Herziene Statenvertaling

Ararat

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ararat »

De genoemde ongehoorzaamheid is helemaal niet nodig als er wat ontspanning mogelijk is.

Als het lukt om tijdens diensten en in het verenigingsleven de keuze van andere vertalingen dan de SV zonder oordeel over te laten aan de gebruikers, is er al veel 'gewonnen'.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:50
GerefGemeente-lid schreef: 22 jun 2024, 10:42
MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:34
Konijntje schreef: 22 jun 2024, 10:10 Een mooi interview met Richard Toes, bestuurder van de Scholengroep Wartburg-Driestar:

www.rd.nl/artikel/1068291-richard-toes- ... erwijsland

In dit interview gaat hij nog in op het gebruik van de HSV op de scholen en de reacties die hij op dit besluit heeft ontvangen.
Wat een bedroevend stuk over wat hij voor reacties heeft gekregen daarover.

De refowereld is laat weer eens zien hoe bikkelhard ze is in het oordelen over en de maat nemen van een ander. En ja ik denk hierbij aan de GBS voorstanders. Daar komen die geluiden vandaan.
Zullen we wel oppassen om die zogenoemde refowereld zelf ook niet veroordelen in andere discussies?

Want je discussietoon over bijvoorbeeld de CGK en het aanstaande kabinet vind ik nu bikkelhard. En dat los van het feit dat er inhoudelijk totaal geen gesprek mogelijk is.

Zie verder de post van @HersteldHervormd.
Sorry hoor, maar elkaar zo de maat nemen als in dit interview wordt genoemd verdiend enkel (bijbelse) afkeuring.
Dat wijzen naar instanties hoeft van mij niet, maar je hebt natuurlijk geheel gelijk dat dit enkel stellig afgekeurd moet worden. Zoals Toes terecht stelt, kan er op deze manier geen eerlijke uitwisseling van standpunten zijn.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 22 jun 2024, 12:19 Ik zie ook wel eens uit naar wat meer kerkelijke ongehoorzaamheid ter linkerzijde. Ds. Huijser kan in de krant zeggen dat hij zich niet houdt aan hetgeen de meerdere vergaderingen besluiten. Veel mensen zullen dan denken dat hij nog eigenwijzer is dan ze al dachten, maar verder gebeurt er vermoedelijk niet veel.

Terwijl er heel veel betrokken leden de GG verlaten omdat daar bewust aan een onbegrijpelijke bijbelvertaling wordt vastgehouden.

Ik begrijp ook niet hoe het mogelijk is dat de middengroep die op zich de inhoud van de Bijbel wel serieus neemt, zich laat gijzelen door mensen die de Bijbel graag daar eigen smaak 'uitleggen' en daar geen begrijpelijke versie bij kunnen gebruiken.
Ook voor de HSV was de kerkverlating groot. Daarbij komt dat een groot deel van de GG voor de SV zal kiezen, dus daar lost het vrijgeven niks op.
DDD

Bericht door DDD »

Ararat schreef: 22 jun 2024, 12:37 De genoemde ongehoorzaamheid is helemaal niet nodig als er wat ontspanning mogelijk is.

Als het lukt om tijdens diensten en in het verenigingsleven de keuze van andere vertalingen dan de SV zonder oordeel over te laten aan de gebruikers, is er al veel 'gewonnen'.
Het zou al heel wat zijn als alle statenvertalingen gewoon gebruikt mochten worden.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 22 jun 2024, 13:12
DDD schreef: 22 jun 2024, 12:19 Ik zie ook wel eens uit naar wat meer kerkelijke ongehoorzaamheid ter linkerzijde. Ds. Huijser kan in de krant zeggen dat hij zich niet houdt aan hetgeen de meerdere vergaderingen besluiten. Veel mensen zullen dan denken dat hij nog eigenwijzer is dan ze al dachten, maar verder gebeurt er vermoedelijk niet veel.

Terwijl er heel veel betrokken leden de GG verlaten omdat daar bewust aan een onbegrijpelijke bijbelvertaling wordt vastgehouden.

Ik begrijp ook niet hoe het mogelijk is dat de middengroep die op zich de inhoud van de Bijbel wel serieus neemt, zich laat gijzelen door mensen die de Bijbel graag daar eigen smaak 'uitleggen' en daar geen begrijpelijke versie bij kunnen gebruiken.
Ook voor de HSV was de kerkverlating groot. Daarbij komt dat een groot deel van de GG voor de SV zal kiezen, dus daar lost het vrijgeven niks op.
Dat denk ik niet hoor. Ik denk dat in zeker de helft van de gemeenten de HSV zou worden ingevoerd. De mensen ter rechterzijde zijn wel luidruchtig, maar daarmee nog niet de meerderheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 22 jun 2024, 11:58 Dat is nu te laat en ik zie uit naar de eerste gemeente die de HSV ongehoorzaam gaat gebruiken in de eredienst.
Dit is nu een voorbeeld van scheurmakerij.

Nu gaat het over de HSV. Het zou me niet verbazen als over 20 jaar op die plek 'de vrouw in het ambt vrijgeven' zou staan.
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 22 jun 2024, 13:23
Ararat schreef: 22 jun 2024, 12:37 De genoemde ongehoorzaamheid is helemaal niet nodig als er wat ontspanning mogelijk is.

