Lilian1975 schreef: ↑12 jul 2024, 16:24
Gelezen in het RD opinie artikel Dr. B.A. Zuiddam. Ik plaats het hier. Maar in mijn herinnering was er ooit een topic over de emancipatie vrouw of iets dergelijks. Als het daar beter past, mag het gerust verplaatst worden.
https://www.rd.nl/artikel/1070810-dr-b ... -norm
„Dominee, beseft u wel dat het heel moeilijk is voor een opgeleide vrouw om de hele tijd te moeten luisteren naar mannen en zelf stil te blijven?” Die opmerking van een zuster deed me opnieuw beseffen hoe groot de kloof is tussen behoudende christenen en de rest van (kerkelijk) Nederland.
Echter, gaven en bekwaamheden zijn in zichzelf niet normatief. We moeten Gods maatstaf aanleggen voor hoe en waar het gepast is om die in te zetten (zie Titus 2 en 1 Timotheüs 2). Laten we het afleren om te denken vanuit onze (vermeende) rechten, maar gaan leven vanuit de gezindheid van Christus en de plaats die we innemen in Zijn lichaam, de Kerk.
Ik vind het een goed stuk. Daarnaast vind ik wel dat dit stukje een zij-wij cultuur uitademt. De passage in Jesaja zou niet gebruikt moeten worden om moderne genderrolle te bekritiseren. In een eerder periode van wanorde schoof de HEERE Debora naar voren om het land te richten en de godvrezende koning Josia was een kind toen hij begon te regeren.
Zuiddam zegt (in mijn eigen woorden): "Is het vanuit Gods perspectief echt onrechtvaardig dat een getrouwde vrouw vroeger haar rechten verloor volgens het Bijbelse verbondsdenken?
Nee, volgens de Bijbel werd de getrouwde vrouw eigendom van haar man, zoals we wekelijks horen bij het tiende gebod. Dit brengt wel verplichtingen met zich mee (Efeziërs 5:25-33) en we moeten begrijpen dat God de mens en de schepping ziet met Adam als hoofd van het verbond. Maar geloven we dit nog?"
Hij beperkt hier de rol van de vrouw in het traditionele Jodendom en wat hij zegt niet is helemaal juist. De gelijkheid van mannen en vrouwen begint op het hoogst mogelijke niveau: G-d. De Tien Geboden eisen respect voor zowel moeder als vader. In Exodus 20:12 wordt de vader eerst genoemd, maar in Leviticus 19:3 komt de moeder eerst. Dit laat zien dat beide ouders gelijk respect verdienden. De rechten van vrouwen in het traditionele Jodendom waren zoveel groter dan die van vrouwen in Europa honderd jaar geleden. Vrouwen konden kopen en verkopen, eigendommen hebben en hun eigen contracten opstellen, een recht dat westerse vrouwen pas veel later kregen, dankzij de veranderende cultuur.
Ik denk dat de uitdrukking dat de
getrouwde vrouw het eigendom van haar man wordt, niet zorgvuldig is. Het huwelijk in de Bijbel gaat helemaal niet over onderwerping of eigendom, maar over eenheid en wederzijdse toewijding. Het tiende gebod gaat niet over het vaststellen van een rangorde maar over het verlangen naar wat anderen hebben, inclusief hun relaties en spullen. Het verbiedt ongepaste verlangens naar wat iemand anders bezit, of dit nu materiële dingen zijn of relaties zoals een huwelijk.
Ik vind het een mooi artikel, maar plaats voorzichtg een paar kanttekeningen. Het huwelijk is door God ontworpen om Zijn zelfopofferende, verenigende liefde te weerspiegelen als een wegwijzer naar Gods ware aard en Zijn verlangen om ook één met ons te zijn in zelfopofferende liefde. Het zinnetje "dat God mens en schepping ziet vanuit Adam als verbondshoofd" schiet te kort aan de volheid en glorie van wat God voor ogen heeft.