Mohammedaans terreur in Europa

parsifal

Re: Mohammedaans terreur in Europa

Bericht door parsifal »

elbert schreef: 11 nov 2024, 14:00
MarJT schreef: 11 nov 2024, 12:41 Als ik de tweet bekijk heb ik het idee dat het gephotoshopt is. De tweet leidt ook niet naar een artikel van de krant.

De Volkskrant heeft veel meer berichtgeving gedaan, deze hoort ook bij de context van de situatie. Het ND heeft het ook gemeld, is het dan onthutsend slecht?

https://www.nd.nl/varia/varia/1245884/p ... oetbalfans
Het is niet gefotoshopt. Bovendien staat het oorspronkelijke bericht nog online op de site van de Volkskrant.
Het is natuurlijk tamelijk bizar dat een Palestijnse Autoriteit zou menen zich te moeten bemoeien met wat Israëlische supporters in het buitenland roepen en dat dit in Nederland nog als minstens zo belangrijk wordt gezien als het daadwerkelijke geweld dat tegen Joden is begaan.
Want dat het geweld tegen Joden deze week werd beraamd nog voordat de Israëlische voetbalsupporters er überhaupt waren en dat dit doorging nadat ze op het vliegtuig naar Israël stapten, staat namelijk vast.
Nee als daadwerkelijk ook racistische leuzen (of erger) zijn getolereerd tov Palestijnen (zoals in https://www.nu.nl/binnenland/6334871/oo ... erdam.html
beschreven), dan mag er best gereageerd worden.

Dat is geen enkele rechtvaardiging voor geweld of "Jodenjacht", maar echt wel iets om diplomatiek op te reageren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Philip schreef: 11 nov 2024, 13:54 Mona Keijzer noemt het beestje nu juist niet bij zijn naam. Er is geen sprake van één islamitische cultuur, en de koppeling tussen geloof en Jodenhaat lijkt me ook niet juist. Voor zover deze koppeling al bestaat ligt die eerder op het gebied van cultuur, niet van geloof. Ook seculiere immigranten uit bepaalde landen zijn relatief vaker antisemitisch. Daarnaast gooit Mona Keijzer iedereen van bepaalde afkomst op één hoop. Conclusie: de uitlatingen van Mona Keijzer zijn een vorm van (potentieel strafbare) belediging.

De jongeren die het geweld hebben gepleegd zijn veelal geboren in Nederland. Die hebben Nederland dus als land van herkomst.
Ongelofelijk Philip... er gebeuren verschrikkelijke zaken en als iemand benoemt waar het op staat dan begin jij over belediging. Krab echt even achter de oren en probeer goed te reflecteren op je eigen gedachtegoed, want ik vind dit absoluut, en dan ook absoluut niet kunnen.

Als jij niet inziet dat heel veel moslims een hekel hebben aan Joden dan leef je met oogkleppen op, maar dan negeer je ook wat de Heilige Schrift ons verteld. Zoek het in de richting van Izak en Ismaël.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Philip

Bericht door Philip »

Het OM heeft geoordeeld dat er sprake was van potentieel strafbare belediging.
Het OM is van oordeel dat Keijzer in het talkshowprogramma onvoldoende verantwoordelijkheid heeft genomen om te voorkomen dat zij uitingen verspreidt die aanzetten tot onverdraagzaamheid of op een andere manier in strijd zijn met de grondbeginselen van de rechtsstaat. Een politicus heeft de bijzondere verantwoordelijkheid om uitingen te vermijden die de voedingsbodem kunnen vormen voor intolerantie en het respect voor de gelijkwaardigheid van anderen ondergraven. Als politicus zou Keijzer in staat moeten zijn om haar woorden zorgvuldig te kiezen en haar stellingen te onderbouwen, ook tijdens een talkshow op live televisie. Dat geldt bij uitstek voor uitingen over minderheidsgroepen. Zij zijn extra kwetsbaar wanneer zij belasterd worden. Keijzer is hierin onvoldoende zorgvuldig geweest. Zij deed herhaaldelijk stigmatiserende uitingen over groepen mensen wegens hun afkomst en godsdienst, zonder deze van voldoende nuances te voorzien. Bovendien presenteerde ze de beweringen als feiten, zonder ze op dat moment van een gedegen onderbouwing te voorzien.

