Dankdag en biddag

huisman

Re: Dankdag

Bericht door huisman »

refo schreef:Ernst der tijden?

We leven in vrijheid.
Er verschijnen veel goede boeken.
We hebben veel vrije tijd om ze te lezen.
We kunnen 's zondags twee, drie of vier keer naar de kerk.
We kunnen daarbij zelf onze predikant kiezen.
Door de week kunnen we ook iedere avond naar een kerkdienst. (Maandag is misschien wat lastig)

We hebben voldoende te eten.
Allemaal een dak boven ons hoofd.
Goede verzorging als we ziek zijn.

Hoe definieer je 'ernst der tijden'?
Als je zegeningen niet als zodanig (h)erkent moet je vrezen dat datgene wat je vreest je ook zal overkomen.
Je hebt helemaal gelijk dat wij zeer veel hebben om voor te danken, maar Lot kwelde zijn ziel in Sodom, alle zonden van het Sodom van toen gebeuren in ons land ook in grote mate, de zonden zijn soms bij wet geregeld. En de christenen in nederland kabbelen maar rustig voort tevreden met de zegeningen, onbewogen met de zielen van zovelen die ten dode toe wankelen.
Zie de gelijkenis van de tien maagden, over die ernst der tijden heb ik het. De Bruidegom komt en hoevelen zijn niet gereed en dus niet gered.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:
Gijs83 schreef:
vlinder schreef:
Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Tuurlijk, allemaal waar Gijs. Ik hoop dat jij nooit op dankdag in het ziekenhuis zult liggen. Alle zuster zitten dan namelijk dankdag te houden in de kerk.
Geldt uiteraard ook voor zondagen, kerst, pasen, pinksteren, oudejaarsavond, nieuwjaarsmorgen. En alle nachten niet te vergeten.
Als je hart echt naar God uit gaat, ga je zeker niet werken in de zorg, want op jaarbasis moet je een hoop diensten missen! :bobo
Nu begrijp mij helemaal verkeerd. Er zijn gewoon beroepen waar je die dagen niet zomaar vrij kunt nemen. Probeer dan op een andere dag een een nabijgelegen de diensten bij te wonen of zelf door preken te lezen of te beluisteren wat te overdenken, daar moet vast tijd voor zijn.
Ik begrijp wat je bedoeld. Maar waarom zou ik dat verplicht zijn? Laat mensen een vrije keuze. Dat bedoel ik.
De farizeeën vonden het ook pas goed als de kwastjes bijna de grond raakten. Sommigen vinden het pas goed als je minimaal 3x bent geweest of dat je persé een dienst moet inhalen bij een andere gemeente. Laat mensen daar vrij in. Het is een MENSELIJKE instelling, iets wat Marnix ook al tig postings probeert duidelijk te maken.
Komt wellicht bij mij ook door beperking dat ik het wat zwart-wit zie.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ichtus schreef:
Gijs83 schreef:maar wel goede instellingen om na te streven en een dag vrij voor te reserveren, lijkt me.
Om een ander voor je te laten werken... Tja, want die ander is toch niet reformatorisch... :hum
Ja, dat kan bv. Waarom eigenlijk niet?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ander schreef:Het is een goede gewoonte, dankdag te houden. 't Is misschien geen directe Bijbelse opdracht. Wel is een het een opdracht om de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Maar goed, dat is niet met een schaartje te knippen. Ik begrijp Gijs dus goed in zijn advies om te proberen vrij te zijn op dank- en biddag. Ook als je in een verzorgend beroep werkt. Ik heb nooit gewerkt op bid- of dankdag toen ik in het ziekenhuis werkte. Er zijn, zoals Ichtus zegt, op deze dagen genoeg anderen die wel kunnen werken omdat ze deze dagen niet houden of dat ze deze dagen op een andere dag houden. Om daar zo tegen te ageren, zoals hier in de laatste posting gebeurt, vind ik vreemd. Het klinkt een beetje 'eigen heer en eigen meester' achtig.
Het kan ook onbijbels zijn om een menselijke traditie (zoals bid- en dankdag, alhoewel, zegt de Bijbel hier helemaal niets over?) af te schaffen of te minachten.

