Welk boek ben jij nu aan het lezen?

caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:De tijden zijn slecht, maar God is goed.
Augustinus: ,,De mensen klagen: 'De tijden zijn slecht, de tijden zijn moeilijk!' Maar wíj zijn de tijden!"
Het is een boze tijd, en het is een voorrecht als we bij de oorzaak gebracht mogen worden, want dat is ons verdorven bestaan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:- Ds. W.A. Brakel, Redelijke Godsdienst, dagboek
- Franciscus Ridderus, Dagelijkse Huicatechisaties
- Ds. B. Smytegelt, Het Gekrookte Riet, deel I
- Ds. F. Mallan, Uit het zieleleven
- Ds. W. Pieters, Die mij vroeg zoeken, deel 1
- Ds. J.C. Philpot, De erfgenamen des hemels wandelende in de duisternis
- Verbond, prediking en Geestelijk leven, een toelichting vanuit de Gereformeerde Gemeenten
caprice schreef:Het is een boze tijd, en het is een voorrecht als we bij de oorzaak gebracht mogen worden, want dat is ons verdorven bestaan.
Doorgaande lijn in taalgebruik en stijl :wink:
refo

Bericht door refo »

Het lijkt me helemaal geen boze tijd.

Als ik zie welke boeken jij allemaal zomaar kunt lezen, dan is deze tijd de gezegendste van alle tijden. We hebben veel vrije tijd, zodat we het kunnen lezen.
memento

Bericht door memento »

caprice schreef:
Hendrikus schreef:
caprice schreef:De tijden zijn slecht, maar God is goed.
Augustinus: ,,De mensen klagen: 'De tijden zijn slecht, de tijden zijn moeilijk!' Maar wíj zijn de tijden!"
Het is een boze tijd, en het is een voorrecht als we bij de oorzaak gebracht mogen worden, want dat is ons verdorven bestaan.
En het is een nog groter wonder als dat ons aan Christus voeten brengt, enerzijds om vergeving te vragen, anderzijds om kracht op te doen voor de strijd tégen die boze tijd, opdat wij de wereld overwinnen zouden...
Unionist

Bericht door Unionist »

Ben net begonnen in "Salomo's raad aan de jeugd" van Jacobus Fruytier.
Laatst gewijzigd door Unionist op 09 jan 2007, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:Het lijkt me helemaal geen boze tijd.

Als ik zie welke boeken jij allemaal zomaar kunt lezen, dan is deze tijd de gezegendste van alle tijden. We hebben veel vrije tijd, zodat we het kunnen lezen.
Het is een boze tijd, aanmerkende dat we in zo'n dorre tijd leven ziende op de kerk, en ons Nederlandse volk dat ver van de Heere en Zijn Woord afgeweken is. Dat zal de Heere ook zeker niet ongestraft laten.
Het is nog genade wat de HEERE ons gelaten heeft aan de vele geschriften uit vroeger tijden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik zie in ons Nederland duizenden jongeren die uit zichzelf donderdagsavonds naar avonden gaan waar hun het Evengelie voorgehouden wordt. Ik hoor jongeren vertellen dat zij daar de Heere Jezus hebben leren kennen. Ik hoorde een moeder die zei: "Leraar X is mijn geestelijke vader". Ik zie in de generatie tieners en twintigers velen zoekend naar God en Hem ook vinden.

De Heere werkt volop in Nederland!

Danken wij Hem ook als Hij geeft waar wij al jaren om vragen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Direct na de schepping was het al een boze tijd:
om wat oorzaak sloeg hij (Kain) hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en van zijn broeder rechtvaardig.

1500 jaar later was het nog niet veel beter.
En de HEERE zag, dat de boosheid der mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.

