Twee Drie-verbondsleren?

Ad Anker
Moderator

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
WimA schreef:Ds. Kersten en de drieverbondenleer (6 en slot)
We bezagen de vorige keer, dat het voor ds. Kersten in de verbondsleer wezenlijk was, ‘dat de mens van nature in een gebroken werkverbond ligt en alleen door wedergeboorte in het verbond der genade opgenomen wordt’ Dogm. I, blz. 313). Daarmee wees hij resoluut de leer af volgens welke alle leden der kerk en hun zaad, ook de niet-uitverkorenen, bondelingen zijn en rechtens deel hebben aan de heilgoederen van het genadeverbond. Dit is een wijd verbreide leervoorstelling geworden. Men spreekt daarin van verbondsmatige prediking. In die prediking horen verbondskinderen van hun voorrechten en klinkt tot hen de oproep om in Jezus te geloven. Alsof de gevallen mens in zijn geestelijke doodstaat daartoe in staat en gewillig is. Verbondskinderen? Ds. Kersten leerde, dat elke uitverkorene van nature ‘gerekend is in Adams bondsbreuk en mitsdien onder de vloek van het werkverbond ligt; wandelend op de weg des verderfs; zonder Christus, vreemdeling van de verbonden der belofte; geen hoop hebbende en zonder God in de wereld (Efeze 2:12). Om zalig te worden heeft mitsdien elke uitverkorene een daadwerkelijke opneming in het verbond van node. Zij worden Christus ingelijfd en daarmede al Zijn weldaden deelachtig en in verbondsrelatie tot God gebracht’ Hij noemt dat een overzetten ‘uit het verbroken werkverbond in het verbond der genade; uit de staat der verdoemenis in die der verzoening’ (Dogm. I. 322).

In een gebroken werkverbond
Wat dat verschil voor de prediking betekent, willen we tonen met de woorden van een predikant uit de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten. Hij schreef: ‘Zeker, ieder van Gods uitverkorenen is begrepen, van eeuwigheid aan, in het gezegend verbond der genade, en treedt bij zijn natuurlijke geboorte als zulk een ‘begrepene in dat verbond’ dit aardse leven in. Maar wat zijn staat betreft, bevindt hij zich in een gebroken werkverbond, dat wij wel aan onze zijde door onze overtreding en verdorvenheid verbroken en krachteloos gemaakt hebben tot verwerving des eeuwigen levens, maar dat niettemin aan de zijde Gods niet opgeheven of ontbonden is verklaard. Gods recht en eis, Zijn belofte en vloek, tot dat verbond behorende, zijn nog evenzeer van kracht als toen het opgericht werd. Dat verbond is niet afgeschaft of vernietigd, zo min door de dood van Christus als door de zonde van de mens – gelijk de Heilige Schrift in Matth. 5:18, Rom. 7:12, Rom. 3:9 en 19, Jak. 4:11 en 2:11 en andere plaatsen meer, de nadenkende lezer niet onduidelijk geeft te verstaan.
En daarom predik ik aan mijn hoorders: het kan zeer wel zijn dat gij, van de onbegonnen eeuwigheid aan, in het verbond der genade begrepen zijt – ik kan het noch bevestigen nog ontkennen – maar feit is het, dat ge in het verbond der wet zijt geboren, hetwelk niet anders voor u bevat dan vloek en toorn, krachtens de bedreiging van Gods rechtvaardigheid aan de overtreders gedaan, en dat er in eeuwigheid geen redding voor zulken zal zijn, tenzij dat ze uit dit verbond leren vluchten tot en ander verbond van louter genade op de grondslag van bevredigd recht, waarin alleen het behoud van verlorenen ligt.

