Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Evangelische gemeenten hebben blijkbaar lak aan kerkelijke eenheid.
Initiatief in Veenendaal die honderden jongeren uit hun kerkelijke gemeenten heeft gehaald gaat nu hun verwoestend werk doen in Bunschoten Spakenburg. http://www.rd.nl/1.1485961
Dit soort initiatieven die er ook zijn in bv Barneveld en Urk en zijn verwerpelijk. Ze zitten niet in Groningen of Amsterdam omdat deze plaatsen vanwege marketing overwegingen niet interresant zijn.
Ze kiezen ervoor om geen mensen uit de wereld te halen maar uit de kerk met een verdraaid evangelie....triest!
Initiatief in Veenendaal die honderden jongeren uit hun kerkelijke gemeenten heeft gehaald gaat nu hun verwoestend werk doen in Bunschoten Spakenburg. http://www.rd.nl/1.1485961
Dit soort initiatieven die er ook zijn in bv Barneveld en Urk en zijn verwerpelijk. Ze zitten niet in Groningen of Amsterdam omdat deze plaatsen vanwege marketing overwegingen niet interresant zijn.
Ze kiezen ervoor om geen mensen uit de wereld te halen maar uit de kerk met een verdraaid evangelie....triest!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Je kunt het ook omdraaien? Waarom voelen veel christenen uit de traditionele kerken zich zo aangetrokken tot dergelijke bewegingen? Blijkbaar wordt in de traditionele kerk iets gemist, wat hen niet geboden kan worden.huisman schreef:Evangelische gemeenten hebben blijkbaar lak aan kerkelijke eenheid.
Initiatief in Veenendaal die honderden jongeren uit hun kerkelijke gemeenten heeft gehaald gaat nu hun verwoestend werk doen in Bunschoten Spakenburg. http://www.rd.nl/1.1485961
Dit soort initiatieven die er ook zijn in bv Barneveld en Urk en zijn verwerpelijk. Ze zitten niet in Groningen of Amsterdam omdat deze plaatsen vanwege marketing overwegingen niet interresant zijn.
Ze kiezen ervoor om geen mensen uit de wereld te halen maar uit de kerk met een verdraaid evangelie....triest!
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Iets wat niet geboden 'kan' worden of is het iets wat niet geboden 'mag' worden?
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Idd zulke gemeenten bieden synergie tussen de wereld en religie en dat trekt jongeren. Voluit in de wereld leven met een goed gevoel spreekt jongeren best wel aan.Ambtenaar schreef:Je kunt het ook omdraaien? Waarom voelen veel christenen uit de traditionele kerken zich zo aangetrokken tot dergelijke bewegingen? Blijkbaar wordt in de traditionele kerk iets gemist, wat hen niet geboden kan worden.huisman schreef:Evangelische gemeenten hebben blijkbaar lak aan kerkelijke eenheid.
Initiatief in Veenendaal die honderden jongeren uit hun kerkelijke gemeenten heeft gehaald gaat nu hun verwoestend werk doen in Bunschoten Spakenburg. http://www.rd.nl/1.1485961
Dit soort initiatieven die er ook zijn in bv Barneveld en Urk en zijn verwerpelijk. Ze zitten niet in Groningen of Amsterdam omdat deze plaatsen vanwege marketing overwegingen niet interresant zijn.
Ze kiezen ervoor om geen mensen uit de wereld te halen maar uit de kerk met een verdraaid evangelie....triest!
De zuchters,klagers uit bv de Psalmen die zich het vreemdelingschap inleven trekt de natuurlijke mens veel minder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
L' historie se repete en what goes up must come down. Om er even twee one-liners tegen aan te gooien.huisman schreef:Evangelische gemeenten hebben blijkbaar lak aan kerkelijke eenheid.
Initiatief in Veenendaal die honderden jongeren uit hun kerkelijke gemeenten heeft gehaald gaat nu hun verwoestend werk doen in Bunschoten Spakenburg. http://www.rd.nl/1.1485961
De traditionele refokerken komen ook niet verder dan veroordelen als dit naar voren komt.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik denk dat je daarmee een groot deel van de evangelischen tekort doet huisman.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
De noodzaak van het studeren op Gods Woord en de geschriften van oudvaders en puriteinen, kan daarom niet genoeg benadrukt worden. Dan worden ook de dwalingen beter onderkend.
