Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Ararat

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef: 30 mei 2024, 08:07 Of komt die stagiair uit de woke-hoek en wil hij/zij het woord 'vader' vermijden en maakt er 'samen hebben zij ...' van.
Hier schrik ik van!
... Dat dit in je gedachten opkomt, bedoel ik :D
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef: 30 mei 2024, 08:11
Tiberius schreef: 30 mei 2024, 08:07 Of komt die stagiair uit de woke-hoek en wil hij/zij het woord 'vader' vermijden en maakt er 'samen hebben zij ...' van.
Hier schrik ik van!
Wakker blijven!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef: 30 mei 2024, 08:07Een bekend voorbeeld, de alom bekende ds Joh van der Poel is ook afgewezen en is later met veel zegen werkzaam geweest binnen de OGGIN. Je kunt dan (in mijn ogen makkelijk) zeggen, dit is Gods weg voor diegene maar wat mij betreft kun je ook zeggen, het curatorium heeft in dat geval gewoon een fout gemaakt.
Ik denk dat het goed is dat deze predikant afgewezen is destijds. Ds. Van der Poel was dermate een vrijbuiter, dat dit tot veel brokken zou hebben kunnen leiden binnen de zeer gereguleerde Gereformeerde Gemeenten. Hij zou daar niet hebben gepast, en er zouden problemen door gekomen zijn.

In de OGGiN (zoals ds VdP noemde: een rekverband) paste hij met zijn persoonlijkheid en wijze van handelen wel, en daar heeft hij inderdaad veel kunnen betekenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Of komt die stagiair uit de woke-hoek en wil hij/zij het woord 'vader' vermijden en maakt er 'samen hebben zij ...' van.
Bij mijn weten staat dit al jaren zo in dit soort artikelen.
Ararat

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef: 30 mei 2024, 08:24
ejvl schreef: 30 mei 2024, 08:07Een bekend voorbeeld, de alom bekende ds Joh van der Poel is ook afgewezen en is later met veel zegen werkzaam geweest binnen de OGGIN. Je kunt dan (in mijn ogen makkelijk) zeggen, dit is Gods weg voor diegene maar wat mij betreft kun je ook zeggen, het curatorium heeft in dat geval gewoon een fout gemaakt.
Ik denk dat het goed is dat deze predikant afgewezen is destijds. Ds. Van der Poel was dermate een vrijbuiter, dat dit tot veel brokken zou hebben kunnen leiden binnen de zeer gereguleerde Gereformeerde Gemeenten. Hij zou daar niet hebben gepast, en er zouden problemen door gekomen zijn.

In de OGGiN (zoals ds VdP noemde: een rekverband) paste hij met zijn persoonlijkheid en wijze van handelen wel, en daar heeft hij inderdaad veel kunnen betekenen.
Speelden zijn eigenschappen mee in de beslissing tot afwijzing?
Werd dit dus voorzien en werd er praktisch besloten, of dacht men een geestelijk besluit genomen te hebben en ziet men achteraf dat dit eigenlijk wel goed was?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 30 mei 2024, 08:40
Tiberius schreef:Of komt die stagiair uit de woke-hoek en wil hij/zij het woord 'vader' vermijden en maakt er 'samen hebben zij ...' van.
Bij mijn weten staat dit al jaren zo in dit soort artikelen.
Dan wordt het tijd voor een nieuwe stagiaire.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef: 30 mei 2024, 08:42Speelden zijn eigenschappen mee in de beslissing tot afwijzing?
Werd dit dus voorzien en werd er praktisch besloten, of dacht men een geestelijk besluit genomen te hebben en ziet men achteraf dat dit eigenlijk wel goed was?
Ik ben er niet bij geweest :langue

