God haat de verworpenen.

HerbertV

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door HerbertV »

Afgewezen schreef:
HerbertV schreef:Is mijn mening nog niet duidelijk: ik zeg: geloof is GEEN gave. Genade en zaligheid is de gave. Dus ik begrijp niet waar je me op vast probeert te pinnen.
Dat is inderdaad helder én consequent. Het zal je niet bevreemden dat ik in deze gedachtegang niet mee kan gaan. Niet omdat ik zo opgevoed ben of zo, maar omdat de Bijbel iets totaal anders leert.
Gods verkiezende genade maakt het onderscheid, terwijl onze verantwoordelijkheid onverkort blijft staan. Daar kunnen we tegen murmureren, maar dan geldt toch wat Paulus heeft gezegd: "Wie zijt gij o mens, die tegen God antwoordt?"
Waarom zegt Paulus dát? Waarom 'verdedigt' hij God niet, zoals jij vindt dat het zou moeten?
Verder moet je dat verhaal van Farao goed zien. Het gaat daar niet over zijn eeuwigheid. Het gaat erom dat God met een doel zijn hart verstokte (overigens pas nadat Farao zijn hart verstokte, lees maar na). Het doel staat daar ook ergens: Opdat Mijn naam over de hele aarde verspreid worden. En dat doel is niet gemist, kijk maar eens naar Rachab de hoer..
Lees zelf maar eens goed. God zegt al dat Hij Farao's hart zal verstokken als Mozes nog niet bij Farao is geweest (Ex. 4:21).
Paulus verdedigt God wel! Paulus verdedigt God voor zijn souvereine besluit dat Hij Israel koos om zijn heil op de aarde te verkondigen, en niet een ander land. En tegen de mensen die daarover gaan foeteren zegt hij: "Wie zijt gij o mens, die tegen God antwoordt?". En inderdaad Hij verdedigt niet DAT sourvereine besluit. Romeinen 9 is juist geschreven om God te verdedigen, alleen het besluit opzich wordt niet verdedigd. En dat valt ook niet te verdedigen, omdat God souverein daarin is. Maar met dat souvereine besluit heb ik ook geen moeite, omdat uitverkiezing in de Bijbel altijd met een doel is. Paar voorbeelden:

Wie?
Geheel Israël, als volk. Hand.13:17; Rom.11:28.
Waarom?
Om der vaderen wil
Waartoe?
Om de volken tot zegen te zijn.

Wie?
Het dwaze zwakke, onedele, dat niets is. 1 Kor. 1:27,28
Waarom?
Om hun bewust zijn van zonde
Waartoe?
Opdat geen vlees roemen zou voor God.

Wie?
Paulus. Hand.9:15; Hand 22:14
Waarom?
Te bekeren
Waartoe?
Om Mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en kinderen Israëls.

Wie?
De Gemeente, het Lichaam van Christus. Efe.1:4; 2Tim.2:10
Waarom?
Niet onze werken maar door genade
Waartoe?
Tot lof van de heerlijkheid van zijn genade en bekend maken de veelkleurige wijsheid.

Uitverkiezing heeft in de Bijbel een doel, en dat doel is altijd om andere mensen het heil te verkondigen. Dus nogmaals, Romeinen 9 gaat erover dat God Israel verkoos en niet Edom, om via Israel zijn heil aan de gehele wereld te verkondigen ("En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden."). De tekst uit romeinen 9 (Wie zijn gij, ...) zou op mij van toepassing zijn als ik hier zou gaan zeggen: Waarom is Paulus uitverkoren om heidenen het evangelie te verkondigen, en niet ik? Dat is een vergelijkbare situatie als romeinen 9.

Samengevat.
De uitverkiezing is een besluit van God. God plaats een mens of volk of gemeente in een zekere positie met een bepaalde opdracht. Het kan in of buiten de mens omgaan. Of de uitverkiezing vast zal zijn hangtaf van de mens {2 Petr.1 vers 10}. Als het zijn of haar opdracht niet vervuld, kan het tijdelijk of voorgoed van die positie worden weggenomen.

De uitverkiezing heeft niet de behoudenis tot doel. Behoudenis komt tenslotte alleen door geloof.

Wat faro betreft:
- De HEERE dan had tot Mozes gesproken: Faraö zal naar ulieden niet horen, opdat Mijn wonderen in Egypteland vermenigvuldigd worden.
- Want de Schrift zegt tot Faraö: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
- Toen zeide de HEERE tot Mozes: Faraö’s hart is zwaar; hij weigert het volk te laten trekken.

Dus farao was door God verkoren om zijn heil over de hele wereld te verkondigen. Maar daar heb je inderdaad een punt, waar ik moeite mee heb. Wat in mijn ogen wel zo is, is dat de Bijbel in een compleet andere tijd geschreven is, en dat we altijd voorzichtig moeten zijn om dan conclusies te trekken uit de Bijbel. In de Bijbel wordt wel vaker gezegd dat God de oorzaak van bepaalde dingen is, terwijl op andere plaatsen dat wordt tegen gesproken.

Eerlijk gezegd heb ik me nog niet ver genoeg verdiept in deze geschiedenis om er uitspraken over te doen. Een ding weet ik wel: in de Bijbel kunnen geen tegenstellingen staan, en hierboven hebben we er al weer een met de Farao. Hoe dit uit te leggen, ik weet het momenteel niet, maar ik wil me er wel eens in verdiepen.

Wel wil ik wijzen op een ander voorbeeld waarin God iets wordt toegeschreven wat Hij niet gedaan kan hebben, omdat de Bijbel zelf dat tegenspreekt. Ik trek daar nu nog geen conclusies over, maar als ik tijd heb kom ik er op terug. Vooralsnog deze teksten:
- En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.
- Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde.
- Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.

Maar goed, later hierover meer.

Wat kennelijk gewoon niet land, of wat men niet wil begrijpen is dat de uitverkiezing een vrije wil (om te geloven) en DUS de eigen verantwoordelijkheid uitsluit. Hoe kan het nou dat God zegt:
- Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
- Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild.
- Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
- De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Deze tekst gaat staat in context van de wederkomst. God heeft geduld met de aarde, waarom: hij wil dat iedereen tot bekering komt. Daarom komt Hij nog niet terug.