Mijn punt is dus niet alleen dat het onjuist is wat Keijzer zegt. Ten dele heeft zij namelijk gelijk. Niet alles wat waar is hoeft ook op elk moment gezegd te worden. Het heeft geen zin om Wilders iedere keer voor 'vuile racist' uit te maken, terwijl de uitspraak inhoudelijk volkomen correct is.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Philip schreef: 11 nov 2024, 14:08 Dat betekent dat de politie iedereen moet arresteren, naar het politiebureau moet brengen, moet verhoren en een proces-verbaal moet geven. In dat proces-verbaal moet staan wat de verdachte concreet deed bij de demonstratie. Enkel 'daar zijn' is niet verboden, 'demonstreren' wel.
Vervolgens moet de officier van justitie de strafzaak voorbereiden, moet de verdachte een advocaat krijgen toegewezen en moet de zaak op zitting worden behandeld.
Dat is volkomen onmogelijk.
Tja, misschien moet er naar het demonstratie recht gekeken worden. En hoe dat functioneert. En gebiedsverboden ofzo...en wijze waarop gestraft mag worden. Het enige wat ik wil aangeven... Het signaal wat nu uitgaat van dit soort dingen is slap. En dan niet blijven haken bij constateren. Maar oplossingen bedenken.
@Philip
Wat betreft veel geradicaliseerde "nederlandse"jongeren met islam achtergrond hebben een dubbel paspoort. Ook als ze hier geboren zijn. Het probleem is dat deze jongeren thuis ook niet op dit punt gecorrigeerd worden. Het houdt zichzelf gewoon in stand. Ouders zijn er misschien zelfs trots op. Die spiraal blijft doorgaan.

Net zo goed dat niet weggepoetst mag worden als voerbalsuporters hier onrust zaaien. De volgende keer ben je gewoon niet welkom hier. Het komt namelijk niet ten goede voor hun landgenoten hier. Die in angst leven en niet meer de straat op durven vanwege het geweld dat tegen hen oplaait. Door dit wangedrag is er alleen maar meer voedingsbodem.
MarJT

Bericht door MarJT »

Lilian1975 schreef: 11 nov 2024, 14:26
Philip schreef: 11 nov 2024, 14:08 Dat betekent dat de politie iedereen moet arresteren, naar het politiebureau moet brengen, moet verhoren en een proces-verbaal moet geven. In dat proces-verbaal moet staan wat de verdachte concreet deed bij de demonstratie. Enkel 'daar zijn' is niet verboden, 'demonstreren' wel.
Vervolgens moet de officier van justitie de strafzaak voorbereiden, moet de verdachte een advocaat krijgen toegewezen en moet de zaak op zitting worden behandeld.
Tja, misschien moet er naar het demonstratie recht gekeken worden. En hoe dat functioneert. En gebiedsverboden ofzo...en wijze waarop gestraft mag worden. Het enige wat ik wil aangeven... Het signaal wat nu uitgaat van dit soort dingen is slap. En dan niet blijven haken bij constateren. Maar oplossingen bedenken.
@Philip
Wat betreft veel geradicaliseerde "nederlandse"jongeren met islam achtergrond hebben een dubbel paspoort. Ook als ze hier geboren zijn. Het probleem is dat deze jongeren thuis ook niet op dit punt gecorrigeerd worden. Het houdt zichzelf gewoon in stand.

