Nou, raadsleden is volgens mij nog redelijk gangbaar toch? Van mij hoeft dat automatisme ook niet.Hendrikus schreef: ↑26 apr 2023, 22:57
Bij ons kwam 75% van de gedecoreerden vandaag uit de reformatorische hoek, één is organist in de GGiN, dus dat er weinig refo en zeker weinig ter rechterzijde van de GG een lintje krijgen is m.i. geen juiste inschatting.
Uiteindelijk werkt het zo dat je een lintje krijgt wanneer je daarvoor door anderen wordt voorgedragen. Dus een actief bestuur uit refokring kan een heleboel gelijkgezinden voordragen voor een lintje. En anderen, die minstens even actief zijn maar géén achterban hebben waar het voordragen voor een lintje gebruikelijk is, vallen buiten de prijzen.
Ik denk dat het goed is dat het automatisme er inmiddels een beetje af is: raadsleden of ambtenaren die bij hun vertrek automatisch een lintje krijgen, dat was vroeger heel normaal, maar dat is voorbij. Tegenwoordig gaat het vooral om mensen die vrijwilligerswerk hebben gedaan.
Ik geloof dat ik mijn draaginsigne behorend bij de koninklijke onderscheiding nog nooit gedragen heb. Volgens protocol hoor je dan een kostuum met stropdas te dragen, en dat is voor mij geen gangbare outfit.
Mijn kerkelijke onderscheiding draag ik daarentegen elke zondag.
Vraag (algemeen)
Re: Vraag (algemeen)
Klinkt als een goed geslaagde en ook terechte actie.Zeeuw schreef: ↑27 apr 2023, 12:38Ik heb gisteren, voor het eerst, een lintje voor iemand geregeld. Een waardering voor vele jaren vrijwilligerswerk. De gedecoreerden geven zelf geen speech. De persoon waarvoor ik het regelde, geeft op veel momenten getuigenis van Gods hulp. Hij vond het een erg mooie verrassing, zo ineens zijn hele familie te zien, waar hij dacht voor iemand anders te komen. Uiteraard nooit vrijwilligerswerk gedaan voor een lintje, maar wel vele jaren veel voor anderen, belangeloos, betekend.Job schreef: ↑26 apr 2023, 22:17 Een aantal vragen.
Wat vinden jullie in Bijbels licht van koninklijke onderscheidingen? Hoe moet/mag je ernaar kijken? Er zelf weleens iemand voor aangemeld? Hoe zou je het vinden als er voor jou één werd aangevraagd? Klopt het dat er zelden mensen worden gedecoreerd die zich zeg maar, grof ingeschat, ter rechterzijde van de gereformeerde gemeenten positioneren?
Ik stel deze vragen niet vanuit een negatief grondbeginsel hoor. Ik wil het hele gebeuren vooral zien als iets van in het zonnetje gezet worden. Gun het alle gedecoreerden van harte. Ik vind ook beslist dat we in onze reformatorische kring meer ruimte mogen maken voor het openlijk waarderen van elkaar.
Daarnaast een enkele kanttekening. Ik moet altijd denken aan de kroon die gezaligden in de hemel niet op hun hoofd houden, omdat ze de Heere de eer willen geven, volgens mij niet alleen voor de zaligheid, maar voor alles in hun leven: Zijn leiding. Ik ben er nooit bij geweest, maar houden gedecoreerden zelf ook een speech bij de huldiging? Wat zou het mooi zijn als er op zulke momenten getuigenis mag worden gegeven van de hulp en kracht van de grote Helper.
Voor anderen vind ik het, zo op afstand, best aardig als ze een lintje krijgen, maar persoonlijk, voor mijzelf, zou ik het heel erg ingewikkeld vinden.
-
- Verbannen
Ik zou geen lintje willen krijgen, op geen enkele wijze of vanwege welke reden dan ook.
