Ontwikkelingen HHK

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het heeft allemaal geen zin @MGG. Men roept iets in het wilde weg, maar argumenten; ho maar.

Ik ga op zo'n manier geen discussie meer aan met sommigen alhier. Men gooit er een paar losse flodders doorheen en verder is het vooral allemaal heel erg moeilijk. Terwijl ik maar een eenvoudige MBO-er ben die de Psalmberijming grotendeels wel begrijpt.

Ik vind het allemaal maar een merkwaardige komkommertijddiscussie die de moeite van het serieus nemen op geen enkele manier waardig is.

Maak je liever druk om de schuivende panelen onder ons als het gaat over de genderideologie en de acceptatie van homoseksuele praxis, i.p.v. het voortdurend afzetten tegen allerlei liturgische gewoonten, waarvan je weet dat je er medechristenen mee kunt kwetsen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 19 jul 2024, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Komende zondag staat psalm 60 vers 4 als voorzang:

1773:
Nu zie ik Gilead, gered,
Gehoorzaam luist'ren naar mijn wet;
Manasse kent mij als zijn heer,
En knielt eerbiedig voor mij neer;
Aan't hoofd van mijne legermacht
Toont Efraïm zijn moed en kracht;
Mijn Juda, tot die eer verkoren,
Zal mijne rijkswet elk doen horen.

Meeuse:
Het land van Gilead is mijn
Het zal mij onderworpen zijn.
Ja, ook Manasses vruchtbaar land
wordt onderworpen aan mijn hand.
En 't land aan Efra�m beloofd,
zal zijn een steunsel voor mijn hoofd.
Ja, Juda stelt het rijk zijn wetten.
God zal hem tot een leidsman zetten.

En DNP heeft voor 60 maar 3 verzen.

Tussen 1773 en Meeuse zitten toch best wat verschillen.

In de middag staat 61:4 als voorzang.

Die is in 1773:

Psalm 61 vers 4
Want Uw goedheid, die wij loven,
Heeft van boven
Mijn geloft' en beê gehoord;
Gij deedt mij tot d' erf'nis komen
Van de vromen,
Wien de vrees Uws naams bekoort.

En Meeuse:

Want U hebt mij willen horen,
die tevoren
U geloften had gedaan;
mij het erfdeel willen geven
van die leven
en Uw vrees zijn toegedaan.

Ik zou dan de laatste als voorkeur hebben vwb begrijpbaarheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 17:17 Het heeft allemaal geen zin @MGG. Men roept iets in het wilde weg, maar argumenten; ho maar.

Ik ga op zo'n manier geen discussie meer aan met sommigen alhier. Men gooit er een paar losse flodders doorheen en verder is het vooral allemaal heel erg moeilijk. Terwijl ik maar een eenvoudige MBO-er ben die de Psalmberijming grotendeels wel begrijpt.

Ik vind het allemaal maar een merkwaardige komkommertijddiscussie die de moeite van het serieus nemen op geen enkele manier waardig is.

Maak je liever druk om de schuivende panelen onder ons als het gaat over de genderideologie en de acceptatie van homoseksuele praxis, i.p.v. het voortdurend afzetten tegen allerlei liturgische gewoonten, waarvan je weet dat je er medechristenen mee kunt kwetsen.
Ik ben eigenlijk een beetje kwijt waarover/waarvoor/waartegen je argumenten zou willen krijgen? Misschien kan ik je dan helpen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef: 19 jul 2024, 17:20
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 17:17 Het heeft allemaal geen zin @MGG. Men roept iets in het wilde weg, maar argumenten; ho maar.

Ik ben eigenlijk een beetje kwijt waarover/waarvoor/waartegen je argumenten zou willen krijgen? Misschien kan ik je dan helpen.
De beginpost van @Erskinees en de reactie van @JvW over zijn kinderen die, als ik het goed begrijp, elke zondag hem bestoken met vragen over de Psalmberijming van 1773.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 19:05
Zeeuw schreef: 19 jul 2024, 17:20

De beginpost van @Erskinees en de reactie van @JvW over zijn kinderen die, als ik het goed begrijp, elke zondag hem bestoken met vragen over de Psalmberijming van 1773.
Maar, als die zeggen dat de kinderen vragen hebben, welke argumenten heb je daarop nodig dan? Als dat zo is, is dat toch zo en is het wat het is?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Voorbeelden, voorbeelden en voorbeelden.

En die komen niet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:47
Refojongere schreef: 19 jul 2024, 11:42
J.C. Philpot schreef: 19 jul 2024, 11:26
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:24Droom lekker verder.
Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?
Ik denk dat GG lid in een kleine bubbel leeft van gelijkgezinden waar je verdacht bent als je 1773 wil vervangen. Daarom komt hij niemand tegen die 1773 niet snapt, ze durven zich niet uit te spreken in die bubbel. Dat komt door veroordelende hellendvlak redeneringen die als volgt gaan:
Iemand:"Ik vind 1773 moeilijk",
Reactie GG-lid: "oh, je wil er vast vanaf en iets nieuws, je wil zeker ook de HSV en daarna de vrouw in het ambt zeker?"
Ik zit in een midden-linkse GG waar de HSV algemeen geaccepteerd is bij 40 tot 60%.

Zondagmorgen veranderde de ouderling bij het oplezen van Psalm 103: 9 (berijmd, 1773) het woord 'altoos' nog door 'altijd'.

Ik laat verder aan jou of je vindt dat je post nu nog klopt.
De post klopt dan inderdaad niet. Ik was wat geprikkeld, excuus.

Maar het feit dat nota bene een ouderling ouderwetse woorden vervangt is veelzeggend nietwaar? In elk geval niet eentje van het type: kom, de computertaal kennen ze ook, dus waarom niet 'altoos'.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Inwoner schreef: 19 jul 2024, 11:55
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 10:08
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 09:42 Maar het invoeren in de eredienst gaat in de meeste gevallen ten koste van de psalmen en daarmee ten koste van Gods woord.
De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Ik ben benieuwd naar hout snijdende voorbeelden daarvan...
De discussie is inmiddels behoorlijk aan het ontsporen. Ondertussen blijf ik wel benieuwd naar gezangen die net zo gegrond zijn op Gods woord als psalmen...
Voorbeelden:
- Vrede zij u
- Al zou de vijgenboom niet bloeien
- Ontwaak gij die slaapt
- Een kind is ons geboren
- Ere zij God
- etc
JvW

Bericht door JvW »

.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Voorbeelden, voorbeelden en voorbeelden.

En die komen niet.
Ik ben waarschijnlijk een slechte vader dat ik ze niet proactief heb bijgespijkerd, maar het lijstje wat @Ambtenaar eerder vandaag postte heb ik even tegen wat van mijn kinderen aangehouden. Doorsnee kinderen, van praktisch opgeleid tot wetenschappelijk. Maar ze kwamen niet ver in hun betekenissen (zonder Google).

Het ergste is: ik heb er nooit vragen over gekregen. Ik ga (ging) er dus vanuit dat ze al die woorden wel begrepen. Maar niet dus, ze zingen gewoon braaf mee, woorden die ze niet begrijpen. Net als van populaire radioshit.

Tsjonge. Daar gaat mijn opvoeding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CBG

Bericht door CBG »

Refojongere schreef: 19 jul 2024, 20:16
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 11:55
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 10:08
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57
De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Ik ben benieuwd naar hout snijdende voorbeelden daarvan...
De discussie is inmiddels behoorlijk aan het ontsporen. Ondertussen blijf ik wel benieuwd naar gezangen die net zo gegrond zijn op Gods woord als psalmen...
Voorbeelden:
- Vrede zij u
- Al zou de vijgenboom niet bloeien
- Ontwaak gij die slaapt
- Een kind is ons geboren
- Ere zij God
- etc
Laat de kinderen tot mij komen
Hosanna, hosanna de Koning komt
Als je bidt zal Hij je geven
Zoek eerst het Koninkrijk van God
Zingt de Heer want Hij is hoog verheven
Alzo lief had God de wereld
Want ik ben verzekerd
Dit is Mijn gebod dat gij elkander liefhebt
Create in me a clean heart
Onze Vader
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Straks moet iedereen een koffer vol zangbundels meenemen naar de kerk omdat de beamer te modern zou zijn maar wel liederen uit 100 verschillende boekjes moeten kunnen zingen.
CBG

Bericht door CBG »

Dat hoeft natuurlijk niet.
Houdt het dan lekker bij de prachtige en rijke psalmberijming van 1773, maar wees een beetje mild voor die gemeenten die andere keuzes maken.

Met zowel psalmen als gezangen kun je makkelijk in de valkuil van eenzijdigheid vallen, hoewel dat gevaar bij gezangen denk ik wat groter is.
Ararat

Bericht door Ararat »

Maanenschijn schreef: 19 jul 2024, 20:35

En die komen niet.
Ik ben waarschijnlijk een slechte vader dat ik ze niet proactief heb bijgespijkerd, maar het lijstje wat @Ambtenaar eerder vandaag postte heb ik even tegen wat van mijn kinderen aangehouden. Doorsnee kinderen, van praktisch opgeleid tot wetenschappelijk. Maar ze kwamen niet ver in hun betekenissen (zonder Google).

Het ergste is: ik heb er nooit vragen over gekregen. Ik ga (ging) er dus vanuit dat ze al die woorden wel begrepen. Maar niet dus, ze zingen gewoon braaf mee, woorden die ze niet begrijpen. Net als van populaire radioshit.

Ik geef je deemoedig een hand broeder Maanenschijn.

Ik dacht: "ha leuk, dat ga ik mijn havo-dochter vragen:
Samenrotten (ps1) - complotdenken?
Vermetel (ps2) - is dat een woord? Nooit gehoord. Hetzelfde als samenrotten?
Outer (ps3) - dat weet ik! Altaar. Van mama. Ik dacht toen dat het Zeeuws was.
IJvervuur (ps5) - ken ik niet. Warmte omdat je ijverig bent geweest?
Cherubs (ps99) - engelen!

En even later mijn studerende zoon:
Samenrotten (ps1) - de context zegt me dat het een soort samenkomen is, met de connotatie van fermenteren.
Vermetel (ps2) - iets met 'bad intent'? Iets wat ze met plezier doen? Of met kwade bedoelingen? Of allebei?
Outer (ps3) - spel dat eens? Ah! Altaar! (dat zegt m'n hoofd, dat klinkt als een vervorming van een normaal woord)
IJvervuur (ps5) - vurige ijver? Na wat nadenken: drive!
Cherubs (ps99) - engelen met een specifieke functie

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van betere opvoeders!
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 19 jul 2024, 20:35

En die komen niet.

Mijn kinderen ook niet hoor. Die woorden zeggen hen niets. Afgelopen zondag vroeg mijn 10 jarige tijdens het zingen wat cherubs waren. Hij had geen idee. De andere woorden heb ik aan mijn vwo kinderen voorgelegd. Ook geen flauw idee.

Opzich verbaast het mij niet. Het taalgebruik in hedendaagse boeken is totaal anders dan pakweg 40 haar geleden. Laat staan de boeken van 300 jaar geleden.
Plaats reactie