Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Lassie

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Lassie »

dennis schreef:
Lassie schreef:Geschreven door een vriend van ons.

Eens een boef...
oogt boeiend...
Hij stond vorige week met een interview in het RD. Weet niet of zijn boek ook genoemd werd.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... d_1_787137
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Een waar geloof
A.W. Pink
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
huisman

Bericht door huisman »

Mariavt schreef:Een waar geloof
A.W. Pink

Prachtig boek !! (en welkom terug :super )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

huisman schreef:
A.W. Pink

Dankjewel Huisman, ik ben nu op ruim de helft van het boek
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
A.W. Pink

Ik heb die nog niet gelezen, intussen wel gelezen dat deze schrijver meer van een neo-reformatorische
lijn lijkt te zijn. Maar dat is enkel van ergens gelezen, verder ken ik het boek dus niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
A.W. Pink

Ik heb die nog niet gelezen, intussen wel gelezen dat deze schrijver meer van een neo-reformatorische
lijn lijkt te zijn. Maar dat is enkel van ergens gelezen, verder ken ik het boek dus niet.
:haha :haha
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ik heb die nog niet gelezen, intussen wel gelezen dat deze schrijver meer van een neo-reformatorische
Lees hier maar DIA:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arthur_Pink
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ik heb die nog niet gelezen, intussen wel gelezen dat deze schrijver meer van een neo-reformatorische
Lees hier maar DIA:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arthur_Pink
Momenteel: Houdt me voor verontschuldigd....
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
A.W. Pink

Dit schreef de Saambinder over een boek van A.W. Pink
Wijlen ds. C. Hegeman vertelde eens dat in vele gemeenten in Amerika en Canada gretig uit de werken van Pink werd gelezen. In het engelse taalgebied is de veelschrijver Arthur Walkington Pink (1886-1952) beter bekend dan onder ons. De laatste tijd verschijnen er echter regelmatig vertalingen van zijn boeken. Daar mogen we dankbaar voor zijn. Pink ontving van de Heere een diep inzicht in de Schrift. Zaken die ons zo gemakkelijk ontgaan omdat wij vaak zulke slordige Bijbellezers zijn, brengt hij duidelijk onder de aandacht.

De uitgever heeft een uitvoerige levensbeschrijving van de auteur opgenomen. Pink werd in Engeland geboren in een christelijk gezin. Als jongeman kwam hij onder de bekoring van de theosofie. Na zijn bekering heeft Pink een diepgaande geestelijke ontwikkeling doorgemaakt van Arminiaan tot Calvinist. Heel zijn leven is een zwerftocht geweest, ook kerkelijk. Hij voelde zich vaak eenzaam. Van de zichtbare kerk had hij weinig verwachting. In feite stond hij jarenlang buiten de kerk. Vanuit dit ''kluizenaarsbestaan'' schreef hij vele geschriften.

In zijn bijbelverklaringen is hij vaak verrassend; af en toe zijn zijn gedachten vergezocht. In de praktische theologie is hij echter zeer belijnd. Pastoraal en onderwijzend is hij in het schrijven over de wegen die God met de Zijnen gaat. Daarom juist hebben velen de werken van Pink gewaardeerd. Ook in dit boek waarin de zeven kruiswoorden overdacht worden, klopt het hart van het Evangelie. De leer van de plaatsbekleding en Christus'' offer als de enige grond van het behoud komen helder naar voren. Pink neemt de lezer mee naar heilig land. Op Golgotha moeten immers de schoenen van de voeten. Terecht zegt de schrijver in de inleiding: "De dood van de Heere Jezus Christus is een zaak van nooit verminderend belang voor allen die het Woord der Waarheid biddend onderzoeken".
En over het boek een waar geloof schreef de Saambinder de volgende aanbeveling.
Het boek valt in vijf delen uiteen. In deel 1 (''Tekenen der tijden") tekent Pink de treurige toestand van de kerk in zijn dagen. In deel 2 beschrijft de auteur wat de aard en de kenmerken van het ware geloof zijn. In deel 3 stelt Pink het komen tot Christus aan de orde en wat de belemmeringen op deze weg kunnen zijn. Deel 4 gaat over de zekerheid van het geloof. Het laatste deel beschrijft vier denkbeeldig vormgegeven gesprekken. Hoewel Pink een uitgesproken tegenstander was van het loswringen van teksten uit hun verband, kan men, in onze tijd van oneliners en losse citaten, in dit boeiende boek volop grasduinen. Tot slot drie willekeurige regels: "U moet gered worden op Zijn voorwaarden, of u wordt helemaal niet gered." "Het ongeloof is niet maar een zwakheid van de gevallen menselijke natuur, het is een gruwelijke misdaad" En "Het is tijdverspilling om zaad te strooien op grond die nooit geploegd of omgespit is." Dit confronterende en strijdlustige boek is het waard om zin voor zin overdacht te worden.
Ds F Mallan schreef ook over dit boek in De Wachter Sions
EEN WAAR GELOOF van A.W. Pink.