Ja, was erg mooi. Wat ik dan ook weer mooi vond, was dat we in een volle kerk, met ook best wat onkerkelijken, het 6e couplet van het Wilhelmus zongen.Job schreef: ↑27 apr 2023, 12:54Klinkt als een goed geslaagde en ook terechte actie.Zeeuw schreef: ↑27 apr 2023, 12:38Ik heb gisteren, voor het eerst, een lintje voor iemand geregeld. Een waardering voor vele jaren vrijwilligerswerk. De gedecoreerden geven zelf geen speech. De persoon waarvoor ik het regelde, geeft op veel momenten getuigenis van Gods hulp. Hij vond het een erg mooie verrassing, zo ineens zijn hele familie te zien, waar hij dacht voor iemand anders te komen. Uiteraard nooit vrijwilligerswerk gedaan voor een lintje, maar wel vele jaren veel voor anderen, belangeloos, betekend.Job schreef: ↑26 apr 2023, 22:17 Een aantal vragen.
Wat vinden jullie in Bijbels licht van koninklijke onderscheidingen? Hoe moet/mag je ernaar kijken? Er zelf weleens iemand voor aangemeld? Hoe zou je het vinden als er voor jou één werd aangevraagd? Klopt het dat er zelden mensen worden gedecoreerd die zich zeg maar, grof ingeschat, ter rechterzijde van de gereformeerde gemeenten positioneren?
Ik stel deze vragen niet vanuit een negatief grondbeginsel hoor. Ik wil het hele gebeuren vooral zien als iets van in het zonnetje gezet worden. Gun het alle gedecoreerden van harte. Ik vind ook beslist dat we in onze reformatorische kring meer ruimte mogen maken voor het openlijk waarderen van elkaar.
Daarnaast een enkele kanttekening. Ik moet altijd denken aan de kroon die gezaligden in de hemel niet op hun hoofd houden, omdat ze de Heere de eer willen geven, volgens mij niet alleen voor de zaligheid, maar voor alles in hun leven: Zijn leiding. Ik ben er nooit bij geweest, maar houden gedecoreerden zelf ook een speech bij de huldiging? Wat zou het mooi zijn als er op zulke momenten getuigenis mag worden gegeven van de hulp en kracht van de grote Helper.
Voor anderen vind ik het, zo op afstand, best aardig als ze een lintje krijgen, maar persoonlijk, voor mijzelf, zou ik het heel erg ingewikkeld vinden.
-
Eens. Ik bedoelde niet dat het werk van kerkenraadsleden weinig voorstelt. Alleen dat een lintje niet zo exclusief/bijzonder is. Je moet alleen iemand hebben die de moeite neemt voor de aanvraag.Job schreef: ↑27 apr 2023, 12:35Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Met is al genoeg bedoelde ik dat veel mensen in aanmerking komen voor een lintje. Bij ons in de gemeente komen tientallen mensen in aanmerking voor een lintje.
-
Dat hoor ik vaker. Ik weet ook van iemand die hem weer ingeleverd heeft.GerefGemeente-lid schreef: ↑27 apr 2023, 13:03 Ik zou geen lintje willen krijgen, op geen enkele wijze of vanwege welke reden dan ook.
Ik weet niet hoe groot je gemeente is, want het kan nog steeds maar een relatief klein percentage zijn. Maar als ik zo hoor wat de gemiddelde persoon die een lintje krijg doet, dan vind ik dat vaak toch erg te waarderen. Gisteren iemand bv die 51 jaar betrokken is bij een kerk in allerhande functies, rijdt op een buurtbus, loopt met (wat hij dan vindt) 'oude' mensen enz enz. Dat soort mensen voegen erg veel toe aan de maatschappij en doen dit vaak op de achtergrond. Als iemand dan na zoveel jaar een keertje op de voorgrond wordt gezet, vind ik dat erg mooi.MGG schreef: ↑27 apr 2023, 13:18Eens. Ik bedoelde niet dat het werk van kerkenraadsleden weinig voorstelt. Alleen dat een lintje niet zo exclusief/bijzonder is. Je moet alleen iemand hebben die de moeite neemt voor de aanvraag.Job schreef: ↑27 apr 2023, 12:35Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Met is al genoeg bedoelde ik dat veel mensen in aanmerking komen voor een lintje. Bij ons in de gemeente komen tientallen mensen in aanmerking voor een lintje.
