Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Jantje
Verbannen

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Die gemeenten uit de vaderlandse, niet afgescheiden kerk waar nog het ónveranderlijke Woord des Heeren klinkt.

Maar ja, eigenlijk is het moeilijk. Want die kerk is in 2004 natuurlijk samengegaan.
Waarom is een hersteld hervormde volgens jou dan geen hervormde?
Die is afgescheiden in feite (al zijn daar de meningen wel over verdeeld, volgens mij).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik twijfel niet aan zijn kennis en kunde. Maar ik zie nog niet in op welke manier dit voorbeeld zijn hoofdstelling onderbouwt. Natuurlijk betreft het twee verschillende klassen, maar daarmee is toch nog niet gezegd dat hier ook geen element van klassenstrijd in zat?
Natuurlijk zit er een element in. Denk alleen al aan de kerkvoogdij van Ulrum (naar ik meen gegoede boeren) die de kant van de classis kozen tegenover een deel van de kerkenraad.

Dus dat klassenverschil meespeelde in de Afscheiding zal bezwaarlijk ontkent kunnen worden. Maar of de Afscheiding als zodanig ook is gemotiveerd, lijkt me hooguit een nevenargument.

De mannen van het Reveil zijn grotendeels hervormd gebleven, maar dat motiveerden ze theologisch en niet vanuit hun hogere klasse.
Het ging er niet om hoe mensen het motiveerden, maar om wat hen dreef.
Klavart

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:Die gemeenten uit de vaderlandse, niet afgescheiden kerk waar nog het ónveranderlijke Woord des Heeren klinkt.
Die gemeenten vind je dus (ook) in de HHK.
Jantje schreef:Maar ja, eigenlijk is het moeilijk. Want die kerk is in 2004 natuurlijk samengegaan.
Niet alleen (voor een deel) samengegaan, maar vooral gescheurd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Het ging er niet om hoe mensen het motiveerden, maar om wat hen dreef.
Dat lijkt me hetzelfde. In ieder geval bedoel ik hetzelfde.

Overigens drukt dr. Veldman zich vele malen genuanceerder uit, dan dat jij hem wil lezen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:Dank voor de tip Mara! Ik ga het boek zeker lezen.

@ huisman Wil jij dat alleen boeken lezen waar jij het theologisch mee eens bent?
Nee, ik lees regelmatig boeken waar ik het theologisch niet mee eens ben maar ik kan niet tegen historische romans die vol historische missers staan en een niet op de feiten gebaseerde interpretatie geven van de gebeurtenissen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Het ging er niet om hoe mensen het motiveerden, maar om wat hen dreef.
Dat lijkt me hetzelfde. In ieder geval bedoel ik hetzelfde.

Overigens drukt dr. Veldman zich vele malen genuanceerder uit, dan dat jij hem wil lezen.
Dat is totaal niet hetzelfde, dat is precies het punt waarover de auteur en de recensent van mening verschillen. Daar gaat dit hele gesprek over.

En wat betreft het tweede: waar heb je het exact over? Ik kan mij niet herinneren dat ik iets heb gezegd over hetgeen hij schrijft, behalve dan dat hij zijn mening in deze recensie niet onderbouwt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:

Maar ja, eigenlijk is het moeilijk. Want die kerk is in 2004 natuurlijk samengegaan.
Die is afgescheiden in feite (al zijn daar de meningen wel over verdeeld, volgens mij).
Het lastige is is dat de Ned.Herv.Kerk niet meer bestaat.
Als die wel bestond dan wel.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Nasrani schreef:

