Weekdiensten

eilander
Moderator

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Roeline schreef:Ongemakkelijk dat DIA ook nu weer wordt uitgenodigd zijn standpunt naar voren te brengen, een standpunt wat bekend is, en dat zijn reactie dan weer veel pennen in beweging brengt. Uitlokken heet dat.
Verleidt DIA hier niet toe, beste mensen. DIA, laat je er niet toe verleiden. Het is een herhaling van zetten. Ik vind het absoluut onzuiver voelen richting DIA.
Ik begrijp je punt, maar ik vind het - zolang het met respect naar iedereen gebeurt - ook wel logisch op een discussieforum. Onzuiver vind ik dan wel zwaar aangezet.
refo

Bericht door refo »

Ik vind een opmerking als: "ons komt geen oordeel toe, dat zal later wel openbaar komen" een tamelijk onzuivere manier van discussiëren. Het is in feite een nederige manier van VERoordelen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Ik vind een opmerking als: "ons komt geen oordeel toe, dat zal later wel openbaar komen" een tamelijk onzuivere manier van discussiëren. Het is in feite een nederige manier van VERoordelen.
Niet uit z'n verband halen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Roeline schreef:Ongemakkelijk dat DIA ook nu weer wordt uitgenodigd zijn standpunt naar voren te brengen, een standpunt wat bekend is, en dat zijn reactie dan weer veel pennen in beweging brengt. Uitlokken heet dat.
Verleidt DIA hier niet toe, beste mensen. DIA, laat je er niet toe verleiden. Het is een herhaling van zetten. Ik vind het absoluut onzuiver voelen richting DIA.
Ik begrijp je punt, maar ik vind het - zolang het met respect naar iedereen gebeurt - ook wel logisch op een discussieforum. Onzuiver vind ik dan wel zwaar aangezet.
Het valt voor mij mentaal wel zwaar. Maar omdat ik weet dat ik niet buiten onze geloofsleer wens te gaan wil ik niet als een dissident gezien of bestempeld worden. Dat gebeurt wel hoor, en daar weten anderen met deze belijdenis ook wel van.
Laten we wel bedenken dat we ons in dit leven maar één keer kunnen vergissen. We kunnen het nooit overdoen. Als we hier een foutje maken is er vaak nog correctie, herstel mogelijk, maar niet als het om eeuwigheidszaken gaat. Dat zouden we toch moeten verstaan en begrijpen. Hoewel de eeuwigheid niet weegt als we er niet bij stilgezet worden. Vandaar ook allerlei laconieke opmerkingen die we niet zouden maken als je een indruk hadden van wat we vroeger wel 'dood en eeuwigheid' noemden. Die indrukken zullen er zeker nog wel zijn, al zijn ze vaak verborgen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Christa

Bericht door Christa »

eilander schreef:
Dit is overigens geenszins met opzet geweest.

Ik verbaasde mij erover dat het idee wordt gewekt dat een deel van de GG op deze wijze denkbeeldig op een zijspoor gezet omdat zij niet zouden voldoen aan bepaalde criteria. Ik ga er vanuit dat dat mijn interpretatie is geweest. Verder zal ik er over ophouden.
Mistig

Bericht door Mistig »

Nu live mee te luisteren met de Ger.Gem. Terneuzen.

Bevestiging van ds. J.B. Zippro door Ds. A.P. Baaijens (Aagtekerke)
http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10069
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Niet overdrijven. We weten inmiddels wel dat DIA het niet zo makkelijk vindt om de verschillen in voordracht, ligging, achtergrond, woordkeuze, diepgang te waarderen of zelfs te respecteren. Dan mag je daar best verdriet over hebben, als de ene 'soort' je lief is mag je van mij best willen dat iedereen zo preekt.
Dat is natuurlijk allemaal zo, maar waarom moet er ook regelmatig gelijk op een bepaalde wijze worden gesproken over de 'soort' die men niet (of minder) lief heeft?
Het lijkt mij niet dat christenen onder elkaar de ene dominee in het openbaar boven de andere moet verheffen. En zeker niet met een herhalende woordkeuze, die wellicht niet negatief bedoeld is maar wel negatief overkomt gezien alle reacties.
Dat geeft verder niet, iedereen gaat daarin over zijn/haar eigen woorden, maar dan mag dat natuurlijk ook gewoon steeds weer worden weerlegd.

Verder ben ik erg dankbaar dat er een negeerknop op dit forum is. Ik hoop tot nut van mijn naaste en mijzelf.
(~)
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

DIA heeft volkomen gelijk en ik vind het treurig dat hij zogenaamd niet begrepen wordt.
Wandelende
Inactief

