Niet alleen jongeren. Mijn oma die de leeftijd der zeer sterken inmiddels ruim gepasseerd is, wacht er ook op. Ze bid en smeekt er maar veel om, op advies van de ouderling. Dat aan Gods zijde álles al is volbracht, beaamt ze. Maar hoe weet je nou of God jou ook bekeert? Ze wil graag, want ze kan nog niet sterven maar voelt wel aan dat sterven steeds dichterbij komt. Me dunkt, dat de dominee dan 's zondags in de preek behoorlijk wat onderwijs laat liggen...BSH schreef: ↑Vandaag, 19:27Als ik jongeren spreek die het over de uitverkiezing hebben als een soort 'loterij' (je moet gewoon geluk hebben, ander helpt er toch niets aan), dan ligt dat toch (minimaal deels) aan hoe de preek op hen overkomt, toch?GG links schreef: ↑Vandaag, 16:00In naam misschien niet maar in de praktijk wel. Onder de beheersing van de uitverkiezing zijn er veel hypercalvinistische broeders. Dit alles heeft te maken met het aanbod van genade. Maar ik ga deze discussies niet aanzwengelen. Dat heeft hier al vaker een plaats gehad..
Geen Evangelie voor degene die niet zijn uitverkoren.
Helaas was dat ook mijn ervaring de laatste keer dat ik in haar kerk was. Christus werd wel voorgesteld, maar er werd voor de veiligheid een metershoge muur omheen gezet met allerlei ervaringen die je eerst meegemaakt moest hebben.
Ik word hier niet alleen verdrietig van, maar ook boos. Hoe kun je mensen met een ziel voor de eeuwigheid, ja zelfs de schapen die aan jou zijn toevertrouwd, zó in het duister laten lopen....