De gansche dag in t zwart

Wilhelm

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Wilhelm »

Toch wel grappig, er blijven enkelen toch nog serieus reageren in dit topic.
Eerst de kleding, nu de auto's. Wat volgt ?

Wordt er ook nog een oordeel gegeven waar een Ds zijn boodschappen moet doen en welk budget acceptabel is voor vakantie ?
Misschien ook aardig om een boom op te zetten over het merk fiets wat daarin toegestaan is wil men nog geloofwaardig blijven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Toch wel grappig, er blijven enkelen toch nog serieus reageren in dit topic.

Wordt er ook nog een oordeel gegeven waar een Ds zijn boodschappen moet doen en welk budget acceptabel is voor vakantie ?
Misschien ook aardig om een boom op te zetten over het merk fiets wat daarin toegestaan is wil men nog geloofwaardig blijven.
Vakantie???
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Toch wel grappig, er blijven enkelen toch nog serieus reageren in dit topic.

Vakantie???
Sorry, dat was een verschrijving. Vakantie is natuurlijk helemaal uit de boze, dat was al behandeld.....
Marnix

Bericht door Marnix »

samanthi schreef:
Fjodor schreef:
Gijs83 schreef:
Luther schreef:Ik ben er ook wel voor dat een predikant zondags en doordeweeks herkenbaar is, dus donker gekleed. Dat hoeft wat mij betreft niet persé (helemaal) zwart te zijn. (Waar komt die kleur eigenlijk vandaan.) En het moet helemaal niet een overleefde traditie worden, zoals het dragen van een hoed (als een soort verplichting).

Waar ik me aan erger is aan mensen (ook op RF) die een predikant inhoudelijk beoordelen op het feit dat hij grijze sokken aan heeft, een donkere trui i.p.v. een jasje, een stropdas met stippeltjes, of een donkergrijs pak e.d.
Natuurlijk zegt dat niet altijd wat, maar er zijn best gevallen waarin dat wat zegt.
Dat is juist. Mijn opa zei dat je bij de mensen met de zwartste pakken de grootste borrels kreeg.
Waarom ga ik in het zwart? Hoop op God!
psalm 42/43
Oke. Maar de Psalmschrijver vraagt en verwacht van God dat Hij in die situatie die hij als negatief ziet, in dit leven al een ommekeer brengt. Zwart als tijdelijke kleur van rouw. Alleen is het volgens mij meer cultuur, traditie... die niet tijdelijk is.
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!
Geen onderbouwing, zomaar wat gedachten.

Mensen hebben behoefte aan rituelen en herkenbare symbolen. Ambtsdragers, niet alleen kerkelijk, maar ook burgerlijk, hebben daarom speciale kleding (uniform, toga) of attributen (burgemeestersketting), waaraan anderen kunnen zien, dat ze dat specifieke ambt bekleden.
Dat is ook in de Bijbel terug te vinden, denk aan de kledingvoorschriften voor priesters in het Oude Testament.
Voor ambtsdragers in de gereformeerde gezinde, predikanten, ouderlingen en diakenen, is die ambtskleding een zwart pak.

Nu is men niet alleen tijdens de erediensten, maar ook daarbuiten ambtsdrager; althans: die notie wordt in reformatorische kring (nog) gevoeld, daarbuiten steeds minder. Vandaar zal een ambtsdrager ook buiten zijn officiële functie soberder gekleed zijn.
Maar waren de apostelen dan herkenbaar? Dit gold volgens mij vooral de priesters in de oud-testamentische eredienst... Volgens mij zijn we volgens het NT nu allen priesters. Maar goed, ik begrijp dat men een predikant wil kunnen herkennen... maar waarom in het zwart? Is dat een passende kleur? En werkt een pak wel zo in deze tijd, waarin zakenmensen daar ook veel in rondlopen enzo? Dat het netjes is klopt. Maar onderscheidend?

p.s. ambtsdragers worden in andere kerken ook buiten de kerk om als ambtsdragers gezien volgens mij. Ik heb nog nooit mijn dominee niet als dominee gezien als hij zijn doordeweekse kloffie aan had.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:

Vakantie???
Sorry, dat was een verschrijving. Vakantie is natuurlijk helemaal uit de boze, dat was al behandeld.....
Idd, ledigheid is des duivels oorkussen. Dat blijkt wel uit dit topic... ::salut
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Dat is mooi. Ik vroeg echter vooral naar de motivatie. Dat deze punten voor sommige mensen belangrijk zijn had ik inderdaad al geconstateerd. Mijn vragen zijn: Waarom vindt men dat belangrijk en waar baseren christenen dat op. Ik ben dus vooral benieuwd naar de onderbouwing. Wil je die ook geven? Bedankt alvast!
Geen onderbouwing, zomaar wat gedachten.

