Philip schreef: ↑11 nov 2024, 14:34
(...)
Het enige wat je kunt doen is proberen hun opvattingen en gedrag te veranderen. (...)
Maar hoe?
Er is een jarenlang beleid geweest van integratie met behoud van eigen cultuur. Naar mijn mening is dat niet goed uitgepakt.
Waar ik als kind dat opgroeide in een buurt met meer dan 60 verschillende nationaliteiten, leerde dat ik open moest staan voor andere culturen, leek dat wel eenrichtingsverkeer. De democratische rechtstaat werd verworpen, op de positie van de vrouw werd neergekeken, op andere geloven (wij dus ook!) werd letterlijk gespuugd, de taal werd niet of amper geleerd (ook niet aan de kinderen die geboren werden) en wat er op de lokale koranschool werd geroepen laat mij nu nog de haren ten berge rijzen. Waar de wijk jongerenwerkers, ketenmariniers, buurthuizen, buddies, mentors en wat dies meer zij liet aanrukken (ik heb hier later veel vrijwilligerswerk in gedaan) deden veel migranten (nee, zéker niet allemaal!) juist geen enkele moeite tot toenadering. Er ontstonden separate samenlevingen in de Nederlandse samenleving.
Dat jongelui die hier geboren zijn daardoor in twee werelden leven, lijkt me evident en ook zeer begrijpelijk. Thuis leef je in land van herkomst of het land waar je ouders geboren zijn, maar buiten de deur in Nederland. Dat gaat vroeg of laat botsen.
Wat kan men daar vandaag de dag nog aan doen? Hoe kan men dit draaien? Ik weet het niet. Ik ben erg benieuwd naar jouw/jullie visie hierop.
En voor de goede orde. Ik ontving ook religieus onderwijs. Ging ook wekelijks naar een gebedshuis. Maar zowel op school, catechisatie en in de kerk heb ik nooit iets gehoord wat tegen de Nederlandse wet en opvattingen indruiste. En daar wringt de schoen voor mij persoonlijk.
Nu ben ik een migrant. Natuurlijk bak ik hier Hollandse appeltaart, ben ik blij als mijn moeder een pak stroopwafels stuurt en met Silvester presenteer ik graag een schaal oliebollen. Mijn Hollandse directheid heb ik af moeten leren. Mijn omgangsvormen, met name het 'jij en jou' heb ik af moeten leren. Ik heb moeten leren dat de Nederlandse openheid hier niet gewaardeerd wordt, men blijft hier liever op afstand. Dat heb ik ook moeten leren. Ik heb kerkelijk gezien veel nieuwe dingen gezien en gehoord die ik niet gewend was vanuit huis. Daar heb ik aan moeten wennen. Ik heb het lokale dialect geleerd. Dat alles heeft me veel moeite gekost en ook echt wel eens een paar tranen, maar ik heb dat wel gedaan.
Omdat ik mijn nieuwe land wil respecteren.
(Edit: excuses voor de typo's, ik ben onderweg en op een telefoon typen lukt mij zelden zonder fouten. Ik heb er een aantal erg storende uitgehaald.)