Kinderdoop onbijbels?

Tiberius
Administrator

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:Johannes'd Doop was anders, hoe dan ook, de volgende tekst is duidelijk:
handelingen 8:38, beiden daalden af in het water.....daar hoeft geen woordstudie voor gedaan te worden.
Dit zou zwaarder moeten wegen dan wat "aannemelijk" is.
Denk je ook dat beiden, zowel Filippus als de moorman, ondergedompeld zijn?
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:
Joannah schreef:Inderdaad, lijkt mij ook niet aannemlijk. Volgens mij is het joodse ritueel van de onderdompeling pas ontstaan in de periode tussen OT en NT, in een periode dat het wettische gehalte van de rabijnen in hoog tempo toenam. Mogelijk hebben de eerste christengemeenten al snel na de apostolische periode, dit ritueel overgenomen, terwijl het nauwelijks steunde op Schriftuurlijke grond. Ik las dit onlangs ergens zo, en het klinkt erg aannemelijk. Je gelooft toch niet dat Johannes een heel volk één voor onderdompelde. Bij evangelische doopbedieningen zijn twee mensen nodig om mensen in het water te takelen. Ik zie er geen bewijs voor dat Johannes het net zo deed, alle 'woordstudies' naar het woord 'baptiso' ten spijt.Johannes'd Doop was anders, hoe dan ook, de volgende tekst is duidelijk:
handelingen 8:38, beiden daalden af in het water.....daar hoeft geen woordstudie voor gedaan te worden.
Dit zou zwaarder moeten wegen dan wat "aannemelijk" is.
Proselieten doop kwam al in het oude testament voor. Als een heidens gezin tot het jodendom wilde overgaan werden ze allereerst voor een bepaalde periode afgezonderd en vervolgens werd het hele gezin gedoopt. Als laatste stap was de besnijdenis van de man en de jongetjes.
Kan dat nog een beetje onderbouwd worden?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Natuurlijk niet... je loopt beiden tot je middel het water in.... en een wordt ondergedompeld en dan weer uit het water omhoog getrokken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Natuurlijk niet... je loopt beiden tot je middel het water in.... en een wordt ondergedompeld en dan weer uit het water omhoog getrokken.
precies.
Hiermee wordt ook nog eens bewezen dat iemand mee moet gaan het water in, anders kun je de dopen nieuwe christen niet helemaal onderdompelen.
Ik neem aan dat dit antwoord ook voor Tib is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:
Marnix schreef:Natuurlijk niet... je loopt beiden tot je middel het water in.... en een wordt ondergedompeld en dan weer uit het water omhoog getrokken.
precies.
Hiermee wordt ook nog eens bewezen dat iemand mee moet gaan het water in, anders kun je de dopen nieuwe christen niet helemaal onderdompelen.
Wat ik bedoel: wat wil je hiermee precies bewijzen?
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
Joannah schreef:
precies.
Hiermee wordt ook nog eens bewezen dat iemand mee moet gaan het water in, anders kun je de te dopen nieuwe christen niet helemaal onderdompelen.
het was een reaktie op wat freek zei...nl DIT:
"Ik zie er geen bewijs voor dat Johannes het net zo deed, alle 'woordstudies' naar het woord 'baptiso' ten spijt."
EN een voorbeeld (of bewijs, zo je wilt) dat in de bijbel mensen door onderdompeling gedoopt werden, zoals ik al eerder heb ge-quote.
maar het gaat er niet om wat ik zeg, maar wat de Schrift ons leert!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Joannah schreef:
precies.
Hiermee wordt ook nog eens bewezen dat iemand mee moet gaan het water in, anders kun je de te dopen nieuwe christen niet helemaal onderdompelen.
het was een reaktie op wat freek zei...nl DIT:
"Ik zie er geen bewijs voor dat Johannes het net zo deed, alle 'woordstudies' naar het woord 'baptiso' ten spijt."
EN een voorbeeld (of bewijs, zo je wilt) dat in de bijbel mensen door onderdompeling gedoopt werden, zoals ik al meerdere malen heb ge-quote.
:quoi
Freek heeft het over Johannes, en jij voert Filippus als bewijs aan.
Joannah

Bericht door Joannah »

freek schreef:
helma schreef:dat is toch duidelijk? Wat bloedig was werd on-bloedig doordat er genoeg bloed gevloeid had op Golgotha.

Dus het bloedige Pascha (het lam wat geslacht moest worden) werd het brood en de wijn in het heilig Avondmaal.
De bloedige besnijdenis werd de onbloedige doop...met het water. in welke vorm dan ook

