memento schreef:
Fjodor schreef:
Christus is de Middelaar van het betere verbond. Dus dan denk ik niet dat iedereen die onder het woord verkeerd IN het verbond is. Dan heb je nog steeds niet Christus als middelaar en ben je dus ook nog niet IN het verbond. Ook de verzen 10 en 11 geven volgens mij aan dat niet zomaar iedere hoorder in het verbond is. Het gaan wel degelijk om het innerlijke dat van Godswege vernieuwd moet zijn.
Het probleem bij deze redenering is, dat je uitverkiezing en verbond op één lijn stelt. Dat mag, maar voor deze afwijking van het verbondsdenken in vergelijking met het OT zal je dan wel argumenten moeten hebben. Je ziet het nieuwe verbond dan als iets wat alleen maar positief is: Wel verbondszegen, geen verbondsvloek. Echter, wie het NT leest, ziet dat er van verbondskinderen geloof en vertrouwen (wat de nieuwe verbondsgehoorzaamheid is) gevraagd wordt, en dat ongeloof zwaar gestraft wordt.
Ik vind dit niet echt eerlijk argumenteren memento. Ik heb duidelijk tekstverwijzingen gegeven naar Hebreeën 8. Je gaat daar gewoon niet op in en komt met een argument dat jij (en ik misschien ook wel) het niet in je theologie kan inpassen. Ik zal nog duidelijker Hebreeën 8 + kanttekeningen aanhalen.
Heb 8:6 En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen,12 als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is,13 hetwelk in betere beloftenissen14 bevestigd is.15
14) betere beloftenissen
Namelijk die hierna, Hebr. 8:10,11,12, worden uitgedrukt.
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb,23 ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht,24 zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israels maken zal na die dagen,25 zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven,26 en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen niet leren27, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken de Heere; want zij zullen Mij allen kennen28 van den kleine onder hen tot den grote onder hen.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.29
27) niet leren
Namelijk met woorden of met schriften alleen, gelijk in het verbond der wet geschiedde, maar zij zullen vooral van God [namelijk door zijn Geest] geleerd zijn, gelijk Christus spreekt
Joh. 6:45,65, die nochtans met zijn eigen mond hun ook het Evangelie predikte en tot de kennis Gods vermaande. Dit wordt dan niet volkomen of geheel ontkend, maar bij vergelijking van de manier van onderwijzing, die in het Oude Testament geschiedde, gelijk zulke wijzen van spreken meermalen voorkomen. Zie voorbeelden daarvan Joh. 5:30,45; 1 Thess. 4:9.
28) allen kennen
Namelijk die het van God zullen geleerd hebben, gelijk Christus getuigt in de voormelde plaats, Joh. 6:45. Want, dat hier alleen gesproken wordt van de zaligmakende kennis, en van het waarachtig geloof, blijkt uit Hebr. 8:12, dewijl de zonden in het nieuwe verbond niemand worden vergeven dan door het waarachtig geloof, Rom. 3:30. Sommigen nemen dit van den stand van het toekomende leven, waar geen uitwendig onderwijs meer van node zal wezen, wanneer wij hem zullen zien van aangezicht tot aangezicht, 1 Cor. 13:11; 1 Joh. 3:2. Doch uit het gehele oogmerk van den apostel blijkt dat deze beloften alle uitverkorene gelovigen des Nieuwen Testaments ook in dit leven aangaan.
memento schreef:@Afgewezen: Joh 6:45 gaat volgens mij niet om de reikwijdte van het nieuwe verbond. Zulk "Ik zal" taalgebruik komt ook onder het oude verbond voor (denk aan Abraham), en is daarmee geen argument om de reikwijdte van het nieuwe verbond smaller te maken dan het oude verbond.
Volgens mij verbinden de kanttekenaren Joh 6:45 hier wel met het nieuwe verbond. Dus lijkt het mij hier toch echt dat jouw verbondsvisie hier niet in lijn staat met die van de gereformeerde geschiedenis.
Kinderen zijn in dit verbond denk ik wel inbegrepen. Ze zijn geheiligd in de ouders. Dan wordt er niets afgedaan aan het feit dat het verbond enkel voor de ware gelovigen is en dan kan het nog steeds zo zijn dat de verbondswraak blijft bestaan.