Herziene Statenvertaling

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door GerefGemeente-lid »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:50
GerefGemeente-lid schreef: 22 jun 2024, 10:42
MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:34
Konijntje schreef: 22 jun 2024, 10:10 Een mooi interview met Richard Toes, bestuurder van de Scholengroep Wartburg-Driestar:

www.rd.nl/artikel/1068291-richard-toes- ... erwijsland

In dit interview gaat hij nog in op het gebruik van de HSV op de scholen en de reacties die hij op dit besluit heeft ontvangen.
Wat een bedroevend stuk over wat hij voor reacties heeft gekregen daarover.

De refowereld is laat weer eens zien hoe bikkelhard ze is in het oordelen over en de maat nemen van een ander. En ja ik denk hierbij aan de GBS voorstanders. Daar komen die geluiden vandaan.
Zullen we wel oppassen om die zogenoemde refowereld zelf ook niet veroordelen in andere discussies?

Want je discussietoon over bijvoorbeeld de CGK en het aanstaande kabinet vind ik nu bikkelhard. En dat los van het feit dat er inhoudelijk totaal geen gesprek mogelijk is.

Zie verder de post van @HersteldHervormd.
Sorry hoor, maar elkaar zo de maat nemen als in dit interview wordt genoemd verdiend enkel (bijbelse) afkeuring.
Zeker. Zie mijn vorige post in een ander draadje.

Maar laten we oppassen dat we in woorden en gedachten niet hetzelfde over hen uitspreken. Dan ben je net zo fout bezig.
MarJT

Bericht door MarJT »

huisman schreef: 22 jun 2024, 10:51
MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:34
Konijntje schreef: 22 jun 2024, 10:10 Een mooi interview met Richard Toes, bestuurder van de Scholengroep Wartburg-Driestar:

www.rd.nl/artikel/1068291-richard-toes-eenzame- :) wandelaar-in-onderwijsland

In dit interview gaat hij nog in op het gebruik van de HSV op de scholen en de reacties die hij op dit besluit heeft ontvangen.
Wat een bedroevend stuk over wat hij voor reacties heeft gekregen daarover.

De refowereld is laat weer eens zien hoe bikkelhard ze is in het oordelen over en de maat nemen van een ander. En ja ik denk hierbij aan de GBS voorstanders. Daar komen die geluiden vandaan.
Gelukkig blinken jouw berichten uit in zachtmoedigheid, liefde en begrip :OO3
Dank je Huisman :amour :super
Adagio

Bericht door Adagio »

Tja.
"Geef ook uw hart niet tot alle woorden die men spreekt, opdat gij niet hoort dat uw knecht u vloekt. Want uw hart heeft ook vele malen bekend, dat gij ook anderen gevloekt hebt."
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Adagio schreef: 22 jun 2024, 10:56 Tja.
"Geef ook uw hart niet tot alle woorden die men spreekt, opdat gij niet hoort dat uw knecht u vloekt. Want uw hart heeft ook vele malen bekend, dat gij ook anderen gevloekt hebt."
Klopt inderdaad. Die gedachte is ook door mij heengegaan.
MarJT

Bericht door MarJT »

Maar kan iemand me dan uitleggen als ik deze uitwassen lees in zo'n interview, dat dit soort gedrag blijkbaar gemeengoed is en totaal niet verrassend? Hoe kan dat dan? En waarom moet hier blijkbaar bedekkend over gesproken worden?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:58 Maar kan iemand me dan uitleggen als ik deze uitwassen lees in zo'n interview, dat dit soort gedrag blijkbaar gemeengoed is en totaal niet verrassend? Hoe kan dat dan? En waarom moet hier blijkbaar bedekkend over gesproken worden?
Dat het gemeengoed is, is jouw interpretatie. Ik dit onderhavige geval denk ik ook niet dat dat zo is, anders had dhr. Toes er ook niet zo expliciet over gesproken. Kortom, het meer een uitwas. Terecht dat hij er de vinger bij legt.
MarJT

Bericht door MarJT »

Overigens trek ik me de kritiek van bikkelharde berichten aan. Ik zal mijn toon aanpassen. Of beter: ga dat proberen :)
DDD

Bericht door DDD »

Het is altijd goed om naar kritiek te luisteren, maar jouw berichten zijn niet bikkelhard. Soms duidelijk anders dan wat anderen vinden, maar dat is niet hetzelfde.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 10:46 (...)
Maar kom op zeg, welke idiote.gedachtengang moet je hebben om hem een briefje te sturen met de brede en smalle weg en zijn naam bij de brede weg te zetten? Zoals Toes zegt: 'van een echt gesprek was geen sprake'. Diep triest om dan nog om ook nog even zijn vader erbij te halen.
Ik kan het artikel niet lezen maar wat jij hier schrijft... nee, toch? Toch? Toch?! Wat intens onvoorstelbaar en hoe intens verdrietig word ik hier van.

Ik heb lang getwijfeld of ik het volgende moet schrijven, maar ik ga het toch doen. Bezorgdheid en verdriet zijn mijn grootste drijfveer en ik hoop dat dat ook als dusdanig wordt gelezen.
Wordt er wel beseft wat een ongelooflijk luxe, bevoorrechte positie reformatorische mensen in Nederland hebben? En hoe kunnen we dit, letterlijk in Gods Naam, uitleggen op bijvoorbeeld de zendingsvelden?
'Hier is de Bijbel, meneer, dit is Gods onfeilbaar Woord, maar waar ik vandaan kom, dat kleine stipje op de wereldkaart, dat minilandje onder de zeespiegel, waar we in alle vrijheid Zijn Naam kunnen belijden en onze kinderen kunnen opvoeden hierin, neemt een groepje* elkaar op een nare manier de maat over welke vertaling nu precies de juiste is'.
Ik voel mij bij deze gedachte beschaamd, en ook verslagen. Want het is niet alleen een ontgelooflijk eerste-wereld-probleem, we weten ook allemaal wie de lachende derde is.