Denk je trouwens dat de 3000 bekeerlingen op de pinksterdag door 11 discipelen allemaal zijn ondergedompeld?
Allemaal op 1 dag? en waar was zoveel water?
Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat die 3000 mensen besprenkeld zijn met water
Net asl Mozes in de woestijn het volk besprenkelde met het bloed.
En de Israëlieten tijdens de doortocht in de Rode Zee "besprenkeld" werden met druppels water toen ze tussen die muren van water liepen(daarom wordt de doortocht vergeleken met de doop)
Inderdaad, lijkt mij ook niet aannemlijk. Volgens mij is het joodse ritueel van de onderdompeling pas ontstaan in de periode tussen OT en NT, in een periode dat het wettische gehalte van de rabijnen in hoog tempo toenam. Mogelijk hebben de eerste christengemeenten al snel na de apostolische periode, dit ritueel overgenomen, terwijl het nauwelijks steunde op Schriftuurlijke grond. Ik las dit onlangs ergens zo, en het klinkt erg aannemelijk. Je gelooft toch niet dat Johannes een heel volk één voor onderdompelde. Bij evangelische doopbedieningen zijn twee mensen nodig om mensen in het water te takelen. Ik zie er geen bewijs voor dat Johannes het net zo deed, alle 'woordstudies' naar het woord 'baptiso' ten spijt.
ook @TIB:
Hier lees ik dat de doop van de 3000 door Paulus (maar dezelfde funktie had als de doop door Philippus) , die Helma aanhaalt, overgaat in de doop door Johannes, welke een andere funktie had, omdat Jezus nog niet was opgestaan.
Het bewijs dat Johannes de Doper Jezus zelf notabene doopte DOOR ONDERDOMPELING staat in mattheus 3:16.
"opgeklommen uit het water" !
Marnix

Bericht door Marnix »

Op dat punt heb je gelijk. En zijn gereformeerden misschien wat gemakzuchtig, hoewel er in de heel vroege kerk al zo werd gedoopt omdat het in het geheim moest en je dus niet ff naar een bassin kon. Momenteel is die mogelijkheid er wel weer.

Maar wat wil je nou precies bewijzen? Dit zegt niets over de discussie kinderdoop vs. volwassendoop, het zegt alleen wat over het hoe van het dopen, niet over wanneer. Toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Op dat punt heb je gelijk. En zijn gereformeerden misschien wat gemakzuchtig, hoewel er in de heel vroege kerk al zo werd gedoopt omdat het in het geheim moest en je dus niet ff naar een bassin kon. Momenteel is die mogelijkheid er wel weer.

Maar wat wil je nou precies bewijzen? Dit zegt niets over de discussie kinderdoop vs. volwassendoop, het zegt alleen wat over het hoe van het dopen, niet over wanneer. Toch?
Ik wil niets bewijzen, Marnix, het enige wat ik waarneem is dat iedere doop in de schrift volgt op bekering.
eerst bekering, dan doop!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: Stokbewaarder was een beroep voor doorgewinterde, oudere mannen, die zeker geen kleine kinderen meer hadden.
Daarnaast merkt een mens dat God hem/haar heeft getrokken en dat hij dan pas de doop kan ondergaan.
Je leest toch dat het ter afwassing der zonde is?
is enigszins :offtopic hier...

maar ja, dat is de hele discussie al....

vertel me eens, Joannah, verklaar me de overgang van het OT tot het NT aangaande het verbond Gods, in verband met de sacramenten...

ziende, dat in het OT de zuigelingen besneden werden, bijvoorbeeld...

Welke plaats neemt de doop in, ziende dat de besnijdenis weg viel....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Stokbewaarder was een beroep voor doorgewinterde, oudere mannen, die zeker geen kleine kinderen meer hadden.
Daarnaast merkt een mens dat God hem/haar heeft getrokken en dat hij dan pas de doop kan ondergaan.
Je leest toch dat het ter afwassing der zonde is?
is enigszins :offtopic hier...

maar ja, dat is de hele discussie al....

vertel me eens, Joannah, verklaar me de overgang van het OT tot het NT aangaande het verbond Gods, in verband met de sacramenten...

ziende, dat in het OT de zuigelingen besneden werden, bijvoorbeeld...

Welke plaats neemt de doop in, ziende dat de besnijdenis weg viel....
OT-oud verbond- besnijdenis des vleses- voor joden/proselieten.verantwoordelijkheid tot in het vierde geslacht
NT-nieuw verbond, besnijdenis des harten/voor iedereen die Zijn Naam aanroept en gelooft, eigen verantwoordelijkheid.(mark16:16die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn,- en niet andersom -zal zalig worden.
Jezus is de vervulling van de besnijdenis.
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef: OT-oud verbond- besnijdenis des vleses- voor joden/proselieten.verantwoordelijkheid tot in het vierde geslacht
NT-nieuw verbond, besnijdenis des harten/voor iedereen die Zijn Naam aanroept en gelooft, eigen verantwoordelijkheid.(mark16:16die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn,- en niet andersom -zal zalig worden.
Ben je nog van plan mijn andere vraag te beantwoorden?

Namelijk, wat bezielt je hier op RF zo ongeveer alles aan te vallen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: OT-oud verbond- besnijdenis des vleses- voor joden/proselieten.verantwoordelijkheid tot in het vierde geslacht

Overdrijf niet zo, ik stel gewoon wat vragen op een ietwat hypothetische manier.Wees beleefd en reageer eerst eens op mijn bovenstaande reaktie.het lijkt erop dat alles wat je wilt is winnen .
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:

Overdrijf niet zo, ik stel gewoon wat vragen op een ietwat hypothetische manier.Wees beleefd en reageer eerst eens op mijn bovenstaande reaktie.het lijkt erop dat alles wat je wilt is winnen .
meende dat gij het zijt, die hierover blijft doordrammen, en over de sabbat. Direkt tegen forumregels in...

Maar ja, die lappen er zo veel aan hun laars.... Waarom jij niet, dus....
Gesloten