Maar laten we niet in de mens eindigen, maar omhoog zien:
Ziet, nu is het de welaangename tijd, ziet, nu is het de dag der zaligheid!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:\Het is nog genade wat de HEERE ons gelaten heeft aan de vele geschriften uit vroeger tijden.
Ook nu verschijnen goede boeken. Je moet het alleen wel willen zien en ontdekken. Idealiseren van het verleden is soms ook een manier om je op te sluiten en je terug te trekken op een veilig eilandje. Maar vanaf je veilige eilandje met je goede boeken uit het verleden wordt 't wel heel lastig om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:\Het is nog genade wat de HEERE ons gelaten heeft aan de vele geschriften uit vroeger tijden.
Ook nu verschijnen goede boeken. Je moet het alleen wel willen zien en ontdekken. Idealiseren van het verleden is soms ook een manier om je op te sluiten en je terug te trekken op een veilig eilandje. Maar vanaf je veilige eilandje met je goede boeken uit het verleden wordt 't wel heel lastig om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Tiberius schreef:Direct na de schepping was het al een boze tijd:
om wat oorzaak sloeg hij (Kain) hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en van zijn broeder rechtvaardig.

1500 jaar later was het nog niet veel beter.
En de HEERE zag, dat de boosheid der mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.

Maar laten we niet in de mens eindigen, maar omhoog zien:
Ziet, nu is het de welaangename tijd, ziet, nu is het de dag der zaligheid!
Kan mezelf in beiden vinden. Wel is het zo, natuurlijk, dat hoe dichter we bij de terugkomst van Christus komen, hoe slechter het staat met de wereld. Zoals Petrus ook zei, dat het zal zijn als de dagen van de zondvloed. En ook daarom juist kunnen we het tegenwoordig niet gewoon alleen doen met de oudschrijvers (niet om van hen af te doen). Maar God is getrouw, en geeft ons ook vandaag de dag nog werkers in zijn Wijngaard, zodat we vandaag kunnen leren van hen hoe we met de problemen van vandaag kunnen handelen.

Niet dat leesdiensten niet batelijk (kunnen) zijn. Maar er gaat toch niets boven een levende prediking van een getrouwe predikant.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Jongere schreef:Afbeelding

In het oude centrum van Barcelona ligt het Kerkhof der Vergeten Boeken. Hoofdpersoon Daniek Sempere wordt door zijn vader, weduwnaar en boekhandelaar, meegenomen naar deze geheimzinnige, verborgen wereld van verhalen. Vanaf dat moment neemt Daniels leven een wending die hij niet had kunnen voorzien. Hij mag een boek uitzoeken en kiest De Schaduw van de Wind, geschreven door een zekere Julián Carax. Het boek laat hem niet meer los, ook al schudt de wereld tijdens het grauwe Franco-regime om hem heen op zijn grondvesten. Hij wil alles weten over het boek en de schrijver. En merkwaardigerwijs lijken alle mensen die hij ontmoet, ook de vrouwen op wie hij verliefd wordt, deel uit te maken van het grote spel waarvan het boek het middelpunt vormt.

Intrigerend geschreven, erg dik (543 blz.). Ik ben op een kwart dus heb nog geen idee of dit een aanrader wordt... Mensen met ervaring?
Hmm, net bij de bieb gehaald, en zomaar een bladzijde opgeslagen.
hoofdstuk 9, blz. 69,

"(...) grepen nu de billen van de leraar vast, glimmend van het zweet, terwijl ze haar nagels in hem zette en hem naar binnen leidde, met een diepe wanhopige begeerte (...)"

Niet echt iets voor reforummers dus.... :oops:
caprice

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:En ook daarom juist kunnen we het tegenwoordig niet gewoon alleen doen met de oudschrijvers (niet om van hen af te doen). Maar God is getrouw, en geeft ons ook vandaag de dag nog werkers in zijn Wijngaard, zodat we vandaag kunnen leren van hen hoe we met de problemen van vandaag kunnen handelen.

