Ontwikkelingen HHK

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 19 jul 2024, 12:54
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 12:36
JvW schreef: 19 jul 2024, 12:31
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 12:12
Kun jij van de afgelopen 10 weken per zondag 2 vragen hier opnoemen en daarbij de leeftijd van het kind wat deze vraag gesteld heeft?
Met jou ging ik niet meer in discussie.
Juist ja. Blijkbaar valt het dan dus allemaal wel mee.
Ik vrij recent iets gezegd over mijn persoonlijke mening mbt jouw persoontje.
Die staat wederom als een paal boven water en je verschrikkelijke opmerkingen hier za mij hier vast wel medestanders in opleveren
Je moet de persoon los zien van de inhoud.

Jammer, zo'n reactie. Ik krijg altijd jeuk als men zo voor het wilde weg, zonder enigerlei voorbeeld allerlei dingen roeptoetert, die amper beargumenteerd worden.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef: 19 jul 2024, 13:02
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 12:12
Kun jij van de afgelopen 10 weken per zondag 2 vragen hier opnoemen en daarbij de leeftijd van het kind wat deze vraag gesteld heeft?
Lees je posts even terug. Kan het zijn dat je betrokkenheid wat intens is momenteel? Het wordt je ook niet altijd makkelijk gemaakt hier...
Tip: ga even naar de Lage Duintjes, dips even in het frisse noordzeewater, schud je uit en neem wat afstand. :love

Edit: enne Bertiel, heb jij ook nog ergens een plasje fris water in je omgeving? :)
En mocht ik me komen te ontgaan, ik heb gebrek aan écht water, moet me behelpen met de Afgedamde Maas :?
Niet zo lelijk doen over die mooie Afgedamde Maas. Waar zit je?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 19 jul 2024, 09:29
aggieoudje schreef: 18 jul 2024, 20:20 Ik begreep van mijn vader dat de HHK Rotterdam Kralingseveer, Laankerk per september gezangen gaan invoeren in de eredienst.

(Hij is toen we in onze gemeente WK gingen zingen daar gaan kerken(niet overgeschreven) maar wil daar nu straks ook niet meer heen.)
De oorspronkelijke bovenstaande post, voorafgaand aan deze discussie ging oa over het zingen van gezangen in de eredienst. Ik ben benieuwd of de zorgen liggen bij het überhaupt zingen van gezangen, of bij het feit dat dit tijdens de eredienst gebeurt.

Stel dat aan het eind van iedere gemeente- of verenigingsavond een gezang uit bijv 'de gele bundel' wordt gezongen. Wat doet dat met je?
Dat laatste vind ik bv erg fijn. Maar de psalmen houden in de eredienst: graag. Ze staan in de Bijbel, al zou ik dan weer geen probleem met andere berijming hebben.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Reformer schreef: 19 jul 2024, 14:02
Bourdon16 schreef: 19 jul 2024, 13:59
Of bedoel je meer een gezang waar een bijbelgedeelte letterlijk wordt gezongen?
En: https://oje.home.xs4all.nl/txt/gezangen ... (1-40).txt
Inderdaad zijn de CGK Schriftberijmingen een goed voorbeeld.
In Weerklank zijn de eerste 101 liederen Bijbelliederen.

Eén van de mooiste vind ik wel lied 72, bij Efeze 3: 14-21

1 Nu bidden wij met ootmoed en ontzag
de Vader aan, wiens naam aan elk geslacht
in hemel en op aarde aanzijn gaf,
dat, naar zijn heerlijk wezen,
Hij ons de kracht des Heil'gen Geestes geve
en de Messias bij ons intrek neme.
Zijn liefde is de grondslag van ons leven,
de oorsprong van ons hart.

2 Dan zullen wij met alle heil'gen saam
in 't morgenlicht op hoge tinnen staan
en hoogte en diepte, lengte en breedte van
Gods heil doormeten mogen.
Dan kennen wij de liefde uit den hoge,
al gaat zij verre het verstand te boven.
Wij zullen tot de volle wasdom komen
in Gods verheven naam.

3 Hem nu die in ons werkt en ons geleidt,
die verder gaat dan al ons bidden reikt
en meer is dan ons diepste denken peilt,
zij heerlijkheid en glorie
in de gemeente die Hij heeft verkoren,
in elk geslacht dat van zijn naam zal horen,
door Jezus Christus, nu gelijk tevoren
en tot in eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 19 jul 2024, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Ararat

Bericht door Ararat »

Bourdon16 schreef: 19 jul 2024, 14:34
Ararat schreef: 19 jul 2024, 13:02
Lees je posts even terug. Kan het zijn dat je betrokkenheid wat intens is momenteel? Het wordt je ook niet altijd makkelijk gemaakt hier...
Tip: ga even naar de Lage Duintjes, dips even in het frisse noordzeewater, schud je uit en neem wat afstand. :love

Edit: enne Bertiel, heb jij ook nog ergens een plasje fris water in je omgeving? :)
En mocht ik me komen te ontgaan, ik heb gebrek aan écht water, moet me behelpen met de Afgedamde Maas :?
Niet zo lelijk doen over die mooie Afgedamde Maas. Waar zit je?
Oei. Dat durf ik nu niet meer te zeggen... In de buurt van de steenfabriek.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ah, Aalst.
Ararat

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef: 19 jul 2024, 14:54
aggieoudje schreef: 18 jul 2024, 20:20 Ik begreep van mijn vader dat de HHK Rotterdam Kralingseveer, Laankerk per september gezangen gaan invoeren in de eredienst.

