Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Edg
Verbannen

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

huisman schreef:
Edg schreef:
huisman schreef:
Edg schreef:
Nee, de discussie gaat over geloofsdoop en of dat reden is voor ontlag. Daar geef ik antwoord op, ik ben geen werkgever maar ik geef aan dat ik een midden positie heb. Dat moet voldoende zijn in dit topic.

Wat betreft de verwarring, ik spreek slechts de reformatoren na, dat jou dit verward kan ik niet helpen. Je kan het er niet mee eens en je eigen visie hebben. Maar laat anderen dan ook vrij.

Wat betreft de twee Schriftgedeelten, dat is voor ieder persoonlijk, het Schatboek zegt dat we moeten verwachten dat de Geest in hen is net als bij David, Jeremia en Johannes de doper. En vult daarbij aan:

Kan ook iemand de doop van hen weren nu zij net als wij de HG hebben ontvangen?
Weer een half citaat. Jammer dat je niet wil weten dat wij in ongerechtigheid zijn geboren (Ps 51) en in zonde ontvangen.
Lees H.C. Vr en antw 5,6,7,8,9 en10 en lees daar ook eens het Schatboek bij.

De reformatoren spraken net als Gods Woord met 2 woorden en jij haalt maar 1 woord van ze aan.
Het gaat hier over de doop en wat je daarvan geloofd.

1 in zonden ontvangen geboren
2 de afwassing der zonden
3 opstaan in een nieuw leven met Christus

Onze kinderen begrijpen dit niet en daarom moet je ze hierin onderwijzen.

Zonder dat zij het weten zijn zij in Christus geheiligd. (Door de verborgen werking van de Geest)

In het opwassen/groeien moeten wij hen breder onderwijzen. Voorbeeld hiervan zoals geschetst in vorige posting

Daarna moeten we ze weer langs de Sinai naar Bethlehem en Golgotha leiden? Is dat wat God vraagt?

Nee, Paulus is daar heel duidelijk over in de Galatenbrief, wie heeft u betoverd? Christus als voor ogen geschilderd…

Wel moeten ze vruchten gaan dragen, van geloof en bekering echter leert de Catechismus / nog andere belijdenis geschriften nergens dat ze nog eens wedergeboren moeten worden.

Dit hebben we later toegevoegd en zo zijn we m.i. het zicht op “het badwater der wedergeboorte”kwijt geraakt.

Sola Fide is geworden tot u moet wedergeboren worden.
Jammer dat je weigert in te gaan op wat Thomas Bosten noemt (in zijn viervoudige staat ) de staat der natuur, of de staat van algehele verdorvenheid. Dit te ontkennen ontneemt het genadekarakter van de doop volkomen.
Christus liefde is niet een begrijpelijke voor gelovige mensen maar een onbegrijpelijke liefde voor vijanden,totaal verdorven zondaren. Die biedt Hij Zijn verworven zaligheid aan. De doop wijst op die onreinheid en op het enige middel, het bloed van Christus, om die onreinheid weg te nemen.
Geloof zonder wedergeboorte bestaat niet (Joh 3) Wedergeboorte zonder schuldverslagenheid bestaat ook niet (Ezechiel 36) Zalig worden zonder kennis van de 3 stukken, ellende verlossing en dankbaarheid bestaat ook niet (Psalm 130, Romeinenbrief)
Laten wij ons deze belangrijke openbaringen Gods niet ontnemen.

Jij laat zeer belangrijke delen van Gods openbaring liggen en dat kun je allen tot je eigen schade doen.
Nee, ik ontken de verdorven staat van de mens niet, sterker nog waarom zou hij anders het sacrament

Zo erg is het toch niet om verschillend te denken? Verwarring rond de doop begint bij loskoppelen van geloof en doop en de inmenging van de leer van de uitverkiezing. Daar is het begonnen lees van calvijn tot Barth van Graafland. Wij allen zijn daar product van. Als ik me dan weer beroep op reformatoren gaat het in jouw ogen mis. Maar wie staat er dan verder van de belijdenis af?