Niet dat leesdiensten niet batelijk (kunnen) zijn. Maar er gaat toch niets boven een levende prediking van een getrouwe predikant.
Dat voorop gesteld, er gaat niets boven de levende bediening van Gods Woord, maar dat hoeft nog niets te zeggen over de waarde van de oude schrijvers, want juist zij leren ook nog vandaag hoe we met de problemen van vandaag om kunnen gaan, en zijn menigmaal zeer actueel. Want hoewel de tijden veranderen, de mens blijft een gevallen schepsel in Adam, en heeft het leven nodig alleen in Christus. En de vele dwalingen die er nu zijn, zijn al zo oud als de weg naar (of misschien van) Rome.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Dat voorop gesteld, er gaat niets boven de levende bediening van Gods Woord, maar dat hoeft nog niets te zeggen over de waarde van de oude schrijvers, want juist zij leren ook nog vandaag hoe we met de problemen van vandaag om kunnen gaan, en zijn menigmaal zeer actueel. Want hoewel de tijden veranderen, de mens blijft een gevallen schepsel in Adam, en heeft het leven nodig alleen in Christus. En de vele dwalingen die er nu zijn, zijn al zo oud als de weg naar (of misschien van) Rome.
Wishful thinking. Hoe kunnen nu juist oude schrijvers zo leerzaam zijn voor problemen van vandaag de dag? Ze schrijven vanuit een maatschappelijke situatie en vanuit een spiritualiteit die in veel opzichten toch wezenlijk anders is dan heden ten dage. Of we dat nou leuk vinden of niet, het is gewoon zo.

Als jij met zegen Philpot en Mallan [laatstgenoemde reken ik gemakshalve ook maar even tot de oude schrijvers, zo jong is-ie immers niet meer :wink: ] leest, prima hoor. Maar je doet 't wel een beetje voorkomen alsof we het dáárvan moeten hebben en dat er tegenwoordig geen wijsheid en diepgang meer is. En daartegen maak ik wél bezwaar.
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:Als jij met zegen Philpot en Mallan [laatstgenoemde reken ik gemakshalve ook maar even tot de oude schrijvers, zo jong is-ie immers niet meer :wink: ] leest, prima hoor. Maar je doet 't wel een beetje voorkomen alsof we het dáárvan moeten hebben en dat er tegenwoordig geen wijsheid en diepgang meer is. En daartegen maak ik wél bezwaar.
En ik maak daar ook bezwaar tegen, want die suggestie wil ik niet direct wekken. Wel wil ik aangeven, dat de oude schrijvers (ds. Mallan is oud, dat weet ik, maar ik reken hem er toch niet bij) wel soms wijzer zijn tegenwoordig. Wie geeft er nog zo'n werk uit als Brakel deed, Redelijke Godsdienst? Of gelijk Smytegelt, Het gekrookte riet? Of Boston, viervoudige staat, enzovelemalenvoort?
Ik krijg soms het idee dat de boeken tegenwoordig meer schoten zijn die gelost worden op ons Nederlands kerkelijk slagveld, als je vervolgens weer de recensies leest...
Geef mij dan maar een oudvader

En 's zondags mag ik met vreugde opgaan onder de levende woordbediening van één van Gods getrouwe knechten die Hij ook nog in deze tijd geschonken heeft.
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Die werken zijn er nog steeds. Ze worden alleen niet herkend of aanvaard of ze worden zelfs afgeschoten.

En een boek als het gekrookte riet was beter nooit uitgegeven. Als je die tekst leest moet je altijd aan Smijtegelt denken. Dat is niet de bedoeling van een tekst. Het is ook maar de vraag of een dominee zich zo te buiten mag gaan aan één enkele tekst. Het betekent in feite dat de Bijbel veel te dun is.

Al die boeken maken de hele 'godsdienst' wel verwarrend. De Bijbel lijkt inmiddels weer evenzeer in de klem van boeken te zijn als ze is in de Roomse Kerk. Als je problemen hebt op een leerstuk loop je altijd vast in het moeras van de citaten. Gods Woord kan nauwelijks meer spreken. Neem bijvoorbeeld de zogenaamde 'plaatsmakende werk' doctrine. Theologisch is daar uiteraard geen speld tussen te krijgen. Woord en Geest zijn beide God. De Een werkt niet zonder de Ander. Alleen door dat te verabsoluteren als aparte werken en ook nog te beschrijven hoe de Geest wel werkt of zelfs dient te werken voordat het Woord kan werken, tja dan is er wel wat mis. Hoe stichtelijk het werkje verder ook lijkt.

Dus: niet te somber. Die werken zijn er wel. Ze worden tegenwoordig alleen niet meer genoten.
Gesloten