Ik heb maar meegeluisterd met HHK Papendrecht, ds. K. Veldman. Dat was goed.
We zijn inderdaad niet 'eigen heer en meester'. Onze dominee heeft gisteravond nog gezeg of tenminste daar kwam het op neer, dat de mens er in z'n geheel tussen uit moest vallen. Het ging over Simson: er werd een keurige dankdag voor Dagon gehouden, maar dat eindigegde niet zo. Simson had Gods eer op het oog. Hier was geen sprake van zelfmoord daar waren alle verklaarders het over eens, dat was wel bij verschillende andere mensen in de Bijbel geval, die waren uiteindelijk op hun eigen eer uit en dat werd hen fataal.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Oude-Waarheid schreef:Amsterdam Dankdag GG Simon de Looyer:

Psalm 68:20-21
Geloofd zij de Heere;dag bij dag overlaadt Hij ons;
die God is onze Zaligheid. Sela
Die God is ons een God van volkomen zaligheid;
en bij den HEERE, den Heere, zijn uikomsten tegen den dood.

Met als thema "De Heere zij geloofd"
Zijn er op zo'n avond 'bij de Looyer' zeker ook veel 'Noorderlingen'(relatief dan, want Noord is ook niet zo groot meer, helaas)?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

caprice schreef:
Gijs83 schreef:
Willem schreef:
Mara schreef:Ja, ik zie er naar uit, hoop 2 x te gaan.
Wij hebben nog 2 x dienst, maar ik vraag me af, hoe lang nog ?
sMiddags zitten alleen wat oudere mensen, jonge moeders met jonge kinderen en mensen zonder werk in de kerk.
Niemand neemt er nog een snippermiddag voor.

@Orchidee, wat vreemd een toetsweek deze week !
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is meestal ervoor of erna (al naar gelang de herfstvakantie valt)
Maar ja, ik zou zo zeggen, de meiden zitten toch niet de hele dag in de kerk ;)
Er blijft toch nog een uurtje over om te leren ? Of is het 3 x ? Maar dan zou ik persoonlijk niet alle keren de kids meenemen.
sAvonds MOETEN ze mee, smiddags zijn ze er niet altijd, of ze mogen kiezen of ze meegaan.
Overigens is het een dankdag. Geen dankmiddag of dankmiddag + dankavond of dankochtend en dankavond of zoiets. T'is een misvatting dat men meent een dankdag behoudens de kerkdiensten naar believen en ter eigen nutte en vermaak verder te mogen invullen.
Nou dat gebeurt nogal eens. Ik snap eigenlijk gemeenten ook niet die alleen 's-middags en 's-avonds kerk en 's-morgens niet, wat je moet je dan doen. Werken? Hoe is dat er zo in geslopen, want ik denk dat het vroeger niet zo was?
Dat is in onze gemeente al een oud gebruik: 's middags 14.30 uur en 's avonds 19.30 uur kerk. Het biedt de gelegenheid om 's morgens naar een dienst te gaan waar een predikant voorgaat in een andere gemeente, van welke mogelijkheid we ook gebruik gemaakt hebben.
Daarvoor zal het niet ingesteld zijn, lijkt me.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef: Ik zou willen pleiten voor meer gemeenschappelijk gebed vanwege de ernst der tijden .
mee eens, gelukkig wordt die nood ook wel gezien en zijn er steeds meer mensen die bij elkaar komen om te bidden.... Maar je zou willen dat iedereen zo bij elkaar kwam als in tijden van grote opwekkingen wel gebeurde als de nood werd gezien.
Tja, gemeenschappelijk gebed is wel een heet hangijzer hier op RF. Maar ik ben blij dat ik in mijn omgeving steeds meer zie dat mensen samenkomen om te bidden en te luisteren naar God's Woord.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:

We leven in vrijheid.
Door de week kunnen we ook iedere avond naar een kerkdienst. (Maandag is misschien wat lastig)

Als je zegeningen niet als zodanig (h)erkent moet je vrezen dat datgene wat je vreest je ook zal overkomen.
Je hebt helemaal gelijk dat wij zeer veel hebben om voor te danken, maar Lot kwelde zijn ziel in Sodom, alle zonden van het Sodom van toen gebeuren in ons land ook in grote mate, de zonden zijn soms bij wet geregeld. En de christenen in nederland kabbelen maar rustig voort tevreden met de zegeningen, onbewogen met de zielen van zovelen die ten dode toe wankelen.
Zie de gelijkenis van de tien maagden, over die ernst der tijden heb ik het. De Bruidegom komt en hoevelen zijn niet gereed en dus niet gered.
Ik definieer ernst der tijden met de enorme kerkverlating, die er momenteel is, zelfs in de PKN.
Kerken worden moskeeen !!
Was er vroeger nog schaamte voor bepaalde zaken, die zie je nauwelijks meer.
Als je even naar zo'n muziekzender voor de jeugd kijkt, dan kun je een huivering niet onderdrukken.
Het schaamteloze, het verachtelijke, op seksueel gebied, ik hoor van de kinderen ook wel eens het e.e.a, het gaat onze gezindte ook zeker niet voorbij !
Zelfmoord, ook bij "onze" jeugd.
De dreiging van terrorisme.
De verdrietige ruimingen van vee.
Is dat genoeg om de ernst te benadrukken ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:
huisman schreef:
De bijbelse opdracht is om de onderlinge samenkomsten niet te verzuimen, waarom hadden de mensen in vroegere eeuwen wel behoefte aan deze dagen (bid en dankdagen) ? Omdat ze zich afhankelijk wisten van de HEERE voor een geslaagde oogst. Maar de mens in 2010 is onafhankelijk van Zijn Schepper. Dit geldt helaas ook voor de godsdiensige mens.
Nu ga je dingen wel heel erg versimpelen. Waarom had men voor de middeleeuwen en in de eerste gemeenten en zo geen behoefte aan? Waren ze dan ook onafhankelijk van God? Of zou het zijn dan in de erediensten die men al had, die afhankelijkheid van Hem al werd beleden, er iedere keer werd gebeden om een goede oogst en gedankt na de oogst?

