Vraag (algemeen)

Job

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 27 apr 2023, 13:51
Job schreef: 27 apr 2023, 13:47
Zeeuw schreef: 27 apr 2023, 13:38 Dat tweede, het zijn anderen die gewoon vertellen dat ze, en de koning, waarderen dat je je inzet voor de maatschappij.
Doet wel en zie niet om betekent 'doe wat goed is, zonder te wachten op een bedankje'. Als mensen jaren vrijwilligerswerk doen, is het wel heel duidelijk dat ze dit niet doen vanwege een lintje.
Ik doe wat dingen als vrijwilliger en krijg daarvoor zo af en toe een pakketje als waardering. Ik vind dat leuk. Het hoeft niet, ik doe het er niet voor, maar als het komt is dat aardig.
Klopt, je doet zoiets uit liefde en vermoedelijk in alle bescheidenheid. Juist door een lintje te krijgen zou je kunnen gaan omzien. Je komt in de krant, je verdiensten worden uitgemeten. Vind ik een risico, mijn hoogmoedige hart kennende.

Net als GG-lid zou ik de decoratie werkelijk niet kunnen ophouden. Weigeren vind ik persoonlijk niet netjes richting de koning, maar een minuut ophouden, nee, dat zou me niet lukken.

Maar gelukkig hoef ik me er geen enkele zorg om te maken :sweat
Ik denk, als het je lukt om 35 jaar vrijwilligerswerk op de achtergrond te doen, het je ook echt niet gebeurt dat je ineens door 1 lintje de hoogte inschiet Job. Er staat 1 dag een heel klein stukje in de krant. De dag erna staan er weer andere dingen in.
Ik ken inmiddels best wat mensen die een onderscheiding kregen en niemand is ineens heel hoogmoedig geworden. Vaak wel verrast, omdat het voor hen gewoon zo vanzelfsprekend was zich vrijwillig in te zetten.

Als ik op mijn werk een compliment krijg voor wat ik heb gedaan, vind ik dat bv ook leuk om te horen. Ik deed het niet daarvoor, ik zet me altijd in, maar als iemand dan zegt dat het goed was, fijn.
Daar word je dan toch niet hoogmoedig van?
Het hoeft toch niet om een structurele karakterverandering te gaan om het zondig te doen zijn?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 27 apr 2023, 13:56
Zeeuw schreef: 27 apr 2023, 13:51
Job schreef: 27 apr 2023, 13:47
Zeeuw schreef: 27 apr 2023, 13:38 Dat tweede, het zijn anderen die gewoon vertellen dat ze, en de koning, waarderen dat je je inzet voor de maatschappij.
Doet wel en zie niet om betekent 'doe wat goed is, zonder te wachten op een bedankje'. Als mensen jaren vrijwilligerswerk doen, is het wel heel duidelijk dat ze dit niet doen vanwege een lintje.
Ik doe wat dingen als vrijwilliger en krijg daarvoor zo af en toe een pakketje als waardering. Ik vind dat leuk. Het hoeft niet, ik doe het er niet voor, maar als het komt is dat aardig.
Klopt, je doet zoiets uit liefde en vermoedelijk in alle bescheidenheid. Juist door een lintje te krijgen zou je kunnen gaan omzien. Je komt in de krant, je verdiensten worden uitgemeten. Vind ik een risico, mijn hoogmoedige hart kennende.

Net als GG-lid zou ik de decoratie werkelijk niet kunnen ophouden. Weigeren vind ik persoonlijk niet netjes richting de koning, maar een minuut ophouden, nee, dat zou me niet lukken.

Maar gelukkig hoef ik me er geen enkele zorg om te maken :sweat
Ik denk, als het je lukt om 35 jaar vrijwilligerswerk op de achtergrond te doen, het je ook echt niet gebeurt dat je ineens door 1 lintje de hoogte inschiet Job. Er staat 1 dag een heel klein stukje in de krant. De dag erna staan er weer andere dingen in.
Ik ken inmiddels best wat mensen die een onderscheiding kregen en niemand is ineens heel hoogmoedig geworden. Vaak wel verrast, omdat het voor hen gewoon zo vanzelfsprekend was zich vrijwillig in te zetten.

Als ik op mijn werk een compliment krijg voor wat ik heb gedaan, vind ik dat bv ook leuk om te horen. Ik deed het niet daarvoor, ik zet me altijd in, maar als iemand dan zegt dat het goed was, fijn.
Daar word je dan toch niet hoogmoedig van?
Het hoeft toch niet om een structurele karakterverandering te gaan om het zondig te doen zijn?
Ik begrijp niet wat er zondig zou moeten zijn.
Job

Bericht door Job »

Hoogmoed, onze aartszonde.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 27 apr 2023, 14:04 Hoogmoed, onze aartszonde.
Zoals ik schreef: als je vele jaren iets vrijwilligs doet, dan verwacht ik niet dat je hoogmoedig wordt van een lintje na zoveel tijd.
Dan ben je het waarschijnlijk al lang en zul je er veel vaker mee te kampen hebben. Dat staat voor mij los van waardering voor vele jaren betoonde inzet.
Job