Het lastige is is dat de Ned.Herv.Kerk niet meer bestaat.
Als die wel bestond dan wel.
Dit argument heb ik nou nooit kunnen begrijpen. De NHK is niet opgeheven bij de fusie. Zij is samen gegaan met andere kerkverbanden. Binnen dat verband, dat de naam PKN heeft gekregen, bestaat ze voort.
Dus: de HHK is een afscheiding.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ja oke, maar de naam NHK mogen jullie als hervormden binnen de PKN niet gebruiken.
Alleen de preken en de leer binnen de NHK destijds komen overeen met veel Bondsgemeenten en HHK gemeenten en dat is het belangrijkste, welke naam je hebt maakt mij niet heel erg uit.
Als mijn ouders in de PKN bleven was ik wss ook PKN lid dus ja...
Boertje

Bericht door Boertje »

Het boek van Marcel de Jong vandaag ontvangen. Ik moet zeggen, prettige schrijfstijl. Echt een boek dat je aan een stuk door wilt doorlezen. Tot nu toe een aanrader..
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:Ja oke, maar de naam NHK mogen jullie als hervormden binnen de PKN niet gebruiken.
Alleen de preken en de leer binnen de NHK destijds komen overeen met veel Bondsgemeenten en HHK gemeenten en dat is het belangrijkste, welke naam je hebt maakt mij niet heel erg uit.
Als mijn ouders in de PKN bleven was ik wss ook PKN lid dus ja...
Dat tweede ben ik wel met je eens, dat is een stuk belangrijker. Toch is daar meer over te zeggen denk ik, omdat afscheiding niet zomaar iets is, maar daar lijkt dit me het topic niet voor.
Dat eerste is niet helemaal waar. Ik ben nog steeds lid van een hervormde gemeente. Binnen de PKN is er namelijk sprake van verschillende soorten gemeenten: Hervormde gemeente, Gereformeerde Kerk en Protestantse gemeente, om de meest voorkomende maar te noemen. Dus daarin mag iedereen gewoon zijn eigen naam gebruiken ;-)
Boertje

Bericht door Boertje »

Bijna in een ruk het boek van Marcel de Jong over de Afscheiding uitgelezen. Heel indrukwekkend. Wat mij betreft een aanrader. Doet me nog eens beseffen hoe gevaarlijk en verwoestend het liberalisme en de verlichting wel niet geweest is. Je ziet diezelfde onverdraagzaamheid terug bij kereltje Pechthold. Ook zo'n onverdraagzaam ventje van wie het een zegen is dat hij de tweede kamer heeft verlaten. De arrogantie waarmee hij toen de CU ondervroeg. Diezelfde minachting lees je in dit boek ten aanzien van ds de Cock.

Het doet mij ook herinneren aan de verhalen over mijn grootouders en overgrootouders. Straatarm waren ze rond 1850-1900. Maar een enorm geloof. Een enorme arrogantie onder ze zgn notabelen, en de priesters (ze waren RK) predikten alleen maar dezelfde punten als in dit boek worden genoemd. Ik denk dat op dat punt er weinig verschil was tussen hervormd en katholiek. Ook in de RK had je banken voor de notabelen. Die betaalden daar plaatsgeld voor. Kun je voorstellen, je plekje kopen in de kerk voor geld. Werkelijk Godslasterend wat daar allemaal gebeurde. En de mensen..... die woonden in bouwvallen of soms zelfs plaggenhutten.
Ik doe ook wat aan genealogie. De geboortelijsten waren groot, men kreeg vaak meer dan 10 kinderen omdat de helft het eerste jaar niet eens haalde. Tja mijn voorouders hadden het niet makkelijk. En dat is nog maar 100-150 jaar geleden. En dan te bedenken dat de armoede voor die tijd nog groter was. En toch waren de mensen heel vroom. Allemaal RK, gedoopt, 1e communie, vormsel, kerkelijk, katholiek begraven etc.
Mara

Bericht door Mara »

Afbeelding

Prachtige novelle.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Betoog dat rammelt aan alle kanten! Hoe de heilsfeiten successievelijk beleefd worden...

Afbeelding
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een mooi onderwerp voor een iets uitvoeriger recensie. Dit is wel heel beknopt geformuleerd.
Plaats reactie