Net zo goed dat niet weggepoetst mag worden als voerbalsuporters hier onrust zaaien. De volgende keer ben je gewoon niet welkom hier. Het komt namelijk niet ten goede voor hun landgenoten hier. Die in angst leven en niet meer de straat op durven vanwege het geweld dat tegen hen oplaait.
Het demonstratierecht is een van de sterkste pijlers van de Nederlandse wet als het gaat om vrijheid van meningsuiting. Daarom kan de Mars voor het Leven plaatsvinden bijvoorbeeld. Het laatste wat moet gebeuren is daar aan morrelen.
Philip

Bericht door Philip »

@Philip
Wat betreft veel geradicaliseerde "nederlandse"jongeren met islam achtergrond hebben een dubbel paspoort. Ook als ze hier geboren zijn. Het probleem is dat deze jongeren thuis ook niet op dit punt gecorrigeerd worden. Het houdt zichzelf gewoon in stand. Ouders zijn er misschien zelfs trots op. Die spiraal blijft doorgaan.

Net zo goed dat niet weggepoetst mag worden als voerbalsuporters hier onrust zaaien. De volgende keer ben je gewoon niet welkom hier. Het komt namelijk niet ten goede voor hun landgenoten hier. Die in angst leven en niet meer de straat op durven vanwege het geweld dat tegen hen oplaait. Door dit wangedrag is er alleen maar meer voedingsbodem.
De demonstratie gisteren was al verboden, dus naar het demonstratierecht kijken heeft geen zin.
Een gebiedsverbod loopt via de rechter. Je weet vooraf niet wie wil gaan demonstreren, dus dat kan ook niet en daar is bovendien ook geen capaciteit voor.
Voor sommige dingen zijn geen oplossing. Als ik nu besluit op om de weg te gaan liggen, is er niemand die me tegenhoudt.

Het enige wat je kunt doen is proberen hun opvattingen en gedrag te veranderen. Dat is weinig kansrijk zolang Wilders, Keijzer en anderen elke dag hun moslimhaat blijven uitkotsen. Het verdienmodel van Wilders is om mensen tegen elkaar op te zetten en dan keihard te gaan roepen hoe erg het is wat hij zelf (mede) heeft veroorzaakt.
Lilian1975

Philip schreef: 11 nov 2024, 14:34
@Philip

De demonstratie gisteren was al verboden, dus naar het demonstratierecht kijken heeft geen zin.
Een gebiedsverbod loopt via de rechter. Je weet vooraf niet wie wil gaan demonstreren, dus dat kan ook niet en daar is bovendien ook geen capaciteit voor.
Voor sommige dingen zijn geen oplossing. Als ik nu besluit op om de weg te gaan liggen, is er niemand die me tegenhoudt.

Het enige wat je kunt doen is proberen hun opvattingen en gedrag te veranderen. Dat is weinig kansrijk zolang Wilders, Keijzer en anderen elke dag hun moslimhaat blijven uitkotsen. Het verdienmodel van Wilders is om mensen tegen elkaar op te zetten en dan keihard te gaan roepen hoe erg het is wat hij zelf (mede) heeft veroorzaakt.
https://nos.nl/artikel/2544092-vrees ... gepakt . In België hebben ze gewoon wel de mogelijkheid om mensen op te pakken. Is er ook een demonstratieverbod gezichtsbedekking verbod. En grijpen.ze in voordat de massa te groot is. Opvattingen en gedrag veranderen. Het westen, wij westerlingen, denken nog steeds dat ze geradicaliseerde islam kunnen veranderen. Dat wij mensen kunnen heropvoeden. Helaas lukt dat niet. Ik heb geen problemen met een moslim buurman. Er ontstaan wel problemen als het respect niet wederzijds is. En net als ik als ik in een moslim land zou evangeliseren ik dat doe met respect voor de inwoners met gedrags en kledingregels daar.... mag ik ook verwachten dat mijn moslim buurman uit Marokko dat ook doet naar ons. Jood, christen of seculier. Voor de rest ben ik geen Wlders fan. Maar het is wel zaak om te kijken hoe nu het een en ander functioneert.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Philip schreef: 11 nov 2024, 14:20 Het OM heeft geoordeeld dat er sprake was van potentieel strafbare belediging.
Het OM is van oordeel dat Keijzer in het talkshowprogramma onvoldoende verantwoordelijkheid heeft genomen om te voorkomen dat zij uitingen verspreidt die aanzetten tot onverdraagzaamheid of op een andere manier in strijd zijn met de grondbeginselen van de rechtsstaat. Een politicus heeft de bijzondere verantwoordelijkheid om uitingen te vermijden die de voedingsbodem kunnen vormen voor intolerantie en het respect voor de gelijkwaardigheid van anderen ondergraven. Als politicus zou Keijzer in staat moeten zijn om haar woorden zorgvuldig te kiezen en haar stellingen te onderbouwen, ook tijdens een talkshow op live televisie. Dat geldt bij uitstek voor uitingen over minderheidsgroepen. Zij zijn extra kwetsbaar wanneer zij belasterd worden. Keijzer is hierin onvoldoende zorgvuldig geweest. Zij deed herhaaldelijk stigmatiserende uitingen over groepen mensen wegens hun afkomst en godsdienst, zonder deze van voldoende nuances te voorzien. Bovendien presenteerde ze de beweringen als feiten, zonder ze op dat moment van een gedegen onderbouwing te voorzien.