Deze Arthur Walkington Pink heeft geleefd van 1 april 1886 - 15 juli 1952. Hij wordt wel de laatste der puriteinen genoemd. In dit boek kunnen we eerst iets beschreven vinden van zijn afkomst en bekering. Hij is opgevoed in een ernstig christelijk gezin. Maar evenals zijn broer en zus ging hij een verkeerde weg. Zijn vader wachtte hem op in zijn jongelingsjaren als hij van een verkeerd gezelschap thuis kwam. Hij kreeg dan nog een ernstige waarschuwing van zijn vader mee als hij naar bed ging. Maar hij zocht zijn vader wel te ontlopen, wat echter een keer niet gelukte, als zijn vader hem alleen nog toesprak met de woorden uit Spreuken 14:12: Er is een weg die iemand recht schijnt, maar het laatste van die zijn wegen des doods.”

Deze woorden gebruikte de Heere voor hem. Dat is in de inleiding van dit boek te lezen.

Nog twee jaar heeft hij zijn dagelijks werk in de handel gedaan, maar daarna heeft de Heere hem in Zijn dienst willen gebruiken.

Het is een lezenswaardig boek. Eerlijk gezegd meende ik eerst een verkeerd boek mij toegestuurd gekregen te hebben over wat de schrijver gemeend zou hebben een waar geloof te zijn. Maar ik ben tot een andere ontdekking gekomen. De schrijver heeft zich scherp gesteld tegen de oppervlakkige redenering van in Jezus te moeten geloven buiten de bekering om. Strak houdt hij eraan vast dat aan het geloof in Jezus de wedergeboorte vooraf moet gaan.

(Vervolg op pag. 158)

(Vervolg (’Boekbespreking'')

Zo vinden we allereerst een beschrijving van hem over de tekenen der tijden. Hij zegt daarin het volgende: ”Tienduizenden die zich vol vertrouwen inbeelden dat ze voorbestemd zijn voor de hemel, zullen op verschrikkelijke wijze uit hun illusie ontwaken in de hel.”

Voor een boekbespreking in ons blad wordt het teveel om alles te citeren uit dit boek wat ons niet anders dan een gunstige gedachte van deze schrijver doet krijgen. De schrijvers die door hem geliefd waren en in wier geschriften hij het heeft gezocht, waren onder meer Perkins, Goodwin, Owen, Charnock, Flavel, Sibbes en anderen. Zo schrijft hij dan ook onder meer: ”Toen de Puriteinen stierven, werd er niemand verwekt om hun plaats te vervullen. Het Arminianisme verspreidde zich snel, gevolgd door het deïsme (of unitarisme) en andere dodelijke dwalingen. Wereldsgezindheid overspoelde de kerken en wetteloosheid en goddeloosheid grepen om zich heen.”

Ik kan niet anders zien dan dat het voor de opgroeiende en ook in het bijzonder de studerende jeugd een goed boek is om te lezen. Maar ook verder kunnen onze lezers dit boek met genoegen doornemen. Zelf heb ik het ook met genoegen mogen doen. Daarom beveel ik dit boek anderen ook aan. Hoe ernstig dringt hij aan op zelfonderzoek. Hij zegt dan onder meer: ”Het is de opgebonden plicht van elke ware knecht van God om de grote meerderheid aan te zeggen, dat ze rampzalig misleid zijn door de satan. O mocht het God behagen sommigen van hen hiernaar met ernst en aandacht te laten luisteren.”

