Ontwikkelingen HHK

huisman

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 19 jul 2024, 11:46
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:40 Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
Het is simpelweg een kwestie van common sense. Maar goed, als jullie van de GG vast blijven houden aan dergelijke inzichten, vind ik dat best. Ik heb er toch geen last van. Niet komen zeuren over 10 jaar dat de kerk aan het leeg lopen is, al zal daar vast een geestelijke verklaring voor komen. Iets met afval, etc.
Nu kom ik oorspronkelijk uit een lichte CGK. In mijn tijd werden daar nog geen gezangen gezongen. Wel werd de ‘nieuwe berijming’ ingevoerd naast de oude berijming. Inmiddels 35 jaar latere zingen ze van alles onder begeleiding van een band. Het komt voor dat er in de hele dienst geen Psalm meer gezongen wordt.
Resultaat: De gemeente is op papier nog bijna net zo groot als toen. De morgendiensten worden in beide kerkgebouwen redelijk bezocht, De middagdiensten zitten er hooguit nog 50 mensen verdeeld over die twee kerkgebouwen. De kerkenraad gaat binnenkort besluiten om in één of beide kerken de tweede dienst te schrappen.

Jouw één op één verklaring dat bij het vasthouden van een ‘traditionele’ eredienst de kerk zal leeglopen in de toekomst is iig al werkelijkheid voor de kerken die hun diensten heftig hebben gemoderniseerd.
In de CGK zie je juist dat de ‘moderne’ kerken het meest leeglopen. Soms echt in het aantal leden maar zeker in het kerkbezoek.

Ik ben dankbaar dat ik in een ander deel van de CGK ben geplaatst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ararat

Bericht door Ararat »

En... zijn er inmiddels nog ontwikkelingen in de HHK? :D
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef: 19 jul 2024, 11:51
MGG schreef: 19 jul 2024, 11:47
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:40
J.C. Philpot schreef: 19 jul 2024, 11:26
Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?
Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
Ik denk dat het vooral aan de huisgodsdienst ligt. Kinderen uit gezinnen waarin serieus invulling gegeven wordt aan de huisgodsdienst weten vaak meer dan 'slimme' kinderen waarvan de ouders de christelijke opvoeding aan de school en kerken over te lijken laten.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat het met alleen huisgodsdienst niet op te lossen is. Onze ervaring (en blijkbaar die van vele anderen) is dat er gewoon nog veel vragen overblijven ten aanzien van de gezongen psalmen. En dan gaat het helemaal niet over een vertaling, maar wel over het snappen wat je zingt.
Kun jij van de afgelopen 10 weken per zondag 2 vragen hier opnoemen en daarbij de leeftijd van het kind wat deze vraag gesteld heeft?
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 12:12
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 11:40 Dat @Ambtenaar op basis van zijn eigen waarneming een stelling doet, die ongenuanceerde is en niet juist en hij daarin prima mag verder dromen, maar dat ik vanuit de dagelijkse praktijk weet dat, als het om de SV of Psalmberijmingen gaat, het tegendeel waar is. Hoe hoger geleerd, hoe dommer men lijkt (Let op! Ik schrijf 'lijkt', dus niet 'is'!).
Ik denk dat het vooral aan de huisgodsdienst ligt. Kinderen uit gezinnen waarin serieus invulling gegeven wordt aan de huisgodsdienst weten vaak meer dan 'slimme' kinderen waarvan de ouders de christelijke opvoeding aan de school en kerken over te lijken laten.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat het met alleen huisgodsdienst niet op te lossen is. Onze ervaring (en blijkbaar die van vele anderen) is dat er gewoon nog veel vragen overblijven ten aanzien van de gezongen psalmen. En dan gaat het helemaal niet over een vertaling, maar wel over het snappen wat je zingt.
Kun jij van de afgelopen 10 weken per zondag 2 vragen hier opnoemen en daarbij de leeftijd van het kind wat deze vraag gesteld heeft?
Met jou ging ik niet meer in discussie.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Martijn

Bericht door Martijn »

Ararat schreef: 19 jul 2024, 12:07 En... zijn er inmiddels nog ontwikkelingen in de HHK? :D
Blijkbaar wel. Vooral buitenstaanders vinden daar momenteel wat van lijkt het..
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef: 19 jul 2024, 12:31

Juist ja. Blijkbaar valt het dan dus allemaal wel mee.
Henk J

Bericht door Henk J »

Martijn schreef: 19 jul 2024, 12:33
Ararat schreef: 19 jul 2024, 12:07 En... zijn er inmiddels nog ontwikkelingen in de HHK? :D
Blijkbaar wel. Vooral buitenstaanders vinden daar momenteel wat van lijkt het..
Daarvoor is het ook een forum he, kan iedereen zijn zegje doen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 10:26
JvW schreef: 19 jul 2024, 09:41
GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 09:36
Erskinees schreef: 19 jul 2024, 09:01 Ik vermoed dat, wanneer onze gezindte een goede en hedendaagse psalmberijming had met bijvoorbeeld meerdere berijmingen per psalm, de drang voor invoeren gezangen kleiner zou zijn. 1773 is prachtig, maar daar aan vasthouden zorgt er juist voor dat we de psalmen langzaam weg gaan moffelen. En terecht, mijn kinderen hebben geen flauw idee wat ze zingen.
Dat laatste is onzin, alsof de hele Psalmberijming onbegrijpelijk zou zijn. Er zijn wellicht woorden die onduidelijk zijn, maar daarom hoef je niet gelijk heel de Psalmberijming af te kraken.