Mijn punt is dus niet alleen dat het onjuist is wat Keijzer zegt. Ten dele heeft zij namelijk gelijk. Niet alles wat waar is hoeft ook op elk moment gezegd te worden. Het heeft geen zin om Wilders iedere keer voor 'vuile racist' uit te maken, terwijl de uitspraak inhoudelijk volkomen correct is.
Het zal allemaal waar zijn, maar er is een veel groter, urgenter probleem, luisterend naar de naam: antisemitisme.
Daar ga je niet in op je post, terwijl dat wel de kern van mijn post is. Je maakt je nu heel druk om een minderheid waarvan een deel juist nú de problemen veroorzaken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

Philip schreef: 11 nov 2024, 14:34
@Philip

Natuurlijk is het weer mede de schuld van rechtse politici... wat is dat tegenwoordig niet? Stel je voor dat mensen uit sommige minderheden net als iedereen verantwoordelijk gehouden worden voor hun daden.
Je kan hem ook omdraaien. Zolang groepen in negatieve statistieken buitensporig hoog scoren is het logisch dat politici daarop wijzen en het willen aanpakken.
Philip

Bericht door Philip »

Iedereen waarvan je weet dat die geweld wil plegen kun je oppakken. Zij hebben zich op sociale media uitgelaten over hun plannen. Dan heb je een goede reden. De gemiddelde demonstrant kondigt zijn acties niet van tevoren aan. Die kun je dus niet oppakken.
Lilian1975

MarJT schreef: 11 nov 2024, 14:31
@Philip
Wat betreft veel geradicaliseerde "nederlandse"jongeren met islam achtergrond hebben een dubbel paspoort. Ook als ze hier geboren zijn. Het probleem is dat deze jongeren thuis ook niet op dit punt gecorrigeerd worden. Het houdt zichzelf gewoon in stand.

Net zo goed dat niet weggepoetst mag worden als voerbalsuporters hier onrust zaaien. De volgende keer ben je gewoon niet welkom hier. Het komt namelijk niet ten goede voor hun landgenoten hier. Die in angst leven en niet meer de straat op durven vanwege het geweld dat tegen hen oplaait.
Het demonstratierecht is een van de sterkste pijlers van de Nederlandse wet als het gaat om vrijheid van meningsuiting. Daarom kan de Mars voor het Leven plaatsvinden bijvoorbeeld. Het laatste wat moet gebeuren is daar aan morrelen.
Ik geloof dat als door deze ontwikkelingen ook dit soort demonstraties (tijdelijk) verboden wordt.... dat dat zeker naar de zin van de Duivel is. Maar ik geloof daarnaast dat een krachtig gebed in niet in demonstratie vorm , maar persoonlijk thuis, in kerken nog veel krachtiger zal zijn... uiteindelijk. Het zit hem niet in de demonstratie op zich! Ik hoop inderdaad dat door deze acties zoals in Amsterdam de samenkomst zaterdag niet zal blokkeren. Maar het is zeker niet het einde van dit alles. En ik zie werkelijk niet wat het probleem is als er zoveel onrust en haat is.... een algehele tijdelijke demonstratie verbod in te stellen. Er is een recht. Maar mensen moeten wel dat recht "verdienen". Niet door haat zaaien maar door dat op een waardige wijze te doen. M.i.

