MBE schreef:Miscanthus, je spreekt jezelf tegen:
Miscanthus schreef:eens met Marnix.
Marnix schreef:Ehm... correctie. Kan het ook zijn: Wie zijn geloof kwijtraakt is niet wedergeboren.... das wat anders dan "niet meer" wedergeboren zijn. Daarmee zijn gelijk alle vragen die je hier stelt beantwoord.
Miscanthus schreef:Wie wedergeboren is, gelooft.
Wie gelooft, is wedergeboren.
Zie Joh. 3.
Geloof en wedergeboorte horen bij elkaar zeg je, maar later zeg je dat het toch los van elkaar staat.
Geloof kan er ook zijn zonder wedergeboorte... Hoe kan de bijbel anders schrijven over mensen die het spoor bijster zijn geraakt, die het geloof zijn kwijtgeraakt? Goed, dat is 1.
Twee: Dat er geen afval van heiligen is klopt. Misschien ben ik wel bang dat dit leerstuk leidt tot een soort van passiviteit... Maar dat ligt er aan hoe er mee omgegaan wordt.
En dan vraag ik me af: Hoe relevant is het leerstuk voor ons geloofsleven? Aan de ene kant geeft het enorme rust en zekerheid dat je mag beseffen dat niets je van Zijn liefde kan scheiden. Aan de andere kant moet je uitkijken dat dit neit leidt tot het naast je neerleggen van je verantwoordelijkheden, omdat je immers niet kan afvallen? Daarmee zou namelijk je verantwoordelijkheid verdwenen zijn, en dat lijkt me in strijd met de bijbel. Je kan niet zeggen: Mijn naaste heeft honger maar ik geef hem geen eten, dorst maar ik geef hem geen drinken... en ondertussen denken: Ik ben wedergeboren.
Maar Afgewezen, waar je mee besluit is heel wijs, en ik denk dat dat ook wedergeboorte is. Het moment waarop je stopt om dingen zelf te willen doen, altijd zelf voorop dte willen gaan en Jezus maar moet volgen, waarbij God in ons plannetje wordt ingepast in plaats van dat wij Hem alle ruimte geven om Hem in Zijn plan in te passen. Wedergeboorte is beseffen dat je het zelf niet kan... met lege handen naar God toegaan in plaats van wat we zo vaak doen, met handen waar dingen in zitten die we zelf willen bijdragen. Ontdekken dat God alles wil geven, zelfs dat wat Hij van je vraagt. Dat neemt idd de verantwoordelijkheid die we hebben niet weg, maar geeft wel enorme troost en zekerheid.