Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 10 sep 2025, 10:27
Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Nou, over hokjes links/rechts gesproken. In de gemeente Houten (links?) bijvoorbeeld zie ik maar een zeer klein percentage van de ruim 60 dienstdoende predikanten voorgaan.
Afgelopen jaar 17 verschillende. Dat is niet een klein percentage.
ik vraag of er mensen zijn die afwijkende standpunten durven in te nemen, en daar wordt ontkennend op geantwoord. daaruit trek ik een conclusieJ.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 10:24 Ik denk dat als we zo generaliserend over elkaar praten, we niet verbaasd moeten zijn als de christelijke eenheid in kerkelijk Nederland nog ver weg is en blijft.
Het klopt wel maar het zijn wel ja-knikkers omdat ze het echt zo vinden. Dat komt door gebrek aan diversiteit.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 10:22Nou zeg. Dat is niet zo vriendelijk / correct naar de broeders die afgevaardigd zijn in de GG.
Ik kan namen noemen, maar weet niet of dat mag aangezien ik toen geheimhoudingsplicht had. Ik weet ook niet of het zin heeft. Fijn als je een goede dominee in jouw gemeente hebt, maar als je elementen in de eigenschappen ziet die ik noem; stop je hoofd dan niet in het zand en spreek je uit voor het behoud van de gemeente. Er is niets zo slecht voor het behoud van bijv. de jongeren in de gemeente dan een predikant die duidelijk niet doet wat hij preekt. Door mijn jaren in de kerkenraad heb ik heel wat ouderlingen en diakenen gesproken uit allerlei gemeenten. Er is een terugkerend patroon dat een kerkenraad soms hetzelfde gedrag vertonen als die van een vrouw in een slecht huwelijk. Je ziet het pas achteraf dat je verkeerd gedrag jaren lang hebt getollereerd omdat hij de macht en de ruimte afdwong. Het gaat niet bewust, maar het gebeurd wel.Konijntje schreef: ↑Gisteren, 15:08Je doet in dit bericht allerlei heftige beschuldigingen, zonder daadwerkelijke onderbouwing.Kaw schreef: ↑Gisteren, 10:30 De reformatorische kerken zouden eigenlijk moeten stoppen met curatoria, maar werken met geloofsbrieven en praktijkvoorbeelden van 'vruchten van geloof'.
Teveel dominees komen er met een toneelstukje doorheen, maar hebben in de praktijk geen vruchten van geloof. Hun leven laat niet zien dat deze persoon God dient. Veel dominees heersen en gebruiken daarbij technieken die niet passen bij een leven met God. Ik denk daarbij aan bevindelijke toneelstukjes, religieus gemotiveerde dreigementen in tijden van kritiek, leugentjes om bestwil, een hoge drang naar geld en goed, onredelijke boosheid en niet rationeel gedrag als het niet gaat zoals ze willen, leiding geven door verdeel- en heerstrategieen en medestanders een onchristelijke hand boven het hoofd houden uit eigenbelang. Tegelijk worden de echt verloren schapen van de gemeente uitbesteed aan de kerkenraad, maar de alleenstaande vrouw bezocht.
Jezus zei alreeds: "Aan de vrucht herken je de boom." De boom kan wel zeggen dat hij goede vruchten draagt, maar als hij (in persoon) de armen niet voedt en de naakten niet kleedt, dan is zijn geloof dood. (Jak. 2)
Ik heb zelf in de HHK meegemaakt dat een classis en synode zacht waren voor een dominee zonder berouw, die in openlijke zonden leefde en dat deze vanzelfsprekend een tweede kans kreeg in een andere gemeente, terwijl de betreffende kerkenraad onder druk werd gezet om te zwichten en te zwijgen en voor de kosten op moest draaien. (En nee, dat ging niet over mijn thuisgemeente voor de mensen die mij kennen.) Dat was niet goed voor mijn vertrouwen in ambtsdragers. Ik vond het niet alleen schokkend dat die dominee deed alsof zijn neus bloed en gewoon bleef preken, maar ook dat zijn universitair geschoolde medebroeders een andere kant op keken. Is het dan zoals wat een corrupte VVD'er in Limburg ooit zei: "Iedereen doet het, maar ik wordt er op aangesproken!?" En dat er ongemak onder deze mannen is om de confrontatie aan te gaan?
Schorsingen of afzettingen van predikanten uit de reformatorische gezindte komen in het RD en maken tegelijkertijd veel los. Logisch.
Tegelijkertijd zijn er in de PKN en in evangelische gemeenten ook genoeg voorbeelden van wangedrag, schorsingen en losmakingen. Het bereikt alleen vaak niet de reformatorische gezindte.