Jeremiah schreef:DIA heeft volkomen gelijk en ik vind het treurig dat hij zogenaamd niet begrepen wordt.
Zogenaamd?
(~)
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Het valt voor mij mentaal wel zwaar. Maar omdat ik weet dat ik niet buiten onze geloofsleer wens te gaan wil ik niet als een dissident gezien of bestempeld worden. Dat gebeurt wel hoor, en daar weten anderen met deze belijdenis ook wel van.
Laten we wel bedenken dat we ons in dit leven maar één keer kunnen vergissen. We kunnen het nooit overdoen. Als we hier een foutje maken is er vaak nog correctie, herstel mogelijk, maar niet als het om eeuwigheidszaken gaat. Dat zouden we toch moeten verstaan en begrijpen. Hoewel de eeuwigheid niet weegt als we er niet bij stilgezet worden. Vandaar ook allerlei laconieke opmerkingen die we niet zouden maken als je een indruk hadden van wat we vroeger wel 'dood en eeuwigheid' noemden. Die indrukken zullen er zeker nog wel zijn, al zijn ze vaak verborgen.
Die indrukken heb ik als kind heel veel gehad zo erg ik kon niet slapen ik ging dwangmatig bidden. Het heeft me nooit een stap dichter naar de Heere Jezus gebracht omdat mij nooit verteld werd dat God gewillig is en geen lust heeft in de dood van een zondaar. Dat ik welkom was bij Hem... dat ik had mogen schuilen bij Hem. Al die indrukken was een wegwerpelijk kleed alleen de Heere Jezus en Zijn verdienste moet overblijven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Brbndr schreef:Een keer gehoord van ds. E Venema: Gevoel onder de prediking is aangenaam maar geloof onder de prediking is meer want het is Gode verheerlijkend en ziel zaligmakend.
Zo zijn er vele fragmenten uit preken die veel overdenkingsstof geven. Soms is het maar één zinnetje dat je hele leven je bijblijft. Soms hele preken van 30, 40 of 50 jaar geleden vergeten, en net dat ene zinnetje... Dat bleef haken. Zo zijn er verschillende van die zinnetjes die me bijblijven.
En (helaas!) om de critici de wind wat uit de zeilen te nemen moet ik er wel bij zeggen dat we niet met uit het verband gerukte citaten aan de haal mogen gaan. Let wel op het verband.
Maar ik acht de lezer verstandig genoeg om dit toch wel te begrijpen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Voor de duidelijkheid: Ik respecteer ds. Zondag zeker als mens. Wie anders mocht denken slaat de plank faliekant mis.
Respecteer je hem ook als Godsgezant?
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Voor de duidelijkheid: Ik respecteer ds. Zondag zeker als mens. Wie anders mocht denken slaat de plank faliekant mis.

Er waren er meer die met strikvragen kwamen. Als ik zeg nee, dan is het forum te klein, en als ik zeg van ja, dan moeten we wel weten wat een Godsgezant is.
De strikvragen worden steeds nauwer getrokken. En dat, terwijl men hier het antwoord wel degelijk weet.
Een wedervraag: Wat verstaan wij onder een Godsgezant? En: Is ieder een Godsgezant die zich daarvoor uitgeeft? Weet u wat met uw vraag los maakt? Ik acht dit niet gezond.

15 dToen gingen de farizeeën heen en hielden tezamen raad, hoe zij Hem verstrikken zouden 20in Zijn rede.
d Mark. 12:13. Luk. 20:20.
20 Of: met hun rede. Zie Mark. 12:13.
16 En zij zonden uit tot Hem hun discipelen, met de 21herodianen, zeggende: Meester, wij weten dat Gij waarachtig zijt en den weg Gods in der waarheid leert en naar niemand vraagt; want Gij ziet den 22persoon der mensen niet aan;
21 Sommige oude leraars menen dat deze herodianen een bijzondere sekte waren, die een mengeling uit de Joodse en heidense religie, van Herodes den Grote ingevoerd, toestemden en navolgden. Hetwelk overeenkomt met Mark. 8:15. Anderen menen dat zij ook hovelingen of dienaars waren van Herodes Antipas, die deze schattingen voor den keizer vergaderden, en aan degenen die zulke schatting zouden weigeren, of ontkennen geoorloofd te zijn, de handen sloegen; hetwelk uit de woorden van Luk. 20:20 afgeleid wordt.
22 Gr. aangezicht, dat is, de uiterlijke gestaltenis of gelegenheid des mensen, gelijk daar is macht, rijkdom, maagschap of diergelijke
.
17 Zeg ons dan, wat dunkt U? Is het geoorloofd den keizer 23schatting te geven of niet?
23 Of: cijns.
18 Maar Jezus bekennende hun boosheid, zeide:
19 Gij geveinsden, wat verzoekt gij Mij? Toont Mij den 24 schattingpenning. En zij brachten Hem een penning.
24 Dit was een stuk geld van de Romeinen, genaamd denarius, gelijk in het laatste van dit vers uitgedrukt wordt, waarop het beeld en de naam van den Romeinsen keizer gemunt was; welke, en geen andere munt, men tot schatting geven moest, opdat daardoor zou blijken dat zij onder de heerschappij van het Romeinse rijk stonden; gelijk zij ook de schatting des tempels plachten te betalen met een halven sikkel des heiligdoms, op welken stond aan de ene zijde de sikkel Israëls, en op de andere zijde het heilige Jeruzalem. Van den denarius zie Matth. 18:28.
20 En Hij zeide tot hen: Wiens is dit beeld en het opschrift?
21 Zij zeiden tot Hem: Des keizers. Toen zeide Hij tot hen: eGeeft dan den keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is.
e Matth. 17:25. Rom. 13:7.
Jozef

Bericht door Jozef »

Mannetje schreef:
Ik vind het een terechte vraag gezien je bijdrage aan dit gesprek.
Wandelende
Inactief

Het wordt steeds gekker hier.

::bye
(~)
Plaats reactie