JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Tiberius
Administrator

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Zijn nu werkelijk deze avonden de oorzaak van de verwarring, of de leer van de bepaalde kerken?
Geen van beiden natuurlijk.
De oorzaak van die verwarring is dat ze dachten geloof te hebben en toen dat geloof beproefd werd, bleef er niets over. Precies dus zoals je dat in Mattheus 13 kan lezen:
Deze is degene die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt; Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geergerd.
Ariene schreef:Hoe triest is het als ik hoor dat een dominee vraagt op het sterfbed van een oude vrouw of ze kan sterven "Ach dominee, het blijft afwachten of Hij het mij wil schenken"
Dat is inderdaad triest.
Maar het is ook best wel triest als men op het sterfbed erachter komt, dat de stok waarop men steunde voor de eeuwigheid een gebroken rietstaf blijkt te zijn. Of niet soms?
Ariene schreef:beschrijf een jouw definitie van schriftuurlijk bevindelijk
Bevinding die uit de Schrift opkomt en daarin dus gefundeerd is.
Ariene schreef:beschrijf jouw definitie van zelf-gemaakt-geloof
De conclusie trekken dat je gelooft, omdat iedereen een zondaar is en Jezus voor zondaren in deze wereld is gekomen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lapressa schreef:Eerst een vraag: Ken jij de avonden Tiberius en heb jij je verdiept in de avonden?
Ik heb het voornamelijk over HeartCry en SRA, JijDaar ben ik minder van op de hoogte.
Lapressa schreef:Welk isolemant? Waar heb je het over?
Lees even mijn hele posting.
Ik bedoel mensen die dachten steun te hebben aan hun "geloof". En zich daardoor af gingen zetten tegen de leer van de Bijbel met als gevolg dat ze de kerk verlieten.
En die dus bij tegenslag niets aan hun "geloof" hebben en vervolgens niets overhouden dan grote vertwijfeling.
Lapressa schreef:Het scheelt dat JijDaar en HeartCry dezelfde leer aanhangen als die Paulus verkondigd.
In het visiedocje misschien wel, ja. In de praktijk echter niet.
Zie ook het voorbeeld dat Memento uitgewerkt heeft.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius,
Iedere keer sta ik weer versteld van je gedegen tegenwerpingen!
Goed onderbouwd ook!
Geen van beiden natuurlijk.
De oorzaak van die verwarring is dat ze dachten geloof te hebben en toen dat geloof beproefd werd, bleef er niets over
Wie is "ze" en wie bepaalt of er in beproeving niets van overblijft?
Maar het is ook best wel triest als men op het sterfbed erachter komt, dat de stok waarop men steunde voor de eeuwigheid een gebroken rietstaf blijkt te zijn. Of niet soms?
Ja, maar het is ook triest als je op je sterfbed ligt en..... (nu kan jij weer)

-Ik mis in de opmerking van de stervende vrouw de strijd om in te gaan! Wij zijn geen willoze wezens zonder Godsbesef.
God vraagt geloof en beloofd daarbij in Zijn woord dit te willen geven!-
Bevinding die uit de Schrift opkomt en daarin dus gefundeerd is.
En geef nu eens een concreet voorbeeld dat deze schriftuurlijke bevinding niet gevonden wordt op JijDaar avonden

