Wist je dat...
Re: Wist je dat........[7]
Mensen die dat doen hebben er niets van begrepen.
Al is het zo dat vele mensen die niet kerks zijn denken dat wij kerkmensen vinden dat zij slechter zijn. Terwijl je dat nooit uitgesproken hebt, of hebt laten blijken. Dat is hun gevoel. Een soort ingeschapen Godskennis ofzo? Dus heimelijk toch wel weten dat de zondag een aparte dag is? Het is immers nog steeds wel algemeen bekend dat de zondag een rustdag is en dat die rustdag een godsdienstige achtergrond heeft.
Als ik op oudejaarsavond met mijn auto door mijn dorp gaat rijden kijken al die (bezopen) feestgangers die vuurwerk aan het afsteken zijn me ook vreemd aan. Wat doe jij op straat bij ons feestje? Of op Koningsdag o.i.d.
Als ik op oudejaarsavond met mijn auto door mijn dorp gaat rijden kijken al die (bezopen) feestgangers die vuurwerk aan het afsteken zijn me ook vreemd aan. Wat doe jij op straat bij ons feestje? Of op Koningsdag o.i.d.
Anker schreef:Al is het zo dat vele mensen die niet kerks zijn denken dat wij kerkmensen vinden dat zij slechter zijn. Terwijl je dat nooit uitgesproken hebt, of hebt laten blijken. Dat is hun gevoel. Een soort ingeschapen Godskennis ofzo? Dus heimelijk toch wel weten dat de zondag een aparte dag is? Het is immers nog steeds wel algemeen bekend dat de zondag een rustdag is en dat die rustdag een godsdienstige achtergrond heeft.
Hoe wij ons gedragen door de week en op zondag heeft niet te maken met een soort uiterlijk gd vertoon. En ik ben er van overtuigd dat als het gij die eertijds zo was is geworden we ons houden aan algemene fatsoensnormen in de omgang met elkaar en in het verkeer!
Nee, we zijn heel goed in de ander te laten denken dat we beter zijn...bewust of onbewust!
Bijvoorbeeld door contact te mijden. Mensen te negeren. Door alleen te kruipen naar o.s.m. Zowel sociaal als zakelijk!
Geen open kaart te spelen.
Nee dat doen WIJ zo niet opmerkingen en dan zo'n blik erbij

Al onze ongeschreven wetjes en geboden die de ander die daarvan niet op de hoogte is bij voorbaat uitsluiten...
Ons materialisme wat soms zo'n luxe uitstraalt dat de ander zich vanzelf al minder voelt...
Misschien geeft dat meer weer een geestelijk klimaat dat zeer ongezond is!
Alles wat uitstraalt van blijf weg bij ons! Ipv van kom ga met ons en doe als wij...
Dan doe je er toch alles aan om een kwade reuk te voorkomen?
En dat geldt heus niet voor iedereen. Gelukkig niet. Maar het komt te veel voor.
Laatst gewijzigd door Sheba op 03 jun 2014, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind dit echt grote onzin. Niet dat ik zo'n beste man ben, maar ik herken niets in je verhaal.lien75 schreef:Nee, we zijn heel goed in de ander te laten denken dat we beter zijn...bewust of onbewust!Anker schreef:Al is het zo dat vele mensen die niet kerks zijn denken dat wij kerkmensen vinden dat zij slechter zijn. Terwijl je dat nooit uitgesproken hebt, of hebt laten blijken. Dat is hun gevoel. Een soort ingeschapen Godskennis ofzo? Dus heimelijk toch wel weten dat de zondag een aparte dag is? Het is immers nog steeds wel algemeen bekend dat de zondag een rustdag is en dat die rustdag een godsdienstige achtergrond heeft.
Bijvoorbeeld door contact te mijden. Mensen te negeren. Door alleen te kruipen naar o.s.m. Zowel sociaal als zakelijk!
