Lees dit nu pas maar vind dit een erg vervelende opmerking, Sanderman is één van de beste begeleiders van ons land en zijn koraalboeken worden geroemd om enerzijds vakmanschap maar toch ook niet te ingewikkeld. Waar jij nu weer tegen ageer is dat je bij bepaalde Psalmen of liederen een hoge noot moeilijk/niet haalt, dat staat gewoon helemaal los van wat Sanderman doet. Elke Psalm of lied kun je een toontje hoger of lager inzetten en of je daar nu Heykoop of Sanderman bij speelt dat maakt niets uit. Misschien dat sommige bewerkingen die in G bedoeld zijn in F wat minder goed klinken maar dat zal voor Heykoop als voor Sanderman hetzelfde zijn. Verdiep je in de materie voordat je zomaar een gerespecteerde naam erbij trekt.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
Welke muziek beluister je nu?
-
Re: Welke muziek beluister je nu?
-
Die staat wel met een potloodje in mijn agenda ja, de Luther zangavond met Sanderman beviel goed, dat zal met de Psalmen dan ook vast zo zijn.Bourdon16 schreef: ↑01 nov 2024, 18:45 Ik kreeg vandaag een mail dat zijn koraalboek binnenkort opnieuw verschijnt. Hopelijk kunnen de aanbevelingen van gg-lid nog in de uitgave worden verwerkt...
Ik citeer:
Dit boek zal worden gepresenteerd tijdens een samenzangavond, verzorgd door de componist, op vrijdag 22 november in de Oude Kerk te Ede. Aanvang 19.30 uur. De toegang is gratis.
U wordt hiervoor van harte uitgenodigd. Om onze waardering voor uw aanwezigheid te laten blijken, kunt u - alleen deze avond - het boek aanschaffen voor de gereduceerde prijs van € 55.--. U kunt daar via een QR-code met uw telefoon betalen.
Henk J schreef: ↑04 nov 2024, 12:09Die staat wel met een potloodje in mijn agenda ja, de Luther zangavond met Sanderman beviel goed, dat zal met de Psalmen dan ook vast zo zijn.Bourdon16 schreef: ↑01 nov 2024, 18:45 Ik kreeg vandaag een mail dat zijn koraalboek binnenkort opnieuw verschijnt. Hopelijk kunnen de aanbevelingen van gg-lid nog in de uitgave worden verwerkt...
Ik citeer:
Dit boek zal worden gepresenteerd tijdens een samenzangavond, verzorgd door de componist, op vrijdag 22 november in de Oude Kerk te Ede. Aanvang 19.30 uur. De toegang is gratis.
U wordt hiervoor van harte uitgenodigd. Om onze waardering voor uw aanwezigheid te laten blijken, kunt u - alleen deze avond - het boek aanschaffen voor de gereduceerde prijs van € 55.--. U kunt daar via een QR-code met uw telefoon betalen.
Wat zijn precies de inhoudelijke verschillen tussen de heruitgave van dit boek en het oorspronkelijke boek?
-
Het is een heruitgave dus behalve een wat vernieuwde look zullen er geen verschillen zijn. Zie ook: https://dicksanderman.nl/2024/09/koraal ... nd-in-ede/
Als je bij een D al problemen ervaart, dan ligt dat niet aan de organist.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 13:20Als er zo hoog ingezet wordt, bijvoorbeeld bij Psalm 16, dat je er niet bij kunt.Nuance schreef: ↑01 nov 2024, 13:02Zou je een voorbeeld kunnen geven van wat je stoort en hoe het volgens jou wel moet?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 nov 2024, 08:21 Het is me een grote ergernis dat de organisten de laatste tijd zo'n vervelende zetting spelen. Ik dat het iets is van Sanderman of zo, want je kunt er met goed fatsoen niet bij zingen.![]()
Dat is gewoon een kwestie van je stem goed leren te gebruiken. Iedere zanger kan een D halen, ook al ben je alt of bas.
