Ben zo blij dat ik de Saambinder niet meer heb. Dan hoef ik me hieraan ook niet meer te irriteren.Tom schreef: ↑04 jul 2025, 19:57 Ik heb grote moeite met het artikel van ds. Van Dieren in de Saambinder over uiterlijkheden. In zijn bijdrage wordt kritisch gesproken over zaken als een "spijkerbroek bij de Heilige Doop", "witte sneakers tijdens het Heilig Avondmaal", en zelfs de mogelijkheid dat ambtsdragers in de toekomst zonder stropdas verschijnen. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de redactie heeft besloten dit stuk te plaatsen in een blad dat zou moeten samenbinden.
Zelf kerk ik in een rechtse behoudende gemeente, gelegen in een echt boerengebied, waar mensen zich eenvoudig maar netjes kleden. Bij de doop dragen vaders soms hun mooiste – en ja, ook nette – spijkerbroek. Want men is hier eenvoudig. Toch lijkt ds. Van Dieren daar geen ruimte voor te zien. En wat te denken van veel midden- en linksere gemeenten, waar het dragen van witte sneakers onder nette kleding, zoals pakken en jurken, heel gebruikelijk is? Het is simpelweg de mode onder jongere mensen wereldwijd en Bijbels gezien zie ik niets fouts....
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Duivensport is topsport waar veel geld in omgaat. Topduiven brengen veel geld op, maar ook bij de wedstrijden wordt volop geld ingezet op de potentiële snelvliegers.De Rijssenaar schreef:
@DDD: Ik weet ook het fijne er niet van, maar volgens mij zit het in het wedstrijd element ofzo ..Maar zulke dingen kunnen per plaats /kerk ook weer verschillen.
Wat mij betreft zie ik mijn jongens liever een balletje trappen bij excelsior31, maar met lidmaatschap van een sportclub mag je hier geen belijdenis doen.
Kom volgende week donderdagavond eens langs in Sion. Neem dit weekend Johannes 9 vast goed door.De Rijssenaar schreef:Ze hebben anders veel mooie filmpjes. Hier ook weer een kort filmpje over het bidden om een nieuw hart! Dit is nu heldere taal. Niet onduidelijk, maar heel begrijpelijk en liefdevol.
https://youtu.be/9lwnJ5FBT5E?si=rid7N3VAQCiw9VZ6
Vraag me wel af waarom er zo’n rood licht nodig is. Maar wat ik tot nu toe zie vind ik de inhoud best goed! Dat is het belangrijkst
https://www.geloofstoerustingrijssen.nl ... nke-bij-gt
Ik zou benieuwd zijn wat maakt dat een sporter geen belijdenis mag doen, maar een ongelovige wel.newton schreef: ↑04 jul 2025, 20:47Duivensport is topsport waar veel geld in omgaat. Topduiven brengen veel geld op, maar ook bij de wedstrijden wordt volop geld ingezet op de potentiële snelvliegers.De Rijssenaar schreef:
@DDD: Ik weet ook het fijne er niet van, maar volgens mij zit het in het wedstrijd element ofzo ..Maar zulke dingen kunnen per plaats /kerk ook weer verschillen.
Wat mij betreft zie ik mijn jongens liever een balletje trappen bij excelsior31, maar met lidmaatschap van een sportclub mag je hier geen belijdenis doen.
Waar is Ten Brinke voorgegaan in een GG dienst?newton schreef: ↑04 jul 2025, 20:54Kom volgende week donderdagavond eens langs in Sion. Neem dit weekend Johannes 9 vast goed door.De Rijssenaar schreef:Ze hebben anders veel mooie filmpjes. Hier ook weer een kort filmpje over het bidden om een nieuw hart! Dit is nu heldere taal. Niet onduidelijk, maar heel begrijpelijk en liefdevol.
Vraag me wel af waarom er zo’n rood licht nodig is. Maar wat ik tot nu toe zie vind ik de inhoud best goed! Dat is het belangrijkst
Het competitie element is volgens mij het grootste bezwaar tegen lidmaatschap van een sportvereniging.Ararat schreef:Ik zou benieuwd zijn wat maakt dat een sporter geen belijdenis mag doen, maar een ongelovige wel.newton schreef: ↑04 jul 2025, 20:47Duivensport is topsport waar veel geld in omgaat. Topduiven brengen veel geld op, maar ook bij de wedstrijden wordt volop geld ingezet op de potentiële snelvliegers.De Rijssenaar schreef:
Geen idee. Ik gaf een linkje naar een geloofstoerusting avond waar Ten Brinke voorgaat. Die avond wordt niet in een gebouw van de GG gehouden.Job schreef: Waar is Ten Brinke voorgegaan in een GG dienst?
