De dingen die je noemt hebben niet rechtstreeks te maken met de kwestie op zich. Voor die dingen is er een kerkelijke weg en eventueel een burgerlijke rechter. Deze kwestie kun je echt niet aan de andere zaken verbinden. Bovendien: In alle zaken die aan de orde waren, zou men de persoon in kwestie openlijk moeten aanspreken. Mocht alles niet helpen, dan ben ik ervan overtuigd dat het lijden van onrecht verre te verkiezen is.J.C. Philpot schreef:@Valcke: en als een broeder die "men zelf beroepen en hooggeacht heeft" zich op een zeer grove wijze gaat misdragen, daar niet (ook niet door kerkelijke instanties) op aanspreekbaar is, personen "kapot maakt", en leugens verspreid, maakt dat voor jou geen enkel verschil?Valcke schreef:De gang naar een rechter is niet per se onrecht doen. Al weet ik wel zeker dat ds. Ledeboer die gang nooit gemaakt zou hebben.Erskinees schreef:Dus wel beter onrecht lijden dan onrecht te doen bij een recherchebureau, maar bij de rechter in een kort geding geldt dat niet? Nee Valcke, dat is m.i. meten met twee maten. Iedereen in Nederland mag gebruik maken van de door de overheid goedgekeurde middelen. Ook het inschakelen van een recherchebureau.
Maar een recherchebureau de ds. laten volgen die men zelf beroepen en hooggeacht heeft, kan echt niet door de beugel. Dan zou men eigen schuld voor God moeten belijden. Zo ga je niet met (voormalige) broeders om!
Niet alle door de overheid toegestane zaken zijn voor een christen geoorloofd.
Ik acht het volgen van een predikant in vrijwel alle gevallen onacceptabel, maar gezien de voorgeschiedenis en gedragingen van deze predikant, weet ik in dit specifieke geval niet goed wat ik er van moet vinden. Ik wil het volgen aan de ene kant niet verdedigen, maar aan de andere kant zijn er wel mensen en families die levenslang getekend zijn door de gedragingen van deze predikant.
Verder: Ik kan mij niet voorstellen dat iemand met vrede in zijn geweten deze weg gaan kan. Nogmaals: dat blijkt ook wel uit het feit dat opdrachtgevers zich in anonimiteit blijven verhullen.