JvW schreef: ↑19 jul 2024, 09:41
GerefGemeente-lid schreef: ↑19 jul 2024, 09:36
Erskinees schreef: ↑19 jul 2024, 09:01
Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.
Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Heb je ervaring met kinderen die je de psalmen uit laat leggen? Bij de berijming van 1773 is behoorlijk wat wat de kinderen (en wijzelf) niet meer (goed) begrijpen. Dat heeft niets met tradities te maken. Er verschijnen niet voor niets boekjes met uileg van de gezongen psalmen.
Zijn er specifieke voorbeelden die je hebt? Ik twijfel er bij mijn kinderen nl ook wel eens over, toch kunnen ze het dan vaak wel redelijk uitleggen. Mijn eigen waardering voor de berijming van 1773 zit vooral in de herkenning en het gevoel. Ze betekenen heel veel voor me. Maar ik denk dat bv die van ds Meeuse dat ook zou kunnen gaan krijgen.
Wij zingen als voorzang alle psalmen op volgorde en dan kom je soms wel onbekende teksten en melodieën tegen. Ik vind dat wel mooi.