Erasmiaan schreef:Herbert, je blijft dwalen, ik kan het niet anders zeggen. Tegen iedereen wordt gepredikt en iedereen kan gaan geloven. Wij weten immers niet wie er verworpen zijn! Daar kunnen we ook niet mee rekenen.Herbert schreef:Ehmm.. Ik denk dat de term verworpene niet helemaal duidelijk is. Een verworpene is iemand die op de lijst onder het kopje: voorbestemd voor de hel staat. Tegen zo'n iemand kan je nog zo erg preken maar dat heeft geen nut, want hij zal nooit luisteren. Dus zo'n iemand is door zijn voorbestemming wel degelijk kansloos en niet verantwoordelijk te houden voor zijn ongeloof.
Ezau's geslacht is in die zin verworpen, dat God zijn heil via Israel op de aarde heeft verkondigd. Maar als de verwerping van Ezau's geslacht zou betekenen dat zijn nakomelingen naar de hel zouden gaan, zou er voor jou en mij ook geen hoop meer zijn. Want wij heidenen, edomieten. God heeft Israel gekozen om vanuit daaruit zijn heil te verkondigen, en niet Nederland, niet Duisland. Maar dat betekent niet dat Edomieten niet zalig kunnen worden..
Ik weet niet of Ezau in de hemel is of niet! De bijbel zegt niets over zijn levens eind. Maar als Ezau tot geloof is gekomen, is hij inderdaad in de hemel ja! Het lijkt er op dat jij zegt: iemand die niet gaat geloven is een verworpene. Nou, daar ben ik het mee eens!
En aan Bert:
Het is van alle tijden dat mensen de waarheid niet kunnen verdragen. Als ik zou kunnen zou ik je een prijs geven voor Meester Ontwijker. Ik vind het echt (dit meen ik) bijzonder hoe jij het toch maar weer elke keer voor elkaar krijgt niet te reageren op wat ik zeg.
Als reacties van mij uitblijven, dan wil ik de rest van de mensen die hier wel serieus over wilden praten melden, dat het komt omdat ik door een moderator geblockt ben. Ik zou het erg jammer vinden, want de verwerping is wel iets wat veel jonge christenen in de weg staat om tot Jezus te komen..
Waarom gaan er mensen verloren? Het feit dat er mensen verloren gaan doet je toch ook niet afwijken van de christelijke religie? Maar het feit dat er een verwerping is doet je wel afwijken van de Bijbelse verkiezingsleer. Maar het is erger om te zeggen dat de mensen die verloren gaan niet verworpen zijn dan dat de mensen die verloren gaan wel verworpen zijn. Immers, als die mensen niet verworpen waren, dan liep het, met eerbied gesproken, God uit de hand. Maar mensen die verworpen zijn, werken daar niet mee. Is er dan onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
En in het verkrijgen van de eerstgeboortezegen.Johannes 3:16 schreef:Begrijp ik je nu goed als je (na)zegt dat vers 12 alleen verwerkelijkt is geworden (wat de persoon Jakob betreft) in het verkrijgen van het eerstgeboorterecht?
Vind je het gek als ik nu even een glimlach moet onderdrukken?Ik denk het wel! De statenvertalers waren misschien nog niet zo goed op de hoogte met de hedendaagse uitleg van romeinen 9!

Mensen gaan niet verloren omdat ze verwopren zijn, maar omdat ze niet geloven.