat het shirt wel gerende wijde mouwen moet hebben.memento schreef:Helemaal mee eens!jvdg schreef:Dat voorstel van memento over die collar, dat lijkt me wel wat.
Maar een lang zwart shirt met collar vindt ik voor op de kansel ook erg mooi/deftig (en stukken goedkoper dan een toga):
Overigens wat de kosten van een toga betreft, die toga moet door de kerk betaald worden, aangezien het dienstkleding is.

Aan het geklaag van sommige predikanten over de kosten van een toga, valt op te maken dat helaas niet elke gemeente dat zo ziet...jvdg schreef:Overigens wat de kosten van een toga betreft, die toga moet door de kerk betaald worden, aangezien het dienstkleding is.
Sowieso dacht ik dat het te doen gebruikelijk is dat een 'startende' predikant z'n toga kado krijgt van zijn eerste gemeente?memento schreef:Aan het geklaag van sommige predikanten over de kosten van een toga, valt op te maken dat helaas niet elke gemeente dat zo ziet...jvdg schreef:Overigens wat de kosten van een toga betreft, die toga moet door de kerk betaald worden, aangezien het dienstkleding is.
Onze dominee heeft de toga van zijn ouders en schoonouders gekregen. Hij bedankte hen daarvoor in de intrededienst. Hij zei dat hij het een eer vond en nog wat, maar dat weet ik niet zo goed meer.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ik pleit ook voor terugkeer naar de muts.......
We hebben een tijdje gekerkt in een GKv gemeente.
Een mutsdragende predikant wilde z'n muts ophangen, maar.....geen haakje.
Marnix, wat zijn de GKv kerken diep afgezakt.
Een mutsdragende predikant wilde z'n muts ophangen, maar.....geen haakje.

HHK predikant ds. Estrik draagt nog de muts bij zn toga...jvdg schreef:Ik pleit ook voor terugkeer naar de muts.......
Een mutsdragende predikant wilde z'n muts ophangen, maar.....geen haakje.![]()

Ds. I. Kievit met de muts in de hand
Ds. Vermeer deed dat ook.memento schreef:HHK predikant ds. Estrik draagt nog de muts bij zn toga...jvdg schreef:Ik pleit ook voor terugkeer naar de muts.......
Helemaal mee eens!memento schreef:jvdg schreef:Dat voorstel van memento over die collar, dat lijkt me wel wat.

En voor de Marnixxen, die zwart geen mooie kleur vinden, zijn er ook andere kleuren:

griebel de griebel..
welke kleur dan ook..
doe maar gewoon een pak met stropdas, al dan niet gestreept/gespikkeld of met een witte das.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mooi en deftig, liefst met fluweel, de boodschap prediken van een naakte Jezus aan het Kruis ?memento schreef:Helemaal mee eens!jvdg schreef:Dat voorstel van memento over die collar, dat lijkt me wel wat.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
jvdg schreef:Ik pleit ook voor terugkeer naar de muts.......

Ik vind het mooi, ook al zie ik het nut van de herkenbaarheid nog steeds niet zo in. Maar als men dan toch herkenbaar wil zijn kan ik de collar wel waarderen. Liefs idd in een kleur... Zwart is liturgisch gezien niet zo sterkjvdg schreef:Dat voorstel van memento over die collar, dat lijkt me wel wat.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dan mogen wij wel gauw gaan sparen...Mister schreef:Sowieso dacht ik dat het te doen gebruikelijk is dat een 'startende' predikant z'n toga kado krijgt van zijn eerste gemeente?memento schreef:Aan het geklaag van sommige predikanten over de kosten van een toga, valt op te maken dat helaas niet elke gemeente dat zo ziet...jvdg schreef:Overigens wat de kosten van een toga betreft, die toga moet door de kerk betaald worden, aangezien het dienstkleding is.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Inderdaad!Orchidee schreef:Dan mogen wij wel gauw gaan sparen...Mister schreef:Sowieso dacht ik dat het te doen gebruikelijk is dat een 'startende' predikant z'n toga kado krijgt van zijn eerste gemeente?memento schreef:Aan het geklaag van sommige predikanten over de kosten van een toga, valt op te maken dat helaas niet elke gemeente dat zo ziet...jvdg schreef:Overigens wat de kosten van een toga betreft, die toga moet door de kerk betaald worden, aangezien het dienstkleding is.