Het zou al heel wat zijn als alle statenvertalingen gewoon gebruikt mochten worden.
Ik heb niet de hele discussie terug kunnen lezen. Meen je dit?
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. Wat is daar vreemd aan?

Met al het kabaal van de GBS zou je haast vergeten dat ook de HSV een versie van de Statenvertaling is. Maar er is geen goede reden om in het misleidende frame van de GBS mee te gaan.

Zowel de GBS-SV als de HSV zijn herzieningen van de SV 1886. Met dit verschil dat de GBS de versie herzien heeft aan de hand van de Ravensteinbijbel en de HSV is herzien aan de hand van de brontalen.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 22 jun 2024, 13:24
MGG schreef: 22 jun 2024, 13:12

Dat denk ik niet hoor. Ik denk dat in zeker de helft van de gemeenten de HSV zou worden ingevoerd. De mensen ter rechterzijde zijn wel luidruchtig, maar daarmee nog niet de meerderheid.
Dan vaardigen die gemeenten wel heel slecht af. Soms vraag ik mij af hoe jouw beeld van de GG tot stand komt. Onze gemeente is zeker niet rechts. De kans dat wij bij vrijgeven voor de HSV kiezen schat ik zeer laag in.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 22 jun 2024, 13:26
Erskinees schreef: 22 jun 2024, 11:58 Dat is nu te laat en ik zie uit naar de eerste gemeente die de HSV ongehoorzaam gaat gebruiken in de eredienst.
Dit is nu een voorbeeld van scheurmakerij.

Nu gaat het over de HSV. Het zou me niet verbazen als over 20 jaar op die plek 'de vrouw in het ambt vrijgeven' zou staan.
Op termijn krijgen vrees ik alle kerkverbanden met het vraagstuk vrouw in het ambt te maken. Ik hoop dan dat lokale gemeente van kerkverband wisselen in plaats van een kerkverband in een crisis te brengen.
DDD

Bericht door DDD »

Ook in de Gereformeerde Gemeenten is de synode nogal eenzijdig samengesteld. Daarmee vertel je dus niets nieuws. Waarbij overigens ook de uiterst rechtse flank maar beperkt vertegenwoordigd is. De uiterst linkse flank in het geheel niet. De synode bestaat grotendeels uit mensen iets tot duidelijk rechts van het midden.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 22 jun 2024, 13:40 Ook in de Gereformeerde Gemeenten is de synode nogal eenzijdig samengesteld. Daarmee vertel je dus niets nieuws. Waarbij overigens ook de uiterst rechtse flank maar beperkt vertegenwoordigd is. De uiterst linkse flank in het geheel niet. De synode bestaat grotendeels uit mensen iets tot duidelijk rechts van het midden.
Ik denk dat rechts vooral als hele grote groep gezien wordt. De schaalverdeling lijkt soms 10% uiterst rechts, 70% rechts, 10% midden en 10% links.

Als je 10-20-30-20-10 pakt dan is het beeld wat realistischer.
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 22 jun 2024, 13:40 Ook in de Gereformeerde Gemeenten is de synode nogal eenzijdig samengesteld. Daarmee vertel je dus niets nieuws. Waarbij overigens ook de uiterst rechtse flank maar beperkt vertegenwoordigd is. De uiterst linkse flank in het geheel niet. De synode bestaat grotendeels uit mensen iets tot duidelijk rechts van het midden.
Hoeveel verschil zit er nu eigenlijk tussen de door jou genoemde uitersten? Is dat concreet te maken voor de lezer die hier geen idee bij heeft?
DDD

Bericht door DDD »

@MGG:

Dat klopt deels. Het maakt verschil of je kijkt naar de historische stromingen in de GG of naar de huidige verdeling. En ook of je kijkt naar ledenaantallen of gemeenten of predikanten.

De uitstroom is vooral ter linkerzijde. En daarmee is ruim de helft van de GG vertrokken, terwijl dat in de jaren zeventig eerder andersom was. En dat betekent natuurlijk dat de linkerflank ten opzichte van 1980 enorm is gekrompen.

Maar als je kijkt naar de traditionele accentverschillen binnen de GG, dan zijn de percentages qua gemeenten lang niet zoveel verschoven.

Toch schuiven de GG in zijn geheel naar rechts op in het kerkelijk landschap. Toen ik jong was, was er grote overeenstemming tussen iets-links-van-het-midden GG en midden Bond. Dat is nu -in ieder geval qua vormgeving- niet meer zo.

@Ararat:
Niet zoveel. Maar in uiterst links GG zou men geen problemen hebben met gezangen en ook niet met de HSV of een andere bijbelvertaling. Daar is men veel verbondsmatiger, en met een veel lagere avondmaalsmijding. In het ene uiterste krijg je (wellicht, dat weet ik niet zeker) bezoek als je niet aan het avondmaal gaat nadat je belijdenis deed. In het andere uiterste krijg je bezoek als je wel gaat, terwijl je belijdenis deed.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

De verschillen worden niet groter, maar de verschillen worden vooral steeds groter uitgemeten.

In plaats van dat men de verbinding zoekt, zoekt men de verschillen. Dat zie je hier op het forum ook gebeuren door GG-ers.
Plaats reactie