Je kunt het ook omdraaien en zeggen: wat zegt dat nog veel over veel kerkmensen. Ik word daar altijd weer warm van van binnen.MGG schreef: ↑27 apr 2023, 13:18Eens. Ik bedoelde niet dat het werk van kerkenraadsleden weinig voorstelt. Alleen dat een lintje niet zo exclusief/bijzonder is. Je moet alleen iemand hebben die de moeite neemt voor de aanvraag.Job schreef: ↑27 apr 2023, 12:35Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Het "Doet wel en zie niet om" wordt decorandi wel wat lastig gemaakt.
Dat eerste vind ik ook. Dat tweede, het zijn anderen die gewoon vertellen dat ze, en de koning, waarderen dat je je inzet voor de maatschappij.Job schreef: ↑27 apr 2023, 13:35Je kunt het ook omdraaien en zeggen: wat zegt dat nog veel over veel kerkmensen. Ik word daar altijd weer warm van van binnen.MGG schreef: ↑27 apr 2023, 13:18Eens. Ik bedoelde niet dat het werk van kerkenraadsleden weinig voorstelt. Alleen dat een lintje niet zo exclusief/bijzonder is. Je moet alleen iemand hebben die de moeite neemt voor de aanvraag.Job schreef: ↑27 apr 2023, 12:35Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Doet wel en zie niet om betekent 'doe wat goed is, zonder te wachten op een bedankje'. Als mensen jaren vrijwilligerswerk doen, is het wel heel duidelijk dat ze dit niet doen vanwege een lintje.
Ik doe wat dingen als vrijwilliger en krijg daarvoor zo af en toe een pakketje als waardering. Ik vind dat leuk. Het hoeft niet, ik doe het er niet voor, maar als het komt is dat aardig.
-
Een. Gelukkig wordt voor lang niet iedereen die in aanmerking komt ook een lintje aangevraagd.Zeeuw schreef: ↑27 apr 2023, 13:25Ik weet niet hoe groot je gemeente is, want het kan nog steeds maar een relatief klein percentage zijn. Maar als ik zo hoor wat de gemiddelde persoon die een lintje krijg doet, dan vind ik dat vaak toch erg te waarderen. Gisteren iemand bv die 51 jaar betrokken is bij een kerk in allerhande functies, rijdt op een buurtbus, loopt met (wat hij dan vindt) 'oude' mensen enz enz. Dat soort mensen voegen erg veel toe aan de maatschappij en doen dit vaak op de achtergrond. Als iemand dan na zoveel jaar een keertje op de voorgrond wordt gezet, vind ik dat erg mooi.MGG schreef: ↑27 apr 2023, 13:18Eens. Ik bedoelde niet dat het werk van kerkenraadsleden weinig voorstelt. Alleen dat een lintje niet zo exclusief/bijzonder is. Je moet alleen iemand hebben die de moeite neemt voor de aanvraag.Job schreef: ↑27 apr 2023, 12:35Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
In de leeftijdscategorie van 40-75 komt minimaal 10%, maar mogelijk 20-40% van de gemeente in aanmerking voor een lintje.
In de regel worden bij ons lintjes alleen aangevraagd bij >30 jaar intensief vrijwilligerswerk.
Kennen jullie vrouwen die hun lintje regelmatig dragen? Het is mij wel eens opgevallen dat ik op zondag alleen mannen met een lintje zie. Ook in de familie zijn er alleen mannen die hem dragen.
Zou het kunnen dat bij die mannen het draaginsigne standaard op hun zondagse pak zit? Misschien dat het makkelijker op een pak dan op een jurk kan of iets dergelijks? Of dat de dames vaker dan de mannen van kleding wisselen per zondag en het daarom lastiger is?MGG schreef: ↑27 apr 2023, 13:39
Een. Gelukkig wordt voor lang niet iedereen die in aanmerking komt ook een lintje aangevraagd.
In de leeftijdscategorie van 40-75 komt minimaal 10%, maar mogelijk 20-40% van de gemeente in aanmerking voor een lintje.
In de regel worden bij ons lintjes alleen aangevraagd bij >30 jaar intensief vrijwilligerswerk.