Het is me niet mogelijk om nog veel meer onder de aandacht van de lezers te brengen. Laat ik u nog mogen wijzen op vier gesprekken die we in het achterste gedeelte van dit boek beschreven kunnen vinden. Het is een gesprek met Vleselijk Vertrouwen. Nu, die komt er in dit gesprek met de schrijver niet zo best af. Maar we vinden daar ook een gesprek met Ootmoedig. Nu, daar is de schrijver liefderijk onderwijzend voor. Dat doet ons de schrijver dus zeker wel wat meer kennen. Laat ik alleen het volgende nog onder het oog brengen. Hij schrijft ook nog een keer: ”Het past ieder van ons om zo ijverig en grondig mogelijk de aard van het zaligmakend geloof te onderzoeken. Sterker nog, niet elk geloof in Christus maakt zalig. Hele menigten worden bedrogen ten aanzien van deze zaak van levensbelang. Duizenden van degenen die menen oprecht te geloven dat ze Christus aanvaard hebben als hun persoonlijke Zaligmaker en die rusten op Zijn volbracht werk, bouwen op een zandgrond. Grote aantallen twijfelen er geen ogenblik aan dat God hen aangenomen heeft in de Geliefde en voelen zich zeker in Christus, totdat ze uit hun aangename droom ontwaken wanneer de koude hand van de dood hen vastpakt, maar dan is het te laat. Dit is een onuitsprekelijk ernstige zaak. Lezer, zal dit uw lot zijn? Anderen die er even zeker van waren als u, dat ze gered waren, zijn nu in de hel.”

We lezen in dit boek niet alleen wat het niet is, maar ook wat het wél is. Wat dunkt u? Kan ik dit boek u aanbevelen? Ik dacht van wel. Het boek kost slechts € 19, 90.
Lijken mij toch geen Neo-reformatorische bronnen :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Christus Die ons leven is. Van Dr. P. de Vries
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Oh die heb ik ook alleen dan van Kohlbrugge, heb hem net gekocht, dus moet hem nog lezen...

Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mariavt schreef:Oh die heb ik ook alleen dan van Kohlbrugge, heb hem net gekocht, dus moet hem nog lezen...
Ja alleen lijkt dr. P. de Vries geloof en zekerheid uit elkaar te halen. En te zeggen dat zekerheid iets is als Christus meer leren kennen. En dat iemand dus wel eens nooit tot volle zekerheid kan komen..Ipv dat zekerheid is het weten van vergeving van zonden voor jou persoonlijk en dat die zekerheid in het geloof gekend wordt en gevonden wordt in Christus (zoals Kohlbrugge)
Kohlbrugge onderbouwt het met de Schrift en Dr. P. de Vries, daar mis ik het een beetje. Maar misschien begrijp ik die beste man verkeerd?

Maar ik moet hem nog verder lezen....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
Mariavt schreef:Oh die heb ik ook alleen dan van Kohlbrugge, heb hem net gekocht, dus moet hem nog lezen...
Ja alleen lijkt dr. P. de Vries geloof en zekerheid uit elkaar te halen. En te zeggen dat zekerheid iets is als Christus meer leren kennen. En dat iemand dus wel eens nooit tot volle zekerheid kan komen..Ipv dat zekerheid is het weten van vergeving van zonden voor jou persoonlijk en dat die zekerheid in het geloof gekend wordt en gevonden wordt in Christus (zoals Kohlbrugge)
Kohlbrugge onderbouwt het met de Schrift en Dr. P. de Vries, daar mis ik het een beetje. Maar misschien begrijp ik die beste man verkeerd?

Het is in ieder geval wel zo dat de werken van Kohlbruge door verschillende brillen gelezen worden.
Ds. Lamain merkte eens op in een preek: Sommige leraars worden wel eens ten onrechte
veroordeeld. Dan noemt hij als voorbeelden dr. H.F. Kohlbrugge en C.H. Spurgeon.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
lien75 schreef:

Het is in ieder geval wel zo dat de werken van Kohlbruge door verschillende brillen gelezen worden.
Ds. Lamain merkte eens op in een preek: Sommige leraars worden wel eens ten onrechte
veroordeeld. Dan noemt hij als voorbeelden dr. H.F. Kohlbrugge en C.H. Spurgeon.
...en ds A.W. Pink
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
lien75 schreef:

...en ds A.W. Pink
Nee, die werd niet genoemd...
Plaats reactie