(Hij is toen we in onze gemeente WK gingen zingen daar gaan kerken(niet overgeschreven) maar wil daar nu straks ook niet meer heen.)
De oorspronkelijke bovenstaande post, voorafgaand aan deze discussie ging oa over het zingen van gezangen in de eredienst. Ik ben benieuwd of de zorgen liggen bij het überhaupt zingen van gezangen, of bij het feit dat dit tijdens de eredienst gebeurt.

Stel dat aan het eind van iedere gemeente- of verenigingsavond een gezang uit bijv 'de gele bundel' wordt gezongen. Wat doet dat met je?
Dat laatste vind ik bv erg fijn. Maar de psalmen houden in de eredienst: graag. Ze staan in de Bijbel, al zou ik dan weer geen probleem met andere berijming hebben.
Ik denk dat ik het geheel met je eens ben.
Het enige wat 'knaagt' is, dat ik graag wat meer Nieuw Testamentisch zou zingen, ook tijdens de dienst.
Martijn

Bericht door Martijn »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 10:26
JvW schreef: 19 jul 2024, 09:41
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 09:36
Erskinees schreef: 19 jul 2024, 09:01 Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.

Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Heb je ervaring met kinderen die je de psalmen uit laat leggen? Bij de berijming van 1773 is behoorlijk wat wat de kinderen (en wijzelf) niet meer (goed) begrijpen. Dat heeft niets met tradities te maken. Er verschijnen niet voor niets boekjes met uileg van de gezongen psalmen.
Allemaal aangeprate onzin. Daar waar de SV gelezen wordt, worden de Psalmen ook vaak gewoon begrepen.

Ik weiger deze zaken te geloven. Er zijn woorden die zijn verouderd. Maar om een hele Psalmberijming af te serveren wegens alleen een aantal verouderde woorden, is gewoon onzin. We willen ook niets meer begrijpen tegenwoordig. En ouders en leerkrachten hebben hierin ook een taak. Als je thuis elke maaltijd een Psalm zingt en deze uitlegt, is er al veel winst te boeken.

En ik hoor graag van jou welke Psalm jij nog steeds niet begrijpt.
Alsof waar de SV gelezen wordt hij ook begrepen wordt. Dat is pas onzin.

En je doet nu net of mensen die voorstander zijn van gezangen niets meer van de psalmen moeten hebben. Ook dat is onzin.
Persoonlijk zie ik het als een aanwinst om het naast elkaar te zingen. Jij niet? Prima dat mag gewoon.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 19 jul 2024, 13:00
Die staat wederom als een paal boven water en je verschrikkelijke opmerkingen hier za mij hier vast wel medestanders in opleveren
#doeeenslief

En ik wacht nog steeds met smart op Bijbelteksten. Ik snap dat het lastig is, maar wie weet lukt in de vakantie.
en maar jengelen. ik heb je hier al een antwoord opgegeven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

:lock
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 19 jul 2024, 16:24
MGG schreef: 19 jul 2024, 13:00
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 12:36 Juist ja. Blijkbaar valt het dan dus allemaal wel mee.
#doeeenslief

En ik wacht nog steeds met smart op Bijbelteksten. Ik snap dat het lastig is, maar wie weet lukt in de vakantie.
en maar jengelen. ik heb je hier al een antwoord opgegeven
Zonder onderbouwing twee hoofdstukken noemen die je stelling niet onderbouwen vind je een antwoord? Feitelijk is het een antwoord, maar inhoudelijk niet. Prima als je het te moeilijk vindt, maar zeg dit dan gewoon. Bijvoorbeeld helaas lukt het mij niet om mijn uitspraak te bewijzen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat is wel hoe het werkt, je zal de schrift in zijn verband moeten lezen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 19 jul 2024, 15:07
Zeeuw schreef: 19 jul 2024, 14:54

Ik denk dat ik het geheel met je eens ben.
Het enige wat 'knaagt' is, dat ik graag wat meer Nieuw Testamentisch zou zingen, ook tijdens de dienst.
Dat doen we rond de kerstdagen vooral :-). Al vermoed ik dat genoeg psalmen ook wel aansluiten bij wat je aangeeft toch?
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 19 jul 2024, 16:51 dat is wel hoe het werkt, je zal de schrift in zijn verband moeten lezen.
Gedaan en niks onderbouwt je punt. Het niet concreet worden is een beproefde strategie als je onzin praat.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

JvW schreef: 19 jul 2024, 09:41
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 09:36
Erskinees schreef: 19 jul 2024, 09:01 Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.

Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Heb je ervaring met kinderen die je de psalmen uit laat leggen? Bij de berijming van 1773 is behoorlijk wat wat de kinderen (en wijzelf) niet meer (goed) begrijpen. Dat heeft niets met tradities te maken. Er verschijnen niet voor niets boekjes met uileg van de gezongen psalmen.
Zijn er specifieke voorbeelden die je hebt? Ik twijfel er bij mijn kinderen nl ook wel eens over, toch kunnen ze het dan vaak wel redelijk uitleggen. Mijn eigen waardering voor de berijming van 1773 zit vooral in de herkenning en het gevoel. Ze betekenen heel veel voor me. Maar ik denk dat bv die van ds Meeuse dat ook zou kunnen gaan krijgen.
Wij zingen als voorzang alle psalmen op volgorde en dan kom je soms wel onbekende teksten en melodieën tegen. Ik vind dat wel mooi.
Plaats reactie