Krachtdadig geroepen
Aan zulken die krachtdadig geroepen, uit de doodslaap der zonde opgewekt in onder zaligmakende overtuiging zijn, zondaars wordende in hun bewustzijn voor God – prediken wij dat God gezegd heeft: Zo hun onbesneden hart gebogen wordt en zij aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben, dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond. We zoeken in de bediening des Woords, als instrument in ’s Heeren hand, voor de verbrokenen van hart en verslagenen van geest het verbond, onder welks bediening zij leven, te openen, door hun te prediken de beloften des Evangelies, welker inhoud de van God gegeven Middelaar is, Christus de enige Weg zonder Welke niemand tot de Vader komt – opdat zij onder de toepassende werking des Heiligen Geestes mogen weten en verstaan van welke zijde hun behoud, hun herstel in Gods gemeenschap en gunst alleen te wachten is. We trachten, met hoveel gebrek dan ook, dezulken wie in de beloften des Evangelies ‘een deur der hope in het dal van Achor’ geopend werd, bij alle waardschatting van de verruiming, de blijdschap en de troost die in de weg van het toevluchtnemend geloof genoten wordt, evenwel voor te houden hoe allergewenst en voor een bewuste staatsverwisseling noodzakelijk het is: door het naakte geloof – een Godskracht die valt in een uitgewerkte, ontledigde ziel! – in de Heere Jezus Christus, de grote Verbondsmiddelaar en alzo in het verbond zelf te mogen overgaan, opdat zij in de geloofsvereniging met Hem, deelgenoten geworden aan al Zijn heilverdiensten, genieten mogen de gewisse weldadigheden Davids, welke in dat verbond worden toebedeeld zonder geld en zonder prijs. En zo ook pogen we in de bediening die ons werd toebetrouwd, Gods verloste volk geduriglijk te bepalen bij de volheid der genade die in Christus Jezus is, opdat zij, hoe onbekwaam, hoe arm en leeg ook in zichzelf, hun mond wijd zullen open doen, om in de gelovige gebruikmaking van hun gezegend Hoofd, van de Heilige Geest en van de volstrekte verbondsbeloften, bekwaamd te mogen worden tot alle gehoorzaamheid in het doen en lijden van huns Bondsgods wil. Ziedaar in korte woorden onze verbondsbeschouwing aangegeven. Is zij onbijbels? Ongereformeerd? In strijd met de bevinding van Gods heiligen?...’ (ds. W. den Hengst in ‘Uitgetreden’, de brochure waarin hij in 1913 zijn uittreden uit de Gereformeerde Kerken en overgang naar de Gereformeerde Gemeenten verantwoordde, blz. 31 en volgende)

Om ’t eeuwig welbehagen
Het allesbeheersend uitgangspunt van ds. Kerstens prediking is steeds geweest het soevereine welbehagen Gods. Dat bepaalde ook zijn strijd tegen de drieverbondenleer. We menen zelfs te kunnen zeggen dat de verkiezingsleer in zijn prediking op het laatst van zijn leven nog meer nadruk heeft gekregen. We nemen als voorbeeld zijn kerstpreek over 1 Tim. 1:15 in de prekenbundel De gelovige verwachting. Ze is het eerst gepubliceerd in de prekenserie Uit de schat des Woords, eind 1947, een klein jaar voor zijn sterven. Daaruit enkele citaten: ‘Spreek toch, zo roepen velen in onze dagen, spreek toch niet telkens weer van die predestinatie; zeg toch de mensen dat zij geloven en zich bekeren moeten. Maar hoe zou er geloof en bekering zijn dan alleen uit het soeverein welbehagen des Vaders? Is er één stuk van onze Gereformeerde religie, dat de mens, met behoud van diens volle verantwoordelijkheid voor zijn daden, scherper afsnijdt van al zijn droggronden, dan juist het welbehagen Gods om Zich soeverein te verheerlijken in Zijn redelijke schepselen, beide in rechtvaardigheid en in barmhartigheid? Is er één zaak in Gods Woord geopenbaard die Gods volk tot dieper wateren der zwemming wordt dan juist dat welbehagen Gods?’(390)
‘Ook de uitverkorenen zijn zondaren van nature, vijanden van God en Christus, overtreders van al Gods geboden, kinderen des toorns van nature. Dat zegt ons Gods Woord. Men moge voor gedoopten en kerkgangers in deze dagen schone benamingen bedenken, hen bondelingen noemen en rechthebbenden op de zaligheid, Gods Woord leert ons dat zij dood zijn door de misdaden en zonden; geworpen op het vlakke des velds. Maar de Heere Jezus kwam in de wereld oor hen’ (393)

