Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

J.C. Philpot

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zit regelmatig onder het gehoor van Kand. R.J. Jansen. Ik hoor bij hem andere geluiden. Niet over hen die buiten zijn, maar over onszelf.

Maar mogelijk is hij een uitzondering wat dat betreft. Ik kan dat niet beoordelen voor de breedte van onze gezindte.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

In ieder geval meldde het ND in een recensie over de boetedag van de GG dat alleen ds. Huijser werkelijk een boetepreek hield voor de kerk zelf. De rest had het vooral over anderen. Dat geldt dan voor de gepubliceerde uiteraard, ik was zelf bij ds. Vreugdenhil, en die had het helemaal niet over anderen, voor zover ik mij herinner.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:In ieder geval meldde het ND in een recensie over de boetedag van de GG dat alleen ds. Huijser werkelijk een boetepreek hield voor de kerk zelf. De rest had het vooral over anderen. Dat geldt dan voor de gepubliceerde uiteraard, ik was zelf bij ds. Vreugdenhil, en die had het helemaal niet over anderen, voor zover ik mij herinner.
Hoe het ND dit heeft bepaald, weet ik niet. Gemakshalve richt ik me dan maar even tot jou. Ik neem aan dat je in je oordeel meeweegt dat het nogal moeilijk is om dit goed te kunnen bepalen. Het lijkt nu alsof je de preek als geluidsbestand in een programmaatje gooit en dat daar vervolgens een score uitkomt, even gechargeerd gezegd. Zo is dat natuurlijk niet.
Maar goed, ik heb eigenlijk niet zoveel zin om hier tegenin te gaan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:Ik zit regelmatig onder het gehoor van Kand. R.J. Jansen. Ik hoor bij hem andere geluiden. Niet over hen die buiten zijn, maar over onszelf.

Maar mogelijk is hij een uitzondering wat dat betreft. Ik kan dat niet beoordelen voor de breedte van onze gezindte.
Ik begreep dat kand. R.J. Jansen, onder de invloed van de heer Kleen van www.dewoesteweg. nl, de kinderdoop verwerpt en nu dopers is geworden. Hoe jammer toch.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zit regelmatig onder het gehoor van Kand. R.J. Jansen. Ik hoor bij hem andere geluiden. Niet over hen die buiten zijn, maar over onszelf.

Ik begreep dat kand. R.J. Jansen, onder de invloed van de heer Kleen van http://www.dewoesteweg. nl, de kinderdoop verwerpt en nu dopers is geworden. Hoe jammer toch.
Serieus?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:In ieder geval meldde het ND in een recensie over de boetedag van de GG dat alleen ds. Huijser werkelijk een boetepreek hield voor de kerk zelf. De rest had het vooral over anderen. Dat geldt dan voor de gepubliceerde uiteraard, ik was zelf bij ds. Vreugdenhil, en die had het helemaal niet over anderen, voor zover ik mij herinner.
Die recensie ken ik ook. Wel opmerkelijk hé, @DDD, dat juist ds. Huijser het niet over anderen had?
Ter illustratie deze alinea: Huijser vraagt in een onthutsende eerlijkheid aan de jongeren: ‘Word je nu jaloers op Gods kinderen? Word je jaloers op de mensen die zich ook in onze gemeente uitgeven voor kinderen van God?’ Waarna hij zich tot de gemeente wendt: ‘Gemeente, dan ligt dat niet aan onze jeugd! Maar jongeren, dan moet ik jullie belijden dat het mijn schuld is!’ Er gaat te weinig van gelovige mensen uit. ‘Wat zijn we vaak meer bezig om met stenen te smijten naar anderen, en onze eigen kerkelijke zuil te polijsten, en zo als de enige ware kerk de wereld in te schuiven!’
Het is wel heel interessant, lezers van dit draadje, om heel deze link te lezen. Er wordt namelijk ook niet mis te verstane manier kritiek geleverd op andere dominees. Een account is eenvoudig per e-mail aan te maken, waarbij je per maand zoveel artikelen gratis kan lezen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 09 nov 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:

Ik begreep dat kand. R.J. Jansen, onder de invloed van de heer Kleen van http://www.dewoesteweg. nl, de kinderdoop verwerpt en nu dopers is geworden. Hoe jammer toch.
Serieus?
Ja, ik mag niet verwijzen, maar één en ander is uitvoerig uit de doeken gedaan op die site. Ik heb het ook gehoord van mensen die er zijn geweest. Het is best verdrietig allemaal, hij is helaas ook niet de enige van de geestelijke leidslieden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

De preek is op zijn eigen site ook na te luisteren. Ik ben er wel een beetje van streek van geweest, moet ik zeggen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Ja, ik mag niet verwijzen, maar één en ander is uitvoerig uit de doeken gedaan op die site. Ik heb het ook gehoord van mensen die er zijn geweest. Het is best verdrietig allemaal, hij is helaas ook niet de enige van de geestelijke leidslieden.
Inmiddels gevonden op het web. Bijzonder.

Maar aan de andere kant in het geheel niet vreemd. Momenteel lees ik de dissertatie van dr. A. Goedvree over het begrip wedergeboorte bij dr. H. Bavinck. Theologisch gezien luistert het allemaal vrij nauw om niet bij de veronderstelde wedergeboorte uit te komen. Het is maar welke variabele je als uitgangspunt wenst te nemen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Ja, ik mag niet verwijzen, maar één en ander is uitvoerig uit de doeken gedaan op die site. Ik heb het ook gehoord van mensen die er zijn geweest. Het is best verdrietig allemaal, hij is helaas ook niet de enige van de geestelijke leidslieden.
Inmiddels gevonden op het web. Bijzonder.

Maar aan de andere kant in het geheel niet vreemd. Momenteel lees ik de dissertatie van dr. A. Goedvree over het begrip wedergeboorte bij dr. H. Bavinck. Theologisch gezien luistert het allemaal vrij nauw om niet bij de veronderstelde wedergeboorte uit te komen. Het is maar welke variabele je als uitgangspunt wenst te nemen.
Die snap ik niet zo. Hij maakt echt een duidelijke keuze van opgevoed te zijn bij de kinderdoop, naar een verwerper van de kinderdoop.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Die snap ik niet zo. Hij maakt echt een duidelijke keuze van opgevoed te zijn bij de kinderdoop, naar een verwerper van de kinderdoop.
Ik zit in de relativeringsmodus, vandaag.

Het feit dat hij radicale keuzes maakt, zat tot nu toe altijd al in zijn prediking opgesloten. Ik verbaas me daar niet over. Onze gezindte baart haar eigen kinderen. We voeden onze kinderen wel op in radicaliteit (tot op de wortel) maar niet in evenwichtigheid.

De route van dr. A. Kuyper is in wezen niet anders dan wat hier gebeurt. De Schrift wordt niet in zijn totaliteit verzamelt en gewogen, maar de ene tekst wordt boven de andere gesteld en in een logische conclusie gegoten.

Evengoed kan een dergelijke bekering emotioneel bijzonder binnenkomen.
J.C. Philpot

Erasmiaan schreef: Die snap ik niet zo. Hij maakt echt een duidelijke keuze van opgevoed te zijn bij de kinderdoop, naar een verwerper van de kinderdoop.
Het is de vraag of je daar een keus in kunt maken. Een overtuiging groeit.

Ook Philpot en Spurgeon zijn overigens met de kinderdoop opgegroeid. De prediking van Kand. Jansen heeft verder nog dezelfde afsnijdende en bijbelse inhoud, en ik zal hem dus nog vaak beluisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Erasmiaan schreef: Die snap ik niet zo. Hij maakt echt een duidelijke keuze van opgevoed te zijn bij de kinderdoop, naar een verwerper van de kinderdoop.
Het is de vraag of je daar een keus in kunt maken. Een overtuiging groeit.

Ook Philpot en Spurgeon zijn overigens met de kinderdoop opgegroeid. De prediking van Kand. Jansen heeft verder nog dezelfde afsnijdende en bijbelse inhoud, en ik zal hem dus nog vaak beluisteren.
Spurgeon heeft zich (opnieuw) laten dopen op zestien jarige leeftijd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Kand. Jansen ook?!?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Jantje schreef:Kand. Jansen ook?!?
Meer wil ik er niet over zeggen op een publiek forum, maar het antwoord is nee. Dus dergelijke geruchten (als ze er zijn) kunnen van de hand gewezen worden.

George Whitefield
Gesloten