Tot nog toe heb ik mij verdedigd tegen texten die van uitverkiezing lijken te spreken. Maar ik stel voor: verdedig je is tegen die talloze teksten die over een vrije wil, een eigen verantwoording, de keuze die de mens moet maken spreken. Die zijn niet te rijmen met de uitverkiezing. Hoe kan het dat God wil dat iedereen zalig wordt, en niet iedereen zalig wordt?

Afgewezen schreef:
HerbertV schreef:Kijk hier eens naar: http://www.ngseminarie.nl/publicaties/S ... %20103.pdf

Kan je dat wat je op Cat heb geleerd onderbouwen vanuit de Bijbel? Volgens mij is God God, en is zijn wil zijn wil. Ik bedoel te zeggen, Gods geopenbaarde wil (zoals jij het noemt) kan niet in strijd zijn met zijn verbogen wil.

De andere teksten die je noemd zijn ook belangrijk, maar gaan een beetje off-topic. Ik moet me daarop bezinnen, en kom er nog op terug.
Toch zit jij zelf ook met dat probleem. God kan iedereen de genade en de zaligheid schenken. Maar Hij doet het alleen aan degenen die geloven (zeg jij).
Maar waarom maakt God het Zichzelf dan zo moeilijk? Hij kan toch harten neigen en veranderen? Waarom neigt Hij niet ieders hart zó dat Zijn genade aanvaard wordt?
Om het eenvoudige feit, dat God geen robotten wil. Hij wil mensen die bewust voor hem kiezen. Ik citeer even een stuk:

De reden van het bestaan van mensen is om een relatie met God te hebben (Johannes 17:3). De belangrijkste eigenschappen van een relatie zijn liefde en een vrije wil. Als iemand gedwongen wordt om met iemand anders samen te zijn, is dat niet een uitdrukking van liefde. Een relatie is gebaseerd op liefde als beide partijen de vrijheid hebben om te kiezen of ze samen willen blijven of om zich van elkaar te scheiden. Als je de macht hebt over iemands wil, is hij een Robot geworden. Robots doen dat waarvoor ze gemaakt zijn. God heeft geen robots geschapen, maar mensen, die de keus hebben om Hem lief te hebben, of om dat niet te doen.

- Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! KIEST DAN HET LEVEN, opdat gij levet, gij en uw zaad; Liefhebbende den HEERE, uw God, Zijner stem gehoorzaam zijnde, en Hem aanhangende; want Hij is uw leven en de lengte uwer dagen; opdat gij blijft in het land, dat de HEERE uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te zullen geven. (Deuteronomium 30: 19,20)
- Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! HOE MENIGMAAL HEB IK UW KINDEREN WILLEN BIJEENVERGADEREN, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en GIJLIEDEN HEBT NIET GEWILD. (Mattheüs 23:37)
- [Is] [er] niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur. Zijn begeerte is toch tot u, en GIJ ZULT OVER HEM HEERSEN. (Genesis 4:7)
- Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, KIEST u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

Dus ik zeg (consequent) dat een mens moet kiezen. En dat hij die keuze kan doen uit zijn vrije wil (zoals een mens na de zondeval die in een verdorven staat geboren wordt kan kiezen om te geloven, zo konden adam en eva die volmaakt waren kiezen voor het kwade). Maar deze vraag wil ik aan jou stellen, als God nou al die harten kan veranderen, waarom doet Hij dat volgens jou dan niet?

Verder wil ik op 2 artikelen wijzen om mijn standpunt wat te veruidelijken. Overigens ben ik het met geposte artikelen in hoofdlijnen eens, maar als het ter sprake komt zal ik verduidelijken waar ik een andere mening over heb. In iedergeval de artikelen:
http://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/ ... iezing.htm
http://christenen.net/neder/uit.html
http://www.genade-evangelie.nl/?Bijbel: ... kiezing%3F

Het eerste en laatste artikel baseren de uitverkiezin op respectievelijk voorkennis, en christus. Persoonlijk geloof ik in het laatste.

Ariene schreef:
HerbertV schreef:Ik had dergelijke reactie's wel verwacht. Maar ik hoor liever tegenargumenten op het stuk over romeinen 9 waar ik eerder naar verwees. Natuurlijk heb jij de zaligheid te danken aan de uitverkiezing, maar is het niet een beetje egoistisch om daar blij mee te zijn? Er zijn veel mensen die hun verdoemenis verdiend hebben aan de uitverkiezing. En waarop is de uitverkiezing dan gebaseerd? Er wordt hier gezegd dat het geen loterij is. Maar ik ben benieuwd wat het dan wel is. Hoe heeft God bepaald wie uitverkoren zijn en wie niet?

Ik geef toe dat mijn toonzetting misschien wat direct is, maar dat doe ik om hier de discussie over mogelijk te maken. Er wordt niet inhoudelijk gereageerd op mijn punt met betrekking tot kinderen krijgen. Wat is nou de reden, voor jullie, als gelovigen in de uitverkiezing om kinderen te krijgen? Ik bedoel: wat zeg je als je kind op een dag naar je toe komt en vraagt: Pappa / mamma, u gelooft erin dat voordat ik geboren was als vastgelegd was of ik naar de hemel of naar de hel zou gaan. Hoezo heeft u mij op de aarde gezet? Als u dat niet gedaan had, was er ook nooit het risico dat ik verworpen zou zijn. Wordt er dan werkelijk gezegd: Mijn lieve kind, als God je verkoren heeft is het een eeuwig wonder en mag je hem prijzen in de hemel. Maar ook als God je voor de hel bestemd heeft, zal God daarin verheerlijkt worden. Dat kan toch geen een rechtgeaarde ouder over zijn hart verkrijgen om dat te zeggen?

Dat is het punt waar ik op doel, misschien dat daar inhoudelijk op gereageerd kan worden. Het argument van, God zij dank dat hij uberhaupt nog mensen uitverkoren heeft, klinkt mij altijd in de oren als: beter iets dan niets. Denken we dan niet veelste klein van God ('s liefde)?