Maar ik denk dat de uitkomst in ieder geval goed was, gezien mijn argumentatie in mijn vorige bericht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef: 30 mei 2024, 07:58
Ararat schreef: 30 mei 2024, 07:56
Tiberius schreef: 30 mei 2024, 07:44
GerefGemeente-lid schreef: 29 mei 2024, 19:41 Nee hoor, als je (begin) 20 bent als je trouwt, kan dat makkelijk.
Ja dat tijdpad snap ik.
Zijn vraag is of hij of zijn vrouw uit een eerdere relatie ook kinderen heeft. De uitdrukking 'samen hebben ze x kinderen' wekt die suggestie, maar (zoals ik al zei): dat lijkt me op 31-jarige leeftijd stug, maar het is niet onmogelijk inderdaad.

Ik begrijp niet, dat ze niet gewoon zeggen: 'Hij is 31, getrouwd, vader van 5 kinderen, enz.'. Dan hebben ze zo'n joekel van een stijlfout niet nodig.
Bovendien is het nog 1 woord minder ook (ik begreep dat ze bij het RD een maximaal aantal woorden hebben voor dit soort berichten).
Je zou denken dat ze bij een krant een mapje met standaardberichten hebben voor dit soort zakelijke mededelingen. Dan hoeft het niet haastig getypt of door een stagiair gedaan te worden.
Waarschijnlijk hebben ze dat mapje met standaardberichten ook wel, maar wist die stagiair dat niet :hum
Het RD schrijft het gewoon goed hoor, GerGemInfo gaat de mist in.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: 30 mei 2024, 08:13
Ararat schreef: 30 mei 2024, 08:11
Hier schrik ik van!
Wakker blijven!
Eerst word dit topic gesloten vanwege de mate van grapjes en cynische reacties, en nu gaat men vrolijk door.
Ik zal vast zeuren maar ik vind het een beetje merkwaardig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

1) Van mij is het geen grapje of cynische reactie, maar een antwoord (+uitweiding) op een vraag over het taalkundig niveau van een zin.
En ik word zeker niet vrolijk van woke gedoe.

2) Dit topic krijgt in een paar dagen tijd wel een ander soortelijk gewicht.
Tijdens de curatoriumdagen is dit topic voor velen een bron van informatie. (Al heb ik wel het idee dat de hijgerigheid de laatste jaren sterk afneemt, nu het curatorium zelf ook na elke aanneming een bericht publiceert; eerder was dat pas na afloop van de zittingsdagen).
Na de curatoriumdagen is dat uiteraard niet meer het geval.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

JanRap schreef: 30 mei 2024, 08:05
Zeeuw schreef: 30 mei 2024, 07:24
J.C. Philpot schreef: 29 mei 2024, 21:11
Zeeuw schreef: 29 mei 2024, 18:57 Noem eens iets?
Extreem voorbeeld: een narcistische persoonlijkheid verander je zomaar niet in pastorale gevoeligheid.
Dat klopt. Dat haal je er niet uit met de huidige werkwijze. Maar kun je in de 4 jaar studie wel tegenkomen. Benieuwd wat er dan wordt gedaan. Overigens vind ik dat er soms wel erg veel van dominees verwacht wordt. Ze zijn geen schaap met 5 poten. Verdeel taken ook gewoon goed onder de kerkenraad en wees eerlijk over waar je goed en minder goed in bent.
Het verbaast me altijd weer dat men in de GG een heel ander spoor volgt dan wat bijv. op de Dordtse Synode van 1618-1619 werd besloten over de opleiding tot predikant.
Waar zitten volgens jou de grootste verschillen?
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Gerardus2 schreef: 30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ararat

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef: 30 mei 2024, 11:42
Gerardus2 schreef: 30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.
Wat zou een KR minder goed kunnen beoordelen dan degenen die het curatorium vormen?
MGG

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 30 mei 2024, 11:42
Kerkenraden die vaker een attest afgeven aan iemand die niet aangenomen wordt, horen wat mij betreft te reflecteren. Helemaal als de persoon al vaker een attest heeft gehad.
Plaats reactie