(dus niet bij Ds Simons, Dr van der Belt, Ds. Budding, Ds. koppelaar en Dirk van Genderen??)
De conclusie trekken dat je gelooft, omdat iedereen een zondaar is en Jezus voor zondaren in deze wereld is gekomen
Wat is waar geloof?
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Lapressa schreef:Het scheelt dat JijDaar en HeartCry dezelfde leer aanhangen als die Paulus verkondigd.
Alleen dat voorbeeld van Memento snijdt geen hout. Zie mijn reactie. Bepaalde zinnen eruit lichten en zaken niet in een theologisch geheel plaatsen kan iedereen. Doet alleen tekort aan het geheel van iemand. En of dat fundamenteel afwijkingen aantonen is, gaat er bij mij niet in.
Tegelijkertijd kunnen er vanuit de Schrift wel eens andere accenten naar voren komen die wij niet zo vaak horen. Dat is alleen maar goed. En zaal een bewuste keuze zijn. En daar ben ik persoonlijk alleen maar blij om.
Om direct te zeggen dat je je buiten de gereformeerde traditie plaatst slaat nergens op. De gerformeerde traditie is echter breder dan een bepaalde stroming binnen een stroming. Ds. E. Maritz is predikant in een gereformeerde denominatie in Zuid-Afrika en is juist een kartrekker in zijn kerk tegen de vrijzinnigheid, onschriftuurlijke praktijken en roept de synode tijdens vergaderingen dikwijls op om terug te keren naar de oude gereformeerde boodschap. Ds. E. Maritz is een groot liefhebber/bewonderaar van Calvijn en Luther en vele anderen. Een stuk nuchterheid zal wel eens op zijn plaats zijn denk ik.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Tiberius,
Iedere keer sta ik weer versteld van je gedegen tegenwerpingen!
Goed onderbouwd ook!
Dank je. Kennelijk lukt het in dit topic beter dan in het andere. ;)
Ariene schreef:En geef nu eens een concreet voorbeeld dat deze schriftuurlijke bevinding niet gevonden wordt op JijDaar avonden

(dus niet bij Ds Simons, Dr van der Belt, Ds. Budding, Ds. koppelaar en Dirk van Genderen??)
Lees even het door Memento uitgewerkte voorbeeld. Dan weet je genoeg.

Verder zeg ik niet dat alle sprekers een onschriftuurlijke boodschap brengen. Maar dat is juist ook de verwarring, die Laurens Kroon signaleert in de startposting.
Ariene schreef:
De conclusie trekken dat je gelooft, omdat iedereen een zondaar is en Jezus voor zondaren in deze wereld is gekomen
Wat is waar geloof?
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.
Precies: "dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt".
Dat is iets heel anders dan zomaar 1 en 1 optellen.
helma

Bericht door helma »

Je hebt je antwoord al weer snel klaar. Maar je toont niet aan dat de beide stichtingen een andere leer brengen dan die van Christus.....

Ik heb de achterliggende tijd heel wat lezingen beluisterd (CD)van Jijdaar en ik heb me verwonderd en verblijd over de Bijbelse boodschap.
Elke keer gaat Gods Woord open en aan de hand van Gods Woord wordt de bevinding getoetst; dat wel
Van al dat gemoedelijke blijft niet zoveel over.

Je blijft het hebben over de "ontstaansgeschiedenis" van beide stichtingen, hoewel Parsifal en lapressa duidelijk uitgelegd hebben hoe JijDaar ontstaan is.

SRA ken ik niet zo maar ik heb bij de andere stichtingen nooit gemerkt dat de bezoekers afgezet worden tegen hun kerkverband. Integendeel zelfs.

Ds. vKooten is bovendien zelf ook spreker op JijDaar, dus hoe moet hij zien dat "daar" een andere leer wordt gebracht dan hij in zijn eigen gemeente predikt? Hij is trouwens goed bevriend met Koos de Jong (die meen ik onder zijn prediking tot bekering is gekomen). Hij kent JijDaar dus door en door, al vanaf het prille begin.

En over verwarring gesproken...
Het meest in verwarring ben ik zelf geraakt in mijn Ger.Gemtijd toen de ene zondag dominee A het tegenovergestelde zei van wat Dominee B de week erna preekte. Maar het heeft me wel ertoe aangezet om de dingen te onderzoeken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Om eerlijk te zijn heb ik het meer over HeartCry en SRA, JijDaar ben ik wat minder van op de hoogte.
Misschien dat JijDaar de pech heeft dat ze in de schaduw zit van de negatieve zaken van die stichtingen.

En wat die verwarring betreft:
Zelf geef je ook geen concrete voorbeelden van de door ds A danwel ds. B gezaaide verwarring. :)

Overigens hoeft dat voor mij niet, hoor. Want ik weet zelf ook wel waar de meeste verbeterpunten binnen de GerGem liggen. Maar het verbazende is, dat de werkelijke kritiekpunten nauwelijks genoemd worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Overigens hoeft dat voor mij niet, hoor. Want ik weet zelf ook wel waar de meeste verbeterpunten binnen de GerGem liggen. Maar het verbazende is, dat de werkelijke kritiekpunten nauwelijks genoemd worden.
Volgens mij is daar een aparte topic over... :hum
Ariene

Bericht door Ariene »

Zijn we hier dan niet erg langs elkaar heen aan het praten.