Mensen hebben behoefte aan rituelen en herkenbare symbolen. Ambtsdragers, niet alleen kerkelijk, maar ook burgerlijk, hebben daarom speciale kleding (uniform, toga) of attributen (burgemeestersketting), waaraan anderen kunnen zien, dat ze dat specifieke ambt bekleden.
Dat is ook in de Bijbel terug te vinden, denk aan de kledingvoorschriften voor priesters in het Oude Testament.
Voor ambtsdragers in de gereformeerde gezinde, predikanten, ouderlingen en diakenen, is die ambtskleding een zwart pak.
Uiterlijke zaken horen inderdaad typische bij de OT bedeling van de schaduwen. In het NT lees je niets over speciale kleding en fraaie tempelgebouwen als het om de gemeente gaat. Het koninkrijk van God is niet (meer) hier, maar is in de hemel. Dáár is Christus. Daarom moet een predikant geen 'aardse' status krijgen, met bijbehorende kledij.
Helemaal mee eens, ik durfde het niet te zeggen, voor ik weer beschuldigd word van een te groot onderscheid tussen OT en NT.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Democritus

Bericht door Democritus »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:€34.000 tot €45.000,- Dat is voor veel gemeenteleden meer dan hun netto jaarsalaris. Ik zou dat niet sober meer willen noemen...
Sober, evenals beauty, is kennelijk in the eye of the beholder. ;)
Ongetwijfeld. Maar als je van een predikant verwacht dat hij altijd in een zwart pak loopt, omdat hij anders mensen in de gemeente ermee zou kwetsen, is het dan goed om mensen te kwetsen door hen de ogen uit te steken door te rijden in een auto die duurder is dan hun netto jaarsalaris (zelfs de versie zonder veel opties)?

En hoe geloofwaardig kom je over, als je vanaf de kansel waarschuwt tegen materialisme, als je zelf meer uitgeeft aan luxe, dan menig gemeentelid zich kan veroorloven?
Heeft materialisme niet meer te maken met de hang naar dergelijke zaken en het belang wat je er aan hecht. Zolang een auto of iets wat je koopt in verhouding is tot je totale uitgavenpatroon dan zie ik er geen probleem in om een dergelijke auto te rijden, ook niet voor een ds.

Het probleem is als je het inkomen van het minst-verdienende gemeentelid als norm neemt dan kan iemand die het zich makkelijk kan veroorloven blijkbaar alleen maar hetzelfd bezitten als dat minst verdienende gemeentelid. Die één stoort zich aan een auto. De ander aan het feitd at er twee computers zijn etc. Dan ontstaat er een soort dictatuur van de minst-verdienende een overtrokken gelijkheidsstreven (soort Clara Wichman :modo).

Ik heb het al eens eerder aangehaald. Een Nederlandse Amerikaanse Miljardair (kerkt HHk als deze in Ned is) kocht een een huis van > 1.5 mln. Toen werd hem gevraagd of dat niet overmatig was. Antwoord: ik koop dit huis zonder een euro te lenen en het is nog geen 2% van mijn totale vermogen.Terwijl anderen een huis kopen welk geheel door de bankt betaald moet worden. Wat is overmatig en wat is boven je stand leven?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Het koninkrijk van God is niet (meer) hier, maar is in de hemel. Dáár is Christus. Daarom moet een predikant geen 'aardse' status krijgen, met bijbehorende kledij.
Het koninkrijk Gods moge dan in inderdaad in de hemel zijn, het heeft wel degelijk een exponent hier op aarde. Dat dient dan ook zichtbaar te zijn, ook tot een getuigenis in de wereld.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Het koninkrijk van God is niet (meer) hier, maar is in de hemel. Dáár is Christus. Daarom moet een predikant geen 'aardse' status krijgen, met bijbehorende kledij.
Het koninkrijk Gods moge dan in inderdaad in de hemel zijn, het heeft wel degelijk een exponent hier op aarde. Dat dient dan ook zichtbaar te zijn, ook tot een getuigenis in de wereld.
Zeker, maar juist niet in speciale ambtskledij, waarbij het ambt van predikant als het ware op één lijn wordt gezet met dat van een rechter, arts, conducteur, etc.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. De oproep van Tiberius geldt ons allen, niet slechts de predikanten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Zeker, maar juist niet in speciale ambtskledij, waarbij het ambt van predikant als het ware op één lijn wordt gezet met dat van een rechter, arts, conducteur, etc.

