Paus treedt terug

DDD

Re: Paus treedt terug

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 24 feb 2025, 11:25 Het wordt een vermoeiend topic. Wat mij betreft is iedereen vrij om hem te benoemen met de naam die in zijn paspoort staat, of de naam die hij heeft aangenomen. Daar hoeft toch geen topic over vol geschreven worden?
Wat is er vermoeiend aan dat mensen in gesprek gaan over jouw ondoorgrondelijke benamingen? Dat lijkt me automatisch volgen uit de benamingen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is volstrekt normaal om de paus met zijn eigen naam aan te spreken.

Ik heb het ook makkelijker over Ratzinger dan over Benedictus zoveel om de vorige paus aan te duiden. En dat is tamelijk gewoon.
parsifal

Bericht door parsifal »

Herman schreef: 24 feb 2025, 12:03 Het is volstrekt normaal om de paus met zijn eigen naam aan te spreken.

Ik heb het ook makkelijker over Ratzinger dan over Benedictus zoveel om de vorige paus aan te duiden. En dat is tamelijk gewoon.
Dat is een beetje anders. Omdat Ratzinger ook veel geschreven heeft, toen hij nog geen paus was. De huidige paus is echt minder bekend onder zijn oorspronkelijke naam en net als bijvoorbeeld praten over Joseph Dzhugashvili voor verwarring zorgt, denk ik dat ook de geboortenaam van de paus niet bij iedereen bekend is.

Ik vroeg me gewoon af er een principiele reden is om geen Franciscus te willen gebruiken. En die redenen probeer ik te begrijpen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 24 feb 2025, 12:03 Het is volstrekt normaal om de paus met zijn eigen naam aan te spreken.

Als de paus in functie is, is dat niet normaal. Het is nogal kinderlijk om dat te doen.
Job

Bericht door Job »

Mistig schreef: 24 feb 2025, 11:47
Job schreef: 24 feb 2025, 11:44 Punt is dat we emmeren over de naam van iemand die aanstonds misschien voor God moet verschijnen. Ik vind het prima om over benamingen te spreken, het is iets waar we allemaal mee te maken hebben of krijgen (vrouwelijke predikanten etc.) maar misschien even niet nu. Even een vergelijking. Ik keek de aandoenlijke preek terug van ds. Tuinier. Ieder weet dat het op de eeuwigheid aangaat met die man, dat wordt in de dienst ook openlijk benoemd. Het zou volstrekt ongepast zijn als we op grond van zijn toestand nu gaan kwebbelen over iets rondom hem. Hoeveel mensen er ook sterven, ik wil niet wennen aan het grote dat ons mensen te wachten staat als we de laatste adem uitblazen. En de paus zal ook als zondaar voor God verschijnen, ontdaan van elke aardse status.
Helemaal met je eens.
Kan ik die preek ergens terugvinden?
https://www.gergemkampen.nl/kerk/kerkdi ... luisteren/
Job

Bericht door Job »

'Rustige nacht paus na ademhalingscrisis' kopt de NOS. Zo worden we al geruime tijd op de hoogte gehouden van zijn toestand, ook als er geen nieuws is. Ik vraag me altijd af: wat geeft de paus zo'n uitzonderingspositie (wat het christelijk geloof betreft) bij seculiere media?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Job schreef: 01 mar 2025, 16:10 'Rustige nacht paus na ademhalingscrisis' kopt de NOS. Zo worden we al geruime tijd op de hoogte gehouden van zijn toestand, ook als er geen nieuws is. Ik vraag me altijd af: wat geeft de paus zo'n uitzonderingspositie (wat het christelijk geloof betreft) bij seculiere media?
Hij is naast een religieuze leider, ook een staatshoofd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Job

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef: 01 mar 2025, 16:24
Job schreef: 01 mar 2025, 16:10 'Rustige nacht paus na ademhalingscrisis' kopt de NOS. Zo worden we al geruime tijd op de hoogte gehouden van zijn toestand, ook als er geen nieuws is. Ik vraag me altijd af: wat geeft de paus zo'n uitzonderingspositie (wat het christelijk geloof betreft) bij seculiere media?
Ja, een functie die innig verweven is met het religieus leiderschap. Hij is bij de gratie van zijn pausschap ook staatshoofd van Vaticaanstad. Maar toch kan ik me niet herinneren dat van ziekbedden van andere staatshoofden zo uitgebreid verslag wordt gedaan. Laat staan als het enige nieuws is dat ze goed geslapen hebben.
merel

Bericht door merel »

Job schreef: 01 mar 2025, 16:32
Ja, een functie die innig verweven is met het religieus leiderschap. Hij is bij de gratie van zijn pausschap ook staatshoofd van Vaticaanstad. Maar toch kan ik me niet herinneren dat van ziekbedden van andere staatshoofden zo uitgebreid verslag wordt gedaan. Laat staan als het enige nieuws is dat ze goed geslapen hebben.
De huidige paus wil zelf openheid geven over zijn gezondheid. Dat deden de vorige pausen niet.
Laatst gewijzigd door merel op 01 mar 2025, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef: 01 mar 2025, 16:10 Ik vraag me altijd af: wat geeft de paus zo'n uitzonderingspositie (wat het christelijk geloof betreft) bij seculiere media?
Nee, hij is gewoon leider van de Rooms Katholieke Kerk die wereldwijd 1,4 miljard leden heeft en in Nederland nog zo'n 17% van de bevolking. Daarbij komt dat hij ook als leider functioneert, in tegenstelling tot de preses van de grootste protestantse kerk in Nederland, waarvan ik de naam niet eens weet.
DDD

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat dit de verklaring is. Het gaat erom, dat hij een moreel ankerpunt is in deze wereld, als geestelijk leider van veel katholieken. Het is mijns inziens heel spijtig dat de protestanten zoiets niet hebben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 01 mar 2025, 21:29
Ik geloof niet dat dit de verklaring is. Het gaat erom, dat hij een moreel ankerpunt is in deze wereld, als geestelijk leider van veel katholieken. Het is mijns inziens heel spijtig dat de protestanten zoiets niet hebben.
Als het goed is hebben protestanten Eén hoofd. Meer niet. Geen tweede daarnaast.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Maar het is niet goed. Anders waren er niet zoveel kerkgenootschappen -verbanden en kerkachtige gemeenschappen.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 01 mar 2025, 18:53
Job schreef: 01 mar 2025, 16:10 Ik vraag me altijd af: wat geeft de paus zo'n uitzonderingspositie (wat het christelijk geloof betreft) bij seculiere media?
Nee, hij is gewoon leider van de Rooms Katholieke Kerk die wereldwijd 1,4 miljard leden heeft en in Nederland nog zo'n 17% van de bevolking. Daarbij komt dat hij ook als leider functioneert, in tegenstelling tot de preses van de grootste protestantse kerk in Nederland, waarvan ik de naam niet eens weet.
Toch begrijp ik het dan nog steeds niet. De NOS blijft dagelijks updates plaatsen over "rustige nachten". De NPO moet niet zoveel van het christelijk geloof hebben, maakt voor de Katholieke kerk een uitzondering. Ik snap het niet.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe kom je erbij dat de NOS niet zoveel van het christelijk geloof moet hebben? Daar heb ik nooit iets van gemerkt, voor zover ik mij kan herinneren.
Plaats reactie