Arrienne: Zeg jij dit omdat je dat vanaf jongs aan ingeprent heb gekregen (God zij dank, er is een verkiezing)? Of geloof je dat nu werkelijk? Heb je liever werkelijk liever een uitverkiezing dan geen uitverkiezing? Besef je dat als je blij bent met de uitverkiezing, je dus ook blij bent met de verwerping? Is dat te baseren op de Bijbel (zie blijdschap)?

..
Nee, H. ik zeg dit niet omdat het mij altijd ingeprent is.
Wel zal ik je toegeven dat ik er nooit wat mee kon. Ik vond het oneerlijk en was geneigd te denken dat het er toch niet toe deed hoe ik
leefde.
Toch bleef ik vasthouden aan Gods Woord en liet het hele verkiezingsvraagstuk links liggen.

Tot God persoonlijk in mijn leven kwam en ik tot de ontdekking kwam dat we allen al in die verwerping liggen.
Ik zou daar nooit uit kunnen tenzij God mij daaruit trok.
Toen ik tot het besef kwam dat Hij me daaruit getrokken had werd de verkiezing voor mij één groot wonder.
dat Hij mij had uitverkoren werd een onbegrijpelijk wonder!

Maar laat ik wél heel duidelijk wezen. De verkiezing is de deur naar Christus.
daarom is er een mogelijkheid om zalig te worden.
De weg daar naar toe wijst God in de Bijbel met de eis te geloven.
geloven we niet is dat 100% onze eigen verantwoordelijkheid.
Dat is voor de deur der verkiezing.
gaan we dan door de deur, dan staat er "Door genade zijt gij zalig geworden"

Dit trof mij toen we de DL behandelden: en dienvolgens is de verkiezing de fontein van alle zaligmakend goed, waaruit het geloof, de heiligheid, en andere zaligmakende gaven, en eindelijk het eeuwige leven zelf als vruchten vloeien; naar het getuigenis van den apostel: Hij heeft ons uitverkoren , niet, omdat wij waren, maar, opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde , Ef. 1:4,.

En zou ik niet blij mogen zijn? Ook de engelen in de hemel zijn blij met één zondaar die zich bekeerd!
Precies en met dat laatste geef je mooi aan dat er geen uitverkiezin gkan zijn. Want waarom zou God, of de engelen zich verheugen over een zondaar die zich bekeert, als er al 2 lijsten aanwezig zijn met verkorenen en verworpenen? Dat hoef je toch helemaal niet blij te zijn, want je wist dat dan allangg! En je hoeft ook niet verdrietig te zijn over de mensen die naar de hel gaan, want tenslotte is dat door jezelf besloten.

Ik begrijp wel dat voor jou (als uitverkorene kennelijk) de uitverkiezing een groot wonder kan zijn, maar besef je dat het voor verworpenen een groot drama is? Dat jij van de heerlijkheid van de uitverkiezing overtuigd bent, bewijst niets. Moslims zijn bij wijze van spreke ook overtuigd dat als ze een zelfmoordaanslag doen ze in de hemel komen.

Verder denk ik dat heel veel gelijkdenkenen mensen als jij het niet met je stuk eens zullen zijn. De een zegt dat een uitverkorene gerechtvaardigd is van eeuwigheid, en dus kan het nooit zo zijn dat je allemaal in de verwerping ligt. Daarnaast is de verkiezing en verwerping van eeuwigheid, en kan het niet zo zijn dat jij er achter kwam dat je verworpen was, maar dat God je naar een verkorene veranderd. Zoals een uitverkorene niet verloren kan gaan, zo kan een verworpene niet zalig worden. Als je dit leert, moet je consequent blijven, en ook je ervaringen er aan toetsen.

Het risico dat mensen zichzelf voor de gek houden is ontzettend groot. Daarnaast verschillen bijna alle kerken over hun visie op de uitverkiezing (hoe moeten we het belichten, enzovoorts). Allemaal beroepen ze zich met hun visie op de Bijbel. Er kan maar 1 zijn die gelijk heeft, dat maakt de kans dat jouw kerk er naast zit behoorlijk groot. En op het moment dat je dat realiseert, is mijn ervaring, kan de Heilige Geest in een mens gaan werken om te laten zien wat de Heilige Schrift nu werkelijk bedoelt.

En dat is en blijft: het behoud van alle mensen!

En het geloof is de voorwaarde om genade te ontvangen. Dus God kan een mens geen genade geven buiten het geloof in Christus Jezus om. Dat beantwoord ook nog een van jouw opmerkingen geloof ik, afgewezen.

Misschien zijn hier ook ongelovige (dus de mensen die niet geloven in Jezus Christus) die in dit topic deelnemen. Ik wil deze vraag is in de groep gooien:
WAAROM GELOOF JE NIET?

Dit is echt een vraag waar je gewoon een paar minuten de tijd voor moet nemen. Ik hoop echt dat jullie er een antwoord op willen geven, en ook de gelovigen in dit topic, zou ik willen vragen: waarom geloofde je niet, voordat je tot het geloof kwam?

Je zal merken als je op deze vraag een antwoord gaat proberen te geven je God de schuld gaat geven. Test ook of het antwoord wat je op die vraag geeft, het zelfde antwoord zou zijn, als God het aan je zou vragen voor zijn rechterstoel.

Een antwoord wil ik alvast wegnemen, namelijk: omdat wij niet wilden. Ik wil je dan vragen: Wil je werkelijk niet zalig worden? Wil je werkelijk liever naar de hel dan naar de hemel? Als dat zo is: wat doe je dan nog op dit forum? Als dat zo is: wat doe je dan nog in de kerk? Nee, daar geloof ik niet in. En als je dat toch als argument zou willen aanvoeren, geef er dan Bijbelse onderbouwing bij. Want die is er niet.

Ik ben benieuwd wat hierop het antwoord van de ongelovige is.

