Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Wel met aardappelen, maar in verhouding niet zo heel veel. Ik zou zelf meer groente in het gerecht doen en dan de aardappelen voor de overige familie bestemmen.

2 aubergines in dunne plakken
Olijfolie
8 aardappelen geschild in dunne plakjes
2 uien
1 winterwortel in kleine stukjes
700 gr rundergehakt
100 ml vlees bouillon
2 tenen knoflook
1 theelepel paprikapoeder
2 eetlepels platte peterselie
5 eieren
500 melk
Sesamzaad

Aubergines met zout bestrooien en apart zetten. Aardappelplakjes per kant 2 min bakken in olie. Aardappeltjes uit de pan halen en wortel en ui in hetzelfde vet bakken. Gehakt met knoflook toevoegen. Vlees rul bakken, bouillon en kruiden toevoegen. Gehaktmengsel apart zetten.
Aubergineplakken droog deppen en elke kant in olijfolie bakken.
Oven voorverwarmen op 180C
De helft vd aardappel over de bodem van de oven schaal. Daarover de helft vh gehakt en een laagje aubergine. Weer gehakt en aubergine. Als laatste aardappels.
Eieren loskloppen met melk, zout en peper. Over gerecht gieten en bestrooien met sesamzaad. Bak de moussaka 45 min in de oven.

Persoonlijk vind ik de verhouding groente onvoldoende. Ik zou veel meer groente doen bv. extra aubergine, stukjes paprika en tomaat en extra wortel aan gehaktmengsel toevoegen en evt wat minder vlees
merel

Bericht door merel »

Gisteren de lasagne gemaakt die als eerste op de site van smakelijck staat Erg lekker! echt een aanrader. Vandaag staat er bloemkool met sudderlappen op het menu.
Deze week wil ik ook eens de prei/venkelsoep gaan proberen ( eveneens van smakelijck). ben erg benieuwd hoe deze smaakt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Inmiddels een lekker (dacht ik) recept gemaakt met aubergines maar het is namens de overige gezinsleden niet voor herhaling vatbaar!
Ze hebben allemaal netjes hun bordje leeggegeten maar ze onthielden me waar ze het naar vonden smaken
Nou ja niet geprobeerd is altijd mis, dus aubergines worden hier niet meer gekocht
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Inmiddels een lekker (dacht ikAfbeelding) recept gemaakt met aubergines maar het is namens de overige gezinsleden niet voor herhaling vatbaar!
Ze hebben allemaal netjes hun bordje leeggegeten maar ze onthielden me waar ze het naar vonden smakenAfbeelding
Nou ja niet geprobeerd is altijd mis, dus aubergines worden hier niet meer gekochtAfbeelding
Ik heb aubergines op verschillende manieren klaargemaakt, maar het wil ons ook niet echt bekoren.
Niet echt vies, maar het is zeker geen eerste of tweede keus.
Ik vind de courgette veelzijdiger en smakelijker. Al is dit misschien geen vergelijk.
Vanavond wordt het broccolirijst, roergebakken met diverse groenten en runderreepjes provencaals gekruid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Gebakken vind ik aubergines best lekker, met peper en zout.
Vandaag eten we aardappels, bloemkool en komkommer. En keus tussen gekookte kabeljauwfilet met botersaus of rundersaucijs. Als dessert verse fruitsalade
refo

Bericht door refo »

Aubergines in plakken snijden en bestrooien met (zee)zout. Op stapeltjes zetten en er iets opzetten. Het vocht komt zo los. Dan afdeppen en de smaak is al een stuk beter.
Orchidee

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

refo schreef:Aubergines in plakken snijden en bestrooien met (zee)zout. Op stapeltjes zetten en er iets opzetten. Het vocht komt zo los. Dan afdeppen en de smaak is al een stuk beter.
Hé dat had ik precies gedaan maar wij vonden het echt niet lekker!
Courgettes zijn meer aan ons besteed, daar kan je veel meeAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

Maar dat smaakt nergens naar: louter maagvulling.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Maar dat smaakt nergens naar: louter maagvulling.
Dat komt me bekend voor! Dus ongeveer net zo als dit:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ie#p730724
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Ik eet het vaak samen in gerechten. Dus ratatouille over couscous ofzo op warme dagen. Of samen verwerkt in een lasagne. Courgette en aubergine alleen als hoofdgroente vind ik niet zo lekker.

Voor vandaag heb ik de prei venkel soep klaarstaan. Ik ben erg benieuwd. Eerlijk gezegd vond ik het er niet lekker uitzien. Misschien verrast de smaak mij wel enorm :D
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik heb wel eens courgettesoep gemaakt, maar de smaak komt van de boursin die er royaal doorheen gaat.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zomers eten wij regelmatig gevulde courgettes.
En als extra groente bij pastagerechten is het ook heerlijk!
Of als bijgerecht gegrild.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Courgettesoep:

4 courgettes
1 liter bouillon van tablet
1 ui
1 klein potje pesto
6 sprieten bieslook

Bereidingswijze:

1. Snijd de ui fijn.
2. De courgette goed wassen en deze in blokjes snijden.
3. De ui fruiten in de pesto. Voeg daarna de courgette toe samen met de bouillon en dit in 15 minuten gaarkoken.
4. De bieslook wassen en deze in kleine sprieten knippen.
5. Pureer de courgettemassa met een staafmixer.
6. Breng de soep opnieuw aan de kook en garneer met bieslook

Voorbeeldje van gezonde smaakvolle soep.
Dodo

Bericht door Dodo »

Deze ga ik nog een keer een kans geven. Hoewel het waarschijnlijk meer pesto-soep is dan courgettesoep...
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik eet het vaak samen in gerechten. Dus ratatouille over couscous ofzo op warme dagen. Of samen verwerkt in een lasagne. Courgette en aubergine alleen als hoofdgroente vind ik niet zo lekker.

Voor vandaag heb ik de prei venkel soep klaarstaan. Ik ben erg benieuwd. Eerlijk gezegd vond ik het er niet lekker uitzien. Misschien verrast de smaak mij wel enorm :D
Proef je niet tijdens het koken?
Orchidee schreef:En als extra groente bij pastagerechten is het ook heerlijk!
Ik rasp hem grof en doe het over een plaatpizza. Of ik schaaf er lange linten van.
In een roerbakschotel is het ook heerlijk, schijnen veel vezels in te zitten, zeker als je de schil laat zitten.
Dodo schreef:Ik heb wel eens courgettesoep gemaakt, maar de smaak komt van de boursin die er royaal doorheen gaat.
Ik maak wel eens een groene groentensoep van restantjes of een minder mooie courgette (met plekjes)
Als ik een zak gemengde paprika's koop, blijft de groene altijd over, die verwerk ik dan ook in de soep.
Staafmixer erdoor en klaar.
Dan heb je geen boursin nodig hoor. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie