Ik ga echt mijn best doen maar het zal me niet altijd lukken want ik ben nu eenmaal zo. En ik ben echt niet gefrustreerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 14:21Als je de kritiek positief kritisch verwoord, dan komt het prettiger over. Neemt niet weg dat ik door losse opmerkingen zoals vanmorgen (10:25) een positief beeld bij je hebt. Dat helpt om mezelf minder snel aan je berichten te irriterenGG links schreef: ↑Gisteren, 14:08Dat ben ik over het algemeen niet. Anders was ik al allang weg. Ik ben alleen kritisch op mijn eigen kerkverband en er zijn veel mensen die dit niet zijn en alles wat de kerk doet en vind prima vinden. Ik niet. En dan ben je blijkbaar gefrustreerd. Het is dan maar zo.![]()
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zullen we tzt afspreken ?MGG schreef: ↑Gisteren, 10:27Deze dagen komt niet uit ivm werk, maar het plan is om nog wel een synodedag mee te pakken. Klinkt goed!
Menigeen kan door deze zin een voorbeeld aan je nemen.GG links schreef: ↑Gisteren, 14:44Ik ga echt mijn best doen maar het zal me niet altijd lukken want ik ben nu eenmaal zo. En ik ben echt niet gefrustreerd.MGG schreef: ↑Gisteren, 14:21Als je de kritiek positief kritisch verwoord, dan komt het prettiger over. Neemt niet weg dat ik door losse opmerkingen zoals vanmorgen (10:25) een positief beeld bij je hebt. Dat helpt om mezelf minder snel aan je berichten te irriterenGG links schreef: ↑Gisteren, 14:08Dat ben ik over het algemeen niet. Anders was ik al allang weg. Ik ben alleen kritisch op mijn eigen kerkverband en er zijn veel mensen die dit niet zijn en alles wat de kerk doet en vind prima vinden. Ik niet. En dan ben je blijkbaar gefrustreerd. Het is dan maar zo.![]()

-
Het lijkt mij leuk maar ik ben door ervaringen uit het verleden ook gesteld op mijn privacy. Geen harde toezegging dus, maar ik ga het tzt overwegen. Anders wordt het opletten wie tussendoor op zijn telefoon zit. Als je een minuut later iets op rf ziet staan dan heb je beet

Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.Gerardus2 schreef:Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Het preekrooster zegt niets over het uitnodigingsbeleid. Mogelijk zijn er gemeenten die selectief uitnodigingen, maar er zijn ook predikanten die selectief op uitnodigingen ingaan.
Wat wordt er vanmiddag besproken op de synode?
In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.Robbie schreef: ↑Gisteren, 15:48Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.Gerardus2 schreef:Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Het preekrooster zegt niets over het uitnodigingsbeleid. Mogelijk zijn er gemeenten die selectief uitnodigingen, maar er zijn ook predikanten die selectief op uitnodigingen ingaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
In Vlissingen wordt ook iedereen uitgenodigd.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:40In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.Robbie schreef: ↑Gisteren, 15:48Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.Gerardus2 schreef:Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Dat geloof ik. Mijn punt was echter dat je misstanden van een predikant koppelde aan het curatorium. Dat betwijfelde ik door te benoemen dat andere kerkverbanden, waaronder de PKN, geen curatorium hebben, maar wel degelijk ook tegen problemen met predikanten aanlopen.Kaw schreef: ↑Gisteren, 10:55Ik kan namen noemen, maar weet niet of dat mag aangezien ik toen geheimhoudingsplicht had. Ik weet ook niet of het zin heeft. Fijn als je een goede dominee in jouw gemeente hebt, maar als je elementen in de eigenschappen ziet die ik noem; stop je hoofd dan niet in het zand en spreek je uit voor het behoud van de gemeente. Er is niets zo slecht voor het behoud van bijv. de jongeren in de gemeente dan een predikant die duidelijk niet doet wat hij preekt. Door mijn jaren in de kerkenraad heb ik heel wat ouderlingen en diakenen gesproken uit allerlei gemeenten. Er is een terugkerend patroon dat een kerkenraad soms hetzelfde gedrag vertonen als die van een vrouw in een slecht huwelijk. Je ziet het pas achteraf dat je verkeerd gedrag jaren lang hebt getollereerd omdat hij de macht en de ruimte afdwong. Het gaat niet bewust, maar het gebeurd wel.Konijntje schreef: ↑09 sep 2025, 15:08Je doet in dit bericht allerlei heftige beschuldigingen, zonder daadwerkelijke onderbouwing.Kaw schreef: ↑09 sep 2025, 10:30 De reformatorische kerken zouden eigenlijk moeten stoppen met curatoria, maar werken met geloofsbrieven en praktijkvoorbeelden van 'vruchten van geloof'.