@Philip: beroepsdemonstanten, zoals ook gisteren hebben wel degelijk contact met elkaar hoor. Misschien moeten ze maar eens echt aan het werk... waardoor er geen tijd meer is voor deze onzin.
Wat is er mis om verbod van borden, maskers , bivakmutsen toe te passen op de demonstratie pleinen. Gewoon verboden gebied. Niet moeilijk toch? Ik wordt ook in mijn tas gecontroleerd of ik geen messen bij me heb als ik een Rechtbank bezoek...
Waarom niet in dit soort tijden op de bekende pleinen? En zodra een groepje toch begint. Niet toekijken, gelijk oppakken. Met consequenties. Wanneer je van plan bent je aan het demonstratie verbod te houden heb je geen vlag nodig. Ook niet in je tas. En gezichtsbedekking is ook niet nodig als je recht door zee bent. Hang het maar nog voller met camera's. Maar niet dit slappe geiten wollen gebabbel... ;). Je kunt een demonstrant herkennen op deze manieren, lijkt me.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 11 nov 2024, 14:10Nee als daadwerkelijk ook racistische leuzen (of erger) zijn getolereerd tov Palestijnen (zoals in https://www.nu.nl/binnenland/6334871/oo ... erdam.html
beschreven), dan mag er best gereageerd worden.
Het probleem is nu juist dat de berichtgeving hierover (zoals die op nu.nl) aan alle kanten rammelt en die mede is gebaseerd op een video van een 14 jarige jongen die niet weet wat hij filmt en dat ook nog eens verkeerd interpreteert. De ME weerspreekt in elk geval dat de Maccabi fans zich zouden hebben misdragen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Philip schreef: 11 nov 2024, 14:34 (...)
Het enige wat je kunt doen is proberen hun opvattingen en gedrag te veranderen. (...)
Maar hoe?

Er is een jarenlang beleid geweest van integratie met behoud van eigen cultuur. Naar mijn mening is dat niet goed uitgepakt.
Waar ik als kind dat opgroeide in een buurt met meer dan 60 verschillende nationaliteiten, leerde dat ik open moest staan voor andere culturen, leek dat wel eenrichtingsverkeer. De democratische rechtstaat werd verworpen, op de positie van de vrouw werd neergekeken, op andere geloven (wij dus ook!) werd letterlijk gespuugd, de taal werd niet of amper geleerd (ook niet aan de kinderen die geboren werden) en wat er op de lokale koranschool werd geroepen laat mij nu nog de haren ten berge rijzen. Waar de wijk jongerenwerkers, ketenmariniers, buurthuizen, buddies, mentors en wat dies meer zij liet aanrukken (ik heb hier later veel vrijwilligerswerk in gedaan) deden veel migranten (nee, zéker niet allemaal!) juist geen enkele moeite tot toenadering. Er ontstonden separate samenlevingen in de Nederlandse samenleving.
Dat jongelui die hier geboren zijn daardoor in twee werelden leven, lijkt me evident en ook zeer begrijpelijk. Thuis leef je in land van herkomst of het land waar je ouders geboren zijn, maar buiten de deur in Nederland. Dat gaat vroeg of laat botsen.

Wat kan men daar vandaag de dag nog aan doen? Hoe kan men dit draaien? Ik weet het niet. Ik ben erg benieuwd naar jouw/jullie visie hierop.

