Marieke, dit is geen reactie op mijn posting, maar ik wil toch even reageren. Ik ben het met je eens dat ds. Kort niet helemaal aansluit met de Redelijke Godsdienst van Brakel. Maar er zijn ook verschillen tussen Brakel en ds. Moerkerken. Deze posting plaatste ik eergisteren, wil je daar ook op reageren?Marieke schreef: Ik zou nog naar je reageren, dat had ik beloofd. Ik hoop dat je rest van de postings ook gelezen heb, dat hoef ik dus niet te herhalen. Je hebt me nog steeds geen antwoord gegeven op mijn opmerking (evenals Huisman, die alleen maar roept: de leer van Comrie, Kersten en Moerkerken heeft geen dageraad en gaat niet in op de citaten die ik noem van Brakel) dat ds. Kort Brakel niet achter zich heeft. Ik vond het erg symphatiek van Afgewezen dat zij gewoon toegeeft dat Brakel over de wedergeboorte iets anders leert dan ds Kort. Jullie zeggen dat ik Brakel dan verkeerd lees maar jij en Huisman hebben mij nog steeds niet aangegeven waarom Brakel aangeeft dat de wedergeboorte een moment is wat zelden gekend wordt en dat we het wel met z'n allen eens zijn dat bewuste Christuskennis iets is waar je bij bent.
Ik laat me dus aanspreken en leiden volgens jou door citaten die mij zelf aanspreken. Dat is niet waar, ik geef citaten weer waarin ik bewijs waarom bijv. ds. Kort een Brakel niet achter zich heeft. Maar daar ga jij telkens niet op in, zou je dat willen doen?
Dus mijn concrete vraag aan jou is: Jij laat de wedergeboorte gelijk vallen met de bewuste kennis van Christus. Hoe verklaar je dan dat Brakel aangeeft dat de wedergeboorte een moment is wat zelden gekend wordt?
Ga nu even hier op in, en niet wat voor gevaren jij allemaal ziet, want die hebben we tot in detail al met Afgewezen doorgesproken.
eilander schreef:Je hebt het over een openbaring van Christus. Daar heeft Brakel het niet over. Hij heeft het over het tijdstip van wedergeboorte = het tijdstip van het overgaan van dood naar leven = het tijdstip van het ingelijfd worden in Christus. Ik zie nergens dat Brakel dat los koppelt. En dat doe jij wel.
Ds. Kort is daar nog stelliger in, nu met een letterlijk citaat, pag. 94: "u bent pas wedergeboren als u in Christus bent, heel bewust in Christus". Dat laatste ("heel bewust") zegt Brakel dus niet.