Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

pierre27 schreef: Gisteren, 21:56
Job schreef: Gisteren, 21:49
Erskinees schreef: Gisteren, 21:37 Het is ook vaak verschrikkelijk om naar een student te luisteren. Oprecht.
Hou toch op. Verschrikkelijk nogalliefst. We zitten te rijk en te zelfvoldaan in de kerk, dat is het. Alles moet van A tot/met Z kloppen, we moeten op onze wenken bediend worden.
Ik ben benieuwd wat er verschrikkelijk aan is.
Ik niet, wil het niet weten, al helemaal niet zo hier in het openbaar. Is juist met zorg besproken vandaag en hop! Gaat er op het forum nog even een schepje bovenop.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ze moeten het toch nog leren? Al zou wellicht een lesje wijsbegeerte ook niet verkeerd zijn.
GG links

Bericht door GG links »

Ik hou me is buiten deze discussie 😅
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef: Gisteren, 22:05
Ik niet, wil het niet weten, al helemaal niet zo hier in het openbaar. Is juist met zorg besproken vandaag en hop! Gaat er op het forum nog even een schepje bovenop.
Het idee van een forum is is dat je alles zou moeten kunnen bespreken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik hou wel van een beetje nuchterheid. Als een gemeente conservatief taalgebruik gewend is, dan is het niet handig om een student met een vlotte babbel op de preekstoel en vice versa te zetten. Ga daar als kerkenraad gewoon nuchter en verstandig mee om en als kerkenraden dan toch uitnodigingen sturen naar 'niet passende' predikanten dan kan de predikant zelf ook een afweging maken of zijn bediening daar zinvol zal zijn, of niet.

In de HHK zoals ik die heb leren kennen is een veel grotere acceptatie van verschillen en dat helpt enorm om niet in links-rechts hokjes te denken, maar de verscheidenheid aan bedieningen te bekijken als een zegening. Grote veranderingen moet je ook niet verwachten van een gemeente. Het raakt mij bijvoorbeeld wel dat ouderen afhaken omdat ze de taal van de jongere generatie niet meer begrijpen en tot onjuiste kritiek komen. Het geeft wel aan dat taal (en dus de preek) belangrijk zijn voor de identificatie met de boodschap.
BSH

Bericht door BSH »

Het is ook verschrikkelijk wat sommige studenten zeggen over predikanten ter linkerzijde...

Ook hier werkt het twee kanten op.
Rido91

Bericht door Rido91 »

GG links schreef: Gisteren, 13:37
Simon0612 schreef: Gisteren, 13:30
GG links schreef: Gisteren, 13:27 Is het trouwens nog steeds zo dat het verslag van het RD eerst goedgekeurd moet worden door het moderamen ? Of is deze vorm van censuur er niet meer ?
Tip: Een stuk fietsen helpt ook tegen frustraties! ::flood
Waarom beschuldigen een hoop mensen mij van frustraties ? Ik stel gewoon een vraag. Als u alles maar voor zoete koek slikt moet u dat zelf weten maar ik zit zo niet in elkaar. Controle willen hebben op publicaties heet nou eenmaal censuur.
Ik zou niet weten waarom iemand jou gefrustreerd zou noemen. Het is juist goed als mensen wat vraagtekens ergens bij durven zetten en durven na denken, aan wat jaknikkers heb je doorgaans weinig. Ook in het kritisch onder de loep nemen van bepaalde zaken schuilt een zekere betrokkenheid. Maar het is nu eemaal vaak zo dat als je aan de heilige huisjes komt je het moet bezuren
MGG

Bericht door MGG »

Opvallend dat het aantal abonnees van de Saambinder toeneemt en dat vooral jongeren hem vaker lezen. Nu kan me bij zulke onderzoekjes de vraag stellen of deze representatief zijn, maar het beeld is positief. Sowieso vind ik de inbreng die het RD haalt positief. Helaas is de dag niet terug te luisteren.
GGotK

Bericht door GGotK »

BSH schreef: Gisteren, 22:19 Het is ook verschrikkelijk wat sommige studenten zeggen over predikanten ter linkerzijde...

Ook hier werkt het twee kanten op.
Ik heb best vaak studenten gehoord, maar dat ze (negatief) hebben gesproken over predikanten heb ik nog nooit meegemaakt.
DDD

Bericht door DDD »

Maar onlangs stond er nog in de Saambinder een heel verhaal over de omgang van het curatorium en de school met gemeenten. Dat was niet heel netjes, mijns inziens, maar daar zal de docent zelf anders over denken.

Dus ik snap wel dat studenten zich niet overal welkom voelen. Als er niet de minste aanpassingsbereidheid is, dan snap ik dat wel heel goed van een kerkenraad. Aan de andere kant: je kunt als kerkenraad dan ook bedanken voor de eer.
Plaats reactie