-
Wees niet bang, dat is volgens mij nog nooit gebeurd. Wel heeft hij de rouwdienst van zijn opa geleid, maar dat is geen kerkdienst. Hij zou overigens van mij best in de GG voor mogen gaan. Zolang zulke zaken niet mogen moeten we dergelijke predikanten zelf maar opzoeken.Job schreef: ↑04 jul 2025, 21:32Waar is Ten Brinke voorgegaan in een GG dienst?newton schreef: ↑04 jul 2025, 20:54Kom volgende week donderdagavond eens langs in Sion. Neem dit weekend Johannes 9 vast goed door.De Rijssenaar schreef:Ze hebben anders veel mooie filmpjes. Hier ook weer een kort filmpje over het bidden om een nieuw hart! Dit is nu heldere taal. Niet onduidelijk, maar heel begrijpelijk en liefdevol.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
-
Mogelijke argumenten zijn vluchten op zondag of dierenwelzijn.DDD schreef: ↑04 jul 2025, 18:07Wat is er mis met duivensport? Mijn broers hebben dat jaren gedaan? Nooit gehoord van enige principiële bezwaren.De Rijssenaar schreef: ↑04 jul 2025, 17:38Klopt wel een beetje. Op catechisatie vind je niet echt antwoord als je vragen hebt hoe je tot geloof komt en hoe je echt zekerheid krijgt. Het gaat meer over de leer, en daar kun je wel wat over vragen. Het is ook niet gebruikelijk om echt persoonlijke vragen te stellen hoe je tot geloof komt.. er wordt vanuit gegaan dat je daar niet echt mee bezig bent. De vragen zijn meer uiterlijk van aard: waarom geen broek, geen duivensport, geen games. Of hoe je moet reageren op mensen die zeggen dat je moet geloven, op evangelische mensen of mensen die naar PKN gaan. Dat is natuurlijk niet het echte… En je hebt ook nog druk vanuit de groep, want als je je wel persoonlijke vraag zou stellen die er echt toe doet dan wordt je er raar op aan gekeken. Dus daarom durven mensen ook niet snel wat te vragen. Echt inhoudelijke vragen dan…Rido91 schreef: ↑03 jul 2025, 23:55Toch herken ik dit wel wat De Rijssenaar zegt vanuit vroeger en zie ik dit zeker niet als tegenstrijdigheid. Als ik het even persoonlijk maak: als er bij ons vroeger op catechisatie soms wat kritische vragen werden gesteld (die je als jongere zeker hebt) die alleen maar beantwoord werden met wat dooddoeners of meer onduidelijkheid over de zaak scheppen dan er was voor je de vraag stelde werd je toch wel geacht om niet door te vragen. Anders bestond de mogelijkheid toch wel dat er een antwoord kwam als: 'Gods volk leert het wel anders' , 'ken je er zelf al wat van?' , etc. Je kreeg op zn minst het gevoel dat je een grote zonde deed.
En ja, dan wordt je de mond wel gesnoerd als je zelf zoekende bent en zeker als jongere zijnde. Zeker tegenover een ambtsdrager die niet naast, maar boven de jongeren gaat staan!
Op een bepaald moment kan ik mij wel voorstellen dat je het gevoel krijgt dat ze je als een lastpak gaan zien bij zo'n benadering
Maar het kan ook wel anders. Maar dit is mij beeld. Ik hoor van vrienden dat bijvoorbeeld bij ds. Janse wel makkelijk is om te vragen. Tkan ook aan groep, type dominee liggen en cultuur liggen.
Klopt het dat ds. Van Dieren bezwaar heeft tegen witte schoenen? Dat is toch wel heel ironisch. Witte schoenen onder een donkerblauw of zwart pak is toch wel zeker heel nette kleding. Ik geloof niet dat dat in rechtse gemeenten niet gebeurt. Het is een prima keuze voor een bruiloft en zeker ook voor een kerkdienst.Tom schreef: ↑04 jul 2025, 19:57 Ik heb grote moeite met het artikel van ds. Van Dieren in de Saambinder over uiterlijkheden. In zijn bijdrage wordt kritisch gesproken over zaken als een "spijkerbroek bij de Heilige Doop", "witte sneakers tijdens het Heilig Avondmaal", en zelfs de mogelijkheid dat ambtsdragers in de toekomst zonder stropdas verschijnen. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de redactie heeft besloten dit stuk te plaatsen in een blad dat zou moeten samenbinden.