Weet je, Spurgeon kennen we allemaal wel he, ik zou ook nog eens op een preek van hem willen wijzen. Het zal duidelijk zijn dat ik het echt niet in alles met Spurgeon eens ben, maar om deze discussie een beetje te neutraliseren, en om jullie te laten zien dat die veel geprezen Spurgeon behoorlijk radicaal een vrije wil verkondigd. Ik las ergens: oudvaders, veel geprezen weinig gelezen. Dat geld denk ik zeker voor hem.
Zie: http://www.geloveningod.nl/

Dat was het voor vandaag.
Herbert
Laatst gewijzigd door HerbertV op 31 mar 2009, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:Paulus verdedigt God wel! Paulus verdedigt God voor zijn souvereine besluit dat Hij Israel koos om zijn heil op de aarde te verkondigen, en niet een ander land.
Dat is beslist niet wat ik in Romeinen 9 lees. Het gaat hier over de verwerping van Ezau en de verharding van Farao, maar ook over de verwerping van de ongelovigen uit Israël zelf. Het gaat hier over Gods verkiezend handelen, ten opzichte van Israël, maar ook nú nog. Dat is wat Paulus in dit hoofdstuk zegt en daarbij komt hij uit op de ‘geroepenen’ (individueel dus) uit de Joden en de heidenen. Dát zijn de vaten der barmhartigheid.
HerbertV schreef:En tegen de mensen die daarover gaan foeteren zegt hij: "Wie zijt gij o mens, die tegen God antwoordt?". En inderdaad Hij verdedigt niet DAT sourvereine besluit. Romeinen 9 is juist geschreven om God te verdedigen, alleen het besluit opzich wordt niet verdedigd. En dat valt ook niet te verdedigen, omdat God souverein daarin is. Maar met dat souvereine besluit heb ik ook geen moeite, omdat uitverkiezing in de Bijbel altijd met een doel is.
Toch is dit een belangrijke concessie die je doet. Want nu kom je toch in de richting waarin ik je hebben wil: Gods soevereiniteit. En dan is God er ook soeverein in geweest dat Hij Israël verkoor en dat Hij de heidenen liet wandelen in hun onwetendheid (zo leert ons de Bijbel).
Vervolgens breng je echter een ‘doekje voor het bloeden aan’, door te stellen dat uitverkiezing in de Bijbel altijd met een doel is. Zie ook deze quote:
HerbertV schreef:Uitverkiezing heeft in de Bijbel een doel, en dat doel is altijd om andere mensen het heil te verkondigen. Dus nogmaals, Romeinen 9 gaat erover dat God Israel verkoos en niet Edom, om via Israel zijn heil aan de gehele wereld te verkondigen ("En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden."). De tekst uit romeinen 9 (Wie zijn gij, ...) zou op mij van toepassing zijn als ik hier zou gaan zeggen: Waarom is Paulus uitverkoren om heidenen het evangelie te verkondigen, en niet ik? Dat is een vergelijkbare situatie als romeinen 9.
Samengevat.
De uitverkiezing is een besluit van God. God plaats een mens of volk of gemeente in een zekere positie met een bepaalde opdracht. Het kan in of buiten de mens omgaan. Of de uitverkiezing vast zal zijn hangtaf van de mens {2 Petr.1 vers 10}. Als het zijn of haar opdracht niet vervuld, kan het tijdelijk of voorgoed van die positie worden weggenomen.
De uitverkiezing heeft niet de behoudenis tot doel. Behoudenis komt tenslotte alleen door geloof.

Drs. H. de Jong gaat uitvoerig op deze materie in als hij schrijft over ‘tweeërlei verkiezing’ (in ‘Van oud naar nieuw’). Hij wijst er dan op dat er aan de verkiezing uiteraard wel een opdracht verbonden is, maar dat verkiezing in de eerste plaats bevoorrechting is. Gewoon, de een wel, de ander niet. En als God Israël Zich tot een volk verkiest, dan doet Hij dat in de eerste plaats omdat Hij Israël liefheeft in tegenstelling tot de omliggende volkeren, en niet uitsluitend uit pragmatische overwegingen. De Jong zegt heel kernachtig: “Zoveel theologisch spreken over de uitverkiezing heeft iets krampachtigs, alsof er iets verdedigd, acceptabel gemaakt of zelfs geëxcuseerd moet worden. Alsof de verkiezingsgedachte slechts door de beugel kan, wanneer ze als een opdracht wordt uitgelegd.”
Dat is exact wat ik bij jou zie gebeuren.
HerbertV schreef: Paar voorbeelden:
Wie?
Geheel Israël, als volk. Hand.13:17; Rom.11:28.
Waarom?
Om der vaderen wil
Waartoe?
Om de volken tot zegen te zijn.

Wie?
Het dwaze zwakke, onedele, dat niets is. 1 Kor. 1:27,28
Waarom?
Om hun bewust zijn van zonde
Waartoe?
Opdat geen vlees roemen zou voor God.

Wie?
Paulus. Hand.9:15; Hand 22:14
Waarom?
Te bekeren
Waartoe?
Om Mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en kinderen Israëls.

Wie?
De Gemeente, het Lichaam van Christus. Efe.1:4; 2Tim.2:10
Waarom?
Niet onze werken maar door genade
Waartoe?
Tot lof van de heerlijkheid van zijn genade en bekend maken de veelkleurige wijsheid.
Al deze voorbeelden laten zien dat het erom gaat Gods heerlijkheid te laten uitkomen tegen onze nietswaardigheid. Daarin zijn we het uiteraard eens.
HerbertV schreef:Wat faro betreft:
- De HEERE dan had tot Mozes gesproken: Faraö zal naar ulieden niet horen, opdat Mijn wonderen in Egypteland vermenigvuldigd worden.
- Want de Schrift zegt tot Faraö: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
- Toen zeide de HEERE tot Mozes: Faraö’s hart is zwaar; hij weigert het volk te laten trekken.

Dus farao was door God verkoren om zijn heil over de hele wereld te verkondigen. Maar daar heb je inderdaad een punt, waar ik moeite mee heb. Wat in mijn ogen wel zo is, is dat de Bijbel in een compleet andere tijd geschreven is, en dat we altijd voorzichtig moeten zijn om dan conclusies te trekken uit de Bijbel. In de Bijbel wordt wel vaker gezegd dat God de oorzaak van bepaalde dingen is, terwijl op andere plaatsen dat wordt tegen gesproken.