Vorige week zat bij bij Pauw een pianiste die twijfelde of het echt Chopin was. Het was waarschijnlijk wel zijn handschrift, maar zij noemde het stuk te weinig Chopinesk. Zij speelde het stuk en andere stukken van hem en gaf aan de hand van de stukken aan waarom zij twijfelde.HersteldHervormd schreef: ↑30 okt 2024, 22:33 https://youtu.be/83b6rithyNc?feature=shared
Een nieuw ontdekte wals van Chopin. Post posthumus zegmaar![]()
-
Ik ben dan wel benieuwd naar de suggestie van wie dit werk wél was? Als het Chopins handschrift was en de muziek lijkt in de trend van Chopin te zijn zou ik geen aanwijzing zien om te twijfelen aan de authenticiteit.merel schreef: ↑04 nov 2024, 14:56Vorige week zat bij bij Pauw een pianiste die twijfelde of het echt Chopin was. Het was waarschijnlijk wel zijn handschrift, maar zij noemde het stuk te weinig Chopinesk. Zij speelde het stuk en andere stukken van hem en gaf aan de hand van de stukken aan waarom zij twijfelde.HersteldHervormd schreef: ↑30 okt 2024, 22:33 https://youtu.be/83b6rithyNc?feature=shared
Ik kan wel zeggen dat ik Chopins werk behoorlijk goed kan duiden, maar soms hoor ik iets en dan denk ik: Dit is Liszt. Dan blijkt het toch Chopin te zijn. M.a.w. het is niet altijd hetzelfde laken en pak.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zij noemde geen namen. Misschien kan je het programma 'Bar Laat' met Jeroen Pauw even terugkijken.HersteldHervormd schreef: ↑04 nov 2024, 15:05Ik ben dan wel benieuwd naar de suggestie van wie dit werk wél was? Als het Chopins handschrift was en de muziek lijkt in de trend van Chopin te zijn zou ik geen aanwijzing zien om te twijfelen aan de authenticiteit.merel schreef: ↑04 nov 2024, 14:56Vorige week zat bij bij Pauw een pianiste die twijfelde of het echt Chopin was. Het was waarschijnlijk wel zijn handschrift, maar zij noemde het stuk te weinig Chopinesk. Zij speelde het stuk en andere stukken van hem en gaf aan de hand van de stukken aan waarom zij twijfelde.HersteldHervormd schreef: ↑30 okt 2024, 22:33 https://youtu.be/83b6rithyNc?feature=shared
Ik kan wel zeggen dat ik Chopins werk behoorlijk goed kan duiden, maar soms hoor ik iets en dan denk ik: Dit is Liszt. Dan blijkt het toch Chopin te zijn. M.a.w. het is niet altijd hetzelfde laken en pak.
Geen. Alleen zijn de originelen van het rode boek in het faillissement van de eerste uitgever verdwenen en moest alles dus opnieuw gezet worden.Inwoner schreef: ↑04 nov 2024, 12:39Henk J schreef: ↑04 nov 2024, 12:09Die staat wel met een potloodje in mijn agenda ja, de Luther zangavond met Sanderman beviel goed, dat zal met de Psalmen dan ook vast zo zijn.Bourdon16 schreef: ↑01 nov 2024, 18:45 Ik kreeg vandaag een mail dat zijn koraalboek binnenkort opnieuw verschijnt. Hopelijk kunnen de aanbevelingen van gg-lid nog in de uitgave worden verwerkt...
Ik citeer:
Wat zijn precies de inhoudelijke verschillen tussen de heruitgave van dit boek en het oorspronkelijke boek?
~~Soli Deo Gloria~~
-
Echt een superleuk onderdeel van dit programma. Leuk dat de nationale TV hier aandacht aan besteed. Heb er van genoten.merel schreef: ↑04 nov 2024, 15:08Zij noemde geen namen. Misschien kan je het programma 'Bar Laat' met Jeroen Pauw even terugkijken.HersteldHervormd schreef: ↑04 nov 2024, 15:05Ik ben dan wel benieuwd naar de suggestie van wie dit werk wél was? Als het Chopins handschrift was en de muziek lijkt in de trend van Chopin te zijn zou ik geen aanwijzing zien om te twijfelen aan de authenticiteit.merel schreef: ↑04 nov 2024, 14:56Vorige week zat bij bij Pauw een pianiste die twijfelde of het echt Chopin was. Het was waarschijnlijk wel zijn handschrift, maar zij noemde het stuk te weinig Chopinesk. Zij speelde het stuk en andere stukken van hem en gaf aan de hand van de stukken aan waarom zij twijfelde.HersteldHervormd schreef: ↑30 okt 2024, 22:33 https://youtu.be/83b6rithyNc?feature=shared
Je had wel er bij mogen zeggen dat ''een pianiste'' niemand minder dan Iris de Hond was

Eerlijk gezegd begrijp ik dat zij het niet helemaal 100% Chopin vind, dat vind ik namelijk ook niet. Echter, dat betekent niet dat hij het niet geschreven heeft. Het is veel aannemelijker om te denken dat hij bezig is geweest met dit werk en het halverwege heeft laten rusten. Of het niet meer de moeite waard gevonden heeft om het te finetunen. Aangezien vrijwel zeker is dat hij de muziek zelf genoteerd heeft blijft dan zo ongeveer alleen nog de optie over dat een leerling van hem dit gespeeld heeft en dat Chopin het dan opgeschreven heeft. Erg aannemelijk vind ik dat niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ik vond het ook een heel leuk onderdeel. Nu vind ik Jeroen Pauw sowieso de beste interviewer van Nederland. Het is dat ik zijn programma vaak te laat vind, maar ik kijk er graag naar
The King's Singers - Masterpiece (2024) by Paul Drayton
Nieuwe opname
Nieuwe opname
Ik ben momenteel verslingerd aan: Charles-Marie Widor - Symphony No. 5 in F minor