In Lukas 3 : 14 komen er soldaten (krijgslieden) tot Johannes de doper met de vraag wat zij moeten doen. Antwoord is in mijn eigen woorden. Niet plunderen en tevreden zijn met je salaris (bezoldiging, soldij) . Zo heb ik 40 jaar bij defensie gewerkt. Tevreden met mijn toen vrij modale salaris. Toch ben ik geëindigd (vanwege mijn dienstvak) met een vrij vorstelijk salaris. Ik heb dat als een zegen ervaren.Maanenschijn schreef: ↑26 dec 2024, 20:49Ik heb geen oplossing voor de armoede en ernstige honger in arme landen. Niet anders dan inderdaad de ‘standaard’ zaken als geven aan goede doelen. Daarnaast probeer ik persoonlijk met regelmaat reizen te maken naar oorden waar geestelijke en materiële armoede is om die ietsepietsje te kunnen verlichten, waar mogelijk.huisman schreef:Er zijn bewegingen geweest in het protestantisme die het sociale aspect vermengde met de verzoeningsleer. Denk aan de Social Gospel movement uit de 19e en begin twintigste eeuw. Neem aan dat jij en @Herman dat niet terug willen.Maanenschijn schreef: ↑26 dec 2024, 19:08Afgunst? Als er iets is wat ik niet lees bij Herman is afgunst.Scheepsbel schreef:
Je wil niet oordelen en toch doe je dat en verdraait bijbelteksten om je gelijk te halen, God kijkt niet naar de zonden van de zondaar maar naar de zondaar omdat het niet gaat om wat we doen maar om wat we zijn, wij zijn zonde, rijk of arm zullen geoordeeld worden en wie het bruiloftskleed niet draagt zal voor eeuwig vergaan.
In je berichten klinkt veel afgunst.
Wat ik wel lees is rechtvaardiging van rijkdom en verspilling. Het is een heilig huisje waar liever niet tegen geschupt mag worden, zelfs een klein duwtje.
Deze dagen viel me de volstrekte armoede nog op waar in het Kind is ontvangen.
Ik ben bang dat Openbaringen 3 vers 17 op ons van toepassing is. En nee, dat mogen we niet alleen geestelijk lezen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Social_Gospel
Wat Herman noemt is de schrijnende situatie tussen het schatrijke westen en de soms grenzeloze armoede in de derde wereld. De vraag is hoe je als particulier christen daarmee om moet gaan. Lijkt mij evident dat het begint met de mensen die vluchten voor oorlog en geweld hartelijk welkom te heten in ons land. De zogenaamde economische vluchteling mag ook wel op meer begrip rekenen. M.i. zou het noodzakelijk ophogen van het defensiebudget 1 op 1 door moeten werken in het ophogen van het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Dan hebben wij wel een ander kabinet nodig.
De keuzes die wij maken op Europees en nationaal niveau wat betreft de miljarden uitgaven aan bv duurzaamheid en talloze subsidies zou ook ten goede kunnen komen aan de allerarmsten in de wereld. Dat er mensen (meestal kinderen) sterven van de honger terwijl er mega winsten worden gemaakt door bedrijven die ook nog eens miljarden aan subsidies krijgen om te verduurzamen is in en in triest.
Hoe ik(wij) op micro niveau het leven van de allerarmsten kan verbeteren hoor ik graag van jullie. Het komt bij mij meestal niet verder als giften aan goede doelen en het sponseren van een Woord&Daad kindje. En ik zal niet de enige zijn.
Waar ik de vinger bij leg is het gemak waar we als westerse christenen welvaart en materialisme nastreven en omarmen. Dat lees ik met name terug in dit topic. Met daarbij zelfs het verwijt van afgunst.
Ik ben maar een simpel mens. Ik lees in de Bijbel dat rijkdom een grote verzoeking is, dat bezit en het vergaderen van bezitting tot zonden aan kan zetten. Dat leert mij dat ik dat niet moet najagen, maar eenvoudigweg mijn kennis en vaardigheden moet inzetten op de plaats die de God de Heere mij heeft toegeschikt en het verder van Hem mag verwachten.
Dat betekent ook heel concreet dat ik mijn vermogen niet inzet om nog meer vermogen te verzamelen. En ook dat ik volgende week mijn chef hoop te vertellen dat ik op die aangeboden baan waar ik ruim €2000 per maand meer kan verdienen niet inga. Omdat ik mijn hart ken en zomaar de geldzucht als wortel van het kwaad tot wasdom kan komen.
Mijn vraag is dus of je relatieve rijkdom ook als een zegen mag zien?
Verder eens met jouw opmerking dat het streven om je vermogen (bv door beleggingen) te vermeerderen m.i. niet hoort bij een christelijke levensstijl.
Toch praten wij vanuit een luxe positie over deze zaken en dat maakt het voor mij in ieder geval ongemakkelijk.