Of de bond is naar links opgeschoven. Ook de (O)GG(iN) schuift op, maar wat minder hard dan andere kerken. Je ziet dat terug in de rol van de vrouw, vaccineren, verzekeren, (gedrag op) internet en op zondag rijden. Ook in oude preken hoor ik niet een linkser geluid. De avondmaalsgang neemt toe. Ik zie verlinksing ipv verrechtsing. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. In vergelijking tot de wereldwijde kerk zijn de verschillen minimaal.DDD schreef: ↑22 jun 2024, 13:53 @MGG:
Dat klopt deels. Het maakt verschil of je kijkt naar de historische stromingen in de GG of naar de huidige verdeling. En ook of je kijkt naar ledenaantallen of gemeenten of predikanten.
De uitstroom is vooral ter linkerzijde. En daarmee is ruim de helft van de GG vertrokken, terwijl dat in de jaren zeventig eerder andersom was. En dat betekent natuurlijk dat de linkerflank ten opzichte van 1980 enorm is gekrompen.
Maar als je kijkt naar de traditionele accentverschillen binnen de GG, dan zijn de percentages qua gemeenten lang niet zoveel verschoven.
Toch schuiven de GG in zijn geheel naar rechts op in het kerkelijk landschap. Toen ik jong was, was er grote overeenstemming tussen iets-links-van-het-midden GG en midden Bond. Dat is nu -in ieder geval qua vormgeving- niet meer zo.
@Ararat:
Niet zoveel. Maar in uiterst links GG zou men geen problemen hebben met gezangen en ook niet met de HSV of een andere bijbelvertaling. Daar is men veel verbondsmatiger, en met een veel lagere avondmaalsmijding. In het ene uiterste krijg je (wellicht, dat weet ik niet zeker) bezoek als je niet aan het avondmaal gaat nadat je belijdenis deed. In het andere uiterste krijg je bezoek als je wel gaat, terwijl je belijdenis deed.
In de hemel zullen rooms katholieke, baptisten, refos en vele andere stromingen gebroederlijk God eren.