Samenbinden
‘Velen willen de soevereiniteit Gods en de verantwoordelijkheid van de mens samenbinden door de gevallen zonder aan het werk te zetten als voorwaarde voor de vervulling van Gods beloften. Om één voorbeeld te noemen, men beroept zich erop dat er geschreven staat: ‘Klopt en u zal opengedaan worden’. God heeft Zijn belofte dus gegeven, zo roept men nu, en als gij nu maar klopt, dan zal u zeker worden opengedaan. (…) Zij bedriegen u, die u de hemel openen als gij maar ernstig leeft en op zijn tijd bidt, en dat houden voor ‘kloppen’ als door Christus bedoeld, waarop God krachtens Zijn belofte u opendoen zal. (…) Daarom vermanen wij u, jong en oud, de dienst der wereld te verzaken, Gods Woord aanhoudend te onderzoeken en te overleggen. Doch slechts als middel, dat God tot ontdekking van uw zondestaat gebruiken mocht (396 e.v.) ‘Men dringt, nog wel met een beroep op onze vaderen, elke mens een pleiten op de beloften Gods op, omdat men niet onderscheidt tussen leven en dood. Pleiten is een werk des geloofs, en het geloof is niet aller, maar alleen der wedergeborenen. Maar die uit God geboren is, is zondaar geworden voor God, een verlorene (397 e.v.) ‘Werd u ooit de soevereine leer der predestinatie liever dan toen gij, volk van God, het hemelwonder voor uzelf door het geloof mocht omhelzen? Het getrouwe woord, dat alle aanneming waardig is, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.’ (398)

P.S. Om misverstand te voorkomen, ds. Kersten sprak van vele christelijk gereformeerden, niet van
alle christelijk gereformeerden.
Ik hoop in ieder geval dat alle christelijke gereformeerden dit bovenstaande niet leren. Vooral de laatste perikoop staat wel zeer ver af van het gedachtengoed van de reformatie.

Ik hoop dat wij wel kunnen instemmen met Kohlbrugge's preek over de tekst "klopt en u zal opengedaan worden."
Nu hebben wij volgens des Heeren Jezus woord nog te denken aan een vriendelijke deurwachter, die, als u aanklopt, van harte bereidwillig is om de poort voor u open te doen. Zo lang u nog niet weet, hoe u in de hemel moet komen, moet u ook blijven aankloppen en al is de deur u wel eens geopend geweest, al bent u vaak getroost door de liefelijke en hemelse vertroostingen van boven, zo zult u toch ook ondervinden, hoe spoedig deze vertroostingen weer kunnen verdwijnen, zodat de deur weer voor u in het slot is gevallen en u radeloos daar voor staat. Wat u dan ook probeert, u zult alleen ervaren, dat u de sleutel niet in handen hebt en al had u die in handen, ach! u zou er nog niet eens gebruik van weten te maken! De weg ten hemel is in het begin ruw en bezwaarlijk, maar verderop is het toch ook dikwijls zielsverkwikking. Er is tot deze weg maar één poort, maar één ingang en deze ingang is zó nauw, dat er niets mee doorheen kan, dat er zelfs geen zucht of gebed, zoals wij in onze blindheid menen te moeten brengen als een offer om des Heeren hart daardoor te verwerven, door kan. Velen menen reeds door de nauwe poort heen te zijn en wandelen toch nog op de brede weg van het verderf. Velen liggen in sneeuw en storm voor de nauwe poort en menen: ach! ik ben met dat zware juk van zonden, dat ik op de rug draag, veel te breed, veel te zwaarlijvig om er ooit doorheen te komen. Eerst moet ik mij veel vermageren en welke dwaze overleggingen er al niet in een mens opkomen. Had ik maar dit, had ik maar dat, maar zoals ik nu ben, gaat het niet en de deur blijft gesloten. De Heere Jezus echter zegt u, dat al zulke beweringen niets zijn dan dwaze inbeeldingen van uw hart. U kunt het wel niet zien, maar achter die gesloten deur staat een zeer vriendelijke Man, wiens naam is "Trooster". Tot Hem zeggen wij:

O, vertroost mijn bang gemoed,
Was het rein in Jezus bloed.
Red mij Heer! uit al mijn nood,
Satans macht is mij te groot!