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 27 apr 2023, 14:10
Zoals ik schreef: als je vele jaren iets vrijwilligs doet, dan verwacht ik niet dat je hoogmoedig wordt van een lintje na zoveel tijd.
Dan ben je het waarschijnlijk al lang en zul je er veel vaker mee te kampen hebben. Dat staat voor mij los van waardering voor vele jaren betoonde inzet.
Mijns inziens hoeven we niet meer hoogmoedig te worden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 27 apr 2023, 14:14
Ik ken genoeg zachtmoedigen met weinig neiging tot hoogmoedigheid. Ik schaar mezelf er niet onder overigens.
Job

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 27 apr 2023, 14:16
Job schreef: 27 apr 2023, 14:14
Ik ken genoeg zachtmoedigen met weinig neiging tot hoogmoedigheid. Ik schaar mezelf er niet onder overigens.
Ik sta er anders in, maar heb weinig zin om droge theologische rechtzinnigheden op te lepelen, en ik kan daarenboven niet in andermans hart kijken. Daarom hou ik het erbij. Ik denk dat wij dit verschillend zien.
helma

Bericht door helma »

Job schreef:
Job..de hoogmoed sijpelt altijd door onze keuzes heen. Zelfs door de keus om niet gedecoreerd te willen worden.
Laat het maar een spanningsveld blijven. Misschien is juist de oprispende hoogmoed tijdens een decoratie reden tot verootmoediging.

KDD

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef: 27 apr 2023, 13:03 Ik zou geen lintje willen krijgen, op geen enkele wijze of vanwege welke reden dan ook.
het is wel Bijbels volgens mij:

Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben; (Rom. 13)

KT:
16 Dat is, wilt gij vrij zijn van de vrees om van hen gestraft te worden.
17 Dat is, van hen geprezen worden, en met vergelding vereerd. Want het ambt der overheid is, niet alleen het kwade te straffen, maar ook het goede te belonen; door welke twee zaken als door zenuwen het lichaam van den staat samengebonden en bijeengehouden wordt.
refo

Bericht door refo »

Welnee. Dat is ongehoorzaamheid. Het is hoogmoed om hoogmoed de aartszonde te noemen. Dat leidt de aandacht af van de ongehoorzaamheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 27 apr 2023, 13:19
GerefGemeente-lid schreef: 27 apr 2023, 13:03 Ik zou geen lintje willen krijgen, op geen enkele wijze of vanwege welke reden dan ook.
Dat hoor ik vaker. Ik weet ook van iemand die hem weer ingeleverd heeft.
Ik hoor dat ook vaker.
Maar als ze er eenmaal toch een hebben, dan dragen ze het zelfs op hun zwembroek.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 27 apr 2023, 16:08
Welnee. Dat is ongehoorzaamheid. Het is hoogmoed om hoogmoed de aartszonde te noemen. Dat leidt de aandacht af van de ongehoorzaamheid.
Ongehoorzaamheid? Ik ben altijd geleerd dat het ongeloof is.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

KDD schreef: 27 apr 2023, 15:33
het is wel Bijbels volgens mij:

Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben; (Rom. 13)

KT:
16 Dat is, wilt gij vrij zijn van de vrees om van hen gestraft te worden.
17 Dat is, van hen geprezen worden, en met vergelding vereerd. Want het ambt der overheid is, niet alleen het kwade te straffen, maar ook het goede te belonen; door welke twee zaken als door zenuwen het lichaam van den staat samengebonden en bijeengehouden wordt.
Mooi. Ik denk dat het een kwalijke zaak is wanneer we het goede te veel van kanttekeningen willen voorzien.
Job

Bericht door Job »

helma schreef: 27 apr 2023, 14:52
Job schreef:
Job..de hoogmoed sijpelt altijd door onze keuzes heen. Zelfs door de keus om niet gedecoreerd te willen worden.
Laat het maar een spanningsveld blijven. Misschien is juist de oprispende hoogmoed tijdens een decoratie reden tot verootmoediging.
Daar heb je helemaal gelijk in, Helma. Een spanningsveld, dat is een treffend woord voor de onuitroeibare hoogmoed in m'n hart met z'n duizend verschijningsvormen.

Het is treffend dat de Evangeliën, bijzonder het lijdensevangelie, voortdurend zo'n ootmoedige Jezus laten zien.
Bruna

Bericht door Bruna »

Job schreef: 27 apr 2023, 12:35
MGG schreef: 27 apr 2023, 01:12
Ik weet dat er kerkenraden zijn die ambstdragers aandragen. Een lintje krijgen is appeltje eitje. Volgens mij is 15 jaar in een kerkenraad zitten al genoeg. In veel rechterflank gemeente komt een aanzienlijk deel van de kerkenraad in aanmerking voor lintje.
Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Bij ons wordt 25 jaar aangehouden voor kerkenraad. We leggen de lat wat hoger.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Plaats reactie