Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Tiberius
Administrator

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Als ik goed geïnformeerd ben, is binnen de GG de plaatstelijke gemeente autonoom. De synode is in ieder geval niet het hoogste bestuursorgaan, of iets dergelijks. Ik betwijfel ook of de synode wat dit soort dingen betreft bindende besluiten kan nemen die plaatselijke gemeenten bijv. tot bepaalde keuzes verplichten. Weet iemand hoe dat precies zit?

Klopt wat je zegt: de plaatselijke kerkenraad is autonoom, hij kan de adviezen en besluiten van de meerdere vergaderingen naast zich neer leggen.
Anderzijds werkt een afwijkende lijn tov de andere gemeenten wel vervreemdend.
Daarbij komt, dat elke ambtsdrager (voor zover ik weet) bij bevestiging het zgn ondertekeningsformulier voor ambtsdragers moet ondertekenen, waarin staat - even uit m'n hoofd - dat men zich conformeert aan besluiten van meerdere vergaderingen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Dodo schreef:De synode zegt: liever geen HSV
De plaatselijke gemeente koopt HSV-bijbels voor hun bruidsparen.

Dat wringt toch?
Welnee, dat wringt niet. De synode van de HHK heeft het gebruik van de HSV 'ontraden'. In diverse gemeenten kunnen bruidsparen kiezen tussen SV of HSV en wordt de HSV in het gemeentewerk gebruikt. Een kerkenraad heeft daarin ook een eigen verantwoordelijkheid.
dennis

Bericht door dennis »

Ditbenik schreef:

Dat wringt toch?
Welnee, dat wringt niet. De synode van de HHK heeft het gebruik van de HSV 'ontraden'. In diverse gemeenten kunnen bruidsparen kiezen tussen SV of HSV en wordt de HSV in het gemeentewerk gebruikt. Een kerkenraad heeft daarin ook een eigen verantwoordelijkheid.
Nou, dat is wel een beetje kort door de bocht. Zo werk je wel verdeeldheid in de hand en dat lijkt me geen goede zaak.
Persoonlijk vind ik zo'n keuze als in Vlissingen dan ook jammer.
(en let op: daarmee matig ik me geen oordeel aan over de HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Verdeeldheid in de hand werken gebeurt door mensen die iedere kleine aanpassing aan de plaatselijke situatie gelijk in een hokje duwen. En door mensen die in een kerkenraad dat deel van de gemeente dat de HSV wil gebruiken willen marginaliseren of zelfs wegjagen.

In een stad waar voor iedere miliseconde in zangtempo een aparte kerk beschikbaar is kan een grotere diversiteit worden aangeboden -het is al zondig dat dat nodig is trouwens- dan in een gewone randstadgemeente. Dat is ook heel goed, want zo oefent de gemeente zich in christelijke verdraagzaamheid.

Dat oefenen zou dan op de synode ook weer een zegenrijke doorwerking kunnen hebben.Het is echt niet nodig voor iedere kleinigheid een nieuw kerkverband op te richten. Plaatselijk niet en landelijk niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Verdeeldheid in de hand werken gebeurt door mensen die iedere kleine aanpassing aan de plaatselijke situatie gelijk in een hokje duwen. En door mensen die in een kerkenraad dat deel van de gemeente dat de HSV wil gebruiken willen marginaliseren of zelfs wegjagen.

In een stad waar voor iedere miliseconde in zangtempo een aparte kerk beschikbaar is kan een grotere diversiteit worden aangeboden -het is al zondig dat dat nodig is trouwens- dan in een gewone randstadgemeente. Dat is ook heel goed, want zo oefent de gemeente zich in christelijke verdraagzaamheid.

Dat oefenen zou dan op de synode ook weer een zegenrijke doorwerking kunnen hebben.Het is echt niet nodig voor iedere kleinigheid een nieuw kerkverband op te richten. Plaatselijk niet en landelijk niet.
Ik ben blij, dat je nu niet meer zo doordraaft als eerder. :super
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik zag zojuist nog een nalezing in het RD bij de ingezonden brieven. Als ik het goed las zijn er mensen die de taal van de SV als heilig bestempelen. En dat we het daarom maar niet moeten veranderen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

dennis schreef:
Ditbenik schreef:

Dat wringt toch?
Nou, dat is wel een beetje kort door de bocht. Zo werk je wel verdeeldheid in de hand en dat lijkt me geen goede zaak.
Persoonlijk vind ik zo'n keuze als in Vlissingen dan ook jammer.
(en let op: daarmee matig ik me geen oordeel aan over de HSV)
Welnee, dat heeft met verdeeldheid niets te maken. Verdeeldheid ontstaat als je dingen gaat verbieden of anderen de ruimte ontneemt. Als je gemeenten die de HSV willen gebruiken verplicht om de SV te blijven gebruiken en verbiedt de HSV te gebruiken. Een gemeente kan goede argumenten hebben om voor de HSV te kiezen. Dit soort zaken zijn afhankelijk van de plaatselijke situatie. De ervaring binnen de HHK leert dat het gebruik van de HSV in een aantal gemeenten totaal geen verdeeldheid geeft.
Reformer

Bericht door Reformer »

claus schreef:In minimaal één GG-gemeente mogen bruidsparen bij hen kerkelijke huwelijksbevestiging al kiezen of ze de HSV willen ontvangen of de SV. Dat is de gemeente Vlissingen. Wellicht zijn er al meer gemeenten waar men die keuze mag maken in de GG, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Zo is er ook een Gereformeerde Gemeente die de HSV binnen het evangelisatiewerk gebruikt. Niets mis mee. Verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

Je zou al die verwarring maar op je geweten hebben.....
refo

Bericht door refo »

Snuf schreef:Je zou al die verwarring maar op je geweten hebben.....
Krokodillentranen.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

refo schreef:
Krokodillentranen.
Nou, helaas meen ik dit!
Jongere

Bericht door Jongere »

Dit "argument" werkt alle kanten op en zegt daarmee eigenlijk niets. Met andere woorden: het is maar net wie je de verwarring verwijt.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Dit "argument" werkt alle kanten op en zegt daarmee eigenlijk niets. Met andere woorden: het is maar net wie je de verwarring verwijt.

Wees nu eens eerlijk: Hoe was het 10 jaar geleden in de GG qua Bijbelvertalingen ? De SV was van onbesproken gedrag...door de HSV is er deze verwarring gekomen. Of het een goede verwarring is laat ik voor de GG'ers op dit forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

Jongere schreef:
Wie ik het verwijt?
Ik verwijt het voornamelijk degenen die 'dwepen' bij HSV. Daarnaast kan ik er niet tegen dat mensen elkaar naroepen 'De SV is onbegrijpelijk'.
Verder begrijp ik ook nog wel dat de HSV, door Gods Geest, harten kan treffen...
Ik verwijt het aan mezelf, de maatschappij, de ouders, de onderwijzers, de.... (vul maar in...)
jan34willem

Bericht door jan34willem »

Ik denk dat het vele malen ernstiger is als je op je geweten hebt dat je de jeugd van het geloof afgehouden hebt door ze de HSV-jongerenbijbel te onthouden.
Plaats reactie