Deze Trooster, geliefden! staat klaar en Hij legt Zijn oor aan het sleutelgat om uw geschrei destebeter te vernemen. Wat hebt u nu te doen? "Klop aan en u zal open gedaan worden!" "Ik kan niet kloppen." Ja, dat is ook zo, maar ik heb toch menig stervende gezien, die in zijn laatste bange strijd met zijn magere knokkels tegen de planken van zijn bedstede klopte om hulp te verkrijgen.

Voelt u nu, mijn hoorder, u ook zo ellendig en uitgeteerd, dat alle leven u ontzinkt, o, klop maar aan bij de Heere Jezus, want het deurtje zal wel opengaan: ‘k Was uitgeteerd, maar Hij zag op mij neder.
Twee vragen:
Wat wijkt af van het reformatorische gedachtegoed bij ds. Kersten?
Het stukje van Kohlbrugge zou zomaar door ds. Kersten geschreven kunnen zijn. Wat dat betreft heb je het recht om de hoop te hebben dat we dit allemaal onderschrijven.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:Twee vragen:
Het stukje van Kohlbrugge zou zomaar door ds. Kersten geschreven kunnen zijn. Wat dat betreft heb je het recht om de hoop te hebben dat we dit allemaal onderschrijven
1. De artikelen in de WS zijn van dhr L.M.P. Scholten die zijn interpretatie geeft van wat ds Kersten zegt. Dat wijkt nogal af van wat b.v. iemand als ds Golverdingen zegt. Mijn kritiek richt zich dus op wat dhr. L.M.P. Scholten schrijft. Laat ik het vriendelijk houden: De leer die in deze artikelen naar voren komt behoort niet bij de breedstroom van de leer der reformatie. Daarom is het nog niet per definitie ongereformeerd maar bevind zich wat meer in de periferie van de gereformeerde leer.

2. Als de praktische uitwerking is dat wij ons beide kunnen vinden in wat Kohlbrugge zegt bij de tekst "klopt en u zal worden opengedaan" ben ik al lang tevreden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Het stukje van Kohlbrugge zou zomaar door ds. Kersten geschreven kunnen zijn. Wat dat betreft heb je het recht om de hoop te hebben dat we dit allemaal onderschrijven
1. De artikelen in de WS zijn van dhr L.M.P. Scholten die zijn interpretatie geeft van wat ds Kersten zegt. Dat wijkt nogal af van wat b.v. iemand als ds Golverdingen zegt. Mijn kritiek richt zich dus op wat dhr. L.M.P. Scholten schrijft. Laat ik het vriendelijk houden: De leer die in deze artikelen naar voren komt behoort niet bij de breedstroom van de leer der reformatie. Daarom is het nog niet per definitie ongereformeerd maar bevind zich wat meer in de periferie van de gereformeerde leer.

2. Als de praktische uitwerking is dat wij ons beide kunnen vinden in wat Kohlbrugge zegt bij de tekst "klopt en u zal worden opengedaan" ben ik al lang tevreden.
Ach ja, "ben ik al lang tevreden". Daar gaat het niet om, dunkt me. Maar: wordt er recht gedaan aan de Schrift. Dhr. Scholten citeert veelvuldig ds. Kersten, dus het zijn niet de woorden van Scholten. Ds. Golverdingen zal andere accenten belichten. Echter is deze visie duidelijk gegrond op de Schrift. Nu zeg je het overigens vriendelijk, 't zou wenselijk zijn dat je zulke uitspraken helemaal niet meer doet zonder grond. Want dat doe je telkens weer en dat is een beetje jammer.