Daarom ben ik ook erg blij met de extra avonden, na het catechisatieseizoen, die de dominee belegt met de jongeren over de uitleg van de Galatenbrief van Luther (aan de hand van de versie van Evert Barten). Goed initiatief, waar ook behoorlijk animo voor is!
Daarom ben ik ook erg blij met de extra avonden, na het catechisatieseizoen, die de dominee belegt met de jongeren over de uitleg van de Galatenbrief van Luther (aan de hand van de versie van Evert Barten). Goed initiatief, waar ook behoorlijk animo voor is!
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
ochochoch, hebben de 'refo'kerken het weer gedaan. Ik kan je zeggen dat de overige evangelische gemeenten er ook niet van gecharmeerd zijn, wat er allemaal gebeurd.Reforok schreef:L' historie se repete en what goes up must come down. Om er even twee one-liners tegen aan te gooien.huisman schreef:Evangelische gemeenten hebben blijkbaar lak aan kerkelijke eenheid.
Initiatief in Veenendaal die honderden jongeren uit hun kerkelijke gemeenten heeft gehaald gaat nu hun verwoestend werk doen in Bunschoten Spakenburg. http://www.rd.nl/1.1485961
De traditionele refokerken komen ook niet verder dan veroordelen als dit naar voren komt.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Erg mooi initiatief Eilander!eilander schreef:De noodzaak van het studeren op Gods Woord en de geschriften van oudvaders en puriteinen, kan daarom niet genoeg benadrukt worden. Dan worden ook de dwalingen beter onderkend.
Daarom ben ik ook erg blij met de extra avonden, na het catechisatieseizoen, die de dominee belegt met de jongeren over de uitleg van de Galatenbrief van Luther (aan de hand van de versie van Evert Barten). Goed initiatief, waar ook behoorlijk animo voor is!
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik vind niet dat oudvaders en puriteinen nu heel erg uitnodigend zijn voor jongeren (en ouderen) vanwege de taalkloof.eilander schreef:De noodzaak van het studeren op Gods Woord en de geschriften van oudvaders en puriteinen, kan daarom niet genoeg benadrukt worden. Dan worden ook de dwalingen beter onderkend.
Prima initiatief.Daarom ben ik ook erg blij met de extra avonden, na het catechisatieseizoen, die de dominee belegt met de jongeren over de uitleg van de Galatenbrief van Luther (aan de hand van de versie van Evert Barten). Goed initiatief, waar ook behoorlijk animo voor is!
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Ik heb het over deze specifieke gemeenten en omdat dit feiten zijn doe ik niemand tekort.merel schreef:Ik denk dat je daarmee een groot deel van de evangelischen tekort doet huisman.
Je kunt verlangen naar de “ouderwetse” evengelische gemeenten waar bv levensheiliging een belangrijk thema was. In de gemeenten waar ik over spreek is dat amper een thema.
Gods Woord wordt verwrongen tot een boodschap waar iedereen zich goed bij voelt.
Uiterst kwalijk dat zij zich juist richten op het trekken van jongeren uit de kerken. Zulke gemeenten stichten in Veenendaal,Barneveld,Urk en nu Bunschoten Spakenburg is veelzeggend. Ze brengen in heel wat gezinnen verdeeldheid. Triest ....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Inderdaad heel triest! Ik vraag me trouwens af hoe groot de wervingskracht is van deze gemeenten. Het zijn veelal mensen die uit een andere kerk komen en niet vanuit de "wereld".huisman schreef:Ik heb het over deze specifieke gemeenten en omdat dit feiten zijn doe ik niemand tekort.merel schreef:Ik denk dat je daarmee een groot deel van de evangelischen tekort doet huisman.
Je kunt verlangen naar de “ouderwetse” evengelische gemeenten waar bv levensheiliging een belangrijk thema was. In de gemeenten waar ik over spreek is dat amper een thema.
Gods Woord wordt verwrongen tot een boodschap waar iedereen zich goed bij voelt.
Uiterst kwalijk dat zij zich juist richten op het trekken van jongeren uit de kerken. Zulke gemeenten stichten in Veenendaal,Barneveld,Urk en nu Bunschoten Spakenburg is veelzeggend. Ze brengen in heel wat gezinnen verdeeldheid. Triest ....