Je kan me dan verdacht maken of roepen dat ik de elende van de mens ontken of andere zaken. Daar gaat het niet om. Het gaat over de doop en dat is eenvoudig vanuit de schrift te verklaren.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Kort samengevat is dat:

Ad 1: Ik denk dat er enkele oorzaken zijn:
1. We leven in een gevoelscultuur, gericht op emotie dus. Iets moet goed voelen, en dan is dat ook goed. De geloofsdoop sluit daar goed bij aan.
2. De dooponderschatting in een deel van de gereformeerde gezindte, als zou het alleen een uiterlijk gevoegd worden bij de kerk inhouden. Mensen gaan dan onderzoeken en komen tot de conclusie dat dat het niet is. (Onbetaalde rekening van de kerk dus.)
3. De oppervlakkige manier van het lezen van de Schrift.
4. De enorme drive van de baptisten om 'zieltjes te winnen' in de gevestigde kerken.
5. De bijdrage die de mens in dit geheel kan hebben; de kinderdoop is zo passief.
6. Het schrikbarend ontbreken van enige verworteling in de gereformeerde belijdenis en het naspreken van de Schrift door die belijdenis, en het kunnen plaatsen van het verbondsspreken in die belijdenis.

Ad 2: In de Bijbel kunnen we lezen dat God een verbond heeft gemaakt met Abraham en zijn zaad. De hoofdinhoud van dit verbond is: Christus en de zaligheid in Hem voor ieder die met het hart in Hem gelooft. Bij dat verbond hoort een teken en zegel. De besnijdenis. Dat verbond is niet verdwenen na Pinksteren. Het is toen niet plots beperkt tot volwassenen die hun geloof beleden. Petrus zegt in de eerste pinksterpreek al: "Want u komt de belofte toe en uw kinderen." Paulus schrijft dat gelovigen die niet zijn besneden, toch Abrahams kinderen zijn en de zegen van Abraham ontvangen. (Galaten 3)
Het verbond met Abraham is niet met Pinksteren opgehouden; het is één keerk uit Jood en heiden, waarbij Israël de dragende stam is. (Rom. 11) Het is één verbond, alleen het teken is veranderd. De kinderen hoorden er onder het OT bij, en nu evengoed. Op de kinderen van de gelovigen (verbinding met geloof!) rusten dezelfde beloften als op Abrahams zaad. Volgens mij is het in dit topic al eerder gezegd: Calvijn zegt in zijn commentaar op Genesis 17 tegen de wederdopers: 'Zij, die zeggen dat de kinderen der gelovigen niets beloofd is, hebben het mis. Zij verstaan Gods verbondshandelen niet."
Vandaar dat je in Handelingen verschillende keren leest dat de gelovigen gedoopt worden met hun huis (kinderen en slaven). Ook in de Vroege Kerk was zodra het kon, de kinderdoop meer en meer de regel. Polycarpus schrijft ergens dat hij al als kind is gedoopt. In de eeuwen van missionaire situatie (eerste 4 eeuwen), zie je de praktijk van de kinderdoop steeds meer toenemen. (Lees het boek van dr. M.A. van Willigen: Christus volgen)

Ik merk hier verder dat men zeker wil weten wie er precies uitverkoren is, maar volgens mij valt dat onder Deut. 29: 29....
Een keurig verhaal. Het probleem is echter dat je niet ingaat op de aangedragen argumenten door bijv. Edg en Parsifal.
Ik ben steeds met argumenten op hun argumenten ingegaan. Egd doet dan andersom trouwens nooit. Parsifal trouwens wel.

Dat je geloof moet veronderstellen in de dopeling is niet vol te houden met beroep op Schrift en belijdenis.
Laat ik vast één tekst noemen. 1 Kor7:14
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
Egd zou zeggen zie je wel de kinderen zijn heilig, dus gelovig, dus wedergeboren. Maar dit staat er niet, hier de kanttekening op deze tekst
24) zijn zij heilig.
Dat is, zijn in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade, zowel als degenen, die van beide gelovige ouders zijn geboren.
Het gaat hier om verbondsheiligheid waar onze DL ook uit put om troost te geven aan bedroefde ouders.
1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Er wordt en in 1 Kor 7 en in DL1-17 niet gesproken over geloof bij de zeer kleine kinderen......en toch in het genadeverbond met het teken van dat verbond aan hun voorhoofd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Egd schreef:Nee, ik ontken de verdorven staat van de mens niet, sterker nog waarom zou hij anders het sacrament

Zo erg is het toch niet om verschillend te denken? Verwarring rond de doop begint bij loskoppelen van geloof en doop en de inmenging van de leer van de uitverkiezing. Daar is het begonnen lees van calvijn tot Barth van Graafland. Wij allen zijn daar product van. Als ik me dan weer beroep op reformatoren gaat het in jouw ogen mis. Maar wie staat er dan verder van de belijdenis af?