Eerlijk gezegd heb ik me nog niet ver genoeg verdiept in deze geschiedenis om er uitspraken over te doen. Een ding weet ik wel: in de Bijbel kunnen geen tegenstellingen staan, en hierboven hebben we er al weer een met de Farao. Hoe dit uit te leggen, ik weet het momenteel niet, maar ik wil me er wel eens in verdiepen.
Gelukkig hoeven we ook niet alles te weten. Maar het moet ons wel bescheiden maken met het trekken van allerlei consequenties.
HerbertV schreef:Wel wil ik wijzen op een ander voorbeeld waarin God iets wordt toegeschreven wat Hij niet gedaan kan hebben, omdat de Bijbel zelf dat tegenspreekt. Ik trek daar nu nog geen conclusies over, maar als ik tijd heb kom ik er op terug. Vooralsnog deze teksten:
- En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.
- Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde.
- Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.

Maar goed, later hierover meer.
Ook hier weer een spanningsveld, waaruit blijkt dat God Zich niet zo simpel in onze formules laat vangen.
HerbertV schreef:Wat kennelijk gewoon niet landt, of wat men niet wil begrijpen is dat de uitverkiezing een vrije wil (om te geloven) en DUS de eigen verantwoordelijkheid uitsluit. Hoe kan het nou dat God zegt:
- Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
- Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild.
- Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
- De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Deze tekst gaat staat in context van de wederkomst. God heeft geduld met de aarde, waarom: hij wil dat iedereen tot bekering komt. Daarom komt Hij nog niet terug.

Tot nog toe heb ik mij verdedigd tegen texten die van uitverkiezing lijken te spreken. Maar ik stel voor: verdedig je is tegen die talloze teksten die over een vrije wil, een eigen verantwoording, de keuze die de mens moet maken spreken. Die zijn niet te rijmen met de uitverkiezing. Hoe kan het dat God wil dat iedereen zalig wordt, en niet iedereen zalig wordt?
Dat weet ik niet. Dat is ons niet geopenbaard.
HerbertV schreef:Kan je dat wat je op Cat heb geleerd onderbouwen vanuit de Bijbel? Volgens mij is God God, en is zijn wil zijn wil. Ik bedoel te zeggen, Gods geopenbaarde wil (zoals jij het noemt) kan niet in strijd zijn met zijn verbogen wil.
Is het niet wat naïef, te denken dat je mede-RF’ers nooit verder gekomen zijn in hun denken dan datgene wat ze op de catechisatie hebben gehoord?
HerbertV schreef:Om het eenvoudige feit, dat God geen robotten wil. Hij wil mensen die bewust voor hem kiezen. Ik citeer even een stuk:

De reden van het bestaan van mensen is om een relatie met God te hebben (Johannes 17:3). De belangrijkste eigenschappen van een relatie zijn liefde en een vrije wil. Als iemand gedwongen wordt om met iemand anders samen te zijn, is dat niet een uitdrukking van liefde. Een relatie is gebaseerd op liefde als beide partijen de vrijheid hebben om te kiezen of ze samen willen blijven of om zich van elkaar te scheiden. Als je de macht hebt over iemands wil, is hij een Robot geworden. Robots doen dat waarvoor ze gemaakt zijn. God heeft geen robots geschapen, maar mensen, die de keus hebben om Hem lief te hebben, of om dat niet te doen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Hierin zie je dus in hoe ’n enorm spanningsveld we leven. De Bijbel leert ons echter ook dat het laatste woord (en dat betekent de eerste keus) aan God is. Hij verkiest Zich een volk en dat zal aan het eind van de tijden een schare zijn die niemand tellen kan. Het loopt God niet uit de hand en God is ten diepste niet afhankelijk van onze keus.
HerbertV schreef: Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! KIEST DAN HET LEVEN, opdat gij levet, gij en uw zaad; Liefhebbende den HEERE, uw God, Zijner stem gehoorzaam zijnde, en Hem aanhangende; want Hij is uw leven en de lengte uwer dagen; opdat gij blijft in het land, dat de HEERE uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te zullen geven. (Deuteronomium 30: 19,20)
- Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! HOE MENIGMAAL HEB IK UW KINDEREN WILLEN BIJEENVERGADEREN, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en GIJLIEDEN HEBT NIET GEWILD. (Mattheüs 23:37)
- [Is] [er] niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur. Zijn begeerte is toch tot u, en GIJ ZULT OVER HEM HEERSEN. (Genesis 4:7)
- Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, KIEST u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

Dus ik zeg (consequent) dat een mens moet kiezen. En dat hij die keuze kan doen uit zijn vrije wil (zoals een mens na de zondeval die in een verdorven staat geboren wordt kan kiezen om te geloven, zo konden adam en eva die volmaakt waren kiezen voor het kwade). Maar deze vraag wil ik aan jou stellen, als God nou al die harten kan veranderen, waarom doet Hij dat volgens jou dan niet?
Het is waar dat de mens voor de keuze gesteld wordt. Het is óók waar dat de mens uit zichzelf altijd de foute keuze doet. God zal de harten moeten veranderen, anders wordt het niets.
Waarom God dat niet bij iedereen doet? Daar heb ik geen antwoord op. Jij wilt dat antwoord hebben en probeert het te construeren door de verkiezing een andere invulling te geven.
Maar hier komen we op heilige grond, de soevereiniteit van God.
De grote verdienste van de DL is dat ook zij het niet ‘kloppend’ hebben willen krijgen. Want dat lukt ons NOOIT. En dat moeten we ook niet willen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 25 okt 2008, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Omdat RF erg vervelend doet op mijn computer, heb ik de vorige post tig keer aan moeten passen (kon niet met de voorbeeldfunctie).
Hij heeft nu (hopelijk) zijn definitieve vorm.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Herbert door je standpunten aangaande de verkiezing verval je in allerlei dwalingen. Je geeft onder meer aan dat geloof geen gave Gods is en dat God hier op aarde niet alle dingen in de Hand heeft, met eerbied gesproken.

Daarmee plaats je je ver buiten de gereformeerde belijdenis. Je kijkt eigenlijk alleen naar een probleem, lost het op, maar de consequenties die jouw "oplossing" heeft, zie je niet als probleem. Maar juist die consequenties plaatsen je ver naast de Bijbel, zoals eerder met enkele teksten bewezen. Overigens hoeft het - in de grond der zaak - natuurlijk geen betoog dat God alle dingen regeert, bestuurt en in Zijn Hand heeft.
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Reactie op afgewezen:

Eerlijk gezegd zie ik weinig nieuws waar ik niet al eerder uitspraken over gedaan heb. Romeinen 9 intepreteren we dus totaal anders, en ik heb eerder naar artikelen verwezen die mijn interpretatie vanuit de Bijbel onderbouwen.