Ik ga in mijn postings uit van Jijdaar die ik goed ken omdat ik (bijna) alle lezingen gedownload en geluisterd heb
Met SRA en haertcry heb ik geen ervaring.

Wat zijn dan de essentiële verschillen tussen jijdaar en heartcry?

Wellicht moeten we anders dit topic splitsen
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:
Tiberius schreef:
Alleen dat voorbeeld van Memento snijdt geen hout. Zie mijn reactie. Bepaalde zinnen eruit lichten en zaken niet in een theologisch geheel plaatsen kan iedereen. Doet alleen tekort aan het geheel van iemand. En of dat fundamenteel afwijkingen aantonen is, gaat er bij mij niet in.
Tegelijkertijd kunnen er vanuit de Schrift wel eens andere accenten naar voren komen die wij niet zo vaak horen. Dat is alleen maar goed. En zaal een bewuste keuze zijn. En daar ben ik persoonlijk alleen maar blij om.
Om direct te zeggen dat je je buiten de gereformeerde traditie plaatst slaat nergens op. De gerformeerde traditie is echter breder dan een bepaalde stroming binnen een stroming. Ds. E. Maritz is predikant in een gereformeerde denominatie in Zuid-Afrika en is juist een kartrekker in zijn kerk tegen de vrijzinnigheid, onschriftuurlijke praktijken en roept de synode tijdens vergaderingen dikwijls op om terug te keren naar de oude gereformeerde boodschap. Ds. E. Maritz is een groot liefhebber/bewonderaar van Calvijn en Luther en vele anderen. Een stuk nuchterheid zal wel eens op zijn plaats zijn denk ik.
Maar we zitten nog steeds te wachten op jouw antwoord op (een latere) weerlegging van memento. Over het hoofd gezien, of...?

Ik heb nog een vraag aan Ariene. Vind jij dat er door sprekers op deze avonden het verschil wordt duidelijk gemaakt tussen schijn en zijn, oftewel een waar geloof en een geloof dat geen stand houdt in de dag van Jezus Christus?
Ariene schreef:Hoe triest is het als ik hoor dat een dominee vraagt op het sterfbed van een oude vrouw of ze kan sterven "Ach dominee, het blijft afwachten of Hij het mij wil schenken"
Stervensgenade krijgt inderdaad niet iedereen. Er zijn kinderen van God in de donkerheid gestorven. Mag ik vragen hoe je aan dit voorbeeld komt?
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:
Ik heb nog een vraag aan Ariene. Vind jij dat er door sprekers op deze avonden het verschil wordt duidelijk gemaakt tussen schijn en zijn, oftewel een waar geloof en een geloof dat geen stand houdt in de dag van Jezus Christus?

misschien mag ik ook een antwoord geven? De toetssteen wordt inderdaad gelegd. En wel daar waar Gods Woord hem ook legt: De boom wordt aan zijn vruchten gekend

Wel laten ze inderdaad het koren met het onkruid samen opgroeien en maaien ze niet alles zomaar weg
maar ook dat is m.i. Bijbels

(ik hoop niet dat je denkt dat ik niet kritisch ben naar HC/Jijdaar; ik heb daar in andere topics al een en ander over gezegd en ik ga dat niet allemaal herhalen.)
Grace

Bericht door Grace »

Erasmiaan schreef:Maar we zitten nog steeds te wachten op jouw antwoord op (een latere) weerlegging van memento. Over het hoofd gezien, of...?
Dan over het hoofd gezien. Wat bedoel je met "of......?"? Kun je me helpen. Ik kan hem niet vinden!
Ariene

Bericht door Ariene »

Wanneer je de stukjes in de Visie van Dirk van Genderen leest zou dat voor jou geen vraag hoeven zijn.