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Dat zijn wel hele algemene uitspraken.huisman schreef:
Idd zulke gemeenten bieden synergie tussen de wereld en religie en dat trekt jongeren. Voluit in de wereld leven met een goed gevoel spreekt jongeren best wel aan.
De zuchters,klagers uit bv de Psalmen die zich het vreemdelingschap inleven trekt de natuurlijke mens veel minder.
In plaats van te verzuchtten kun je maar beter in de eigen gemeente nagaan of die voldoende wervend is voor jongeren. Dus plannen over het lezen van oudvaders en puriteinen, zoals @eilander opperde, zou ik snel in de ijskast zetten. Ik zou gebruik maken van eigentijdse literatuur die dezelfde onderwerpen aansnijdt.
Ik voelde overigens veel herkenning bij dit artikel. Dr. Fieret e.a. hebben onderzoek gedaan naar jongeren en één van de conclusies was dat jongeren in een netwerksamenleving leven. De kerk zou zich wat mij betreft dan ook hier op moeten afstemmen. Van Lieburg zegt in het interview over een netwerkkerk: „Dat er minder nadruk ligt op de uitwerking van de leer en gedragscodes en meer nadruk op de centrale waarden van het geloof, onderlinge ontmoeting en contacten met andersdenkenden.”
Laat de traditionele kerken deze les van Van Lieburg nu eens ter harte nemen. Doen ze dat niet, dan zal de leegloop steeds sneller verlopen, is mijn inschatting. De kerk sluit dan niet meer aan de structuren van onze samenleving. Wees als kerk adaptief.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Precies waar het mis is gegaan in heel veel kerken. Adaptief ( gewoon een wat duurder woord voor aanpassen)Ambtenaar schreef:Dat zijn wel hele algemene uitspraken.huisman schreef:
Idd zulke gemeenten bieden synergie tussen de wereld en religie en dat trekt jongeren. Voluit in de wereld leven met een goed gevoel spreekt jongeren best wel aan.
De zuchters,klagers uit bv de Psalmen die zich het vreemdelingschap inleven trekt de natuurlijke mens veel minder.
In plaats van te verzuchtten kun je maar beter in de eigen gemeente nagaan of die voldoende wervend is voor jongeren. Dus plannen over het lezen van oudvaders en puriteinen, zoals @eilander opperde, zou ik snel in de ijskast zetten. Ik zou gebruik maken van eigentijdse literatuur die dezelfde onderwerpen aansnijdt.
Ik voelde overigens veel herkenning bij dit artikel. Dr. Fieret e.a. hebben onderzoek gedaan naar jongeren en één van de conclusies was dat jongeren in een netwerksamenleving leven. De kerk zou zich wat mij betreft dan ook hier op moeten afstemmen. Van Lieburg zegt in het interview over een netwerkkerk: „Dat er minder nadruk ligt op de uitwerking van de leer en gedragscodes en meer nadruk op de centrale waarden van het geloof, onderlinge ontmoeting en contacten met andersdenkenden.”
Laat de traditionele kerken deze les van Van Lieburg nu eens ter harte nemen. Doen ze dat niet, dan zal de leegloop steeds sneller verlopen, is mijn inschatting. De kerk sluit dan niet meer aan de structuren van onze samenleving. Wees als kerk adaptief.
1.De liturgie aanpassen aan de belevingswereld van jongeren. M.a.w. de popmuziek de kerk in met zogenaamde christelijke teksten.
2.Het Evangelie aanpassen en ontdoen van zijn scherpte.
3.De Bijbel aanpassen zodat de standpunten over evolutie,homoseksualiteit, samenwonen , plaats van de vrouw enz. niet meer hoeven te verschillen van de wereldse kijk op deze zaken.
Wij hebben geen aanpassing nodig maar bekering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil
Jij praat over hele andere zaken dan Van Lieburg. Dit komt omdat jij een =-teken zet tussen belevingswereld en netwerksamenleving.huisman schreef: 1.De liturgie aanpassen aan de belevingswereld van jongeren. M.a.w. de popmuziek de kerk in met zogenaamde christelijke teksten.
2.Het Evangelie aanpassen en ontdoen van zijn scherpte.
3.De Bijbel aanpassen zodat de standpunten over evolutie,homoseksualiteit, samenwonen , plaats van de vrouw enz. niet meer hoeven te verschillen van de wereldse kijk op deze zaken.
Wij hebben geen aanpassing nodig maar bekering.