Kennen jullie vrouwen die hun lintje regelmatig dragen? Het is mij wel eens opgevallen dat ik op zondag alleen mannen met een lintje zie. Ook in de familie zijn er alleen mannen die hem dragen.
-
Je heb helemaal gelijk. Misschien moet ik wat positiever tegen lintjes aankijken.Job schreef: ↑27 apr 2023, 13:35Je kunt het ook omdraaien en zeggen: wat zegt dat nog veel over veel kerkmensen. Ik word daar altijd weer warm van van binnen.MGG schreef: ↑27 apr 2023, 13:18Eens. Ik bedoelde niet dat het werk van kerkenraadsleden weinig voorstelt. Alleen dat een lintje niet zo exclusief/bijzonder is. Je moet alleen iemand hebben die de moeite neemt voor de aanvraag.Job schreef: ↑27 apr 2023, 12:35Ik vind vijftien jaar kerkenraad wel waardering waard en zou niet zeggen: "is al genoeg". Vijftien jaar een ambt bekleden naast werk en gezin is een enorme investering, vaak zelfs betekent het een dubbele baan. De impact valt moeilijk te overschatten, alleen maar te onderschatten. Helemaal in deze woelige tijd.
Klopt, je doet zoiets uit liefde en vermoedelijk in alle bescheidenheid. Juist door een lintje te krijgen zou je kunnen gaan omzien. Je komt in de krant, je verdiensten worden uitgemeten. Vind ik een risico, mijn hoogmoedige hart kennende.Zeeuw schreef: ↑27 apr 2023, 13:38 Dat tweede, het zijn anderen die gewoon vertellen dat ze, en de koning, waarderen dat je je inzet voor de maatschappij.
Doet wel en zie niet om betekent 'doe wat goed is, zonder te wachten op een bedankje'. Als mensen jaren vrijwilligerswerk doen, is het wel heel duidelijk dat ze dit niet doen vanwege een lintje.
Ik doe wat dingen als vrijwilliger en krijg daarvoor zo af en toe een pakketje als waardering. Ik vind dat leuk. Het hoeft niet, ik doe het er niet voor, maar als het komt is dat aardig.
Net als GG-lid zou ik de decoratie werkelijk niet kunnen ophouden. Weigeren vind ik persoonlijk niet netjes richting de koning, maar een minuut ophouden, nee, dat zou me niet lukken.
Maar gelukkig hoef ik me er geen enkele zorg om te maken

Ik denk, als het je lukt om 35 jaar vrijwilligerswerk op de achtergrond te doen, het je ook echt niet gebeurt dat je ineens door 1 lintje de hoogte inschiet Job. Er staat 1 dag een heel klein stukje in de krant. De dag erna staan er weer andere dingen in.Job schreef: ↑27 apr 2023, 13:47Klopt, je doet zoiets uit liefde en vermoedelijk in alle bescheidenheid. Juist door een lintje te krijgen zou je kunnen gaan omzien. Je komt in de krant, je verdiensten worden uitgemeten. Vind ik een risico, mijn hoogmoedige hart kennende.Zeeuw schreef: ↑27 apr 2023, 13:38 Dat tweede, het zijn anderen die gewoon vertellen dat ze, en de koning, waarderen dat je je inzet voor de maatschappij.
Net als GG-lid zou ik de decoratie werkelijk niet kunnen ophouden. Weigeren vind ik persoonlijk niet netjes richting de koning, maar een minuut ophouden, nee, dat zou me niet lukken.
Maar gelukkig hoef ik me er geen enkele zorg om te maken![]()
Ik ken inmiddels best wat mensen die een onderscheiding kregen en niemand is ineens heel hoogmoedig geworden. Vaak wel verrast, omdat het voor hen gewoon zo vanzelfsprekend was zich vrijwillig in te zetten.
Als ik op mijn werk een compliment krijg voor wat ik heb gedaan, vind ik dat bv ook leuk om te horen. Ik deed het niet daarvoor, ik zet me altijd in, maar als iemand dan zegt dat het goed was, fijn.
Daar word je dan toch niet hoogmoedig van?