Ik doe helemaal geen concessie, ik zeg iets wat ik altijd al dacht. God is souverein in dat hij Israel als volk verkoos om zijn heil te verkondigen. MAar wat heeft het voor nut om daar tegen te protesteren, ik als heiden profiteer er liever van dat het geloof in Jezus via Israel tot aan de einden der aarde verkondigd is.

Jij heeft het erover dat dominee de Jong zegt, dat God in de eerste plaats Israel koos omdat hij Israel liefheeft. Graag Bijbelse onderbouwing daarbij. Ik lees in mijn Bijbel dat God de hele wereld liefheeft, en niet alleen Isreal. Wel lees ik dat hij Israel gebruikt om zijn naam te verkondigen over de hele wereld. Wat zou overigens de basis zijn waarom God Israel liever zou vinden als andere volken?

Maar goed, wat betreft het niet trekken van conclusies wat ik diverse malen in je reactie ziet. Daar ben ik het van harte mee eens. Maar daar gaat nu precies deze discussie over. Ik trek niet de verwerping als conclusie op een sumiere Bijbelse onderbouwing. De opstellers van de DL hebben het 'lef' gehad om die conclusies te trekken. Laat dat duidelijk zijn. Juist de conclusies die in de DL zijn getrokken, daar gaat het hier over. De verwerping is slechts een conclusie. Nergens in de Bijbel wordt de verwerping expliciet genoemd.

Waarom zou een mens altijd de foute keuze doen? Ik heb daarover al de meeste domme redenaties gehoord, maar ik ben benieuwd wat jij in petto heb. Er staat nergens in de Bijbel dat de mens altijd de foute keuze maakt en geen goede keuze KAN maken. Het is belangrijk onderscheid te maken tussen de natuur / staat van een mens en zijn gedrag. Anders moet je ook toegeven dat wat in het paradijs gebeurde eigenlijk onmogelijk was. Want dat waren mensen in een volmaakte staat, geneigd tot alle goed om het zo te zeggen. Hoe kan het dat ze toch voor het kwade kozen, door hun vrije wil. Zo geldt het vandaag de dag ook, jij en ik in onze staat die geneigd is tot alle kwaad en die van nature (dus zijn aard is) God niet zoekt, kunnen wel degelijk goede keuzes maken. Maar dat zijn keuzes tegen onze natuur in. Keuzes waartoe de Bijbel ons oproept, waarna de wedergeboorte er voor zorgt dat er een nieuwe natuur / mens geboren wordt. Die dan gerechtvaardigd is voor God.

De Dordse leerregels zijn wel geschreven om bepaalde dingen duidelijk te maken, en kloppend te krijgen. Dat dat mislukt is is een andere zaak. Ik weet wel tegen welke achtergrond de DL zijn geschreven, maar ik betwijfel of het ooit te rechtvaardigen is om God te vangen in leerstellingen die niet direct op de Bijbel gebaseerd zijn.

Luther zei dat er alleen een uitverkiezing was, maar die dufde het niet aan om de consequentie te trekken dat er dan ook logischerwijs een verwerping was. Dat hebben de calvinisten wel gedaan. In tegenstelling tot Luther dufde de opstellers van de DL dat wel... En daar heb ik nou zo'n verschrikkelijke moeite mee. Alleen het feit dat het altijd en overal weer zoveel discussie oplevert, zou je al aan het twijfelen moeten zetten.
Laatst gewijzigd door HerbertV op 25 okt 2008, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Erasmiaan schreef:Herbert door je standpunten aangaande de verkiezing verval je in allerlei dwalingen. Je geeft onder meer aan dat geloof geen gave Gods is en dat God hier op aarde niet alle dingen in de Hand heeft, met eerbied gesproken.

Daarmee plaats je je ver buiten de gereformeerde belijdenis. Je kijkt eigenlijk alleen naar een probleem, lost het op, maar de consequenties die jouw "oplossing" heeft, zie je niet als probleem. Maar juist die consequenties plaatsen je ver naast de Bijbel, zoals eerder met enkele teksten bewezen. Overigens hoeft het - in de grond der zaak - natuurlijk geen betoog dat God alle dingen regeert, bestuurt en in Zijn Hand heeft.
Als dat zo is maak je God auteur van de zonde. En dat is hij niet. Dat zouden veel dingen van Jezus toneelspel (ik bedoel het niet schockerend) zijn geweest. Neem de gelijkenis van de rijke jongeling, Jezus was bedroeft dat hij hem niet volgde. Als Jezus er als God zelf voor zorgde dat de rijke jongeling niet voor hem koos, vanwaar dan die droefheid?

Of wat zeg je ervan als Jezus op een gegeven moment de steden begint te bestraffen waar zijn tekenen het meest in geschied waren. Hij zegt (even uit mijn hoofd): Wee u, chorazin en ..., want als de tekenen die in u geschied waren geschiedt waren in Sodom en Gomorra, zij zouden zich in zak en as hebben bekeerd.

Als God van te voren had besloten dat Sodom en Gomorra zich niet zouden bekeren, is dit onzin. Want dan zou geen enkel teken hun tot bekering hebben kunnen bewegen. Dit is alleen maar te verklaren door te erkennen dat Jezus voorkennis had. Hij wist hoe de mensen in Sodom en Gomorra zouden omgaan met de tekenen die hij in de steden die Hij bestraft om zouden gaan. Dit moet toch zo duidelijk zijn als het maar zijn kan?

En wat te zeggen van de geschiedenis waarin Satan Jezus verzoekt, en hem allerlei dingen van de wereld aanbiedt? Zou dit een verzoeking zijn als Jezus al de eigenaar van de wereld was? Deze schepping is toegevallen aan de Satan. Daarom kon satan Jezus daarmee verzoeken..