Je kan me dan verdacht maken of roepen dat ik de elende van de mens ontken of andere zaken. Daar gaat het niet om. Het gaat over de doop en dat is eenvoudig vanuit de schrift te verklaren.
Jouw beroep op de reformatoren is selectief en zeer beperkt. Uit de Schrift is idd eenvoudig te verklaren dat de doop een verbondszaak is en niet het sluitstuk op het geloof. Zie de vele huisteksten daar gebeurt hetzelfde als bij de instelling van de besnijdenis.

Zie de opmerkelijke overeenkomsten.
O.T. schreef:24 En Abraham was oud negen en negentig jaren, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd.
25 En Ismaël, zijn zoon, was dertien jaren oud, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd.
26 Even op dezen zelfden dag werd Abraham besneden, en Ismaël, zijn zoon.
27 En alle mannen van zijn huis, de ingeborenen des huizes, en de gekochten met geld, van den vreemde af, werden met hem besneden.
N.T. schreef:En als zij gedoopt was, en haar huis,
......................................................en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
De (joods) apostelen deden wat zij al kenden uit de boeken van Mozes, zij brachten het verbondsteken aan op al de ingezetenen van het huis.
Gods Woord is een eenheid en wil ook zo gelezen en geloofd worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Huisman, wat jij doet is tot in den treure je eigen argumenten herhalen. Die zijn echter bekend.
Waar jij geen oog voor hebt, is het feit dat men in bijv. het Schatboek het belangrijk vond doop en wedergeboorte, en geloof en doop bij elkaar te houden. Men volgde niet de redenering van jou, maar men zocht een manier om het kind in kwestie toch geloof c.q. de Heilige Geest c.q. genade toe te schrijven.
Dat heeft men in de Nadere Reformatie niet algemeen overgenomen (wel Brakel en VdGroe bijv.!), maar men is uiteindelijk tot andere conclusies gekomen. Conclusies die ook in de GGezindte breed gedragen worden.
Feit is dan wel dat men niet meer het echt reformatorische doopstandpunt hanteert, terwijl men zich nog wel op de gereformeerde formulieren c.q. belijdenissen beroept. Dat wringt, en dat dit spanning geeft blijkt wel uit de vele discussies over dit onderwerp - ook binnenkerkelijk - en de vele verklaringen van het doopformulier die steeds weer het licht zien.
Dit dus even helemaal los van mijn of jouw standpunt over de kinderdoop.
Edg
Verbannen

Bericht door Edg »

@Huisman, nogmaals ik spreek een groot deel van de reformatoren na, dit is niet mijn eigen wijsheid.

Als God zegt u en uw zaad zal ik tot een God zijn;

Ga je dan tegen je (klein)kinderen zeggen; Ja dat zegt Hij wel maar je moet eerst in de schuld komen en verbrijzeld worden en door God eruit worden gehaald voordat God ook jouw God is?

Als je als ouder geloofd dat jouw kind Gods kind is dan laat je het dopen, anders niet want sacrament en ongeloof m.i. gaan niet samen.

Je voedt kinderen op in en met geloof en verwachting niet met ongeloof of twijfel of voorwaarden.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:@Huisman, wat jij doet is tot in den treure je eigen argumenten herhalen. Die zijn echter bekend.
Waar jij geen oog voor hebt, is het feit dat men in bijv. het Schatboek het belangrijk vond doop en wedergeboorte, en geloof en doop bij elkaar te houden. Men volgde niet de redenering van jou, maar men zocht een manier om het kind in kwestie toch geloof c.q. de Heilige Geest c.q. genade toe te schrijven.
Dat heeft men in de Nadere Reformatie niet algemeen overgenomen (wel Brakel en VdGroe bijv.!), maar men is uiteindelijk tot andere conclusies gekomen. Conclusies die ook in de GGezindte breed gedragen worden.
Feit is dan wel dat men niet meer het echt reformatorische doopstandpunt hanteert, terwijl men zich nog wel op de gereformeerde formulieren c.q. belijdenissen beroept. Dat wringt, en dat dit spanning geeft blijkt wel uit de vele discussies over dit onderwerp - ook binnenkerkelijk - en de vele verklaringen van het doopformulier die steeds weer het licht zien.
Dit dus even helemaal los van mijn of jouw standpunt over de kinderdoop.
Ik ontken niet dat ik wel eens afstand voel als ik zie hoever sommige (nadere)reformatoren gaan in hun uitspraken over de dopeling.
Toch een paar opmerkingen.
1. Zie dat in de contekst van de 16e en 17e eeuw met zijn grote kindersterfte.
2. Ik probeer juist vanuit de Schrift argumenten aan te dragen...en ja die zijn bij mij al jaren dezelfde
3. Ik zie geen licht tussen wat ik zeg en onze 3FvE en ons doopformulier