En zo kan het zijn dat mensen onafhankelijk menen te zijn van hun Schepper maar je kan niet zeggen dat als christenen geen hele dag vieren of helemaal geen bid- en dankdag, ze dus onafhankelijk zijn van hun Schepper. Geen aparte bid- en dankdag hebben wil niet zeggen dat gebed en dankzegging niet centraal staat. En zo zijn er kerken waar geen speciale onderlingen bijeenkomsten zijn als wij biddag en dankdag vieren en kerken waar die er alleen 's avonds zijn. Wat je zegt kan dus kloppen maar je kan dit niet als algemeenheid stellen alsof dat voor iedereen (die geen bid- of dankdag viert) geldt. Als het goed is is bidden en danken, ook voor gewas en arbeid ook onderdeel van onze dagelijkse gebeden en onze wekelijkse samenkomsten en is dat niet afhankelijk van het wel of niet vieren van biddag en dankdag.
Ik val niemand persoonlijk aan, maar ik vind dat in deze tijd er eerder meer bid en dankdagen zouden moeten zijn dan dat wij deze dagen zouden opheffen en ze op zondag gaan houden. Je bent als gemeente door de HEERE samengebracht dan is het toch goed om dagen af te zonderen om als gemeente de HEERE te smeken,bidden en te danken ?
Dus mijn postings zijn niet veroordelend bedoeld in de trant van kijk mij het eens goed doen. Ik zou willen pleiten voor meer gemeenschappelijk gebed vanwege de ernst der tijden .
Dat kan ik me voorstellen. Bij ons is er naast de zondag in de kringen ook gezamelijk gebed en is er geregeld een gebedsavond door de week. Wat dat betreft moet het gemeenteleven zich inderdaad niet beperken tot de zondag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

We leven in vrijheid.

Inderdaad, de ernst der tijden is dan wellicht dat deze goedertierenheden van de Heere ons tot bekering moeten leiden, maar hoe ernstig dat het zo 'gewoon' is geworden dat grote delen van de gemeente onbekeerd zijn.... ernstig genoeg. Kunnen we alle zegeningen hebben, maar als er geen bekering en geloof is, wat heb je dan? evenveel als de rijke man (uw goed ontvangen in uw leven).... reden genoeg om te bidden!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

We leven in vrijheid.

De beste definitie van de "erst der tijden" is misschien wel dat ze niet meer opgemerkt wordt.
Net als een smidshond die niet meer schrikt van de vonken van het aambeeld.
De dwaze maagden waren misschien ook niet zulke dompers. Wellicht hebben ze het hoogste lied
gezongen: Ik zal eens mijn Koning in heerlijkheid zien....

En ze zagen Hem... Ja... maar niet als hun Redder, maar als hun Rechter...

En de deur werd gesloten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

sweelinck 25 schreef: Hij preekte over de tien melaatsen, waarvan er maar één terug kwam. Dit was een hele fijne preek!
Daar preekte Ds den Ouden in Opheusden ook over gisteravond. Het was daar ook goed vertoeven.
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:
sweelinck 25 schreef: Hij preekte over de tien melaatsen, waarvan er maar één terug kwam. Dit was een hele fijne preek!
Daar preekte Ds den Ouden in Opheusden ook over gisteravond. Het was daar ook goed vertoeven.
en Ds van der Ziel in Veenendaal ook.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
helma schreef:
en Ds van der Ziel in Veenendaal ook.
En ds. den Ouden ook.
helma

Bericht door helma »

Misschien hebben ze daar ook preekkring; zoals onze predikant ook de preek van gisteravond van tevoren met anderen voorbereid/voorbesproken heeft
Plaats reactie