Verder zal ik niet zeggen dat het in iedere lezing heel direct naar voren komt, maar dan wordt vaak met de vragen wel weer ter sprake gebracht.
Het is jammer dat er geen tekstdocumenten zijn van jijdaar, maar ik herinner me b.v. een lezing waarin een meisje aangaf thuis niet geloofd te worden dat ze bekeerd was.
In antwoord hierop werd heel duidelijk geantwoord dat ze dan eens naar haar leven moest kijken of er niet iets was waarmee haar belijdenis in strijd was. Dat wanneer je echt een kind van God bent geworden dat ook openbaar wordt in je leven en als dat niet het geval is je de Heere om duidelikheid moet vragen of je wel echt bekeerd ben.

Echt, bij jijdaar is het echt niet dat iedereen zomaar wat aangepraat wordt. Maar het "kies dan heden wie gij dienen zult" neemt een belangrijke plaats in. Dit in goede verhouding met het feit dat het niet is ik maar Gij alleen. Maar God schakelt mensen in, laten we dat niet vergeten!

Kan jij zelf bepalen wanneer je in slaap valt?
Als ik tegen jou zeg "ga nu slapen!" kan je dat dan?

slaap is dus iets wat je niet zelf kan doen, waarom ga je dan toch ieder avond naar bed?
waarom werk je niet door totdat de slaap je overvalt?

Om de slaap ruimte te geven te werken wanneer we op bed liggen.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

memento schreef:
Dat zij het appel en de mogelijkheid van geloof en bekering benadrukken, dankzij het werk van de Heilige Geest, dát maakt waarschijnlijk het probleem uit.
Mijn grootste bezwaarpunt is dat niet alleen gezegd wordt dat de mens zich moét bekeren, maar dat hij dit ook kán (zie citaat van ds. Maritz, eerder in deze topic). Hoe je t ook wendt of keert, dat is zeer ongereformeerd.
Waarom staat er dan zovaak in de Bijbel: bekeerd u? Ze citeren er gewoon de Bijbel en niets minder. Daarbij ga jij af op wat een dominee zegt en niet op eigen ervaring. Dat vind ik al zwak. Oordelen op wat anderen van iets vinden.
Daarnaast mis ik, door de grote nadruk die er ligt op Gods liefde, de gereformeerde notie dat God toornt op de zonde, en dus ook de zondaar die nog in de zonde leeft. God is de heilige!
Daar wordt heel duidelijk ook aandacht aan gegeven.
Maar mis je juist in de reformatorische kerken niet de liefde van God? Daar gaat het bijna alleen maar over de toorn van God.
Een ander punt is, dat door de nadruk op geloof de genade ondergesneeuwd komt (iets wat in sommige afgescheiden kerken precies omgedraait is). Geloof is (zeker) wel nodig, maar dat wordt geleerd door een weg van "Heere, wees mij de zondaar genadig!". Het is geen vanzelfsprekendheid dat God mij wil aanzien, maar een wonder!
het draait enkel en alleen maar om genade. Dat woord valt vele malen elke avond weer.

Ik vind het pijnlijk en zelfs erg verdrietig dat er hier geoordeeld wordt zonder dat mensen er zelf zijn geweest, zonder zich er werkelijk er in te verdiepen, zonder het voor ogen te houden dat het ook mede broeders en zusters in Christus zijn.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Sorry, maar jou harde opstelling Tiberius , kan ik nu echt niet begrijpen.
Enige terughoudendheid zou op zn plaats zijn , dat vond ik iig nog wel in het artikel van Laurens Kroon.

Je hebt je nogal verdiept in SRA , las ik , nu kijk eens op de site wat voor boodschap door welke sprekers er wordt meegegeven. Lees eens verschillende lezingen, van Bv Ds Pieters, Ds C vd Berg, Ds de Vries, Ds Simons etc, etc
Lees ook een alle aanbevelingen van de boeken die jij ook onderschrijft en die voluit gereformeerd zijn.

Als je dan nog durft te stellen dat het werken van de duivel zijn, dan vind ik dat nog al heel wat.
Dat je vragen hebt en kritisch bent, natuurlijk dat moet kunnen en dat mag ook.
Maar om alles op een harde toon te veroordelen zoals het nu overkomt, gaat mi echt te ver.
Gesloten