Hier een zeer oude post van mij die dit onderstreept.

Wij komen er idd niet uit. Maar toch blijf ik het niet zinloos vinden om vr 74 steeds weer te citeren omdat mijn visie daar volkomen mee overeenstemt.
1. De grond voor de doop is het verbond (geen verondersteld geloof)
2. De kinderen worden de verbondsweldaden toegzegd.
3. De gedoopte kinderen staan dus in een andere betrekking als de ongedoopte kinderen.
4. De besnijdenis wees al op dezelfde weldaden en heeft geen geheel andere betekenis dan de doop.

Deze punten komen terug in de H.C. vr 74
1. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn
2. en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt
3. zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden .
4. gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is , voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is .
huisman

Bericht door huisman »

Edg schreef:@Huisman, nogmaals ik spreek een groot deel van de reformatoren na, dit is niet mijn eigen wijsheid.

Ga je dan tegen je (klein)kinderen zeggen; Ja dat zegt Hij wel maar je moet eerst in de schuld komen en verbrijzeld worden en door God eruit worden gehaald voordat God ook jouw God is?

Als je als ouder geloofd dat jouw kind Gods kind is dan laat je het dopen, anders niet want sacrament en ongeloof m.i. gaan niet samen.

Je voedt kinderen op in en met geloof en verwachting niet met ongeloof of twijfel of voorwaarden.
Fijn dat je ook ingaat op mijn posting :bobo Ik neem dan maar aan dat jij wat de reformatoren zeggen over de doop ipv besnijdenis naast je neer legt en dat noemen wij in gewoon Nederlands selectief .

God was ook de God van Israël het verbondsvolk uit het O.T......zijn die allemaal behouden? Ook verbondskinderen kunnen verloren gaan.
Laatst gewijzigd door huisman op 29 jun 2015, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik neem aan dat jullie allemaal het boekje van prof. Baars inmiddels gelezen hebben.
Ik zou toch wel graag eens zien op welke wijze men de bijbelse bewijzen voor de kinderdoop uit dat boekje steekhoudend weerlegt?
(Samenvatting van dit boekje, maar niet volledig: http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... d_1_860129)

Eventueel het boek van dr. R. van Kooten, met als samenvatting: http://www.refdag.nl/opinie/volwassendo ... g_1_862607
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Edg
Verbannen

Bericht door Edg »

huisman schreef:
Edg schreef:@Huisman, nogmaals ik spreek een groot deel van de reformatoren na, dit is niet mijn eigen wijsheid.

Fijn dat je ook ingaat op mijn posting :bobo Ik neem dan maar aan dat jij wat de reformatoren over de doop ipv besnijdenis naast je neer legt en dat noemen wij in gewoon Nederlands selectief .

God was ook de God van Israël het verbondsvolk uit het O.T......zijn die allemaal behouden? Ook verbondskinderen kunnen verloren gaan.
Ik ageer tegen mensen die geloof en sacrament los willen koppelen. Dat vind ik veel kwalijker dan wel of geen kinderdoop.

Daarom ga ik ga geen 2 of 3 verbonden discussie voeren hier. De gedachten erachter zijn begrijpelijk maar dat vind ik secundair en totaal niet belangrijk voor het ontvangen van het sacrament.

