BJD schreef:Tiberius schreef:Hendrikus schreef:Tiberius schreef:
Maar wel met de notitie op een eigen wijze de Bijbel geïnterpreteerd.
Want hoewel Luther liederen gemaakt heeft, wilde hij die geen plaats geven in de eredienst.
O, waarop baseer je dat?
Hij had legio gezangen die in de eredienst werden gezongen. De Deutsche Messe, met liederen voor Kyrie, Gloria, Sanctus et cetera.
Psalmen? No way. Psalmparafrasen als "Ein feste Burg" op z'n hoogst.
O ja, dat is waar.
Maar rechtzinnigheid moet je nu met een lantaarntje zoeken in de lutherse kerken.
Dat is toch geen argument om Luther met zijn visie op gezangen in de eredienst weg te zetten?
Precies. En zo waren er allerlei verschilende visies. Luther dacht er zus over, Leedeboer en de Cock dachten er anders over... Ik vergeet het verleden niet, maar in het verleden zie je ook allerlei verschillen. Je kan dan moeilijk enkele voorstanders van het zingen van Psalmen noemen en zeggen: je moet het verleden niet vergeten... en ondertussen de voorstanders van het zingen van gezangen in de kerkdienst niet noemen, dat verleden willen vergeten.
Over "dingen uit de reformatie kwijtraken" gesproken...
Nee, sorry, was in de war met Zwingli die dat niet toe wilde staan.
Maar mijn antwoord richting Marnix had de bedoeling, om goed uit te kijken, want niet in alle dingen is Luther navolgenswaardig. Zie bijvoorbeeld zijn visie op het Avondmaal. En kijk ook eens hoe weinig rechtzinnigheid nog maar gevonden wordt in de Lutherse kerken.
Zo moeten we daar nar kijken, helemaal mee eens. Zo moeten we naar alle dingen kijken, ook naar andere prominente personen in onze kerkgeschiedenis, ook naar de DKO etc. Zo heb ik er ook naar gekeken. Het verandert alleen mijn visie op gezangen in de eredienst niet. Daarin handelde Luther zeer Bijbels.