Ik zie overigens in de laatste alinea (jij noemt dat pericoop?) trouwens geen enkele onbijbelse gedachte en ook geen ongereformeerde. Welke zie jij?
WimA

Bericht door WimA »

Huisman schreef:Vooral de laatste perikoop staat wel zeer ver af van het gedachtengoed van de reformatie.
De laatste perikoop zijn toch enkel citaten uit een preek van ds. Kersten? Het is flauw om hierin dhr. Scholten te betichten van een bepaalde - onjuiste - "interpretatie". Kom dan met argumenten dat ds. Kersten het anders leerde.
huisman schreef:2. Als de praktische uitwerking is dat wij ons beide kunnen vinden in wat Kohlbrugge zegt bij de tekst "klopt en u zal worden opengedaan" ben ik al lang tevreden.
In deze uitwerking kan ik me prima vinden. Het is echter helaas - en ik weet het uit ervaring - niet de leer van de "breedstroom" in de CGK.
Bookreader

Bericht door Bookreader »

BOELY schreef:Mensen, wat denken jullie? Zijn er 2 of drie verbonden? En waarom???
De leer van 2 verbonden, en de leer van 3 verbonden...
Dat is iets waar ik totaal niet in thuis ben. Ik ken het begrip verbond namelijk niet als een onderwerp uit de dogmatiek, maar als een begrip uit de Bijbel.

2 of 3 verbonden, ik kan net vertellen wat daarmee bedoeld wordt.
Bij twee verbonden heb je deze verbonden:
- het werkverbond,
- het genadeverbond.
En bij drie verbonden heb je deze verbonden:
- het werkverbond,
- het verbond der verlossing,
- het genadeverbond.
Het werkverbond is er dan voor de onbekeerden, en het genadeverbond voor de bekeerden. En het verbond der verlossing is er dan voor de onbepaalden, zoals de kinderen.
Dat is wat ik er van weet. En ik weet nog dat de twee-verbonden-leer van de GG is, en de drie-verbonden-leer van de CGK.
Daarmee houdt het op. Ik kan er verder totaal niets mee. Waarom niet? Omdat ik werkelijk niet zou weten hoe ik dit terug zou kunnen vinden in de Bijbel, laat staan dat ik zou weten wat ik er in de praktijk mee zou moeten. Daarom is het voor mij in feite een soort van filosofie, een product van gereformeerde scholastiek o.i.d., waarvan het verband met de Bijbel voor mij totaal onzichtbaar is.
Qua theologische kennis ben ik overigens ook meer een oud- en nieuwtestamenticus dan een dogmaticus.

Wat ik vanuit de Bijbel over het begrip verbond weet?
Het is een erg fundamenteel begrip in de Bijbel. God handelt verbondsmatig. Het is zeg maar de ondergrond waarop alles gebeurt in de omgang tussen God en mens. Met name de eerste vijf boeken van de Bijbel, de Thora, zijn erg belangrijk als het gaat over Gods verbond. Daar wordt het fundament van Gods verbond namelijk gelegd en krijgt het vorm. Alles wat later volgt m.b.t. het verbond, bouwt daarop voort. Het Hebreeuwse woord voor verbond is בְּרִית (berit). Dat is in de Septuaginta-vertaling weergegeven met διαθήκη (diathèkè), en in die vorm is het woord ook in het Nieuwe Testament terechtgekomen.
Daarin komt God eerst naar de mens toe met Zijn verbond. God sluit het verbond eenzijdig. Pas dan wordt aan de mens een reactie gevraagd, als dat verbond er al is. Dat zie je bijvoorbeeld duidelijk in Genesis 17.
Op diverse plaatsen in de Bijbel is er sprake van verbondsvernieuwing. Daardoor had bijvoorbeeld het verbond met Israël, wat bij de Sinaï gesloten werd (Exodus 19 t/m Leviticus) een andere vorm dan het verbond met Abraham. Abraham had de Thora nog niet.
Na Pinksteren is het verbond niet meer exclusief voor Israël, maar behoren de gelovigen uit de heidenen er ook bij. Dat wordt duidelijk in Handelingen 10.
Een kerklid hoeft zich niet af te vragen of hij in het verbond is of niet. Dat is een duidelijke zaak, door de doop betekend. Een onbekeerde is evengoed in Gods verbond als een bekeerde. In het verbond zijn is ook geen zaak van bekeerd zijn of niet. Het verbond is een objectief gegeven, niet afhankelijk van iets in de mens. Maar een onbekeerde is wel een verbondsbreker, die de vloek van het verbond over zich heen haalt, als hij zo blijft. Aan Israël werd ook de zegen en de vloek van het verbond voorgehouden (Leviticus 26 en Deuteronomium 28), en al waren ze allemaal in het verbond, slechts in een minderheid had God zijn welgevallen (1 Korinthiërs 10).
Er zou nog veel meer gezegd kunnen worden, maar hier houd ik het even bij.
Laatst gewijzigd door Bookreader op 20 jun 2012, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bookreader schreef:Er zou nog veel meer gezegd kunnen worden, maar hier houd ik het even bij.
Fijn dat je ook echt deelneemt aan de discussie. :nonnon
Bookreader

