Gereformeerde Gemeenten

JanRap

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

GG links schreef: Gisteren, 12:03 Ik verbaas mij erover dat zowel links als rechts waardering heeft voor bijvoorbeeld de Erskines. Iedereen haalt eruit wat in zijn/haar straatje past lijkt het wel.
@GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

JanRap schreef: Gisteren, 21:52
GG links schreef: Gisteren, 12:03 Ik verbaas mij erover dat zowel links als rechts waardering heeft voor bijvoorbeeld de Erskines. Iedereen haalt eruit wat in zijn/haar straatje past lijkt het wel.
@GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
Flauwe weergave van wat er werkelijk in betreffend hoofdstuk staat. Citeer dan het geheel.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Die verbazing deel ik. Wat ik wel merk is dat er in de rechterhoek dan wel allerlei kanttekeningen bij geplaatst worden dat je af en toe best een keer wat van de Erskines kan lezen maar dat je er dan daarna voor het evenwicht ook weer iets anders er achteraan moet lezen. Of dat de tijden nu zo donker zijn dat je nu niet meer zo ruim kan preken als toen. De prediking die je vindt bij de Erskines staat haaks op de prediking die je vindt in sommige kerken in deze tijd. Wat dat betreft was dr Steenblok, die gezegd zou hebben dat er een remonstrantse draad door de Erskines liep, eerlijker. Hoewel dit natuurlijk volstrekt onzin is kan ik dit beter begrijpen dan zij die de prediking van de Erskines kostelijk zouden vinden maar niet in hun eigen gemeente zo'n prediking wensen te horen/uit te spreken
KDD

Bericht door KDD »

De Erskines zoals je de Erskines niet kende zeg maar.
Plaats reactie