elbert schreef: ↑04 mar 2025, 13:36
Voor de Tweede Wereldoorlog waren de primaire verantwoordelijken Hitler, Mussolini, Stalin en Tojo en als goede tweede Churchill, Roosevelt en (opnieuw) Stalin. Op dat soort niveau praten we dus nu.
En wat is er mis met dat niveau? Je kunt Trump moeilijk verwijten dat Poetin Oekraïne blijft aanvallen.
Wat het eerste betreft: zowel Trump als Vance verkondigden leugens. Bijvoorbeeld dat de VS 350 miljard dollar aan Oekraïne hebben gegeven. Dat is onzin. Ik kan nog wel een rijtje van 10 punten maken die niet kloppen.
Volgens mij zijn de cijfers die genoemd worden niet essentieel.
Wat het tweede betreft: als economische belangen zorgen voor veiligheidsgaranties, waarom hebben we dan een leger, de NAVO of andere veiligheidsorganisaties nodig? Laten we massaal ontwapenen en in plaats daarvan wat meer spullen bij Amerikaanse bedrijven kopen! Dan zijn we veilig!.
Het gaat natuurlijk om de aard van de belangen. Aardmetalen die essentieel zijn om de vijfde industriële revolutie te domineren zijn voor Amerika van groot belang in hun strijd met China. De vijfde industriële revolutie bepaalt uiteindelijk wie de regels domineert voor de komende periode. En je kunt vrede enkel handhaven als je je voorbereid om een nieuwe oorlog. En daar is Europa flink in gebreke gebleven.
elbert schreef: ↑04 mar 2025, 13:36Dit is zo'n onzin dat ik me werkelijk afvraag hoe mensen dit kunnen geloven. In 2014, toen Rusland binnenviel, waren er meerdere Amerikaanse bedrijven werkzaam in Oekraine. Dat is nog steeds zo.
Het is geen onzin, het heeft simpelweg te maken met de aard van het belang. Amerika's grootste rivaal is China, dat werd onder Obama al duidelijk met zijn pivot to Asia.
elbert schreef: ↑04 mar 2025, 13:36De snelste manier om een oorlog te beëindigen is door die te verliezen. Trump lijkt er alles aan te willen doen om Oekraïne de oorlog te laten verliezen.
Trump wil een deal sluiten over vrede. Dat betekent dat Oekraïne zal moeten accepteren dat het concessie moet doen. Evengoed als de Russen dat zullen moeten doen.
elbert schreef: ↑04 mar 2025, 13:36Dat dit uiteindelijk voor nog meer ellende zorgt (deportaties, concentratiekampen, russificatie, vluchtelingenstromen naar West-Europa) in Oekraïne en daarbuiten lijk je voor lief te willen nemen. In Oekraïne denken ze daar heel anders over en mogelijk jij ook als er straks nog 20 miljoen extra Oekraïeners bij ons in West-Europa op de stoep staan. Want ik kan je op een briefje geven dat die niet in een land willen wonen dat geregeerd wordt door Poetin of een door Poetin geïnstalleerde marionettenregering.
De vraag is of een overeenkomst leidt tot meer afstaan van land door Oekraïne. Je bent veel te voorbarig wat dat betreft en daarmee ook tot de gevolgen die je schetst. Dat niemand wil wonen in een land dat bestuurd wordt door Poetin lijkt me verder evident.