Nee dat doen WIJ zo niet opmerkingen en dan zo'n blik erbijnet of wij ook maar een haar beter zijn...
Al onze ongeschreven wetjes en geboden die de ander die daarvan niet op de hoogte is bij voorbaat uitsluiten...
Ons materialisme wat soms zo'n luxe uitstraalt dat de ander zich vanzelf al minder voelt...
Alles wat uitstraalt van blijf weg bij ons! Ipv van kom ga met ons en doe als wij...
En dat geldt heus niet voor iedereen. Gelukkig niet. Maar het komt te veel voor.
Gefeliciteerd! Ik denk dat je dan een van de weinigen bent die geen hoogmoed of trots kent t.o.v de naaste....Anker schreef:Ik vind dit echt grote onzin. Niet dat ik zo'n beste man ben, maar ik herken niets in je verhaal.lien75 schreef:Nee, we zijn heel goed in de ander te laten denken dat we beter zijn...bewust of onbewust!Anker schreef:Al is het zo dat vele mensen die niet kerks zijn denken dat wij kerkmensen vinden dat zij slechter zijn. Terwijl je dat nooit uitgesproken hebt, of hebt laten blijken. Dat is hun gevoel. Een soort ingeschapen Godskennis ofzo? Dus heimelijk toch wel weten dat de zondag een aparte dag is? Het is immers nog steeds wel algemeen bekend dat de zondag een rustdag is en dat die rustdag een godsdienstige achtergrond heeft.
Nee dat doen WIJ zo niet opmerkingen en dan zo'n blik erbijnet of wij ook maar een haar beter zijn...
Want.....
jij koopt je kleding en of meubels bewust bij de niet refozaken?
En als je kunt kiezen tussen twee zakenlui om zaken mee te doen, die allebei even betrouwbaar zijn kies je niet bij voorkeur die man van je eigen kerk?
En wanneer die man met piercings en een spijkerbroek vol gaten je aanspreekt op straat maak je een praatje?
En als het oud jaar is. En je komt je buren tegen die aan God noch gebod doen geef je ze een hand en wens je ze veel heil en zegen? Of is dat voor hen onmogelijk?
En als je zondags op weg naar de die vrouw tegenkomt zonder hoed en kort haar en broek zeg je uitnodigend... Kom, ga je mee?
En wanneer een zwerver aan je deur staat en vraagt om onderdak begin je niet ongemakkelijk te kuchen?
En op vakantie spreken we ook de buitenkerkelijke medevakantie ganger aan. Toon je belangstelling?
En als je een woonplaats gaat zoeken kijk je helemaal niet of er wel een beetje o.s.m. Mensen in de buurt wonen? Want zonder voelen we ons wel een beetje ongemakkelijk.
Echt ik probeer er best wel op te letten, maar merk dat je soms ongemerkt toch iets uitstraalt alsof ik ook maar ietsje beter zou zijn dan de ander... Het is ook een spiegel voor mijzelf!
Een buitenkerkelijke mag wel het gevoel krijgen dat ze iets missen. Maar niet dat zij minder zijn dan iemand die wel naar de kerk gaat!
Als je die uitroeptekens weg zou laten zou het betoog kunnen kloppen.
Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
In refodorpen schijnen zelfs mensen uit verschillende kerkverbanden elkaar te 'negeren'.
Ik weet niet of dat waar is want ik kom eigenlijk nooit in een refodorp. Maar dat is de beeldvorming die wij in de stad we daarbij hebben.
Ik woon zelf in een stad waar je al niet veel kerkmensen hebt. Ik had eigenlijk ook alleen niet-kerkelijke vriendjes.
In refodorpen schijnen zelfs mensen uit verschillende kerkverbanden elkaar te 'negeren'.
Ik weet niet of dat waar is want ik kom eigenlijk nooit in een refodorp. Maar dat is de beeldvorming die wij in de stad we daarbij hebben.