En voor de goede orde. Ik ontving ook religieus onderwijs. Ging ook wekelijks naar een gebedshuis. Maar zowel op school, catechisatie en in de kerk heb ik nooit iets gehoord wat tegen de Nederlandse wet en opvattingen indruiste. En daar wringt de schoen voor mij persoonlijk.
Nu ben ik een migrant. Natuurlijk bak ik hier Hollandse appeltaart, ben ik blij als mijn moeder een pak stroopwafels stuurt en met Silvester presenteer ik graag een schaal oliebollen. Mijn Hollandse directheid heb ik af moeten leren. Mijn omgangsvormen, met name het 'jij en jou' heb ik af moeten leren. Ik heb moeten leren dat de Nederlandse openheid hier niet gewaardeerd wordt, men blijft hier liever op afstand. Dat heb ik ook moeten leren. Ik heb kerkelijk gezien veel nieuwe dingen gezien en gehoord die ik niet gewend was vanuit huis. Daar heb ik aan moeten wennen. Ik heb het lokale dialect geleerd. Dat alles heeft me veel moeite gekost en ook echt wel eens een paar tranen, maar ik heb dat wel gedaan. Omdat ik mijn nieuwe land wil respecteren.

(Edit: excuses voor de typo's, ik ben onderweg en op een telefoon typen lukt mij zelden zonder fouten. Ik heb er een aantal erg storende uitgehaald.)
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 11 nov 2024, 16:18, 3 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Edelweiss schreef: 11 nov 2024, 15:52
Het enige wat je kunt doen is proberen hun opvattingen en gedrag te veranderen. (...)
Maar hoe?

Er is een jarenlang beleid geweest van integratie met behoud van eigen cultuur. Naar mijn mening is dat niet goed uitgepakt.
Waar ik als kind dat oproeide n een buurt met meer dan 60 verschillende nationaliteiten, leerde dat ik open moest staan voor andere culturen, leek dat wel eenrichtingsverkeer. De democratische rechtstaat werd verworpen, op de positie van de vrouw werd neergekeken, op andere geloven (wij dus ook!) werd letteriljk gespuugd, de taal werd niet of amper geleerd (ook niet aan de kinderen die geboren wereden) en wat er op de lokale koranschool werd geroepen laat mij nu nog de haren ten berge rijzen. Waar de wijk jongerenwerkers, ketenmariniers, buurthuizen, buddies, mentors en wat dies meer zij liet aanrukken (ik heb hier later veel vrijwilligerswerk in gedaan) deden veel migranten (nee, zéker niet allemaal!) juist geen enkele moeite tot toenadering. Er ontstonden separate samenlevingen in de Nederlandse samenleving.
Dat jongelui die hier geboren zijn daardoor in twee werelden leven, lijkt me evident en ook zeer begrijpelijk. Thuis leef je in land van herkomst of het land waar je ouders geboren zijn, maar buiten de deur in Nederland. Dat gaat vroeg of laat botsen.

Wat kan men daar vandaag de dag nog aan doen? Hoe kan met dit draaien? Ik weet het niet. Ik ben erg benieuwd naar jouw/jullie visie hierop.

En voor de goede orde. Ik ontving ook religieus onderwijs. Ging ook wekelijks naar een gebedshuis. Maar zowel op school, catechisatie en in de kerk heb ik nooit iets gehoord wat tegen de Nederlandse wet en opvattingen indruiste. En daar wringt de schoen voor mij persoonlijk.
Nu ben ik een migrant. Natuurlijk bak ik hier Hollandse appeltaart, ben ik blij als mijn moeder een pak stroopwafels stuurt en met Silvester presenteer ik graag een schaal oliebollen. Mijn Hollandse directheid heb ik af moeten leren. Mijn omgangsvormen, met name het 'jij en jou' heb ik af moeten leren. Ik heb moeten leren dat de Nederlandse openheid hier niet gewaardeerd wordt, men blijft hier liever op afstand. Dat heb ik ook af leren. Ik heb kerkelijk gezien veel nieuwe dingen gezien en gehoord die ik niet gewend was vanuit huis. Daar heb ik aan moeten wennen. Ik heb het lokale dialect geleerd. Dat alles heeft me veel moeite gekost en ook echt wel eens een paar tranen, maar ik heb dat wel gedaan. Omdat ik mijn nieuwe land wil respecteren.
Je verwoord het perfect. Ik wou zeggen mooi dat jij je hebt aangepast. Dat zou een rare reactie moeten zijn, want natuurlijk past een migratie zich aan. Helaas is dit voor veel mensen niet vanzelfsprekend en dat geeft veel problemen.
Lilian1975

Edelweiss schreef: 11 nov 2024, 15:52
Maar hoe?