Afgewezen schreef:
Bookreader schreef:Er zou nog veel meer gezegd kunnen worden, maar hier houd ik het even bij.
Wat zou ik toe te voegen hebben aan al die discussies over die filosofisch-dogmatische bouwwerken, waar ik geen kaas van gegeten heb? :( Als je het weet mag je het zeggen.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bookreader schreef:
Afgewezen schreef:
Wat zou ik toe te voegen hebben aan al die discussies over die filosofisch-dogmatische bouwwerken, waar ik geen kaas van gegeten heb? :( Als je het weet mag je het zeggen.
Je vond het in elk geval wel nodig je eigen mening neer te zetten. :huhu
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:

Ach ja, "ben ik al lang tevreden". Daar gaat het niet om, dunkt me. Maar: wordt er recht gedaan aan de Schrift. Dhr. Scholten citeert veelvuldig ds. Kersten, dus het zijn niet de woorden van Scholten. Ds. Golverdingen zal andere accenten belichten. Echter is deze visie duidelijk gegrond op de Schrift. Nu zeg je het overigens vriendelijk, 't zou wenselijk zijn dat je zulke uitspraken helemaal niet meer doet zonder grond. Want dat doe je telkens weer en dat is een beetje jammer.

Ik zie overigens in de laatste alinea (jij noemt dat pericoop?) trouwens geen enkele onbijbelse gedachte en ook geen ongereformeerde. Welke zie jij?

wanneer mag je volgens die alinea kloppen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bookreader

Afgewezen schreef:
Bookreader schreef:
Afgewezen schreef:
Je vond het in elk geval wel nodig je eigen mening neer te zetten. :huhu
Helemaal niks zeggen is ook zo weinig, dus dacht ik: laat ik dan maar zeggen wat ik wel te zeggen heb.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:wanneer mag je volgens die alinea kloppen?
Dat mag direct, of nu, of onmiddelijk. Lees jij dat anders dan?
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
Ik lees in iedere geval niet dat je nu direct mag kloppen. Ik lees: "Daarom vermanen wij u, jong en oud, de dienst der wereld te verzaken, Gods Woord aanhoudend te onderzoeken en te overleggen. Doch slechts als middel, dat God tot ontdekking van uw zondestaat gebruiken mocht "...wanneer mag er nu geklopt worden zoals de Heere Jezus bevolen heeft?
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
Ik lees in iedere geval niet dat je nu direct mag kloppen. Ik lees: "Daarom vermanen wij u, jong en oud, de dienst der wereld te verzaken, Gods Woord aanhoudend te onderzoeken en te overleggen. Doch slechts als middel, dat God tot ontdekking van uw zondestaat gebruiken mocht "...wanneer mag er nu geklopt worden zoals de Heere Jezus bevolen heeft?
Wat is kloppen anders dan "de dienst der wereld te verzaken, Gods Woord aanhoudend te onderzoeken en te overleggen"? Wat is - inhoudelijk - het verschil met onderstaand citaat?
Voelt u nu, mijn hoorder, u ook zo ellendig en uitgeteerd, dat alle leven u ontzinkt, o, klop maar aan bij de Heere Jezus, want het deurtje zal wel opengaan: ‘k Was uitgeteerd, maar Hij zag op mij neder.
i.p.v. "klop maar aan" kan men ook lezen: "Gods Woord aanhoudend te onderzoeken". Lijken me synoniemen.
huisman

