Nu kom ik oorspronkelijk uit een lichte CGK. In mijn tijd werden daar nog geen gezangen gezongen. Wel werd de ‘nieuwe berijming’ ingevoerd naast de oude berijming. Inmiddels 35 jaar latere zingen ze van alles onder begeleiding van een band. Het komt voor dat er in de hele dienst geen Psalm meer gezongen wordt.Ambtenaar schreef: ↑19 jul 2024, 11:46Het is simpelweg een kwestie van common sense. Maar goed, als jullie van de GG vast blijven houden aan dergelijke inzichten, vind ik dat best. Ik heb er toch geen last van. Niet komen zeuren over 10 jaar dat de kerk aan het leeg lopen is, al zal daar vast een geestelijke verklaring voor komen. Iets met afval, etc.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 jul 2024, 11:40 Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
Resultaat: De gemeente is op papier nog bijna net zo groot als toen. De morgendiensten worden in beide kerkgebouwen redelijk bezocht, De middagdiensten zitten er hooguit nog 50 mensen verdeeld over die twee kerkgebouwen. De kerkenraad gaat binnenkort besluiten om in één of beide kerken de tweede dienst te schrappen.
Jouw één op één verklaring dat bij het vasthouden van een ‘traditionele’ eredienst de kerk zal leeglopen in de toekomst is iig al werkelijkheid voor de kerken die hun diensten heftig hebben gemoderniseerd.
In de CGK zie je juist dat de ‘moderne’ kerken het meest leeglopen. Soms echt in het aantal leden maar zeker in het kerkbezoek.
Ik ben dankbaar dat ik in een ander deel van de CGK ben geplaatst.