Zelf kerk ik in een rechtse behoudende gemeente, gelegen in een echt boerengebied, waar mensen zich eenvoudig maar netjes kleden. Bij de doop dragen vaders soms hun mooiste – en ja, ook nette – spijkerbroek. Want men is hier eenvoudig. Toch lijkt ds. Van Dieren daar geen ruimte voor te zien. En wat te denken van veel midden- en linksere gemeenten, waar het dragen van witte sneakers onder nette kleding, zoals pakken en jurken, heel gebruikelijk is? Het is simpelweg de mode onder jongere mensen wereldwijd en Bijbels gezien zie ik niets fouts....
Het zou tijd worden voor een apart draadje over de Saambinder. Er staat soms zoveel wonderlijks in, dat het zonder meer het bespreken waard zou zijn.
Onlangs nog over ambtsdragers die bij hun ambtelijke werk in een zwart pak zouden moeten lopen. Als je dan in een gemeente zit waar al sinds tientallen jaren (misschien wel altijd) ambtsdragers huisbezoek in een net donker pak afleggen en naar feestjes gewoon casual komen, dan is dat toch wel een beetje vervreemdend. Maar erger nog, het is ongemotiveerd uniformerend.
Aan de andere kant: misschien is het ook maar goed dat dwalingen op klompen aangekondigd worden. In een samenleving waarin niemand een stropdas draagt (dat is nu niet trouwens) zou het bespottelijk zijn als ambtsdragers wel met zo'n ding naar de kerk komen. Maar goed, je ziet dan maar dat zo'n dominee eigenlijk niet in de GG thuishoort maar in de OGG. Die zijn immers onder meer zelfstandig gebleven vanwege de kuitbroek met steek.
Maar het probleem met zulke artikelen is, dat de persoonlijke opinies van de scribent een soort kerkachtige status krijgen.
Dat is trouwens toch ook ongelofelijk. Daar zou de classis zich eens over moeten uitspreken.newton schreef: ↑04 jul 2025, 20:47Duivensport is topsport waar veel geld in omgaat. Topduiven brengen veel geld op, maar ook bij de wedstrijden wordt volop geld ingezet op de potentiële snelvliegers.De Rijssenaar schreef:
Waarom zouden ze dat in deze aankondiging zetten dan? Omdat het in Rijssen is en daar veeeele gergemmers zitten?JvW schreef: ↑04 jul 2025, 21:45Wees niet bang, dat is volgens mij nog nooit gebeurd. Wel heeft hij de rouwdienst van zijn opa geleid, maar dat is geen kerkdienst. Hij zou overigens van mij best in de GG voor mogen gaan. Zolang zulke zaken niet mogen moeten we dergelijke predikanten zelf maar opzoeken.Job schreef: ↑04 jul 2025, 21:32Waar is Ten Brinke voorgegaan in een GG dienst?newton schreef: ↑04 jul 2025, 20:54Kom volgende week donderdagavond eens langs in Sion. Neem dit weekend Johannes 9 vast goed door.De Rijssenaar schreef:Ze hebben anders veel mooie filmpjes. Hier ook weer een kort filmpje over het bidden om een nieuw hart! Dit is nu heldere taal. Niet onduidelijk, maar heel begrijpelijk en liefdevol.
Ik lees wel eens wat van hem in Visie, en hoor hem wel eens bij Nederland Zingt. Ik zou er geen probleem mee hebben als hij bij mij in de kerk zou voorgaan. Zijn preken passen prima binnen de GG.JvW schreef: ↑04 jul 2025, 21:45Wees niet bang, dat is volgens mij nog nooit gebeurd. Wel heeft hij de rouwdienst van zijn opa geleid, maar dat is geen kerkdienst. Hij zou overigens van mij best in de GG voor mogen gaan. Zolang zulke zaken niet mogen moeten we dergelijke predikanten zelf maar opzoeken.Job schreef: ↑04 jul 2025, 21:32Waar is Ten Brinke voorgegaan in een GG dienst?newton schreef: ↑04 jul 2025, 20:54Kom volgende week donderdagavond eens langs in Sion. Neem dit weekend Johannes 9 vast goed door.De Rijssenaar schreef:Ze hebben anders veel mooie filmpjes. Hier ook weer een kort filmpje over het bidden om een nieuw hart! Dit is nu heldere taal. Niet onduidelijk, maar heel begrijpelijk en liefdevol.
-
De vervuiling in dit draadje is gigantisch. Maar het positieve is dat de klacht dat elk draadje gekaapt wordt met berichten over de GG al een poos niet gehoord is.