*ik hoop maar dat dit een klein groepje is maar het feit dàt het er is, vind ik heel treurig. Ik vind dat mensen in alle vrijheid hun bezwaren mogen hebben en hun voors en tegens mogen uiten. Daar mag zeker ruimte voor zijn. Maar dat moet, aan beide zijden, wel respectvol gebeuren.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Hoewel ik zelf bewust geen GBS donateur ben en sinds niet zo lang ook de HSV in de huisgodsdienst en verenigingen gebruik, vind ik het verkeerd om te spreken over "de GBS voorstanders".

Allereerst zijn er genoeg GBS'ers die thuis een HSV hebben liggen en die soms ook gebruiken, bijv. ter verduidelijking. Er is ook een groep die wel voorstander is van een SV revisie. Je kunt dus niet alles wegschuiven op dé GBS voorstander.

Daarnaast luisteren veel GBS'ers ook gewoon naar wat er vanaf de kansels en in kerkbladen wordt geschreven en dat volgt men. Ik denk dat dit vooral in wat lager opgeleide kringen gebeurt (waarmee ik dus niet zeg dat alle GBS donateurs laag opgeleid zijn). Ook daar ligt de oorzaak van het vertalingengedoe bij de ambtsdragers en niet perse bij alle GBS voorstanders.

Ik vind het dus een wat vervelend begrip. Wel is het zo dat de GBS mijns inziens teveel macht heeft en teveel wordt gevolgd in bijvoorbeeld mijn kerkverband (GG). Maar dat zou je de GBS ook niet echt kwalijk kunnen nemen. De GG had al 5 jaar geleden kunnen starten met HHK met een revisie. Dat is nu te laat en ik zie uit naar de eerste gemeente die de HSV ongehoorzaam gaat gebruiken in de eredienst.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 22 jun 2024, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

MarJT schreef: 22 jun 2024, 11:08 Overigens trek ik me de kritiek van bikkelharde berichten aan. Ik zal mijn toon aanpassen. Of beter: ga dat proberen :)
Bikkelhard valt wel mee hoor. Ik ben het meestal oneens met je maar dat is wat anders.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

..bij het vakantiehuisje van Richard en Lia Toes eindigt de smalle klinkerweg..
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 22 jun 2024, 11:58 Hoewel ik zelf bewust geen GBS donateur ben en sinds niet zo lang ook de HSV in de huisgodsdienst en verenigingen gebruik, vind ik het verkeerd om te spreken over "de GBS voorstanders".

Allereerst zijn er genoeg GBS'ers die thuis een HSV hebben liggen en die soms ook gebruiken, bijv. ter verduidelijking. Er is ook een groep die wel voorstander is van een SV revisie. Je kunt dus niet alles wegschuiven op dé GBS voorstander.

Daarnaast luisteren veel GBS'ers ook gewoon naar wat er vanaf de kansels en in kerkbladen wordt geschreven en dat volgt men. Ik denk dat dit vooral in wat lager opgeleide kringen gebeurt (waarmee ik dus niet zeg dat alle GBS donateurs laag opgeleid zijn). Ook daar ligt de oorzaak van het vertalingengedoe bij de ambtsdragers en niet perse bij alle GBS voorstanders.

Ik vind het dus een wat vervelend begrip. Wel is het zo dat de GBS mijns inziens teveel macht heeft en teveel wordt gevolgd in bijvoorbeeld mijn kerkverband (GG). Maar dat zou je de GBS ook niet echt kwalijk kunnen nemen. De GG had al 5 jaar geleden kunnen starten met HHK met een revisie. Dat is nu te laat en ik zie uit naar de eerste gemeente die de HSV ongehoorzaam gaat gebruiken in de eredienst.
Uitzien naar ongehoorzaamheid in de kerk. Mijn oren klapperen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Dat viel mij ook op. Dat is geen begaanbare weg, al snap ik ook wel de frustratie.

Lees dan gewoon de HSV in de bank.
Probleem opgelost.

Ik lees de SV terwijl meestal de HSV wordt voorgelezen en dat gaat prima.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie ook wel eens uit naar wat meer kerkelijke ongehoorzaamheid ter linkerzijde. Ds. Huijser kan in de krant zeggen dat hij zich niet houdt aan hetgeen de meerdere vergaderingen besluiten. Veel mensen zullen dan denken dat hij nog eigenwijzer is dan ze al dachten, maar verder gebeurt er vermoedelijk niet veel.

Terwijl er heel veel betrokken leden de GG verlaten omdat daar bewust aan een onbegrijpelijke bijbelvertaling wordt vastgehouden.

Ik begrijp ook niet hoe het mogelijk is dat de middengroep die op zich de inhoud van de Bijbel wel serieus neemt, zich laat gijzelen door mensen die de Bijbel graag daar eigen smaak 'uitleggen' en daar geen begrijpelijke versie bij kunnen gebruiken.
Plaats reactie