Teveel dominees komen er met een toneelstukje doorheen, maar hebben in de praktijk geen vruchten van geloof. Hun leven laat niet zien dat deze persoon God dient. Veel dominees heersen en gebruiken daarbij technieken die niet passen bij een leven met God. Ik denk daarbij aan bevindelijke toneelstukjes, religieus gemotiveerde dreigementen in tijden van kritiek, leugentjes om bestwil, een hoge drang naar geld en goed, onredelijke boosheid en niet rationeel gedrag als het niet gaat zoals ze willen, leiding geven door verdeel- en heerstrategieen en medestanders een onchristelijke hand boven het hoofd houden uit eigenbelang. Tegelijk worden de echt verloren schapen van de gemeente uitbesteed aan de kerkenraad, maar de alleenstaande vrouw bezocht.
Jezus zei alreeds: "Aan de vrucht herken je de boom." De boom kan wel zeggen dat hij goede vruchten draagt, maar als hij (in persoon) de armen niet voedt en de naakten niet kleedt, dan is zijn geloof dood. (Jak. 2)
Ik heb zelf in de HHK meegemaakt dat een classis en synode zacht waren voor een dominee zonder berouw, die in openlijke zonden leefde en dat deze vanzelfsprekend een tweede kans kreeg in een andere gemeente, terwijl de betreffende kerkenraad onder druk werd gezet om te zwichten en te zwijgen en voor de kosten op moest draaien. (En nee, dat ging niet over mijn thuisgemeente voor de mensen die mij kennen.) Dat was niet goed voor mijn vertrouwen in ambtsdragers. Ik vond het niet alleen schokkend dat die dominee deed alsof zijn neus bloed en gewoon bleef preken, maar ook dat zijn universitair geschoolde medebroeders een andere kant op keken. Is het dan zoals wat een corrupte VVD'er in Limburg ooit zei: "Iedereen doet het, maar ik wordt er op aangesproken!?" En dat er ongemak onder deze mannen is om de confrontatie aan te gaan?
Schorsingen of afzettingen van predikanten uit de reformatorische gezindte komen in het RD en maken tegelijkertijd veel los. Logisch.
Tegelijkertijd zijn er in de PKN en in evangelische gemeenten ook genoeg voorbeelden van wangedrag, schorsingen en losmakingen. Het bereikt alleen vaak niet de reformatorische gezindte.
Ik kan je wel vertellen dat er veel meer speelt dan dat je aan schorsingen ziet in het RD. Deze predikant in kwestie is pas geschorst toen men echt niet meer er om heen kon. Niet omdat er al jaren aanwijzingen waren dat deze predikant een leven leidde wat niet past in wat we van een dominee verwachten.
En jouw opmerking over de PKN of evangelische gemeente; ja natuurlijk. Dat is zeker zo. Zeker evangelische gemeenten hebben hier bijzonder veel last van, omdat elke man of vrouw voorganger kan worden. Die missen vaak ook nog de zelfreinigende kerkstructuur van een classis of synode. Maar dit is een forum gericht op de reformatorische gezindte dus daar heb ik het dan ook over.
Dat vind ik dan weer heftig om te lezen: predikanten die uitnodigingen weigeren i.c. het woord van God weigeren in die betreffende gemeente te brengen. Hoezo kerkelijke eenheid bevorderen.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:40In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.Robbie schreef: ↑Gisteren, 15:48Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.Gerardus2 schreef:Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Soms zit het gewoon wat gecompliceerder in elkaar.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 18:33Dat vind ik dan weer heftig om te lezen: predikanten die uitnodigingen weigeren i.c. het woord van God weigeren in die betreffende gemeente te brengen. Hoezo kerkelijke eenheid bevorderen.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:40In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.Robbie schreef: ↑Gisteren, 15:48Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.Gerardus2 schreef:
Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wat bedoel je te zeggen?pierre27 schreef: ↑Gisteren, 18:49Soms zit het gewoon wat gecompliceerder in elkaar.Gerardus2 schreef: ↑Gisteren, 18:33Dat vind ik dan weer heftig om te lezen: predikanten die uitnodigingen weigeren i.c. het woord van God weigeren in die betreffende gemeente te brengen. Hoezo kerkelijke eenheid bevorderen.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:40In grote lijnen klopt jouw geschetst beeld helemaal. Wat het uitnodigingsbeleid van predikanten betreft is Houten een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.Robbie schreef: ↑Gisteren, 15:48
Even een lans voor Houten breken. Ik ben daar geen lid, wel in een gemeente die in de volksmond links wordt genoemd. Ik weet dat elke predikant uitgenodigd wordt. Ik weet ook dat er serieus predikanten zijn die niet komen omdat het gemeente X betreft of omdat daar ouderling Y is met wie ze wel eens woorden hebben gehad. Dit laatste weet ik uit de eerste hand.