Dat is dus onjuist. Je negatieve beeld lijkt belangrijker dan de waarheid.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 10:34ik vraag of er mensen zijn die afwijkende standpunten durven in te nemen, en daar wordt ontkennend op geantwoord. daaruit trek ik een conclusieJ.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 10:24 Ik denk dat als we zo generaliserend over elkaar praten, we niet verbaasd moeten zijn als de christelijke eenheid in kerkelijk Nederland nog ver weg is en blijft.
Van harte mee eensDDD schreef: ↑Vandaag, 10:53 In ieder geval is het volgens het bevestigingsformulier zo dat de vergaderingen de gehele gemeente moeten vertonen. Zo geldt dat ook voor de synode. En daar voldoet de afvaardiging niet aan. Daarvoor is nodig dat de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. In plaats dat men kijkt naar wie het minst gevaarlijk is.
Pas geleden nog ds. De Heer. Verder vervult ds. Vreugdenhil het legio aan diensten. Verder krijgen ds. Zondag en ds. Baan de gelegenheid om in te tekenen dan zijn de predikanten van de classis aan de beurt. En dan is het preekrooster vol. Niemand wordt geweigerd.
Daarmee wordt in het formulier iets anders bedoeld dan jullie er nu van maken. In het formulier gaat het geenszins over democratische vertegenwoordiging van allerlei groepen en stromingen binnen een gemeente of een kerkverband. Er wordt slechts bedoeld dat in de afgevaardigden (ongeacht wie het zijn) de hele gemeente / het hele kerkverband vertegenwoordigd is. (Dat valt niet noodzakerlijkerwijs samen met het gevoel dat leden daarbij hebben.)GG links schreef: ↑Vandaag, 11:01Van harte mee eensDDD schreef: ↑Vandaag, 10:53 In ieder geval is het volgens het bevestigingsformulier zo dat de vergaderingen de gehele gemeente moeten vertonen. Zo geldt dat ook voor de synode. En daar voldoet de afvaardiging niet aan. Daarvoor is nodig dat de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. In plaats dat men kijkt naar wie het minst gevaarlijk is.
Waarom krijgen deze 2 dominees eerder de gelegenheid dan classispredikanten? Ik neem aan dat de consulent eerder in rij staat?GG links schreef: ↑Vandaag, 11:15Pas geleden nog ds. De Heer. Verder vervult ds. Vreugdenhil het legio aan diensten. Verder krijgen ds. Zondag en ds. Baan de gelegenheid om in te tekenen dan zijn de predikanten van de classis aan de beurt. En dan is het preekrooster vol. Niemand wordt geweigerd.
Die preekt er ook vaak genoeg. Wat wil je nu eigenlijk betogen?MGG schreef: ↑Vandaag, 11:25Waarom krijgen deze 2 dominees eerder de gelegenheid dan classispredikanten? Ik neem aan dat de consulent eerder in rij staat?GG links schreef: ↑Vandaag, 11:15Pas geleden nog ds. De Heer. Verder vervult ds. Vreugdenhil het legio aan diensten. Verder krijgen ds. Zondag en ds. Baan de gelegenheid om in te tekenen dan zijn de predikanten van de classis aan de beurt. En dan is het preekrooster vol. Niemand wordt geweigerd.
Dat is onjuist. Heb je daar een gezaghebbende bron voor? Want het is niet in lijn met de hele strekking van het formulier en de teksten er omheen.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 11:17Daarmee wordt in het formulier iets anders bedoeld dan jullie er nu van maken. In het formulier gaat het geenszins over democratische vertegenwoordiging van allerlei groepen en stromingen binnen een gemeente of een kerkverband. Er wordt slechts bedoeld dat in de afgevaardigden (ongeacht wie het zijn) de hele gemeente / het hele kerkverband vertegenwoordigd is. (Dat valt niet noodzakerlijkerwijs samen met het gevoel dat leden daarbij hebben.)GG links schreef: ↑Vandaag, 11:01Van harte mee eensDDD schreef: ↑Vandaag, 10:53 In ieder geval is het volgens het bevestigingsformulier zo dat de vergaderingen de gehele gemeente moeten vertonen. Zo geldt dat ook voor de synode. En daar voldoet de afvaardiging niet aan. Daarvoor is nodig dat de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. In plaats dat men kijkt naar wie het minst gevaarlijk is.
Ik vind dat toch onjuist. Conservatieve predikanten als ds. G. Beens of ds. Boudewijn worden ook nooit afgevaardigd bij mijn weten. Daar hoor je mensen dan weer niet over. Altijd alleen over de paar meest linkse predikanten die er niet bij zijn.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:53 In ieder geval is het volgens het bevestigingsformulier zo dat de vergaderingen de gehele gemeente moeten vertonen. Zo geldt dat ook voor de synode. En daar voldoet de afvaardiging niet aan. Daarvoor is nodig dat de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. In plaats dat men kijkt naar wie het minst gevaarlijk is.