Hier schrik ik van!
... Dat dit in je gedachten opkomt, bedoel ik

Ik denk dat het goed is dat deze predikant afgewezen is destijds. Ds. Van der Poel was dermate een vrijbuiter, dat dit tot veel brokken zou hebben kunnen leiden binnen de zeer gereguleerde Gereformeerde Gemeenten. Hij zou daar niet hebben gepast, en er zouden problemen door gekomen zijn.ejvl schreef: ↑30 mei 2024, 08:07Een bekend voorbeeld, de alom bekende ds Joh van der Poel is ook afgewezen en is later met veel zegen werkzaam geweest binnen de OGGIN. Je kunt dan (in mijn ogen makkelijk) zeggen, dit is Gods weg voor diegene maar wat mij betreft kun je ook zeggen, het curatorium heeft in dat geval gewoon een fout gemaakt.
Bij mijn weten staat dit al jaren zo in dit soort artikelen.Tiberius schreef:Of komt die stagiair uit de woke-hoek en wil hij/zij het woord 'vader' vermijden en maakt er 'samen hebben zij ...' van.
Speelden zijn eigenschappen mee in de beslissing tot afwijzing?J.C. Philpot schreef: ↑30 mei 2024, 08:24Ik denk dat het goed is dat deze predikant afgewezen is destijds. Ds. Van der Poel was dermate een vrijbuiter, dat dit tot veel brokken zou hebben kunnen leiden binnen de zeer gereguleerde Gereformeerde Gemeenten. Hij zou daar niet hebben gepast, en er zouden problemen door gekomen zijn.ejvl schreef: ↑30 mei 2024, 08:07Een bekend voorbeeld, de alom bekende ds Joh van der Poel is ook afgewezen en is later met veel zegen werkzaam geweest binnen de OGGIN. Je kunt dan (in mijn ogen makkelijk) zeggen, dit is Gods weg voor diegene maar wat mij betreft kun je ook zeggen, het curatorium heeft in dat geval gewoon een fout gemaakt.
In de OGGiN (zoals ds VdP noemde: een rekverband) paste hij met zijn persoonlijkheid en wijze van handelen wel, en daar heeft hij inderdaad veel kunnen betekenen.
Ik ben er niet bij geweest
Het RD schrijft het gewoon goed hoor, GerGemInfo gaat de mist in.Hendrikus schreef: ↑30 mei 2024, 07:58Waarschijnlijk hebben ze dat mapje met standaardberichten ook wel, maar wist die stagiair dat nietArarat schreef: ↑30 mei 2024, 07:56Je zou denken dat ze bij een krant een mapje met standaardberichten hebben voor dit soort zakelijke mededelingen. Dan hoeft het niet haastig getypt of door een stagiair gedaan te worden.Tiberius schreef: ↑30 mei 2024, 07:44Ja dat tijdpad snap ik.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 mei 2024, 19:41 Nee hoor, als je (begin) 20 bent als je trouwt, kan dat makkelijk.
Zijn vraag is of hij of zijn vrouw uit een eerdere relatie ook kinderen heeft. De uitdrukking 'samen hebben ze x kinderen' wekt die suggestie, maar (zoals ik al zei): dat lijkt me op 31-jarige leeftijd stug, maar het is niet onmogelijk inderdaad.
Ik begrijp niet, dat ze niet gewoon zeggen: 'Hij is 31, getrouwd, vader van 5 kinderen, enz.'. Dan hebben ze zo'n joekel van een stijlfout niet nodig.
Bovendien is het nog 1 woord minder ook (ik begreep dat ze bij het RD een maximaal aantal woorden hebben voor dit soort berichten).![]()
Eerst word dit topic gesloten vanwege de mate van grapjes en cynische reacties, en nu gaat men vrolijk door.
Waar zitten volgens jou de grootste verschillen?JanRap schreef: ↑30 mei 2024, 08:05Het verbaast me altijd weer dat men in de GG een heel ander spoor volgt dan wat bijv. op de Dordtse Synode van 1618-1619 werd besloten over de opleiding tot predikant.Zeeuw schreef: ↑30 mei 2024, 07:24Dat klopt. Dat haal je er niet uit met de huidige werkwijze. Maar kun je in de 4 jaar studie wel tegenkomen. Benieuwd wat er dan wordt gedaan. Overigens vind ik dat er soms wel erg veel van dominees verwacht wordt. Ze zijn geen schaap met 5 poten. Verdeel taken ook gewoon goed onder de kerkenraad en wees eerlijk over waar je goed en minder goed in bent.J.C. Philpot schreef: ↑29 mei 2024, 21:11Extreem voorbeeld: een narcistische persoonlijkheid verander je zomaar niet in pastorale gevoeligheid.
Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Wat zou een KR minder goed kunnen beoordelen dan degenen die het curatorium vormen?HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.
Kerkenraden die vaker een attest afgeven aan iemand die niet aangenomen wordt, horen wat mij betreft te reflecteren. Helemaal als de persoon al vaker een attest heeft gehad.HersteldHervormd schreef: ↑30 mei 2024, 11:42Of de kerkenraad is niet in staat het goed te beoordelen en legt het bij het curatorium neer.Gerardus2 schreef: ↑30 mei 2024, 11:36 Wat ik mij steeds afvraag is wat de betekenis is van de attesten die kerkenraden afgeven aan degenen die zich aanmelden. Een kerkenraad kent de persoon meestal beter dan in een korte kennismaking met het curatorium wordt verondersteld. Misschien kan het curatorium voortaan richtlijnen aan kerkenraden verstrekken zo die er al niet zijn.