Besef jij wel wat je God allemaal verwijt op deze manier? Als God alles bestuurt, dan hoef je ook niet boos te zijn dat ik hier zulke dingen over God zeg. Want God bestuurt mijn handen, heeft van eeuwigheid bepaald dat ik deze reacties op het RF zou posten. Wat valt een mens nog te verwijten als hij naar een noodlot leeft? Niets toch? De Bijbel spreekt op tal van plaatsen wie de overste van deze wereld is.

Maar goed, als je dan toch gelooft dat God alles besloten heeft, moet je je afvragen waarom God besloten heeft, dat ik hier deze berichten plaatst. Hij doet toch alles met een doel? Misschien wel om jullie iets te laten zien..

Als geloof een gave is, zouden alle oproepen tot geloof en bekering waardeloos zijn. Daarmee ontkracht je het complete evangelie van het geloof in Jezus Christus. En nogmaals op die manier. Maar goed... De uitverkiezing en het gegeven geloof is een wirwar van tegenstrijdigheden, en je kan je best doen, maar je krijg het niet rechtgepraat. Dat was althans mijn ervaring toen ik er een voorstander van was..
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Er is hier nu een poster bezig die zich wel heel duidelijk afzet tegen de forumregels :

Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Wel zo eerlijk, want dan is het direct duidelijk dat hij van de gereformeerde belijdenis niets moet hebben, en God afschilderd als een machteloos God die afhankelijk is van de wil van de mens. Dit past absoluut niet binnen de bandbreedte van de gereformeerde theologie.

Hoeveel ruimte moet aan deze dwaalleer op dit forum gegeven worden ...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:Jij heeft het erover dat dominee de Jong zegt, dat God in de eerste plaats Israel koos omdat hij Israel liefheeft. Graag Bijbelse onderbouwing daarbij. Ik lees in mijn Bijbel dat God de hele wereld liefheeft, en niet alleen Isreal. Wel lees ik dat hij Israel gebruikt om zijn naam te verkondigen over de hele wereld. Wat zou overigens de basis zijn waarom God Israel liever zou vinden als andere volken?
Ik kan je het boek van drs. De Jong hartelijk aanbevelen. Dan vind je voldoende Bijbelse onderbouwing.
Nu je vraag. Die is tekenend: God zou Israël niet liever mogen hebben dan andere volken als dat geen basis had.
Maar God verklaart zelf dat Hij Israël liefheeft, OMDAT Hij Israël liefheeft. Daar is geen verklaring, geen 'basis' voor (zie Deut. 7:6-8).
HerbertV schreef:Maar daar gaat nu precies deze discussie over. Ik trek niet de verwerping als conclusie op een sumiere Bijbelse onderbouwing. De opstellers van de DL hebben het 'lef' gehad om die conclusies te trekken. Laat dat duidelijk zijn. Juist de conclusies die in de DL zijn getrokken, daar gaat het hier over. De verwerping is slechts een conclusie. Nergens in de Bijbel wordt de verwerping expliciet genoemd.
De DL hebben beide lijnen in de Bijbel laten staan, maar ook zij stellen nadrukkelijk dat de verwerping niet op één lijn staat met de verkiezing. Maar het begrip verkiezen impliceert het voorbijgaan van het andere. Dat dient verdisconteerd te worden in ons spreken over de verkiezing, anders heb je het over iets anders.
HerbertV schreef:Waarom zou een mens altijd de foute keuze doen? Ik heb daarover al de meeste domme redenaties gehoord, maar ik ben benieuwd wat jij in petto heb. Er staat nergens in de Bijbel dat de mens altijd de foute keuze maakt en geen goede keuze KAN maken. Het is belangrijk onderscheid te maken tussen de natuur / staat van een mens en zijn gedrag. Anders moet je ook toegeven dat wat in het paradijs gebeurde eigenlijk onmogelijk was. Want dat waren mensen in een volmaakte staat, geneigd tot alle goed om het zo te zeggen. Hoe kan het dat ze toch voor het kwade kozen, door hun vrije wil. Zo geldt het vandaag de dag ook, jij en ik in onze staat die geneigd is tot alle kwaad en die van nature (dus zijn aard is) God niet zoekt, kunnen wel degelijk goede keuzes maken. Maar dat zijn keuzes tegen onze natuur in. Keuzes waartoe de Bijbel ons oproept, waarna de wedergeboorte er voor zorgt dat er een nieuwe natuur / mens geboren wordt. Die dan gerechtvaardigd is voor God.
Wij kunnen in het natuurlijke goede keuzes doen. Gelukkig wel, anders zou het leven op deze aarde een hel zijn.
Maar in het geestelijke kunnen wij geen goede keuze doen. Het was de fout van Israël dat zij dachten het wél te kunnen. De - godvrezende - Jozua wist beter.
Wat er van de mens te verwachten valt, leert Paulus ons heel pregnant in Romeinen 1 (overigens in navolging van wat Jezus leerde over het hart des mensen).
HerbertV schreef:De Dordse leerregels zijn wel geschreven om bepaalde dingen duidelijk te maken, en kloppend te krijgen. Dat dat mislukt is is een andere zaak. Ik weet wel tegen welke achtergrond de DL zijn geschreven, maar ik betwijfel of het ooit te rechtvaardigen is om God te vangen in leerstellingen die niet direct op de Bijbel gebaseerd zijn.
Hiermee geef je een onjuiste voorstelling van zaken. Arminius c.s. wilden de zaak kloppend krijgen (zoals jij en velen met jou). Juist tegen hén zijn de DL geschreven, niet om de zaak kloppend te krijgen, maar om de Bijbel te laten spreken.
Herbert schreef:Luther zei dat er alleen een uitverkiezing was, maar die dufde het niet aan om de consequentie te trekken dat er dan ook logischerwijs een verwerping was. Dat hebben de calvinisten wel gedaan. In tegenstelling tot Luther dufde de opstellers van de DL dat wel... En daar heb ik nou zo'n verschrikkelijke moeite mee. Alleen het feit dat het altijd en overal weer zoveel discussie oplevert, zou je al aan het twijfelen moeten zetten.
Zoals gezegd, ook de DL stellen verkiezing en verwerping niet op één lijn. Anderzijds ís er een verkiezing en dat is een stuk waar velen al mee geworsteld hebben. Maar ook in dit stuk geldt: "Wie heeft Zich tegen God verhard en vrede gehad?"
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Wilhelm schreef:Er is hier nu een poster bezig die zich wel heel duidelijk afzet tegen de forumregels :

Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Wel zo eerlijk, want dan is het direct duidelijk dat hij van de gereformeerde belijdenis niets moet hebben, en God afschilderd als een machteloos God die afhankelijk is van de wil van de mens. Dit past absoluut niet binnen de bandbreedte van de gereformeerde theologie.

wat triest, ga eens inhoudelijk op zijn punten/vragen in!
waarom zou Jezus wenen over een stad die Hij van te voren al verdoemen zou?
makes no sense!

sommigen van jullie stoppen als bange kleuters, de metaforische vingers in de oren en verwijzen naar menselijke opgestelde dogma`s , zonder over zaken na te denken of antwoord te geven.

