Geheel eens. Dat ligt als ik het verslag goed begrijp, aan de voorzitter. En dat is, voorzichtig gezegd, een beetje dom.Tom schreef: ↑Vandaag, 11:35 Als rechtse maar breeddenkendeGG’er vind ik deze principe uitspraak echt een grote teleurstelling. Op de school waar ik lesgeef, merk ik dat het hanteren van de Statenvertaling steeds moeilijker vol te houden is. In mijn eigen, vrij rechtse gemeente wordt de Herziene Statenvertaling inmiddels best breed gebruikt in prive situaties (kun je nagaan!). Er zijn daar ook meerdere ambtsdragers die kritisch zijn op de GBS en juist waren positief over het SV27-initiatief. Afgelopen zondag zelfs voorbede gedaan voor de bijbelvertalingdiscussie op de synode. En dat is dus binnen een uitgesproken rechtse context!
Kijk je naar meer gematigde GG-gemeenten – zomaar drie willekeurige: Hendrik-Ido-Ambacht, ’s-Gravenpolder en Amersfoort – dan zie je daar eveneens behoefte aan herziening van de SV. Niet door over te stappen naar HSV. Maar ook zeker niet de lijn van de GBS. Daar was veel teleurstelling over de Markusteksten van de GBS.
En over de linkerflank heb ik persoonlijk weinig zicht, maar het lijkt me aannemelijk dat het geduld daar inmiddels op is en de HSV al volledig is ingeburgerd.
Wat mij vooral steekt, is dat de synode al na één avond overleg besloot zich expliciet achter de GBS te scharen, met als argument het voorkomen van “splitsingen”. Mijn inschatting is echter dat juist het vasthouden aan de GBS en het blijven reageren vanuit een defensieve houding, op termijn juist tot verdeeldheid binnen ons kerkverband zal leiden.
Dit is namelijk geen lokale kwestie die alleen speelt in Houten, Vlissingen of Bodegraven. Het leeft breed – en is zeker niet enkel een thema van de linkerflank. Juist het SV27-initiatief (of een ander initiatief dat binnen de GG, eventueel samen met de HHK, wordt gedragen) had een waardevol compromis kunnen zijn: trouw blijven aan de Statenvertaling, maar tegelijkertijd onze jongeren blijven aanspreken.
Daarom vind ik het zeer zorgelijk dat, terwijl het gesprek over Bijbelvertalingen in oktober nog zou worden voortgezet, er nu al een principiële uitspraak is voorgesteld door ds. Schot. Daarmee lijkt iedere verdere discussie in de kiem gesmoord. Ik snap het niet.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
In alle GG's wordt iig nog gewoon uit de SV voorgelezen.
-
Voorgelezen wel ja, maar dat is het dan ook wel hoor. De meerderheid zit met een andere vertaling voor zich. Bij de koster krijg je ook nog gewoon een SV en bij de catechisatie ook. Maar als mensen hun eigen bijbel moeten gebruiken is dat veelal geen SV.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com