Barneveld, een overpeinzing

refo

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
refo schreef:
Daar zeg je wat. Maar dit is allemaal geboorteoverschot.
Nou zeg...
doe effe gewoon

:banni :banni
Ik bedoel maar, het is niet de groei die Wilhelm zo iedeaal vindt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:
helma schreef:
Wilhelm schreef:Ach, Spurgeon , preekte ook in zijn gemeente vaak voor wel 10 / 15.000 hoorders, en is voor velen tot zegen geweest. Ik begrijp dan ook niet die vaak eenzijdige kritiek op grote gemeenten.
Wat zou het mooi zijn als dat ook de uitkomst is in deze kerken.

gelukkig kan de Heere het zegenen!
maar het functioneren als 'gemeente'/gemeenschap der heiligen gaat volgens mij toch echt wel beter in een kleinere groep
(is tenminste mijn eigen ervaring)
Martha Martha schreef:Maar het gemeentegevoel......
Dat is opzich wel waar, de meest ideale gemeente heeft rond de 500/600 leden en doopleden , wordt wel eens menselijk gezegd.

Maar ik ken ook net zo veel voorbeelden , ook wel uit eigen ervaring, dat kleine gemeenten niet garant staan voor een werkelijk gemeente gevoel.

Maar het gaat er mij om dat vaak er een beetje argwanend naar grote gemeenten wordt gekeken , en er gedacht wordt dat dat geen vruchtbare akkers kunnen zijn , en nu leert juist de geschiedenis dat de Heere soms juist heel anders werkt.

Sterker nog, werkelijk door Gods genade, vruchtbare en wervend gemaakte gemeenten groeien juist vaak uit naar grote levende gemeenten.

das ook wel zo hoor, inderdaad, dat wat je zei over spurgeon.. en idd, is dat licht bezien is het te wensen dat de prediking zn kracht zal mogen doen.. ook in die megakerken, ( je zou dan wel een heleboel Avondmaalstafels verwachten... helaas is dat hier niet het geval, maar dat doet dan nu even niet ter zake)
maar zoals martha al zei, die kant is er zeker ook.

(het was mij niet te doen uit argwaan, ik heb zelf ook een tijd in een megakerk gezeten, dus ik spreek uit ervaring..)
ook is het zo dat in juist heel kleine gemeenten. ( ook van nabij meegemaakt) dat het veel problemen kan veroorzaken, omdat t dan vaak een 'familie'kerk is..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Klaio

Bericht door Klaio »

MarthaMartha schreef:
refo schreef:
Daar zeg je wat. Maar dit is allemaal geboorteoverschot.
Nou zeg...
doe effe gewoon

:banni :banni
Misschien een beetje cru gezegd van refo, maar waar komt die groei volgens jou dan vandaan? Toch niet uit "de wereld"!?
refo

Bericht door refo »

Dat dat nou niemand zorgen baart:

Kerken vol mensen. De meest ideale prediking. Geen enkele dwaling. En geen leven te bespeuren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Klaio

Bericht door Klaio »

refo schreef:Dat dat nou niemand zorgen baart:

Kerken vol mensen. De meest ideale prediking. Geen enkele dwaling. En geen leven te bespeuren.
In de regel veel kerkmensen maar helaas weinig christenen... En dat baart inderdaad heel veel zorgen, vooral als dat zich ook nog eens uit in twee megakerkgebouwen naast elkaar, slechts gescheiden door een weg.
henriët

Bericht door henriët »

zou er niemand zijn die dat zorgen baart...
ik denk van wel...

jij hebt toch met mij ook zorg daarover...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

Klaio schreef:

In de regel veel kerkmensen maar helaas weinig christenen... En dat baart inderdaad heel veel zorgen, vooral als dat zich ook nog eens uit in twee megakerkgebouwen naast elkaar, slechts gescheiden door een weg.
Op een gegeven moment moeten die dominees toch eens achter hun oren krabben: wat gaat er verkeerd? We missen kennelijk de zalving van de Geest, terwijl we toch zo ons best doen. Die megakerk van Spurgeon is mij best. Dat was organische groei, dat houdt je niet tegen. Deze groei is meer een clustering vanwege gebrek aan dominees.
--------------
refo

Bericht door refo »

henriët schreef:

ik denk van wel...

Maar dat zijn de verkeerde mensen.
Naar een gewoon lid wordt niet geluisterd.
--------------
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef:
Klaio schreef:

Op een gegeven moment moeten die dominees toch eens achter hun oren krabben: wat gaat er verkeerd? We missen kennelijk de zalving van de Geest, terwijl we toch zo ons best doen. Die megakerk van Spurgeon is mij best. Dat was organische groei, dat houdt je niet tegen. Deze groei is meer een clustering vanwege gebrek aan dominees.
zo refo, we zijn het eens.....
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef:
henriët schreef:

ik denk van wel...

Maar dat zijn de verkeerde mensen.
Naar een gewoon lid wordt niet geluisterd.
mh dat ben ik niet eens... ligt misschien aan de kerk waar je in zit???
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:Al deze overpeinzingen lezende, zou ik ertoe geneigd zijn terug te keren naar Barneveld/Wekerom, ware het niet dat verhuizen menselijkerwijs gezien niet (meer) mogelijk is.

Ik mis de hele refo-cultuur.............
wat mis je dan, Rens???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:En geen leven te bespeuren.
Zou het waar zijn?
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef:
Rens schreef:Al deze overpeinzingen lezende, zou ik ertoe geneigd zijn terug te keren naar Barneveld/Wekerom, ware het niet dat verhuizen menselijkerwijs gezien niet (meer) mogelijk is.

Ik mis de hele refo-cultuur.............
wat mis je dan, Rens???
de sfeer, de.......... tja, wat niet......het geheel wat samen de "refo-cultuur" genoemd wordt.....dat merk je pas goed als je in een strikte PKN-regio zit, al kan ik het niet specifiek benoemen wat de onderdelen zijn.....gewoon het geheel....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Bericht door refo »

'k Verzin het niet zelf. In 1996 stond een interview in het RD met als titel "Het leven gaat ontbreken." En het ging over z'n eigen kerk. Ik heb nooit vernomen dat hij een kentering bespeurde.
--------------
henriët

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef:
refo schreef:En geen leven te bespeuren.
Zou het waar zijn?
misschien weinig beter gezegd..

en daarbij.. vanuit de bank.. als er leven is, bekritiseerd...................
Plaats reactie