Ik woon zelf in een stad waar je al niet veel kerkmensen hebt. Ik had eigenlijk ook alleen niet-kerkelijke vriendjes.
Toen mijn moeder in een reformatorisch zorgcentrum ging wonen, zagen wij hoe mensen elkaar volkomen negeerden.Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
Kerkmuren zijn soms, ook voor de ouderen, blijkbaar huizenhoog.
En de meeste mensen woonden de weeksluiting bij, ongeacht welke dominee er was.
Maar er is ook een categorie, die alleen "eigen" predikanten willen beluisteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nee, ik vraag me ook af waar dit echt gebeurt...Anker schreef:Ik vind dit echt grote onzin. Niet dat ik zo'n beste man ben, maar ik herken niets in je verhaal.lien75 schreef:Nee, we zijn heel goed in de ander te laten denken dat we beter zijn...bewust of onbewust!Anker schreef:Al is het zo dat vele mensen die niet kerks zijn denken dat wij kerkmensen vinden dat zij slechter zijn. Terwijl je dat nooit uitgesproken hebt, of hebt laten blijken. Dat is hun gevoel. Een soort ingeschapen Godskennis ofzo? Dus heimelijk toch wel weten dat de zondag een aparte dag is? Het is immers nog steeds wel algemeen bekend dat de zondag een rustdag is en dat die rustdag een godsdienstige achtergrond heeft.
Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
Ik hoor van de mensen daar dat de ene kant van de straat GG loopt en andere kant GGiN en dat er zijn die hun hoofd omdraaien

- FlyingEagle
Martijn schreef:Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
Ik hoor van de mensen daar dat de ene kant van de straat GG loopt en andere kant GGiN en dat er zijn die hun hoofd omdraaien
sorry hoor maar dat kan ik echt niet geloven...
Het wordt in Gouda wel minder, nu 1953 steeds verder achter ons ligt.FlyingEagle schreef:Martijn schreef:Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
Het is ook bijna niet te geloven. Maar wel waar. In de randstad in de stad niet. Maar er zijn plaatsen daarbuiten waar het realiteit is. En dan heb ik het niet van horen zeggen. Maar spreek uit ervaring! En echt niet overal even sterk. Gelukkig niet.refo schreef:FlyingEagle schreef:Martijn schreef:Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
Het wordt in Gouda wel minder, nu 1953 steeds verder achter ons ligt.
Maar het is misschien wel eerlijk om kritisch naar onszelf te kijken. Ik denk zeker in plaatsen die relatief kerkelijk zijn de neiging bestaat erg naar binnen gekeerd te zijn, met alles wat daarbij hoort. In de stad of andere grote plaatsen kan dat niet. Je bent een enkeling die naar de kerk gaat en om niet in een isolement te komen moet je wel contact met anders denkenden maken. In een refo omgeving is dat veel minder noodzakelijk!
Opgegroeid in de stad ging ik wonen en werken in een christelijk dorp ver van de randstad. De eerste zondag wist ik niet wat ik zag... Stromen van mensen naar de kerk. De ene kant van de straat liepen de hervormden. De andere kant van de straat liepen de GG in Ned. Als je geluk had werd er dag geknikt. Maar verder volkomen negeren van elkaar! In de stad kwamen we als hervormden onze gergem buurtjes tegen. Altijd gedag!
En zo kan ik wel meer voorbeelden noemen.
In Gouda schijnen best aardige synodalen te zitten, heb ik begrepen ja.refo schreef:Het wordt in Gouda wel minder, nu 1953 steeds verder achter ons ligt.
Dat was ook mijn reactie.FlyingEagle schreef:Martijn schreef:Dat heb ik ook gehoord. Een dorp hier in de buurt heeft een GG en GGiN.Panny schreef:Ligt er ook maar aan wat je gewen ben denk ik.
Maar het gebeurt dus zeker wel, al zal het niet overal zo zijn en dat is maar goed ook.