Bericht door huisman »

Misschien maak ik met dit voorbeeld het wat duidelijker.
ds C. Harinck schreef:De bekende Thomas Boston preekte eens over Hosea 2 : 79 En Ik zal u Mij ondertrouwen in eeuwigheid. Naar goede Schotse gewoonte preekte hij, dat het Evangelie ons de goede boodschap brengt, dat Christus gewillig is een huwelijk aan te gaan met zondaren van Adams geslacht. Dan rijst er echter een vraag. Is dat wel waar? Christus is toch alleen aangesteld om een Bruidegom en Verlosser van de uitverkorenen te zijn?
Boston gaat serieus in op dit bezwaar. Want hij gelooft dat dan Jezus' huwelijksaanzoek in het Evangelie niet serieus wordt genomen door de hoorders van het Evangelie.

Hij geeft zijn hoorders het volgende te bedenken: "Er zijn twee kopieën van het huwelijkscontract. Er is een verzegelde kopie, die in de hemel bewaard wordt, onder de zorg van de Bruidegom en Zijn Vader. Daarin staan de namen en voornamen van allen, die al met Christus ondertrouwd zijn of zullen ondertrouwd worden. Het zegel op dit geschrift luidt: Het vaste fundament staat, God kent degenen, die de Zijnen zijn.
Er is ook een geopende kopie neergelaten op de aarde en gelegd in de hand van de bruid. Dit contract is de Bijbel, die het boek van het Verbond is. Het draagt niet de namen en de voornamen van hen, die met Christus ondertrouwd zullen worden, maar loopt als het ware zo: een ieder die er in toestemt om Christus aan te nemen zoals Hij in het Evangelie wordt aangeboden, zal met Hem ondertrouwd worden. De koninklijke Bruidegom heeft dit geschrift ondertekend en het betaamt u om dit eveneens te doen" (The Complete Works, deel 7, blz. 498).
Op die manier wilde Boston de mensen overtuigen van de ernst en de betrouwbaarheid van Gods nodiging in het Evangelie. Hij wist hoe de bekendheid met de leer van de verkiezing de ernst en de welmenendheid van de Evangelienodiging kan verzwakken.

Is dat ook niet onze kwaal? Wij lezen de Bijbel door een bepaalde bril en luisteren naar de prediking met bepaalde oren. En de duivel wil dat dit zo blijven zal. Hij verblindt ons bij het lezen van de Bijbel en leidt ons op een dwaalweg bij het luisteren naar de prediking.
Wanneer wij opgevoed zijn bij de zuivere leer, kan het zijn dat we de Bijbel door een bepaalde bril gaan lezen en dat we een bepaald gehoor gaan bezitten waarmee wij naar de prediking luisteren. Die bril en dat gehoor is de leer van de uitverkiezing. Je kunt je er niet van losmaken, je leest in je Bijbel dat God zegt: "Zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal worden opengedaan." Maar je bril zegt: ja, maar dan moet je uitverkoren zijn. En als je niet uitverkoren bent, zal al je roepen en kloppen niets baten." je hoort in de prediking je dominee met tranen pleiten: "Vlucht toch met al je zonden en ellende tot Christus. Hij heeft nog nooit een arme zondaar afgewezen." Maar die oren van je zeggen: "Ja, maar, Christus is niet voor alle mensen de Zaligmaker. Hij is alleen de Herder van Zijn schapen." Het gevolg is, dat het Woord van zijn kracht beroofd wordt en de duivel zijn macht over je blijft uitoefenen. De schuld daarvan is niet de bijbelse leer van de uitverkiezing, maar de manier waarop jij met die leer omgaat.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:Misschien maak ik met dit voorbeeld het wat duidelijker.
...
s.v.p. graag gewoon antwoord op de eerdere vraag. Een voorbeeld kan hoogstens dienen om een antwoord te verduidelijken, een voorbeeld kan nooit het antwoord zelf zijn.
Plaats reactie