Ik vind zulke reacties altijd een beetje schoppen tegen bepaalde tradities, omdat het erg generaliserend overkomt, alsof de ervaring van jouw kinderen het einde is van alle tegenspraak en de mainstreamervaring is van het gemiddelde kind in de rechterflank van de reformatorische gezindte.
Heb je ervaring met kinderen die je de psalmen uit laat leggen? Bij de berijming van 1773 is behoorlijk wat wat de kinderen (en wijzelf) niet meer (goed) begrijpen. Dat heeft niets met tradities te maken. Er verschijnen niet voor niets boekjes met uileg van de gezongen psalmen.
Allemaal aangeprate onzin. Daar waar de SV gelezen wordt, worden de Psalmen ook vaak gewoon begrepen.

Ik weiger deze zaken te geloven. Er zijn woorden die zijn verouderd. Maar om een hele Psalmberijming af te serveren wegens alleen een aantal verouderde woorden, is gewoon onzin. We willen ook niets meer begrijpen tegenwoordig. En ouders en leerkrachten hebben hierin ook een taak. Als je thuis elke maaltijd een Psalm zingt en deze uitlegt, is er al veel winst te boeken.

En ik hoor graag van jou welke Psalm jij nog steeds niet begrijpt.
Ho eens, ik serveer nergens de (door mij geliefde!) berijming van 1773 af. Je kunt prima verschillende berijmingen naast elkaar gebruiken. Ik geef alleen aan dat 1773 inmiddels te verouderd is om alleen te gebruiken en dat ik vermoed dat de wens voor het invoeren van gezangen met 1773 te maken heeft.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 19 jul 2024, 12:36
Ik vrij recent iets gezegd over mijn persoonlijke mening mbt jouw persoontje.
Die staat wederom als een paal boven water en je verschrikkelijke opmerkingen hier za mij hier vast wel medestanders in opleveren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 19 jul 2024, 12:54
Ik vrij recent iets gezegd over mijn persoonlijke mening mbt jouw persoontje.
Die staat wederom als een paal boven water en je verschrikkelijke opmerkingen hier za mij hier vast wel medestanders in opleveren
#doeeenslief

En ik wacht nog steeds met smart op Bijbelteksten. Ik snap dat het lastig is, maar wie weet lukt in de vakantie.
Ararat

Bericht door Ararat »

Lees je posts even terug. Kan het zijn dat je betrokkenheid wat intens is momenteel? Het wordt je ook niet altijd makkelijk gemaakt hier...
Tip: ga even naar de Lage Duintjes, dips even in het frisse noordzeewater, schud je uit en neem wat afstand. :love

Edit: enne Bertiel, heb jij ook nog ergens een plasje fris water in je omgeving? :)
En mocht ik me komen te ontgaan, ik heb gebrek aan écht water, moet me behelpen met de Afgedamde Maas :?
Christen

Bericht door Christen »

Je heet ook Ararat ;). Jij ziet de dino's in het echt...
Laatst gewijzigd door Christen op 19 jul 2024, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 19 jul 2024, 11:49
Bijna elke kerk loopt leeg. Wat is jouw verklaring voor het feit dat het bij de GG nu nog minder hard gaat dan bij bijvoorbeeld de PKN?
Een aantal aspecten zal daarin een rol spelen, o.a.: meer sociale cohesie, zich afhankelijker opstellen van leiders, omgeving waarin open gesprekken niet mogelijk zijn, etc.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Inwoner schreef: 19 jul 2024, 11:55
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 10:08
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 09:42 Maar het invoeren in de eredienst gaat in de meeste gevallen ten koste van de psalmen en daarmee ten koste van Gods woord.
De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Ik ben benieuwd naar hout snijdende voorbeelden daarvan...
De discussie is inmiddels behoorlijk aan het ontsporen. Ondertussen blijf ik wel benieuwd naar gezangen die net zo gegrond zijn op Gods woord als psalmen...
Bijvoorbeeld: Eens was ik een vreemd'ling

Of bedoel je meer een gezang waar een bijbelgedeelte letterlijk wordt gezongen?
Reformer

Bericht door Reformer »

Bourdon16 schreef: 19 jul 2024, 13:59
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 11:55
Inwoner schreef: 19 jul 2024, 10:08
Hendrikus schreef: 19 jul 2024, 09:57
De berijmde psalmen zijn niet méér of minder Gods woord dan schriftgetrouwe gezangen. Er zijn talloze voorbeelden van gezangen die net zo dicht bij een bijbelgedeelte blijven als berijmde psalmen. Dat het zingen van gezangen ten koste gaat van Gods woord, is een bewering die geen hout snijdt.
Ik ben benieuwd naar hout snijdende voorbeelden daarvan...
De discussie is inmiddels behoorlijk aan het ontsporen. Ondertussen blijf ik wel benieuwd naar gezangen die net zo gegrond zijn op Gods woord als psalmen...
Bijvoorbeeld: Eens was ik een vreemd'ling

Of bedoel je meer een gezang waar een bijbelgedeelte letterlijk wordt gezongen?
En: https://oje.home.xs4all.nl/txt/gezangen ... (1-40).txt
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Plaats reactie