Waar ik als kind dat oproeide n een buurt met meer dan 60 verschillende nationaliteiten, leerde dat ik open moest staan voor andere culturen, leek dat wel eenrichtingsverkeer. De democratische rechtstaat werd verworpen, op de positie van de vrouw werd neergekeken, op andere geloven (wij dus ook!) werd letteriljk gespuugd, de taal werd niet of amper geleerd (ook niet aan de kinderen die geboren wereden) en wat er op de lokale koranschool werd geroepen laat mij nu nog de haren ten berge rijzen. Waar de wijk jongerenwerkers, ketenmariniers, buurthuizen, buddies, mentors en wat dies meer zij liet aanrukken (ik heb hier later veel vrijwilligerswerk in gedaan) deden veel migranten (nee, zéker niet allemaal!) juist geen enkele moeite tot toenadering. Er ontstonden separate samenlevingen in de Nederlandse samenleving.

Wat kan men daar vandaag de dag nog aan doen? Hoe kan met dit draaien? Ik weet het niet. Ik ben erg benieuwd naar jouw/jullie visie hierop.

Nu ben ik een migrant. Natuurlijk bak ik hier Hollandse appeltaart, ben ik blij als mijn moeder een pak stroopwafels stuurt en met Silvester presenteer ik graag een schaal oliebollen. Mijn Hollandse directheid heb ik af moeten leren. Mijn omgangsvormen, met name het 'jij en jou' heb ik af moeten leren. Ik heb moeten leren dat de Nederlandse openheid hier niet gewaardeerd wordt, men blijft hier liever op afstand. Dat heb ik ook af leren. Ik heb kerkelijk gezien veel nieuwe dingen gezien en gehoord die ik niet gewend was vanuit huis. Daar heb ik aan moeten wennen. Ik heb het lokale dialect geleerd. Dat alles heeft me veel moeite gekost en ook echt wel eens een paar tranen, maar ik heb dat wel gedaan. Omdat ik mijn nieuwe land wil respecteren.
Je laatste zin. Wil respecteren. Dat. Jij wilt dat. Een deel van ons land wil dat niet . ( en dan niet alleen de migranten. Of ten dele. )
Dat roept reacties op....

Wil kan je bij de ander niet maken. Wel kan je mensen met hun gedrag confronteren.
Niet door een aai over hun bol. Maar duidelijke grenzen.

Net als Gaza en Israël. Het is gewoon verschrikkelijk ingewikkeld allemaal. Maar zou terrorisme zo op hebben kunnen bloeien als er wederzijds respect, maar vooral de wil tot respect, voor elkaar was? Wederzijds?

Nu al een paar keer wat gelezen van mensen die tot bekering zijn gekomen en afstand nemen van terrorisme. Maar je voelt de pijn en het verdriet van wat zij hebben ervaren vanuit hoe ze behandeld zijn. Door Hamas zelf en door Israël. Alleen geloof en bekering geeft oplossing. Anders niet. Dat zeggen ze.
Ik denk dat dat klopt. Dat geeft een werkelijke omkering.
En dat bedoel ik niet als vrome prietpraat. Maar bepaalde ideeën. Het zijn in feite bijna soort geloven geworden. Datbzie je met dat Woke. Dat zie je met klimaat. Bij de genderideologie . Bij deze ideeën staat het eigen gevoel, ik, centraal. Waar dat centraal staat, is er ook geen ruimte voor echt respect. (En respect is 'm.i. wat anders dan het ermee eens zijn).
Plaats reactie