Nee, ik ontken de verdorven staat van de mens niet, sterker nog waarom zou hij anders het sacramenthuisman schreef:Jammer dat je weigert in te gaan op wat Thomas Bosten noemt (in zijn viervoudige staat ) de staat der natuur, of de staat van algehele verdorvenheid. Dit te ontkennen ontneemt het genadekarakter van de doop volkomen.Edg schreef:Het gaat hier over de doop en wat je daarvan geloofd.huisman schreef:Weer een half citaat. Jammer dat je niet wil weten dat wij in ongerechtigheid zijn geboren (Ps 51) en in zonde ontvangen.Edg schreef:
Nee, de discussie gaat over geloofsdoop en of dat reden is voor ontlag. Daar geef ik antwoord op, ik ben geen werkgever maar ik geef aan dat ik een midden positie heb. Dat moet voldoende zijn in dit topic.
Wat betreft de verwarring, ik spreek slechts de reformatoren na, dat jou dit verward kan ik niet helpen. Je kan het er niet mee eens en je eigen visie hebben. Maar laat anderen dan ook vrij.
Wat betreft de twee Schriftgedeelten, dat is voor ieder persoonlijk, het Schatboek zegt dat we moeten verwachten dat de Geest in hen is net als bij David, Jeremia en Johannes de doper. En vult daarbij aan:
Kan ook iemand de doop van hen weren nu zij net als wij de HG hebben ontvangen?
Lees H.C. Vr en antw 5,6,7,8,9 en10 en lees daar ook eens het Schatboek bij.
De reformatoren spraken net als Gods Woord met 2 woorden en jij haalt maar 1 woord van ze aan.
1 in zonden ontvangen geboren
2 de afwassing der zonden
3 opstaan in een nieuw leven met Christus
Onze kinderen begrijpen dit niet en daarom moet je ze hierin onderwijzen.
Zonder dat zij het weten zijn zij in Christus geheiligd. (Door de verborgen werking van de Geest)
In het opwassen/groeien moeten wij hen breder onderwijzen. Voorbeeld hiervan zoals geschetst in vorige posting
Daarna moeten we ze weer langs de Sinai naar Bethlehem en Golgotha leiden? Is dat wat God vraagt?
Nee, Paulus is daar heel duidelijk over in de Galatenbrief, wie heeft u betoverd? Christus als voor ogen geschilderd…
Wel moeten ze vruchten gaan dragen, van geloof en bekering echter leert de Catechismus / nog andere belijdenis geschriften nergens dat ze nog eens wedergeboren moeten worden.
Dit hebben we later toegevoegd en zo zijn we m.i. het zicht op “het badwater der wedergeboorte”kwijt geraakt.
Sola Fide is geworden tot u moet wedergeboren worden.
Christus liefde is niet een begrijpelijke voor gelovige mensen maar een onbegrijpelijke liefde voor vijanden,totaal verdorven zondaren. Die biedt Hij Zijn verworven zaligheid aan. De doop wijst op die onreinheid en op het enige middel, het bloed van Christus, om die onreinheid weg te nemen.
Geloof zonder wedergeboorte bestaat niet (Joh 3) Wedergeboorte zonder schuldverslagenheid bestaat ook niet (Ezechiel 36) Zalig worden zonder kennis van de 3 stukken, ellende verlossing en dankbaarheid bestaat ook niet (Psalm 130, Romeinenbrief)
Laten wij ons deze belangrijke openbaringen Gods niet ontnemen.
Jij laat zeer belangrijke delen van Gods openbaring liggen en dat kun je allen tot je eigen schade doen.
Zo erg is het toch niet om verschillend te denken? Verwarring rond de doop begint bij loskoppelen van geloof en doop en de inmenging van de leer van de uitverkiezing. Daar is het begonnen lees van calvijn tot Barth van Graafland. Wij allen zijn daar product van. Als ik me dan weer beroep op reformatoren gaat het in jouw ogen mis. Maar wie staat er dan verder van de belijdenis af?
Je kan me dan verdacht maken of roepen dat ik de elende van de mens ontken of andere zaken. Daar gaat het niet om. Het gaat over de doop en dat is eenvoudig vanuit de schrift te verklaren.