Wat betreft 2 Kol 11, Paulus verbindt de doop daar uitdrukkelijk aan waar jij het vandaan probeert te houden: de geestelijke besnijdenis.
Edg
Verbannen

Bericht door Edg »

Luther schreef:Ik neem aan dat jullie allemaal het boekje van prof. Baars inmiddels gelezen hebben.
Ik zou toch wel graag eens zien op welke wijze men de bijbelse bewijzen voor de kinderdoop uit dat boekje steekhoudend weerlegt?
(Samenvatting van dit boekje, maar niet volledig: http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... d_1_860129)

Eventueel het boek van dr. R. van Kooten, met als samenvatting: http://www.refdag.nl/opinie/volwassendo ... g_1_862607
Van Kooten wel, mooi boekje! Jammer is alleen dat hij tussendoor een aantal keer de opmerking maakt dat het een beloften is en geen bezit.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Edg schreef:Ik ageer tegen mensen die geloof en sacrament los willen koppelen. Dat vind ik veel kwalijker dan wel of geen kinderdoop.
Daarom ga ik ga geen 2 of 3 verbonden discussie voeren hier. De gedachten erachter zijn begrijpelijk maar dat vind ik secundair en totaal niet belangrijk voor het ontvangen van het sacrament.
Wat betreft 2 Kol 11, Paulus verbindt de doop daar uitdrukkelijk aan waar jij het vandaan probeert te houden: de geestelijke besnijdenis.
Sorry, maar hiermee doe je de argumenten van @huisman geen recht! Bij jou is het hele verbond achter de horizon verdwenen, en daarmee ook het verbondsspreken. Geloof en sacrament is nergens losgekoppelt. De inhoud van het verbond is Christus en door het geloof in Hem worden alle verbondsweldaden geëigent. Het sacrament van de besnijdenis of de doop zegt echter niets over de eeuwige staat van de besnedene of gedoopte, maar alles over de belovende God van het verbond.

(Gij beweegt mij bijna een 3-verbonder te worden...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Edg schreef:
Luther schreef:Ik neem aan dat jullie allemaal het boekje van prof. Baars inmiddels gelezen hebben.

Van Kooten wel, mooi boekje! Jammer is alleen dat hij tussendoor een aantal keer de opmerking maakt dat het een beloften is en geen bezit.
Is voor jouw belofte hetzelfde als bezit? Of ligt tussen belofte en bezit nog het werk van de Heilige Geest?
huisman

Bericht door huisman »

Edg schreef:
huisman schreef:

Fijn dat je ook ingaat op mijn posting :bobo Ik neem dan maar aan dat jij wat de reformatoren over de doop ipv besnijdenis naast je neer legt en dat noemen wij in gewoon Nederlands selectief .

Ik ageer tegen mensen die geloof en sacrament los willen koppelen. Dat vind ik veel kwalijker dan wel of geen kinderdoop.

Dat kun jij wel kwalijker vinden maar je hebt de Schrift en de belijdenis tegen. (1Kor 7:14'vr en antw 74 enz.)Zie mijn laatste postings Het enige waar jij je op baseert is een paar zinnen uit het Schatboek.
Eigenlijk vind jij de kinderdoop kwalijk maar dat durf je hier (nog) niet ronduit te zeggen. Zeg gewoon waar je staat in de discussie over het dopen van kleine kinderen.

Ik post door omstandigheden niet meer voor 22:30
Edg
Verbannen

Bericht door Edg »

De inhoud van het verbond is Christus en door het geloof in Hem worden alle verbondsweldaden geëigent.

Eens, met die verstande: voor Israel zijn er specifieke landbeloften.
Het sacrament van de besnijdenis of de doop zegt echter niets over de eeuwige staat van de besnedene of gedoopte, maar alles over de belovende God van het verbond.

Ook eens, al zeg ik dat Israel het op nationaliteit krijgt en de NT gelovige op geloof. Geen geloof = onder de wet = is doop 'de voorhuid' of geen nut. Rom 3
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Edg schreef:
Luther schreef:De inhoud van het verbond is Christus en door het geloof in Hem worden alle verbondsweldaden geëigent.
Eens, met die verstande: voor Israel zijn er specifieke landbeloften.
Edg schreef:
Luther schreef:Het sacrament van de besnijdenis of de doop zegt echter niets over de eeuwige staat van de besnedene of gedoopte, maar alles over de belovende God van het verbond.
Ook eens, al zeg ik dat Israel het op nationaliteit krijgt en de NT gelovige op geloof. Geen geloof = onder de wet = is doop 'de voorhuid' of geen nut. Rom 3.
Je haalt nu zoveel dingen door elkaar, dat ik er niet meer op inga. Ga eerst maar in op alle openstaande vragen en argumenten.
Plaats reactie