Maar eens even andersom geredeneerd: Waarom zou een predikant niet herkenbaar mogen zijn? Denk eens aan een grote stad (zwervers junks enz.) Zou het geen zegen zijn dat zulke mensen zien dat er een predikant voorbij gaat.
Onze eigen Dominee kan een avond vullen met verhalen over "toevallige" ontmoetingen met mensen aan de onderkant van onze samenleving die dankzij zijn zwarte pak zagen dat hij dominee was en hem daarom aanspraken.
(Hij heeft ook aan de wieg van St. Ontmoeting gestaan)
Ik zie echt alleen maar voordelen voor "herkenbare" predikanten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oh, maar het mag ook zeker. Alleen als men met een zwart pak op vakantie rondloopt, in een kano zit en voetbalt is dat allicht een beetje doorgeslagen. Zo belangrijk is die kledij nou ook weer niet.

Om er nog maar over te zwijgen waarom het pak zwart moet zijn :) Misschien zou het mooi symbolisch zijn als ze lichte pakken gingen dragen :)
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:Oh, maar het mag ook zeker. Alleen als men met een zwart pak op vakantie rondloopt, in een kano zit en voetbalt is dat allicht een beetje doorgeslagen. Zo belangrijk is die kledij nou ook weer niet.
Daarom mijn voorstel van de collar: Korte mouwen, en toch herkenbaar...
Om er nog maar over te zwijgen waarom het pak zwart moet zijn :) Misschien zou het mooi symbolisch zijn als ze lichte pakken gingen dragen :)
Iegggg. Wat een slechte smaak hier. Ik hoorde ook al een ruitjesblouse voorbijkomen. Mensen, mensen, dat is toch allemaal geen gezicht... :nonnon

Nee, als het een pak moet zijn, dan is zwart (eventueel met krijtstreep) toch wel t mooist. Puur uit esthetisch oogpunt...
Upquark

Bericht door Upquark »

Ik heb begrepen dat zij die in 1907 niet meegingen bepaalde bezwaren/eisen hadden wat betreft de kleding van de predikanten. Misschien is het interessant om hun argumenten eens te bekijken om te zien wat wij hiervan kunnen leren. Alleen, ik heb hier helaas geen verdere inhoudelijke informatie over. Iemand anders misschien?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Marnix schreef:Oh, maar het mag ook zeker. Alleen als men met een zwart pak op vakantie rondloopt, in een kano zit en voetbalt is dat allicht een beetje doorgeslagen. Zo belangrijk is die kledij nou ook weer niet.
Daarom mijn voorstel van de collar: Korte mouwen, en toch herkenbaar...
Iegggg. Wat een slechte smaak hier. Ik hoorde ook al een ruitjesblouse voorbijkomen. Mensen, mensen, dat is toch allemaal geen gezicht... :nonnon

Nee, als het een pak moet zijn, dan is zwart (eventueel met krijtstreep) toch wel t mooist. Puur uit esthetisch oogpunt...
Nee, bah. Zwart is zo kleurloos en saai, heeft vaak ook een negatieve betekenis. (Zwart zit niet in het kleurenspectrum maar ontstaat door het ontbreken van licht) Als zwart een mooie kleur was had die ook wel in de regenboog gezeten :D

Gelukkig valt er over smaak niet te twisten. Maar toch leuk dat we onze voorkeuren even konden uitwisselen :)

p.s. als mijn dominee in een collar gaat volleyballen ga ik denk ik wel even lachen :D
Gesloten