Hand 7,57
Maar ze schreeuwden en tierden, hielden hun handen voor hun oren en stormden met zijn allen op hem af.
Laatst gewijzigd door Sola Scriptura op 25 okt 2008, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Er is hier nu een poster bezig die zich wel heel duidelijk afzet tegen de forumregels :

Grondslag

Het is een opvatting die wel eens vrij breed kon leven in de Gereformeerde Gezindte. Op zich is het niet erg als dat weer eens ter sprake komt. We hebben toch een weerwoord?
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Grondslag

God is helemaal niet machteloos, hij kan in een keer hele volkeren wegvagen. Maar hij heeft geduld, omdat hij wil dat iedereen tot bekering komt 2 pet 3.

Wat die belijdenis betreft: ik erken schuld. Ik geloof niet in onfeilbaarheid van belijdenisgeschriften, ik geloof alleen in onfeilbaarheid van Gods woord. Maar goed, ik vond het een leuke discussie. Het lijkt alleen (hoe verassend) dood te lopen. Wat mij betreft was dit dan ook mijn laatste reactie, behalve als iemand nog iets van het hart moet natuurlijk. Ik stel een heleboel vragen, en geef heel veel voorbeelden, maar er wordt niet inhoudelijk op gereageerd.Dus wat mij betreft, als er geen echte inhoudelijke bijdragen van jullie kant meer zijn, hou ik het voor gezien.

Wat afgewezen betreft:
Zoals ik al aangaf, is romeinen 1 zeker waar. Geneigd tot alle kwaad. Van nature niemand die God zoekt. MAAAR nergens staat dat een mens niet tegen zijn natuur in kan gaan. Adam en Eva deden dat al bijvoobeeld.

Maar goed, mocht er nog wat zijn, ik hoor het wel, maar vooralsnog allemaal veel geluk. En de hartelijke vermaning (voor de ongelovigen): geloof in Jezus Christus, en je zal zalig worden.

Groeten,
Herbert
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Sola Scriptura schreef:

Grondslag

wat triest, ga eens inhoudelijk op zijn punten/vragen in!
waarom zou Jezus wenen over een stad die Hij van te voren al verdoemen zou?
makes no sense!

sommigen van jullie stoppen als bange kleuters, de metaforische vingers in de oren en verwijzen naar menselijke opgestelde dogma`s , zonder over zaken na te denken of antwoord te geven.

Hand 7,57
Maar ze schreeuwden en tierden, hielden hun handen voor hun oren en stormden met zijn allen op hem af.
Dankjewel ;). Dat doet een mens ook wel eens goed. Sola Scriptura, Sola Fide, Sola gratia!!!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:Of wat zeg je ervan als Jezus op een gegeven moment de steden begint te bestraffen waar zijn tekenen het meest in geschied waren. Hij zegt (even uit mijn hoofd): Wee u, chorazin en ..., want als de tekenen die in u geschied waren geschiedt waren in Sodom en Gomorra, zij zouden zich in zak en as hebben bekeerd.

Als God van te voren had besloten dat Sodom en Gomorra zich niet zouden bekeren, is dit onzin. Want dan zou geen enkel teken hun tot bekering hebben kunnen bewegen. Dit is alleen maar te verklaren door te erkennen dat Jezus voorkennis had. Hij wist hoe de mensen in Sodom en Gomorra zouden omgaan met de tekenen die hij in de steden die Hij bestraft om zouden gaan. Dit moet toch zo duidelijk zijn als het maar zijn kan?
Dit Schriftgedeelte is inderdaad moeilijk 'inpasbaar' in de leer van de verkiezing zoals de Schrift die ons elders leert. Het waarschuwt ons in elk geval om niet deterministisch over de verkiezing te denken. Maar het Bijbelgedeelte behelst ook een moeilijkheid ter anderer zijde: waarom heeft God Sodom en Gomorra dan niet de kans gegeven die Israël kreeg?
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Dat is een wedervraag, geen inhoudelijke reactie. al geef je wel toe dat het lastig inpassen is.
Moet het niet andersom? zaken aan de Bijbel toetsen, dan dogmatiek?

Zelf neig ik ook meer naar de uitverkiezingsleer dan de de evangelische leer die er maar van uit gaat dat je met de vingers kan knippen en God de rest doet,a ls je maar kiest.
want joh 6 is een lastig hoofdstuk, en velen zijn ook geroepen, en weinig uitverkoren.
staat er nu eenmaal.

Maar dan gelijk maar alles op zwart en wit stellen, en elke discussie vermijden?

Ook sodom en gomorra kon het weten:

Rom 2:

12 Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Sola Scriptura schreef:das een wedervraag, geen inhoudelijke reactie. al geef je wel toe dat het lastig inpassen is.
moet her niet andersom? zaken aan de Bijbel toetsen, dan dogmatiek?
Ik heb gezegd dat het lastig in te passen is in de leer van de verkiezing zoals de Schrift die ons elders leert.
En wie dogmatiek bedrijft, doet niets anders dan Bijbelse gegevens naast elkaar zetten en met elkaar in verband brengen. Dat betekent niet dat je niet met vragen blijft zitten. Maar het betekent wel dat we over een aantal zaken zekerheid kunnen hebben, omdat de Schrift daar heel duidelijk in is.
Plaats reactie